Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:54

josien_m_ schreef:
Tot afstemming en samenwerking komen is een proces wat altijd maar doorgaat en steeds verfijnder kan worden.
Je kunt naar dit voorval kijken met vanuit het oogpunt wat je nu kiest: dominantie of leiderschap. je kunt ook anders kijken? Wat deed ik waardoor mijn paard zo heftig reageerde? wat zag ik daarvoor aan communicatie van haar over het hoofd? Wat zegt ze me eigenlijk? vindt mijn paard het leuk wat ik doe met haar? vind ik het leuk? Wat wil ik eigenlijk van haar? wat wil zij? Hoe kan ik met haar omgaan, passend bij haar leeftijd? Je kunt voor meer inspiratie en een andere invalshoek eens kijken op de site van learning horse.

Ik kies leiderschap.
Mijn paard reageerde heftig omdat ik druk zetten. Deze druk accepteerde ze niet. De rest van de week ging in een stijgende lijn, alleen gisteren ging ze vol tegen de druk in. Ik vermoed (?) dat dit een test was of ik het meende dat ik het leiderschap eis. Dit heeft ze erg doortastend getest. De afsluiter was wel een paard wat rondjes draafde op commando.
Nee ik denk niet dat het paard het leuk vind het leiderschap af te staan. Ik denk wel dat als ze zich er eenmaal bij neerlegt dat ik het leiderschap heb dat het voor haar erg veel rust geeft.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:54

Moet ze hengstig worden/is ze hengstig? Niet dat dat een excuus is voor dit gedrag, maar het is voor jou wel fijn om te weten als haar gedrag rond die periode altijd veel verandert.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:00

Ik ben benieuwd naar het antwoord van de professional. Ik heb met mijn paard ook dominantie problemen gehad en heb die in een keer opgelost door echt los te gaan. Met de longeerzweep in mijn hand, alle hoeken van de longeerbak laten zien. (1x echt goed op d'r kont geraakt). Het was over. Nu longeer ik met leadrope en blijf de gehoorzaamheidsoefeningen herhalen. Heel af en toe daagt ze me nog uit en draait ze naar me toe. Dan loop ik op haar af met leadrope in de hand en arm omhoog en eigenlijk gaat ze dan altijd voor me opzij.

Dat "boos worden" en vorm van zwakte is, ben ik het niet mee eens. Mijn merrie is vrij dominant en staat in een kudde met allemaal merries. De oudste merrie was het gedrag van mijn merrie zat en heeft haar even flink de waarheid verteld en uit de kudde gezet. Die merrie was ècht boos en is toch echt wel de leidende merrie en mijn merrie heeft echt respect voor haar. Eén keer goed boos uitvallen kan dus wel degelijk werken, sterker nog, het is natuurlijk gedrag dat paarden zelf laten zien.

Overigens denk ik dat je het goed hebt aangepakt. Niet opgeven, maar je mag denk ik wel echt een keer heel duidelijk zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:10

PaulinBijoux schreef:
josien_m_ schreef:
Tot afstemming en samenwerking komen is een proces wat altijd maar doorgaat en steeds verfijnder kan worden.
Je kunt naar dit voorval kijken met vanuit het oogpunt wat je nu kiest: dominantie of leiderschap. je kunt ook anders kijken? Wat deed ik waardoor mijn paard zo heftig reageerde? wat zag ik daarvoor aan communicatie van haar over het hoofd? Wat zegt ze me eigenlijk? vindt mijn paard het leuk wat ik doe met haar? vind ik het leuk? Wat wil ik eigenlijk van haar? wat wil zij? Hoe kan ik met haar omgaan, passend bij haar leeftijd? Je kunt voor meer inspiratie en een andere invalshoek eens kijken op de site van learning horse.

