Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Babootje schreef:Siebjuh schreef:Babootje, geen hoofdstel alsjeblieft. De druk die het paard in zijn mond kan zetten door de stress of de begeleider van het paard kan zoveel schade aanrichten. Meer druk door een bit is nooit de oplossing
hoofdstel of trainingshalster zei ik
Babootje schreef:het ligt er een beetje aan aeolus. situatie is natuurlijk vanachter het toetsenbord wat moeilijk inschatten. soms is een hoofdstel in wel eens nodig om wat meer te vertellen te hebben, dan alleen een halster. trainingshalster vind ik persoonlijk fijner. onhersyelbare schade richt je alleen maar zelf aan. heeft niets met hoofdstel of bit te maken.
aeolusnr1 schreef:Tjaa , we zijn het al over verschillende onderwerpen oneens geweest hé, ok, jij jouw manier ik de mijne.
een paard dat zijn voeten wil bewegen moet je nooit gaan tegenhouden, een bang paard moet je zelfs stimuleren om zijn voeten te bewegen want net door dat bewegen (vorm van vluchten) ga je weer een naar een communicatie moment toe.
Een paard tegenhouden is altijd een slecht idéé.
Het is natuurlijk niet de bedoeling het paard echt weg te laten vluchten, het moet dus wel in de buurt blijven ; en idd dan is een vorm van begrenzing soms echt wel nodig, maar in die situaties zeg ik echt altijd blijf uit de mond, dus nooit echt nooit met een lijn aan het bit.
Zelf gebruik ik dan een touwhalster, en daar kan je echt al vrij hevige gevallen mee bij je houden, maar idd er zijn er die ook dan nog net te sterk zijn, maar ook dan nooit aan het bit.Babootje schreef:het ligt er een beetje aan aeolus. situatie is natuurlijk vanachter het toetsenbord wat moeilijk inschatten. soms is een hoofdstel in wel eens nodig om wat meer te vertellen te hebben, dan alleen een halster. trainingshalster vind ik persoonlijk fijner. onhersyelbare schade richt je alleen maar zelf aan. heeft niets met hoofdstel of bit te maken.
ElCamino schreef:ibzzzzzis, ben je niet bang dat er ooit iemand onder de klep terecht komt...brrrr gevaarlijk hoor.
Ik begrijp persoonlijk verder niet dat mensen dit probleem gewoon accepteren en ermee omgaan terwijl het een kwestie van opvoeden en aanleren is.
Voeren, snoepjes etc etc.... geen sprak van bij mij, gewoon tijd nemen en steeds de controle op je paard bebestigen, daar ligt het probleem. Jij bepaalt waar hij zijn voeten neerzet, vooruit of achteruit. Door dit veel te oefenen krijg je gewoon een betrouwbaar, maakelijk te laden paard.
wendyjj schreef:Mischien kun je je paard voeren na de trailerrit en terwijl je paard eet laat je iemand anders de stan er uit halen als je paard dan blijft staan kun je hem zelf achteruit vragen wanneer jij wilt
Heb al aangegeven dat dat geen probleem is. Het probleem is zodra hij naar achteren mag, of dat nou meteen zou zijn of na een lange tijd wachten maakt hem niks uit.
Ik vind dat sowieso een te groot risico ! miezelke schreef:Als je begint te oefenen met eerst 1 voetje op de trailer en er weer achteruit af, waarom niet? Je zegt ook dat je paard gelukkig nog recht achteruit de trailer afgaat, en niet opzij draait en naast de val terechtkomt. Dan lijkt het mij geen kwaad te kunnen. Je kan bvb in de plaats ook iets anders rond zijn benen doen, bv bandages of beenbeschermers.