Trailer probleem.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MondyJoker

Re: Trailer probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 20:18

Hij staat op een anderhalf trailer, geen tussenschot dus. Ook heeft hij op een tweepaards gestaan en dan is het tussenschot schuin. Qua voer geven of laten stoppen als ie achteruit gaat lukt dus echt niet.
Ik zorg dat hij altijd los is en ik hem aan zijn halstertouw heb, ik sta dan naast hem en hoef dus niet meer onder de stang door. De klep gaat pas los als hij niet meer vaststaat. Ook gaat dan de stang pas weg.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:03

Misschien kan je hem dan eerst om/opzij zetten zodat hij beweegt zonder gelijk achteruit te rennen

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 21:17

Dat past helaas niet, anders had ik hem idd omgedraaid bijvoorbeeld. Maar wil hem niet schuin zetten zodat hij ook niet schuin van de klep gaat. Gelukkig gaat hij wel recht achteruit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:07

Siebjuh schreef:
Babootje, geen hoofdstel alsjeblieft. De druk die het paard in zijn mond kan zetten door de stress of de begeleider van het paard kan zoveel schade aanrichten. Meer druk door een bit is nooit de oplossing

hoofdstel of trainingshalster zei ik :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:27

tussen een trainings halster en een hoofdstel zit een wereld van verschil hé.
nooit zoiets met een hoofdstel , en zeker nooit met een lijn aan het bit, daar richt je onherstelbare problemen mee aan.

Babootje schreef:
Siebjuh schreef:
Babootje, geen hoofdstel alsjeblieft. De druk die het paard in zijn mond kan zetten door de stress of de begeleider van het paard kan zoveel schade aanrichten. Meer druk door een bit is nooit de oplossing

hoofdstel of trainingshalster zei ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:33

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-25 01:45, in het totaal 1 keer bewerkt

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:53

Ik heb hetzelfde probleem, ik los altijd alleen, dan maak ik hem los, touwtje over zijn hals, dan doe ik de klep naar beneden, stang los en mag hij lopen. In het begin ging hij hangen in de stang. Dit heb ik opgelost door iedere keer te wachten tot hij daar mee klaar was.
Nu heeft hij als ik lange ritten maak, dat hij netjes wacht tot de stang los is, dan moet ik even zijn staart vastpakken. Normaal loopt hij dan relaxt pasje voor pasje de trailer af, maar als ik nu dus lang gereden heb stormt hij eraf.

Nu kreeg ik de tip van Annemarie van der toorn om te parkeren voor een muur. Met genoe ruimte om normaal te lossen, maar als hij echt eruit rent, hij dus met zijn achterhand tegen de muur oploopt.
Ik heb het zelf wel geprobeerd. Alleen had hij vrij kort op de trailer gestaan en dan loopt hij er normaal af, en nu doe ik dat voorlopig niet, aangezien hij met een blessure staat.
Vind het wel een aparte manier maar denk dat het in het geval van mijn paard wel zou werken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:56

het ligt er een beetje aan aeolus. situatie is natuurlijk vanachter het toetsenbord wat moeilijk inschatten. soms is een hoofdstel in wel eens nodig om wat meer te vertellen te hebben, dan alleen een halster. trainingshalster vind ik persoonlijk fijner. onhersyelbare schade richt je alleen maar zelf aan. heeft niets met hoofdstel of bit te maken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:18

Tjaa , we zijn het al over verschillende onderwerpen oneens geweest hé, ok, jij jouw manier ik de mijne.
een paard dat zijn voeten wil bewegen moet je nooit gaan tegenhouden, een bang paard moet je zelfs stimuleren om zijn voeten te bewegen want net door dat bewegen (vorm van vluchten) ga je weer een naar een communicatie moment toe.
Een paard tegenhouden is altijd een slecht idéé.
Het is natuurlijk niet de bedoeling het paard echt weg te laten vluchten, het moet dus wel in de buurt blijven ; en idd dan is een vorm van begrenzing soms echt wel nodig, maar in die situaties zeg ik echt altijd blijf uit de mond, dus nooit echt nooit met een lijn aan het bit.
Zelf gebruik ik dan een touwhalster, en daar kan je echt al vrij hevige gevallen mee bij je houden, maar idd er zijn er die ook dan nog net te sterk zijn, maar ook dan nooit aan het bit.

