Paard knaagt op hout, wie weet raad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:01

Ik zie veel adviezen voor symptoombestrijding langs komen, maar de (wellicht) enige oplossing niet: het paardje wil naar buiten en niet op stal staan. Het voelt zich duidelijk niet prettig op stal (frustratie) en wil beweging, dus lekker het land op. ;)

bliver

Re: Paard knaagt op hout, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:05

cribox :j wel de smeerversie niet de spuitversie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:19

Shenavallie schreef:
Ik zie veel adviezen voor symptoombestrijding langs komen, maar de (wellicht) enige oplossing niet: het paardje wil naar buiten en niet op stal staan. Het voelt zich duidelijk niet prettig op stal (frustratie) en wil beweging, dus lekker het land op. ;)

Mijn paard komt echt s'nachts niet buiten met al die beulen die rondlopen :=

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:02

Overdag toch hoop ik wel, Yvank_? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:06

Er staat toch s'nachts := ?

Ja overdag wel dan hebben we er toezicht op ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:25

Dat is mooi! :)

Als het alleen voor 's nachts is, dan zou een grotere stal wellicht uitkomst bieden, zoals een (uit)loopstal.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:32

Wat krijgt ie dan exact aan ruwvoer? Vlas valt niet te knabbelen...
Krijgt ie ook genoeg beweging, en uurtjes buiten?

Wat ik doe:
wat stro bijvoeren -naast dat ze al op stro staan-, laat voor de nacht nog hooi geven, hooi in slowfeeder-hooinet en mixen met wat stro -dan doen ze er langer mee-, wilgentakken voeren: de kleine eten ze op, de dikke stukken knagen ze kaal. En zeker zoveel mogelijk naar buiten. Durf te wedden dat je probleem met dit alles dan opgelost is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:14

Cribbox likte mijn vorige paard gewoon van t hout af :') Die van mij had een hekel aan Sweet Itch en aan teer. Werkte perfect. XD

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:22

Geen tip maar mijn paard knaagt ook aan hout,ze staat in een inloopstal met ruim verharde uitloop,genoeg ruwvoer en met aangrenzend een weitje met wilgenbomen en paardenvriendjes en evengoed heb ik aangevreten hout van haar in het afdak ???

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:50

DutchRiders schreef:
Takken in de stal lijkt me niet zo'n goed idee, straks verwond hij zich...
Ik heb weleens gehoord van sambal op het hout smeren, alleen ben ik dan zoveel sambal nodig ;-)

Die van mij vonden de sambal juist heerlijk en begonnen nog meer te knagen...... :+

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 22:05

stefje schreef:
Wat krijgt ie dan exact aan ruwvoer? Vlas valt niet te knabbelen...
Krijgt ie ook genoeg beweging, en uurtjes buiten?

Wat ik doe:
wat stro bijvoeren -naast dat ze al op stro staan-, laat voor de nacht nog hooi geven, hooi in slowfeeder-hooinet en mixen met wat stro -dan doen ze er langer mee-, wilgentakken voeren: de kleine eten ze op, de dikke stukken knagen ze kaal. En zeker zoveel mogelijk naar buiten. Durf te wedden dat je probleem met dit alles dan opgelost is.

Paard krijgt elke dag ruim beweging en staat op 10000m2 grond met een ander paard. Paard krijgt 's nachts onbeperkt ruwvoer (beheersgras) uit een hooinet.
Krijgen ze geen houtsplinters in de maag tijdens het knagen?
Paard staat van half 7 's ochtends tot het schemer buiten. 'S nachts wil ik ze echt op stal hebben ivm de gekken die hier rond lopen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:26

Ik heb er helaas ook één die er een handje van heeft.

Bij hem is het aangeleerd gedrag , gebeurt bij de vorige eigenaar.

Ander paard op stal daar deed het ook , ze stonden veel op stal.
En hij heeft het daarvan overgenomen.

Hij doet het zo wel op stal als buiten.

Cribox wil nog wel werken.
Teer maakt hem geen reet uit.
En iemand kwam ook eens met azijn maar dat verdampt te snel.

Volgens mij krijg je dit gedrag er echt niet meer uit of in ieder geval moeilijk als het er eenmaal inzit.

Van mij krijgen overigens ook genoeg ruwvoer en af en toe ook wilgentakken.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:14

DutchRiders schreef:
Paard krijgt elke dag ruim beweging en staat op 10000m2 grond met een ander paard. Paard krijgt 's nachts onbeperkt ruwvoer (beheersgras) uit een hooinet.
Paard staat van half 7 's ochtends tot het schemer buiten. 'S nachts wil ik ze echt op stal hebben ivm de gekken die hier rond lopen.

Goh, dan is het wel een extreme knager. Hij heeft niet te klagen bij je zo te horen ... :-).
Nee wilgenhout splintert niet bij eten. De takjes eten ze in z'n geheel op, en de bast (soepel) van de dikkere takken knagen ze eraf, maar het hout is te stevig en er komen geen splinters vanaf is mijn ervaring.
Ik voer wel redelijk verse takken. Zou je echt oude takken gaan voeren dan is het hout dood en droog en dan zou het misschien kunnen splinteren. Maar redelijk vers (tot een weekje ongeveer) bevat nog vocht.

Ik heb ze hier ook 's nachts op stal, altijd al, en nu met die gekken inderdaad al helemaal.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 16:33

stefje schreef:
DutchRiders schreef:

Goh, dan is het wel een extreme knager. Hij heeft niet te klagen bij je zo te horen ... :-).
Nee wilgenhout splintert niet bij eten. De takjes eten ze in z'n geheel op, en de bast (soepel) van de dikkere takken knagen ze eraf, maar het hout is te stevig en er komen geen splinters vanaf is mijn ervaring.
Ik voer wel redelijk verse takken. Zou je echt oude takken gaan voeren dan is het hout dood en droog en dan zou het misschien kunnen splinteren. Maar redelijk vers (tot een weekje ongeveer) bevat nog vocht.