Ik kies leiderschap.
Mijn paard reageerde heftig omdat ik druk zetten. Deze druk accepteerde ze niet. De rest van de week ging in een stijgende lijn, alleen gisteren ging ze vol tegen de druk in. Ik vermoed (?) dat dit een test was of ik het meende dat ik het leiderschap eis. Dit heeft ze erg doortastend getest. De afsluiter was wel een paard wat rondjes draafde op commando.
Nee ik denk niet dat het paard het leuk vind het leiderschap af te staan. Ik denk wel dat als ze zich er eenmaal bij neerlegt dat ik het leiderschap heb dat het voor haar erg veel rust geeft.

Paarden testen je niet, zo werkt het niet bij ze. Het zou zomaar kunnen dat je te lang en te veel druk uitoefent. Uiteindelijk barst dan de ketel en is het vermogen tot leren niet meer aanwezig.
Hoe kun je nog meer kijken? want leiderschap werkt vaak andersom bij paarden; dat dwing je niet af maar wordt je toevertrouwd wanneer jij je betrouwbaar, voorspelbaar en met aandacht voor haar welzijn opstelt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:11

saskiakefie schreef:
Majabeestje schreef:
Boos worden is niet direct wanhoop. Dat voel je wel bij jezelf.
Het lijkt een beetje dat je niet boos mag worden maar daardoor ook niet mag straffen. Dat zijn naar mijn idee twee verschillende dingen.
Toch denk ik dat je het in deze situatie goed hebt opgelost. Het kan best zijn dat als je had geprobeerd te straffen (zonder zweep erbij) je paard nog agressiever was geworden. Gevaarlijk dit.
Ik ben benieuwd wat je voor reactie krijgt op je mail. Zou zo zelf ook niet weten wat ik gedaan zou hebben.

Boos worden is ten alle tijden zwakte, zo werkt dat nou eenmaal. Assertiviteit is wat anders. Soms werkt het wel om boos te worden maar in zo'n situatie is dat niet erg verstandig.

Ts je kunt je paard wel raken zoals hier geschreven staat en soms moet je ook wel hard inkomen, maar dan moet je boven de energie van je paard staan op dat moment, dus ook echt heel hard straffen want als je toch niet helemaal zeker bent en eronder zit dan wordt het pas echt gevaarlijk en ga je een strijd aan met je paard. Dus ik zou dat zeker niet aanraden.

Ik denk dat je moet proberen dit eerst zonder fysieke straf op te lossen, mocht je merken dat dit niet genoeg baat en het paard blijft proberen dan zul je verder moeten kijken..

Daarom zeg ik ook dat ze het in deze situatie goed heeft opgelost (denk ik) door rustig te blijven en niet de strijd aan te gaan;)
Voor een andere situatie kan boos worden wel helpen, maar er is een groot verschil tussen boos (wanhoop) en boos (ik laat niet met me sollen). Ik denk ook dat die laatste meer een snelle reactie is, daarna weer omschakelen naar kalm en positief.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:16

josien_m_ schreef:
Paarden testen je niet, zo werkt het niet bij ze. Het zou zomaar kunnen dat je te lang en te veel druk uitoefent. Uiteindelijk barst dan de ketel en is het vermogen tot leren niet meer aanwezig.
Hoe kun je nog meer kijken? want leiderschap werkt vaak andersom bij paarden; dat dwing je niet af maar wordt je toevertrouwd wanneer jij je betrouwbaar, voorspelbaar en met aandacht voor haar welzijn opstelt.

Paarden testen wel degelijk, ze zullen wel moeten. Een paard heeft veiligheid nodig van een leider en zal daarom altijd kijken of jij die veiligheid wel kunt bieden. Een stabiele functionele leider is altijd op de hoogte van wat er gebeurt. En zal de test moeiteloos doorstaan.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:17

Majabeestje schreef:
Boos worden is niet direct wanhoop. Dat voel je wel bij jezelf.
Het lijkt een beetje dat je niet boos mag worden maar daardoor ook niet mag straffen. Dat zijn naar mijn idee twee verschillende dingen.
Toch denk ik dat je het in deze situatie goed hebt opgelost. Het kan best zijn dat als je had geprobeerd te straffen (zonder zweep erbij) je paard nog agressiever was geworden. Gevaarlijk dit.
Ik ben benieuwd wat je voor reactie krijgt op je mail. Zou zo zelf ook niet weten wat ik gedaan zou hebben.

