Fleurfloran schreef:Ik ben een beetje laat! Maar het ging vandaag super zonder slof, kom ik nu met het probleem dat het kei mooi weer is en dat hij helemaal gestoord wordt van die dazen en horsels... Tijdens het rijden was hij daarom soms gespannen en lette totaal niet op. Maar het ging echt veel veel beter nu ik grondwerk oefeningen heb gedaan, heeft hij ook meer respect voor me. Maar nu twijfel ik... Moet ik aan m'n zit werken of niet?
Ik heb nog een aantal vragen voor je, hopelijk kun je ze beantwoorden:
1) hoe is dit paard onder het zadel bij de eigenaar of bij een ander?
2) heb jij les met dit paard en van wie
3) wat doe je precies als het paard gaat versnellen? Let eens op welke hulpen je onbewust geeft (ga je klemmen met onderbenen, knieen, ga je naar voren zitten, kantel je je bekken een bepaalde kant op
het paard kent "trucjes" en neemt het bit vast en daarom rijdt jij met stang (soms).
4) Wat voor trucjes kent het?
5) Waarom neemt dit paard het bit vast?
6) doet hij dit alleen bij jou of ook bij de eigenaar / andere ruiter
7) Is het paard nagekeken op lichamelijk ongemakken (vluchten voor pijn ipv reageren op onbewuste hulpen)
En om nog even op jouw vraag terug te komen, ik vind dat je als ruiter ALTIJD aan je zit moet werken. Zowel jij als je paard zijn geen machines met knoppies. Jij moet je heel erg bewust gaan worden van je (veelal) onbewuste hulpen. Zit je recht, rechtop, ingeknakt, welke spier heeft meer druk, is er een been langer of verder naar voren/achteren, zijn je handen/ellebogen/schouder/oren/heupen/enkels/knieen allemaal evenhoog, tordeer je in je bovenlichaam, zet je je hals-/neklijn of kaak vast, zijn je handen, vingers, polsen whatever ontspannen en volgend die de beweging van je paard. Kortom, ja, je moet altijd aan je zit werken, bewust worden, bewust van je eigen lichaam, bewust van de actie - reactie (welke actie van jouw levert welke reactie van jouw paard).