Ik heb ze hier ook 's nachts op stal, altijd al, en nu met die gekken inderdaad al helemaal.

Bedankt voor je reactie!
De paarden hebben idd niks te klagen, nu nog op zoek naar wilgenhout :+

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:07

DutchRiders schreef:

Volgens mij de laatste foto van Dindy in je profiel, die boom links erachter is toch een wilg? Maar misschien niet jouw land.
Zo te zien heb je genoeg ruimte daar, als er geen wilg staat zou ik een paar wilgetenen poten.
Ik voer ze vaak, ook aan de konijnen.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 17:18

stefje schreef:
DutchRiders schreef:

Volgens mij de laatste foto van Dindy in je profiel, die boom links erachter is toch een wilg? Maar misschien niet jouw land.
Zo te zien heb je genoeg ruimte daar, als er geen wilg staat zou ik een paar wilgetenen poten.
Ik voer ze vaak, ook aan de konijnen.

Dat is bij haar nieuwe huis in Duitsland, wel erg oplettend van je haha! Thanks.

We gaan vanavond even een paar wilgentakken ophalen bij de buurman.
Bedankt voor je tips, super!!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:26

Oh, haha!
Neem vooral veel mee, want ze verslinden ze vlot. Het lijkt altijd heel wat maar is verbazingwekkend snel op.
In wilg zit trouwens een licht pijnstillend stofje, een soort paarden-aspirientje, zoals een hoefsmid me ooit vertelde...

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:10

Pas op met wedstrijden! Aspirine zou als doping aangemerkt kunnen worden.
Mijn oude ruin was een fervent luchtzuiger met bijbehorende schade aan houten boxdeuren. Daar bevestigde ik gewoon een extra balk bovenop, kon hij lekker zuigen, bleef de deur netjes.

Wij kunnen hout knagen wel raar vinden en denken dat een paard alleen hooi, stro en krachtvoer eet, maar wat zouden wij doen als ons huis van bv aardappels was gebouwd. Hapje?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:42

Even een vraagje over het wilgenhout. Kan dat ook knotwilg en of treurwilg zijn?
Mijn paard ķnaagt namelijk ook. Ook al heeft ze onbeperkt hooi. Ook buiten in de paddock.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:16

Alle soorten wilg zijn goed, dus kraakwilg, krulwilg, treurwilg, boswilg, grauwe wilg, schietwilg,....
Een knotwilg is geen soort wilg, maar gewoon een geknotte kraakwilg, boswilg,....

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:30

miezelke schreef:
Alle soorten wilg zijn goed, dus kraakwilg, krulwilg, treurwilg, boswilg, grauwe wilg, schietwilg,....
Een knotwilg is geen soort wilg, maar gewoon een geknotte kraakwilg, boswilg,....

Dank je voor je antwoord. Dan kan ik deze zonder zorgen aan mijn paard geven.

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:01

Precies hetzelfde probleem hier, mijn 2 pony's eten heel het hek op, ook de stallen zijn de pineut.
Wat wij hebben gedaan is een ijzer plaatje over het hek en daarna met zwarte verf der overheen.
Was een soort van anti-knaagverf geloof ik. Werkt erg goed!

Een klein stuk van het hek is nog niet gedaan en dat ziet er ook echt niet meer uit, helemaal opgegeten.
De wilgentakken die in de paddock liggen maken geen verschil. Ik geloof dat ze dit doen uit verveling..

ElizexMio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:02

Misschien is het toch door verveling... In dat geval zou ik proberen het te verminderen door een liksteen ofzo op te hangen? Misschien bevalt hem/haar dat ook wel en houd ze zich daar mee bezig.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:16

Shenavallie schreef:

HAHAHA! verveling en frustratie is echt niet het probleem. paarden knagen in de natuur ook aan bomen en takken. jonge paarden staan vaak in de opfok waar ze lekker "jong" mogen zijn en daar word dit gedrag door de andere jonge paarden alleen maar aangemoedigd. wij hadden op de fokkerij in de wei 2 bomen staan (van de buurman mochten ze niet weg) en elke jaar stonden de net afgespeende kleuters weer bij die bomen te knabbelen. als 1 het door heeft staan ze er binnen een kwartier allemaal. uiteindelijk gingen de bomen er toch uit! ti's gewoon normaal gedrag. de een blijft dit alleen doen en zet het voort op deuren, bezems, balken en zelfs bakletters en de ander doet het alleen in zen kleuter en puber periode.

je kan wel in de wei stroom spannen voor de balken langs en nergens bezems en degelijke in de buurt laten slingeren van t paard. de staldeur kan je insmeren met carbeauleum. hier worden ze niet ziek van maar ze denken er vaak ook niet aan om er aan te likken...behalve nieuwsgierige veulens die knagen er als t droog is gewoon weer vrolijk op los (ik spreek uit ervaring, voelen jullie de irritatie in de zin?). tja als de staldeuren er echt aan gaan zou ik voor een stalen dunne plaat kiezen om er tegen aan te spijkeren zowel links, rechts en zen eigen deur. sommige zijn zo fanatiek dat ze vanzelf een gat in de deur geknaagd hebben.

succes er mee iig haha!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:59

Aan bomen knagen is ook het probleem niet, het gaat om het knagen in de box. Althans, dat begrijp ik uit de post van TS. Knagen aan bomen is juist goed voor het gebit, echter stalboxen zijn vaak niet geschikt en bij "teveel" op één plek kan het gebit slijten. Het is op stal vaak stereotiep gedrag. ;)