Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shenavallie schreef:Ik zie veel adviezen voor symptoombestrijding langs komen, maar de (wellicht) enige oplossing niet: het paardje wil naar buiten en niet op stal staan. Het voelt zich duidelijk niet prettig op stal (frustratie) en wil beweging, dus lekker het land op.
stefje schreef:Wat krijgt ie dan exact aan ruwvoer? Vlas valt niet te knabbelen...
Krijgt ie ook genoeg beweging, en uurtjes buiten?
Wat ik doe:
wat stro bijvoeren -naast dat ze al op stro staan-, laat voor de nacht nog hooi geven, hooi in slowfeeder-hooinet en mixen met wat stro -dan doen ze er langer mee-, wilgentakken voeren: de kleine eten ze op, de dikke stukken knagen ze kaal. En zeker zoveel mogelijk naar buiten. Durf te wedden dat je probleem met dit alles dan opgelost is.
DutchRiders schreef:Paard krijgt elke dag ruim beweging en staat op 10000m2 grond met een ander paard. Paard krijgt 's nachts onbeperkt ruwvoer (beheersgras) uit een hooinet.
Krijgen ze geen houtsplinters in de maag tijdens het knagen?
Paard staat van half 7 's ochtends tot het schemer buiten. 'S nachts wil ik ze echt op stal hebben ivm de gekken die hier rond lopen.
stefje schreef:DutchRiders schreef:Paard krijgt elke dag ruim beweging en staat op 10000m2 grond met een ander paard. Paard krijgt 's nachts onbeperkt ruwvoer (beheersgras) uit een hooinet.
Krijgen ze geen houtsplinters in de maag tijdens het knagen?
Paard staat van half 7 's ochtends tot het schemer buiten. 'S nachts wil ik ze echt op stal hebben ivm de gekken die hier rond lopen.
Goh, dan is het wel een extreme knager. Hij heeft niet te klagen bij je zo te horen ....
Nee wilgenhout splintert niet bij eten. De takjes eten ze in z'n geheel op, en de bast (soepel) van de dikkere takken knagen ze eraf, maar het hout is te stevig en er komen geen splinters vanaf is mijn ervaring.
Ik voer wel redelijk verse takken. Zou je echt oude takken gaan voeren dan is het hout dood en droog en dan zou het misschien kunnen splinteren. Maar redelijk vers (tot een weekje ongeveer) bevat nog vocht.
Ik heb ze hier ook 's nachts op stal, altijd al, en nu met die gekken inderdaad al helemaal.
DutchRiders schreef:De paarden hebben idd niks te klagen, nu nog op zoek naar wilgenhout
stefje schreef:DutchRiders schreef:De paarden hebben idd niks te klagen, nu nog op zoek naar wilgenhout
Volgens mij de laatste foto van Dindy in je profiel, die boom links erachter is toch een wilg? Maar misschien niet jouw land.
Zo te zien heb je genoeg ruimte daar, als er geen wilg staat zou ik een paar wilgetenen poten.
Ik voer ze vaak, ook aan de konijnen.
Shenavallie schreef:Ik zie veel adviezen voor symptoombestrijding langs komen, maar de (wellicht) enige oplossing niet: het paardje wil naar buiten en niet op stal staan. Het voelt zich duidelijk niet prettig op stal (frustratie) en wil beweging, dus lekker het land op.