HELP! paard vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:40

Ik heb een bijna blind paard gehad. Wat heel goed werkt is eerst contact maken met het paard. Hand op de hals of neus en dan met de andere hand vastklippen. Geen onverwachte bewegingen maken en proberen altijd aan de zelfde kant te staan. Het kan zijn dat je nu dus verkeerd staat. Voor zijn idee.
Als hij weg rent rustig opnieuw proberen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 18:55

Ennnnnnnnn gelukt!!! Ik was er zelf niet bij hoor! Ik zat nog in de auto vanaf mijn werk. (hoefde uiteindelijk niks meer te doen op stal, hij was ook al gereden en gemest :P)

Stalgenootje 2 had een voerschep met muesli meegenomen, en zelfverzekerd het land ingelopen. Eerst paard 1 beetje muesli, maar mijn paard kwam eigenlijk al gelijk naar haar toe en toen ze hem een handje muesli gegeven had, kon ze hem ook zo aanklikken. Hij is geen enkel moment bang geweest of paniekerig of vervelend oid. Hij kwam vol vertrouwen naar haar toe en hij liep ook vol vertrouwen met haar mee. Geen enkele reactie bij het aanklikken van het touw?? Ze zei dat ze de muesli eigenlijk niet eens nodig had? Maar ze blijft het voorlopig wel nog eventjes met de voerschep doen. Just to be sure...

Snap er niks van, maar ik ben blij met het resultaat.

Nu stalgenootje 1 nog..... Bij haar was het probleem natuurlijk het grootst. Die heeft het na die arm uit de kom niet meer geprobeerd. Maar dat was nog voordat de fysio geweest was, dus ik heb goede hoop dat ook zij hem weer normaal mee krijgt! Wel gister samen met haar paarden eruit gehaald, en hij reageerde eigenlijk niet op haar. Hij kwam wel direct naar mij toe, maar durfde nu ook weer in haar buurt gewoon te zijn. Een maand geleden mocht ze hem niet eens aaien, dan stierde hij al weg...
Laatst bijgewerkt door itsmi op 13-07-14 19:08, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:04

Veelbelovend.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 19:06

Janouk, haha Cesar komt ook in de paardenwereld van pas ;) Het is makkelijker gezegd dan gedaan, vooral voor stalgenootje 1. Hij is natuurlijk flink bang geweest en dan is het lastig om dat los te laten en vertrouwen te hebben dat hij gewoon komt! Maar stalgenootje 2 deed het prima, en had ook geen problemen meer!

Balance: ja daar lijkt het op hè? Heb ik ook al aan zitten denken, maar het vreemde is dat ons land juist achterop de boerderij ligt, daar komen dus amper mensen, en zeker mensen van buitenaf kunnen daar sowieso niet komen ivm de waakhond. Mensen van de manege zouden er eventueel wel kunnen komen, maar dan moeten ze door de paddocks heen klimmen en over een sloot heen. Lijkt me toch wel een redelijke omweg? Ze zijn ook niet direct zichtbaar doordat er een paar bomen voorstaan...

Je tip van het korte touw dat ga ik niet in gebruik nemen. Hij is de laatste tijd juist erg angstig voor als hij touw ziet liggen/hangen op de grond die aan hem vast geklikt zit(door zijn slechtziendheid misschien?), en hij raakt ook altijd erg in paniek als hij op zijn touw gaat staan. Hij zal du sniet rustig daarvan worden.I k maak hem daar alleen maar banger mee! Verder denk ik ook niet dat het goed voor zijn nek is als hij telkens aan het touw snokt wanneer hij erop staan! Ook bij een kort touwtje gaat dat gebeuren, want hij zet zijn favoriete graasvoet altijd pal naast of bij zijn kaak.

Touw om de nek heen doen lukte ook niet, omdat hij het touw op dat moment zag en dacht dat je een "slaande" beweging maakt. Daar raakte hij ook angstig van. Heeft hij werkelijkwaar nooit gehad, paard is ook nooit geslagen omdat het zo'n doodbraaf dier is. Dit gedrag vind ik dus ook heel raar..

