Hoe mijn pony te corrigeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:00

sorry hoor maar het is best lastig je pony te waarschuwen bij signalen die hij niet geeft??
was gister met mijn verzorgje een rondje wei aan het doen, bijt hij vanuit het niets in mijn achterste.
nou ben ik wel van de supersnelle reacties als een pony bijt of trapt,dus de drie sec. haal ik net.
dus de pony krijgt direct een tik op zn neus.
ik ga absoluut niet rammen.
maar het is hard genoeg.
hielp bij andere pony ook.
bij proberen hoef ik nu mijn hand maar een paar cm omhoog te bewegen en het is afgelopen.
als je maar meteen reageert,helpt het.
als je te lang wacht, werkt het averechts.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:01

Wat doe je als ze je trapt of bijt? Je mag dr best een trap of tik teruggeven hoor. Beter een keer goede straf dan elke dag tien keer opnieuw toch? En als je ook echt laat merken dat je boos bent ziet ze het niet als spelletje hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:04

romyver schreef:
sorry hoor maar het is best lastig je pony te waarschuwen bij signalen die hij niet geeft??
was gister met mijn verzorgje een rondje wei aan het doen, bijt hij vanuit het niets in mijn achterste.
nou ben ik wel van de supersnelle reacties als een pony bijt of trapt,dus de drie sec. haal ik net.
dus de pony krijgt direct een tik op zn neus.
ik ga absoluut niet rammen.
maar het is hard genoeg.
hielp bij andere pony ook.
bij proberen hoef ik nu mijn hand maar een paar cm omhoog te bewegen en het is afgelopen.
als je maar meteen reageert,helpt het.
als je te lang wacht, werkt het averechts.

Wat is de reden dat jij denkt dat ze de signalen niet geeft? De waarschuwingssignalen zijn heel subtiel, die moet je leren herkennen. En oplossingen zijn op andere manieren te krijgen dan die ram, die maar beter in een intensiteit kan komen die aankomt, want iedere aanwijzing waarop een paard niet hoeft te reageren creeert ruis en had je beter niet kunnen geven.
Ik vind het op zich al heel zielig dat een simpel opheffen van je hand het paard doet inbinden. Dan vraag ik me af hoeveel keren je hebt geslagen voordat het paard dat signaal heeft geleerd. Als je mijn verzorger was geweest had je al heel snel exit geweest. Ik verwacht van een verzorger dat hij zich verder gaat ontwikkelen dan dat stadium van rammen en schoppen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-07-14 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:04

rhian schreef:
Slaan, schoppen, schreeuwen... uitingen van frustraties en tekortkomingen...

Stilte, ontspanning en liefde...uitingen van balans en wederzijds respect

MIJN MENING... :)

Frustaties en tekortkoming? Ik werk met jonge paarden en weet zeker dat jij allang goed toegetakeld zou zijn op jou manier, kan je verzekeren dat dat niet werkt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:07

Bij het beleren van jonge paarden kun je twee dingen doen.
Grondwerk om de basis bij te brengen (en dat gaat verder dan alleen longeren en hangen voordat je erop kruipt), of de oude school.
Geef mij de eerste methode maar (eigenlijk is die al heel oud), en nee, die is niet alleen maar "aai paardje, aai".

fourseasons

Re: Hoe mijn pony te corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:10

Er zijn niet maar twee methodes. In de paarden zijn er tientallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:10

Cassidy schreef:
Bij het beleren van jonge paarden kun je twee dingen doen.
Grondwerk om de basis bij te brengen (en dat gaat verder dan alleen longeren en hangen voordat je erop kruipt), of de oude school.
Geef mij de nieuwerwetse methode maar (en nee, die is niet alleen maar "aai paardje, aai".

Ook "de normale manier van beleren" gebruikt grondwerk etc. Dat ze er geen commercieel pakket van een paar honderd euro over kopen bij een of andere Amerikaan betekent niet dat dat niet gedaan wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:12

Wie heeft het hier over commerciele pakketten? Zijn er in de klassieke dressuur commerciele pakketten te koop, gemaakt door Amerikanen?