Dat lijkt mij dus ook. Volgensmij kan een paard ook 'boos' worden op een ander paard, maar dat is anders dan als sommige mensen helemaal driftig worden en als een gek gaan lopen gillen en schreeuwen.
Hoe dan ook, als mijn paard het in zijn bolle hoofd kreeg omdat te doen zou hij in ieder geval een goede tik krijgen.
Daarbij is mijn jaarling van 2,5 heel netjes aan de long. Heb nu een x aantal keer met hem gelongeerd en hij moet het nog wel leren, maar hij doet het keurig, nog geen één keer gebokt gesteigerd enz.
Het ligt er ook aan hoe jij natuurlijk zelf longeerd.
Longeren is een vak apart.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:17

josien_m_ schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens.. Een paard en zeker een merrie test eigenlijk altijd wat haar rang is. Dit doen ze in een kudde ook.
Ja ze kreeg veel druk. Ze had op de eerste druk (leadrope omhoog) kunnen reageren door in galop aan te springen, maar dit deed ze niet. Ze had om meer druk (leadrope slingeren) kunnen reageren door in galop te springen, dit deed ze niet. Ze had op nog meer druk (leadrope rondjes draaien) kunnen reageren door in galop aan te springen, dit deed ze niet. Ze reageerde wel op het gooien van het uiteinde van de leadrope achter haar achterhand (dus mis). Deze reactie is dus genoemd..

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:21

[/quote]
Hoe kun je nog meer kijken? want leiderschap werkt vaak andersom bij paarden; dat dwing je niet af maar wordt je toevertrouwd wanneer jij je betrouwbaar, voorspelbaar en met aandacht voor haar welzijn opstelt.[/quote]

Ook in ben het niet met jou eens, paarden moeten ook weten waar ze aan toe zijn en ze zijn vluchtdieren. Daarbij ken ik een meisje die ontzettend goed voor haar paard zorgt en haar paard is toch extreem agressief geworden (hoe langer ze hem had hoe meer) ik ben dus van mening dat er meer nodig is dan goede verzorging om een leider te zijn, daarbij speelt de verzorging wel een rol.
(en waarom kunnen jongere personen dan dominate paarden dan niet aan, die personen kunnen vaak prima een paard verzorgen maar het paard neemt daar dan ook de leiding. :o )

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:38

Lol.. krijg ik nu een nieuwsbrief:

Hallo Paulina,

Net als mensen, hebben paarden bepaalde gewoontes/gedragspatronen. Deze doorbreken is niet altijd even makkelijk.
Soms lijkt het erger te worden i.p.v. beter. Als dit gebeurt ... wanhoop niet, want dit is juist heel normaal!

{{lange mededeling}}

Wat moet je dan doen? Gewoon hetzelfde concept blijven volhouden.
De aanhouder wint in dit geval. En je paard wint er ook bij, want je hebt hem/haar emotioneel weten te helpen.

Misschien dat dit artikel over 'leven in het nu' jou ook kan helpen zoals het mij heeft geholpen.

:') :') lol :') :')

(gewoon een willekeurige nieuwsbrief over paarden die ik al maanden krijg)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:39

Caira schreef:
josien_m_ schreef:

Paarden testen wel degelijk, ze zullen wel moeten. Een paard heeft veiligheid nodig van een leider en zal daarom altijd kijken of jij die veiligheid wel kunt bieden. Een stabiele functionele leider is altijd op de hoogte van wat er gebeurt. En zal de test moeiteloos doorstaan.

