josien_m_ schreef:Tot afstemming en samenwerking komen is een proces wat altijd maar doorgaat en steeds verfijnder kan worden.
Je kunt naar dit voorval kijken met vanuit het oogpunt wat je nu kiest: dominantie of leiderschap. je kunt ook anders kijken? Wat deed ik waardoor mijn paard zo heftig reageerde? wat zag ik daarvoor aan communicatie van haar over het hoofd? Wat zegt ze me eigenlijk? vindt mijn paard het leuk wat ik doe met haar? vind ik het leuk? Wat wil ik eigenlijk van haar? wat wil zij? Hoe kan ik met haar omgaan, passend bij haar leeftijd? Je kunt voor meer inspiratie en een andere invalshoek eens kijken op de site van learning horse.
Ik kies leiderschap.
Mijn paard reageerde heftig omdat ik druk zetten. Deze druk accepteerde ze niet. De rest van de week ging in een stijgende lijn, alleen gisteren ging ze vol tegen de druk in. Ik vermoed (?) dat dit een test was of ik het meende dat ik het leiderschap eis. Dit heeft ze erg doortastend getest. De afsluiter was wel een paard wat rondjes draafde op commando.
Nee ik denk niet dat het paard het leuk vind het leiderschap af te staan. Ik denk wel dat als ze zich er eenmaal bij neerlegt dat ik het leiderschap heb dat het voor haar erg veel rust geeft.
)