Babootje schreef:
het ligt er een beetje aan aeolus. situatie is natuurlijk vanachter het toetsenbord wat moeilijk inschatten. soms is een hoofdstel in wel eens nodig om wat meer te vertellen te hebben, dan alleen een halster. trainingshalster vind ik persoonlijk fijner. onhersyelbare schade richt je alleen maar zelf aan. heeft niets met hoofdstel of bit te maken.

MarloesVtK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 01:01

mij is geleerd en dat doen we nogsteeds een paar passen erop een paar passen er af en dan steeds wat meer dus eers met de klep beginnen en dan doorgaan naar binnen en weer naar achter enz. enz. nu gaat het prima en relaxt.. hier heb je wel geduld voor nodig! daar had ik soms wel eens moeite mee(:

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 01:32

Citaat:
Achteruit zetten nadat ie eraf kwam heb ik al geprobeerd, dat doet hij gewoon braaf en rustig.

Mooi zo!
En als je hem dan 1 of 2 stapjes terug op de trailer zet (bv met 2 voeten op de laadklep), en hem dan stil zet, en dan weer naar achteren laat lopen? Doet hij het dan wel rustig?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:45

aeolusnr1 schreef:
Tjaa , we zijn het al over verschillende onderwerpen oneens geweest hé, ok, jij jouw manier ik de mijne.
een paard dat zijn voeten wil bewegen moet je nooit gaan tegenhouden, een bang paard moet je zelfs stimuleren om zijn voeten te bewegen want net door dat bewegen (vorm van vluchten) ga je weer een naar een communicatie moment toe.
Een paard tegenhouden is altijd een slecht idéé.
Het is natuurlijk niet de bedoeling het paard echt weg te laten vluchten, het moet dus wel in de buurt blijven ; en idd dan is een vorm van begrenzing soms echt wel nodig, maar in die situaties zeg ik echt altijd blijf uit de mond, dus nooit echt nooit met een lijn aan het bit.
Zelf gebruik ik dan een touwhalster, en daar kan je echt al vrij hevige gevallen mee bij je houden, maar idd er zijn er die ook dan nog net te sterk zijn, maar ook dan nooit aan het bit.

Babootje schreef:

Volgens mij zijn we het in dit geval niet zo heel erg oneens hoor :D :D :D

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:11

Die van mij wil ook zo snel mogelijk de trailer uit zodra die los is, voordat ik de klep open maak haal ik de stang al achter haar kont weg, ze is namelijk al eens onder de stang doorgegaan, en voor ik de klep los doe staat m'n paard ook los. :o

wendyjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:05

Mischien kun je je paard voeren na de trailerrit en terwijl je paard eet laat je iemand anders de stan er uit halen als je paard dan blijft staan kun je hem zelf achteruit vragen wanneer jij wilt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:35

ibzzzzzis, ben je niet bang dat er ooit iemand onder de klep terecht komt...brrrr gevaarlijk hoor.

Ik begrijp persoonlijk verder niet dat mensen dit probleem gewoon accepteren en ermee omgaan terwijl het een kwestie van opvoeden en aanleren is.
Voeren, snoepjes etc etc.... geen sprak van bij mij, gewoon tijd nemen en steeds de controle op je paard bebestigen, daar ligt het probleem. Jij bepaalt waar hij zijn voeten neerzet, vooruit of achteruit. Door dit veel te oefenen krijg je gewoon een betrouwbaar, maakelijk te laden paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:34

Zo is het "ElCamino"
als leider bepaal je waar het paard zijn voeten zet en wanneer hij zijn voeten dient te verzetten.
En dit kan echt bij elk paard.
gewoon een beetje training en dan spreek ik echt over een beetje, een paar dagen dus, echt niet meer dan dat.

ElCamino schreef:
ibzzzzzis, ben je niet bang dat er ooit iemand onder de klep terecht komt...brrrr gevaarlijk hoor.