Als je testen het zo uitlegt, ben ik het met je eens. Met als doel dan om zich weer gerust te voelen en niet om jou te pakken te nemen.

En zijn paarden vluchtdieren? Nee het zijn graasdieren met aandacht voor hun omgeving, een vermogen tot leren en in sommige gevallen zullen ze vluchten voor een gevaar. Veel vaker gaan ze op onderzoek uit om te ontdekken, te leren en vervolgens hun houding ten opzichte van dat nieuwe te bepalen.

hyppolyte

Re: Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:50

Ik zou in jouw geval inderdaad hulp zoeken van buitenaf, iemand die er ervaring mee heeft. Als ik een dergelijk paard tegenover me heb dan krijgt ie toch wel even heel duidelijk mee dat zoiets echt echt niet door de beugel kan. Ik heb altijd een knoop aan het einde van mijn leadrope zitten, als ze dat soort geintjes flikken dan zwaai ik mijn touw ook voor me langs, maar wel zodanig dat ze dus een knal krijgen tegen hun kop als ze blijven staan. Ik beweeg me hun kant op terwijl ik sta te zwaaien met dat touw, dan krijgen ze de keuze om netjes hun weg te vervolgen, of ze krijgen een knoop tegen hun knar. Maar dat kun je alleen maar doen op het moment dat je voldoende ervaring hebt met dit soort paarden. Zelf niet proberen dus.

Ik zou trouwens in een dergelijk geval kiezen om ze vrij te laten lopen, dan heb je veel meer aan je touw en minder risico, maar nogmaals, alleen als je er ruime ervaring mee hebt, in jouw geval dus iemand erbij zoeken.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:51

hyppolyte schreef:
Ik zou in jouw geval inderdaad hulp zoeken van buitenaf, iemand die er ervaring mee heeft. Als ik een dergelijk paard tegenover me heb dan krijgt ie toch wel even heel duidelijk mee dat zoiets echt echt niet door de beugel kan. Ik heb altijd een knoop aan het einde van mijn leadrope zitten, als ze dat soort geintjes flikken dan zwaai ik mijn touw ook voor me langs, maar wel zodanig dat ze dus een knal krijgen tegen hun kop als ze blijven staan. Ik beweeg me hun kant op terwijl ik sta te zwaaien met dat touw, dan krijgen ze de keuze om netjes hun weg te vervolgen, of ze krijgen een knoop tegen hun knar. Maar dat kun je alleen maar doen op het moment dat je voldoende ervaring hebt met dit soort paarden. Zelf niet proberen dus.

Ik zou trouwens in een dergelijk geval kiezen om ze vrij te laten lopen, dan heb je veel meer aan je touw en minder risico, maar nogmaals, alleen als je er ruime ervaring mee hebt, in jouw geval dus iemand erbij zoeken.

Ze loopt los in een roundpen (longeerbak).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:52

Ok, dat had ik er niet helemaal uit begrepen, bij longeren denk ik altijd toch aan het vastzitten aan een touwtje, noem het zelf altijd vrijwerken :').

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:54

hyppolyte schreef:
Ok, dat had ik er niet helemaal uit begrepen, bij longeren denk ik altijd toch aan het vastzitten aan een touwtje, noem het zelf altijd vrijwerken :').

Ja ik hoopte het met deze benaming wat duidelijker te maken :P

Bokt noemt het meestal longeren zonder lijn oid.. vandaar dat ik het zo ook heb genoemd.
Ik noem het altijd loswerken :P

Ik heb nog nooit zo iets meegemaakt.. Ik heb van alles in mn handen gehad en opgeleid (niet mijn eigen dieren maar toch..) van merrie tot hengst, van onbeleerde 2,5 jarige merrie tot onbeleerde 6 jarige hengst. Natuurlijk ben ik wel eens tegen dingen aangelopen, maar ik heb nog nooit een paard gezien dat zo een heftige reactie gaf en deze zo lang volhield.. Vandaar dat ik jullie meningen graag hoor en alle tips en adviezen neem ik zeker mee in mijn achterhoofd!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:00