Wicky, thanks voor de tip! Stalgenootjes gingen nu al heel vaak langs om zomaar lekkers te geven, dus dat deden ze al, alleen deden ze nog niet het touw vastklikken. Misschien is dat ook nog een optie als het bij stalgenootje 1 nog niet vlekkeloos wil gaan verlopen..

Bedankt voor de tip Jenny!

Eigenlijk hoop ik dat de problemen door de fysio zijn opgelost. Stalgenootje 2 kreeg hem moeiteloos te pakken. Woensdag zal zij dat weer moeten doen want ik heb avonddienst dan. Kijken of het dan nog zo soepel gaat! Denk dat het probleem wel over is... (hoop ik heel hard tenminste!)

hasufel

Re: HELP! paard vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:17

Fijn dat het met nr 2 weer lukt!
En fijn dat je het zo geduldig met hem oplost
Nu nog succes met nr 1!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:10

itsmi: je doet het hartstikke goed ;). Ik, als buitenstaander roep wat opties die voor mijn paarden prima werken maar niet voor die van jou. Jij kent jouw paard heel goed, dat is wel duidelijk. Je staat open voor opties en ideeen en haalt daaruit wat goed voor jouw paard is.
En inderdaad, het zou al een volslagen malloot moeten zijn die dan zo de moeite doet om bij de paarden te komen. Niet dat die er niet zijn :D maar zoals jij het beschrijft lijkt de optie van een vreemde bezoeker in de weide me uitgesloten.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 22:23

Dank je wel Balance voor je lieve berichtje!
Ik sta zeker open voor opties en ideeen omdat ik gewoon wil dat mijn paard zich weer relaxt voelt en zich ook door anderen weer laat vangen! Want ik merk dat zowel hij als mijn stalgenootjes zich niet prettig voelen bij de beschreven situatie wat natuurlijk ook logisch is. Ik hoop ook echt dat we steeds een stapje dichterbij komen, en gedrag wat een paard eenmaal heeft aangeleerd zal misschien ook weer lastiger zijn om te doorbreken, maar ik weet zeker dat het uiteindelijk met vertrouwen wel weer goed komt.

Haha ja het moet in ieder geval een volslagen malloot geweest zijn als dat al gebeurd is. Maar een andere verklaring kan ik nu ook niet vinden voor zijn gedrag? Het zou namelijk wel aannemelijk zijn, aangezien hij dit gedrag nooit heeft laten zien! Hij kent beide stalgenootjes al jaaaaaaren en ze zetten hem ook al jaaaaren binnen en buiten.. Iets moet dit getriggerd hebben, maar wat?
Ik hoef de oorzaak ook niet weten, als de oplossing dan nu maar echt nabij is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:22

Smile... het weten van de oorzaak is handig bij het oplossen van probleemgedrag maar niet per se noodzakelijk. Zo denk ik er ook over. En ja, eerlijk is eerlijk. het is ook wel logisch dat je stalgenootjes zich wat ongemakkelijk voelen met hem nu. Het zijn nogal wat kilo's die onverwacht in beweging kunnen komen. Maar dit gaat vast goed komen zo.

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:01

Komt vast goed, wat fijn al dat er verbetering is! succes Itsme en knappe Lord

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 14:42

Helaas. Plan met stalgenootje 1 is gister mislukt.
Ik had avonddienst, dus stalgenootje 1 en 2 moesten de paarden binnen zetten. Stalgenootje 2 ging de laatste tijd gewoon prima, dus ik had er alle vertrouwen in. Ik dacht serieus dat er geen probleem meer zou zijn en dat hij ook gewoon naar stalgenootje 1 zou komen.

Ze hadden bak muesli mee genomen, zoals stalgenootje 2 gebruikte. Hij kwam er ook braaf op af (vol vertrouwen) er was niks aan de hand. Hij nam gretig een paar hapjes, samen met de merrie waar hij mee buiten staat. Echter toen stalgenootje 1 hem vast pakte aan zijn halster begon het hele tafereel van voorheen ook weer. Paniek in zijn ogen, hard snorkelend achteruit rennen. Ze pakte hem dan ook niet hard vast aan zijn halster, maar ze pakte het halster lichtjes beet, om touw vast te kunnen klikken. Gelijk weg was hij... Ze heeft ook gelijk weer losgelaten. Vorige keer was haar arm uit de kom toen ze vast bleef houden, dus ze heeft nu direct losgelaten.
Stalgenootje 2 heeft hem later wel gewoon kunnen pakken...

