IndyPascalle schreef:Het er vandoor gaan bij mij (weet niet of dat dit bij mijn bijrijder ook zo is), kwam meestal voort uit dat hij kwaad werd. Hij wilde harder, ik hield hem tegen, hij blijft proberen, ik blijf hem tegen houden. Op een bepaald punt is hij boos en dan vliegt hij er vandoor.
Even een simpele insteek hoor, maar zoals jij nu beschrijft je paard in te houden gaat bijna ieder pittig paard van vliegen. Je moet de druk ook weer van de teugels afhalen, anders bouwt je paard alleen maar spanning op in de schoft, nek en kaak, krijgt daarbovenop een pijnprikkel in de mond, nou dan wilt de adrenaline wel hoor!
Kan het niet zo zijn dat er eerst een oorzaak was, die nu weg is maar jij degene bent die het in stand houdt door je stress?
. Mijn paard is nooit de gemakkelijkste geweest, en ben er vroeger ook wel een aantal keer afgevallen door onverwachte boksalvo's, maar dat was de laatste jaren door veel te rijden en vooral ook veel afwisseling te geven veel beter.
, maar daarna was hij heel ontspannen en heb ik fijn kunnen rijden. Ik ben nu dus een combinatie van grondwerk aan het doen, en dressuurmatig rijden zodat hij terug soepeler wordt en vooral ook eerst in de bak terug 100% luistert. Ik ga nog wel eens rustig uitstappen buiten, maar galopperen buiten doe ik pas terug wanneer het vertrouwen terug is, en ik vrees dat dat nog een tijdje gaat duren. Kan jij wel rustig met jouw paard in de bak rijden? Dan lijkt het mij goed om eerst daar terug aan het vertrouwen en het leiderschap te gaan werken, voordat je het buitenrijden weer oppakt. Succes ermee!