Ik begrijp persoonlijk verder niet dat mensen dit probleem gewoon accepteren en ermee omgaan terwijl het een kwestie van opvoeden en aanleren is.
Voeren, snoepjes etc etc.... geen sprak van bij mij, gewoon tijd nemen en steeds de controle op je paard bebestigen, daar ligt het probleem. Jij bepaalt waar hij zijn voeten neerzet, vooruit of achteruit. Door dit veel te oefenen krijg je gewoon een betrouwbaar, maakelijk te laden paard.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 16:37

wendyjj schreef:
Mischien kun je je paard voeren na de trailerrit en terwijl je paard eet laat je iemand anders de stan er uit halen als je paard dan blijft staan kun je hem zelf achteruit vragen wanneer jij wilt

Even teruglezen ;) Heb al aangegeven dat dat geen probleem is. Het probleem is zodra hij naar achteren mag, of dat nou meteen zou zijn of na een lange tijd wachten maakt hem niks uit.

Ga zodra ik weer een trailer ter beschikking heb even met hem oefenen :j

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:53

Wat ik ook zou doen, is alle associaties met vroegere pogingen achterwege laten. Laat die transportbeschermers eens uit en vraag die 2de persoon er ook niet bij. Zodat het paard geen linken legt met andere keren dat je hem de trailer afvraagt en het (het van de trailer afstormen) eigenlijk gaat doen als gewoonte. Gewoon jij, het paard en de trailer. Soms is dat al de sleutel tot succes.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 16:55

De transportbeschermers doe ik nooit af :n Ik vind dat sowieso een te groot risico !
Maar het eens alleen proberen kan inderdaad geen kwaad !

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:00

Als je begint te oefenen met eerst 1 voetje op de trailer en er weer achteruit af, waarom niet? Je zegt ook dat je paard gelukkig nog recht achteruit de trailer afgaat, en niet opzij draait en naast de val terechtkomt. Dan lijkt het mij geen kwaad te kunnen. Je kan bvb in de plaats ook iets anders rond zijn benen doen, bv bandages of beenbeschermers.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:16

Momenteel ben ik me ook aan het verdiepen in het trailerladen en ik heb heel veel aan de uitleg van Eddy Modde (natural horsemanship). Je kunt je gratis aanmelden voor het E-book en ook vragen stellen.

http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 17:41

miezelke schreef:
Als je begint te oefenen met eerst 1 voetje op de trailer en er weer achteruit af, waarom niet? Je zegt ook dat je paard gelukkig nog recht achteruit de trailer afgaat, en niet opzij draait en naast de val terechtkomt. Dan lijkt het mij geen kwaad te kunnen. Je kan bvb in de plaats ook iets anders rond zijn benen doen, bv bandages of beenbeschermers.

Bandages doe ik sowieso niet, een paard hoeft maar 1 keer mis te stappen en ze kunnen loslaten. Omdat ik alleen bij de transportbeschermers achter beschermers heb is een ander idee geen optie. Het lijkt me voor hem ook niet echt belangrijk of ie nu t een of t ander om zn benen heeft. Dat ik ze omdoe (bij elk paard dat de trailer op moet) is puur voor de veiligheid. Elk paard kan schrikken of t zat zijn om wat voor reden dan ook en daardoor langs de klep schieten. Dat risico wil ik gewoon niet nemen zeker niet gezien joker in het begin wel moeilijk heeft gedaan plus hij sliding plates heeft. Wegglijden is zo gebeurd maar herstellen van een beenwond duurt veel langer. Toch bedankt voor je tip hoor !!!

NRJ dat ga ik eens bekijken !!!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:00

En als je meerdere keren (dus steeds als hij zo eraf racet) hem er weer op zet en weer achteruit vraagt? Er zal toch wel een keer een kwartje vallen (bij hem dat hij ook normaal kan doen of bij jou van de oorzaak)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 19:20

Daarom ... het gaat hopelijk gewoon lukken met veel oefenen :j

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:44

Hoe gaat het er nou mee? Lukt het achterwaarts gaan al wat beter?