Uit je plaat gaan mag niet maar boos worden mag wel vind ik. Kijk eens in een kudde hoe paarden elkaar corrigeren als de ondergeschikte ongewenst gedrag laat zien. Dat gaat ook niet altijd met een oortje of zo naar achteren of gaan staan in de meest dominantie positie. Een keer flinke "tatten uitdelen" is in de kudde heel normaal. Snel, kort en hard en als paard ondergeschikt gedrag laat zien mag hij weer in de kudde!
Zo hanteren wij dat hier ook met de paarden. We zijn "vriendjes", of "koppelgenoten", maar als ik me begeef in de kleine kudde of met de paarden werk, gebeurt er gewoon wat ik wil. Dus geen gemep naar elkaar of dreigen, laat staan naar mij (dat gebeurt ook nooit). Toen onze hengst jong was en één keer dreigend een centimeter van de grond kwam met zijn voorbenen had hij gelijk zo'n brul en poeier te pakken, dat hij het nooit meer gedaan heeft. Idem met dreigen om te bijten, gebeurde ook maar één keer. Ik vind het best dominantie van de paarden, maar mijn veiligheid gaat voor alles, ongeacht wat al die geleerde mensen jouw leren.
Het mailtje wat je hebt terug ontvangen van de professional vind ik dus zelfs ronduit schokkend! :o En nu krijg ik vast heel BOKT over me heen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 11:02

pien_2010 schreef:
Het mailtje wat je hebt terug ontvangen van de professional vind ik dus zelfs ronduit schokkend! :o En nu krijg ik vast heel BOKT over me heen.

Ik heb nog geen mailtje terug ontvangen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:03

PaulinBijoux schreef:
Lol.. krijg ik nu een nieuwsbrief:

Hallo Paulina,

Net als mensen, hebben paarden bepaalde gewoontes/gedragspatronen. Deze doorbreken is niet altijd even makkelijk.
Soms lijkt het erger te worden i.p.v. beter. Als dit gebeurt ... wanhoop niet, want dit is juist heel normaal!

{{lange mededeling}}

Wat moet je dan doen? Gewoon hetzelfde concept blijven volhouden.
De aanhouder wint in dit geval. En je paard wint er ook bij, want je hebt hem/haar emotioneel weten te helpen.

Misschien dat dit artikel over 'leven in het nu' jou ook kan helpen zoals het mij heeft geholpen.

:') :') lol :') :')

(gewoon een willekeurige nieuwsbrief over paarden die ik al maanden krijg)

Excuses dacht dat je dit had terug gekregen van de mensen die je begeleiden. Dacht dat die nieuwsbrief van hen vandaan kwam. Dan ben ik heel benieuwd naar hun antwoord.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:20

Op zich hebben ze daar ook wel een punt hoor, je moet vaak nog wel door een dal voordat je weer omhoog en vooruit kunt, maar dit is een te gevaarlijke situatie om mee aan te blijven modderen, daar wordt het alleen maar erger van. Het is geen exacte wetenschap, je hebt met levende wezens te maken die allemaal weer net ff anders reageren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:24

Het hangt allemaal af van de juiste nuances, positie van je eigen lichaam, energie van jezelf, energie van het paard, en soms zelfs de windrichting. En dat soort dingen moet je nu eenmaal zien en voelen, dat is van achter een computer schermpje niet te bepalen. Maar TS heeft een goede cursus gevolgd en ik weet zeker dat zij een gedegen antwoord krijgt.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:09

Nee dit is geen wanhoopsdaad. .. zachte heelmeesters maken stinkende wonden... beter 1 keer goed duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent dan nog 20 keer halfzacht tegen hetzelfde probleem aanlopen omdat het niet duidelijk voor je paard is. Met het risico dat je paard ook nog eens verder escaleert omdat zij degene is die duidelijk de baas is. (en ja je bedoeld het goed, maar jij bent anderhalf uur bezig geweest om je het gewenste resultaat te krijgen, met een paar rake klappen en de juiste lichaamshouding van jouw kant uit had je paard binnen 5 minuten de boodschap duidelijk gehad)