En dan is de definitie van grondwerk een heel breed en niet duidelijk gedefinieerd begrip. Menigeen ziet longeren, vaststaan en voetjes geven als grondwerk. Voor mij gaat grondwerk een stapje verder.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:35

Voor een ieder, jammer dat jullie er je eigen topic van maken. De hulpvraag staat centraal. Voor het meisje (denk ik) met de vraag:

Jouw paardje heeft jou nodig om te weten wat mag en wat niet. Ik denk dat je wat jonger bent aangezien je een pony rijdt. Hoe lang rij jij al paard en heb je ervaring met een eigen paardje? Anders zou het heeeeel verstandig zijn om begeleiding te vragen. Naast je paard de leider zijn is heel erg belangrijk. Een been pakken van je paard vraagt aan hem om jou te vertrouwen. Hij kan niet vluchten en is dus kwetsbaar. Probeer het alleen te doen als je zeker van je zaak bent. Dit straal je uit! Ben je dat niet, zoek dan hulp. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:45

Cassidy schreef:
Wie heeft het hier over commerciele pakketten? Zijn er in de klassieke dressuur commerciele pakketten te koop, gemaakt door Amerikanen?

En dan is de definitie van grondwerk een heel breed en niet duidelijk gedefinieerd begrip. Menigeen ziet longeren, vaststaan en voetjes geven als grondwerk. Voor mij gaat grondwerk een stapje verder.

Grondwerk gaat ook bij de traditionele manier verder dan longeren, vaststaan en voetjes geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:48

Hoeveel mensen denken hun paard zelf te kunnen beleren, en komen niet verder dan meelopen, longeren, vaststaan en voetjes geven?

Als ieder paard die degelijke basis zou hebben, zou het heel erg rustig worden op Bokt, en zouden al die topics over probleempaarden de kop niet opsteken en al die Bokkers die hun paard zelf willen beleren hier niet hoeven te vragen hoe het moet.

Maar goed, we zijn het topic van ts aan het vervuilen. Ik trek me bij deze terug.

@ts, zoek hulp als je het niet zelf op kunt lossen. Dergelijk gedrag van je nieuwe pony kan het plezier in het houden van paarden goed vergallen. Succes, en wees voorzichtig.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:53

Shellebel93 schreef:
Alleen al uit jouw opmerkingen Frieswytske merk ik al op dat jouw paarden geen respect voor jou hebben als ze naar jou slaan.. Ik heb zelf ook paarden en die hebben mij nog nooit geschopt.. zelfs mijn shetlander van die ik heb vanaf haar 8ste maand heeft me nog nooit geschopt of iets omdat ze weet dat ik de leider ben.. En dit bouw je op uit rust maar ook hoe jij jezelf ziet tegen over je paarden.. En als jij direct begint te schoppen of te slaan of slaan bouw je niet echt respect op.. Als mijn paard gaan dreigen of ook maar probeert om haar kont naar mij toe te draaien dan hoef ik haar alleen maar aan te kijken en ze weet al genoeg..maargoed dat is mijn mening! Ik denk dat jij het toch wel beter weet ;)

Denk dat mijn paarden meer respect hebben dan dat de meeste paarden hier van de posters hebben.
Dan kom je nog wel eens van de koude kermis thuis als ze al een keer je behandelt als een kuddegenoot. Een paard is geen vriendje. Je moet laten zien dat jij de baas bent.

En Cassidy wil wel eens foto's of filmpjes zien van hoe jij met je paard omgaat. Hoor alleen maar theoretisch geneuzel van je. En je plaatst alleen maar linkjes van mensen waar jij fan van bent.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:57

Misschien heeft iemand het al gezegd, maar zit het zadel goed?
Pony's van die leeftijd kunnen nog wel eens behoorlijk in bespiering e.d. veranderen, waardoor een zadel te krap gaat zitten. Geen verassing dat ze dan gaat protesteren tegen een zadel, als het pijn doet.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:11

Nou dit is wel een heel vrolijk topic aan het woorden zeg |( |( |(
Wat ZoZenn zegt zou idd best wel eens kunnen.
Al met al best wel een heel lastig probleem voor een meisje van 16 jaar.
Ik hoop dat je snel iemand vind die je goed kan helpen TP starter en dat
alles dan goed komt +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:19

TS heeft zich speciaal geregistreerd om deze topic aan te maken en kijk wat een aandacht ze krijgt na plaatsen van 2 berichten. Helemaal happy :D

Loekax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 08:48

ZoZenn schreef:
Misschien heeft iemand het al gezegd, maar zit het zadel goed?
Pony's van die leeftijd kunnen nog wel eens behoorlijk in bespiering e.d. veranderen, waardoor een zadel te krap gaat zitten. Geen verassing dat ze dan gaat protesteren tegen een zadel, als het pijn doet.

Ja, we hebben al iemand naar het zadel laten kijken, hij lag gewoon goed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:34

Lesnemen in paardencommunicatie ;)
Waar in NL zit je?
De pony is gewoon aan het kijken waar ze mee weg komt, dus jij zult grenzen moeten stellen en je daar ook aan houden. Welshes zijn slim en snel, dus je zult zelf ook heel snel bij moeten leren om dit weer om te keren.