Begrijp me niet verkeerd ik ben echt voor natural horsemanship maar bij steigeren aanvallen en trappen zwiept de leider tussen de paarden zelf ook niet enkel met zijn zijn of haar staartje in de trant van foei... niet braaf...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:18

Wat doen we onze paarden toch aan? We vinden het vluchtdieren, toch krijgen we ze zover dat ze aanvallen! Wat zijn wij dan wel niet?? Wat doen wij om ze zo ver te krijgen? Ik word er vrij moedeloos van, al die adviezen voor een harde aanpak en de baas willen zijn. Uiteindelijk is dat misschien nodig, de veiligheid gaat bij mij ook voor, maar....zorg dat het niet zover komt en ga niet zover door met "pesten" van je paard totdat ze aanvalt. Je kunt ook gaan zoeken naar manieren om samen te werken in wat zij leuk vindt om te doen. Je paard is toch je slaafje niet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:26

Neon schreef:
Een steigerend paard krijgt bij mij een paar dusdanige klappen met de leadrope dat hij het nooit meer in zijn botte kop haalt om dit soort fratsen uit te halen.

Nou idd!
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat de consequentie voor een paard dat doelbewust naar je toe komt, voor je gaat staan steigeren, naar je uithaalt en je probeert te bijten een rondslingerend touwtje is :n
Dat geintje flikt een paard 1x en daarna echt nooit meer.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:29

josien_m_ schreef:
Wat doen we onze paarden toch aan? We vinden het vluchtdieren, toch krijgen we ze zover dat ze aanvallen! Wat zijn wij dan wel niet?? Wat doen wij om ze zo ver te krijgen? Ik word er vrij moedeloos van, al die adviezen voor een harde aanpak en de baas willen zijn. Uiteindelijk is dat misschien nodig, de veiligheid gaat bij mij ook voor, maar....zorg dat het niet zover komt en ga niet zover door met "pesten" van je paard totdat ze aanvalt. Je kunt ook gaan zoeken naar manieren om samen te werken in wat zij leuk vindt om te doen. Je paard is toch je slaafje niet?

Nee... mijn paarden zijn mijn slaafjes niet... maar ik ben ook geen speelbal die tot moes verwerkt moet worden... dit paard van ts heeft overigens al veel eerder signalen afgegeven dat ze het niet met ts eens was (of dat ligt aan onduidelijke hulpen, of dat het paard geen zin had om de oefeningen uit te voeren omdat het wat beters te doen denkt te hebben, zal mij in dit geval een worst wezen. En op die signalen moet ts al leren te reageren waardoor het paard niet zo ver komt om aan te vallen, vandaar dat ik adviseer dat ze hier met een professional aan het werk moet...

Dus ja het paard spiegelt wel degelijk iets naar ts, maar voordat ts in het ziekenhuis beland, zal ze eerst even deze duidelijke grens moeten geven... op het moment dat een paard staat te steigeren en aanvalt is er geen tijd om te bedenken wat het beest wil zeggen dan deel je eerst klappennuit en bescherm je jezelf... dan kun je eens gaan bedenken wat hij wil zeggen...
Laatst bijgewerkt door Neon op 21-07-14 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:31

Neon schreef:
Begrijp me niet verkeerd ik ben echt voor natural horsemanship maar bij steigeren aanvallen en trappen zwiept de leider tussen de paarden zelf ook niet enkel met zijn zijn of haar staartje in de trant van foei... niet braaf...

Een goede leider van de kudde heeft het al door wanneer een paard aanzet, en ja dan is een zwaai met de staart voldoende. Slechte leiders laten het escaleren en moeten dan met grof geweld corrigeren...