Hopeloos is dit.

Ben blij dat er in ieder geval nog iemand over is die hem wel kan pakken, maar ik zie de winter somber in op deze manier. nog een paar maanden oefenen. Had gehoopt dat hij eroverheen was inmiddels. Bij stalgenootje 2 lijkt dat ook het geval, alleen stalgenootje 1 is dus nog een probleem.
Vanavond haal ik samen met stalgenootje 2 de paarden binnen. Ze wil het eerst weer alleen proberen, dus ik blijf dan buiten zicht van de paarden, zodat Lord mij niet kan zien. Kijken wat hij dan doet. Of hij na gister weer zo bang is geworden dat hij ook naar haar niet meer wil komen, of dat het probleem bij haar wel echt voorbij is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 03:52

is het een optie om het in een kleinere ruimte te oefenen in plaats van alleen in de weide?

ik zou zelf het halstertouw vast aan het halster doen.

-eerst even een ander paardje gedag zeggen, aai/hapje lekkers
-volgend paardje aai/handje lekkers
zo drentel je rustig naar je paardje toe dat inmiddels echt wel doorheeft dat er hapjes uitgedeeld worden.

-eerst aai, hapje lekkers.. daarna goed opletten dat je vanaf de zijkant van het paard het halster omdoet.. dus geen arm/hand voor het gezichtsveld langs om het over de oren te brengen..

is dat lastig, dan het halster losmaken (dus niet de clip maar de gesp) zodat je hem over de neus kan doen en dan van onder de hals je handen naar boven kunt brengen om de gesp te sluiten.. Ik weet dat het meer werk is.. makkelijker is clip openen en sluiten natuurlijk. maar op deze manier wapper je niet voor zijn ogen langs, ook niet per ongeluk.

en dan gewoon naast hem meelopen en iedere paar passen even stoppen voor een minihapje..
het moet immers ook leuk zijn om ergens voor het land uit te komen..

let ook op dat je het paard niet alleen van het land haalt om te werken.. gewoon poetslap erover en terugbrengen met een dikke wortel achter de kiezen is ook extra motivatie om te komen en niet weg te stieren..

heb je hem uit het land, dan kun je het ook oefenen in een paddock? vast maken, meelopen.. bij het hek weer loslaten. even pauzen en herhalen?

het zijn maar ideetjes, hopelijk zit er wat bruikbaars voor je tussen

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 09:13

Dank voor je tips.

Paard staat al met halster op de weide, dus het is alleen het aanklikken van het touw.
Paard wordt ook al met voer gelokt, werkwijze die wij hanteren is al precies dezelfde als die jij omschrijft. Verder had ik ook al in het topic beschreven dat het paard niet alleen eruit gehaald wordt om te werken, en het is ook geen onwil, maar puur angst.

En hij komt sowieso al op iedereen af die het land in komt, het is dus niet zo dat hij niet bij je wil komen en dat je hem bij je moet lokken, want hij komt sowieso vol vertrouwen op iedereen af. Het punt is dat hij in paniek raakt zodra je het touw vast wil klikken of het halster vast pakt.

Maar alsnog bedankt voor je tips.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 20:00

Vandaag was dan eindelijk de grote dag dat stalgenootje 1 mijn paard zonder problemen heeft kunnen pakken!

Ze stonden in de ochtend-paddock en paard had mij nog niet gezien. Dus stalgenootje 2 zei, blijf jij uit het zicht dan ga ik het weer proberen.
Ik ben uit zicht voor mijn paard gebleven, en ze kwam 2 min later aanlopen met haar paard en mijn paard allebei bij zich, helemaal blij en enthousiast! Het was haar gelukt zonder dat mijn paard bang was geworden of achteruit gelopen was!
Dit was even de positieve boost die zowel zij als mijn paard nodig hadden.

Ik hoop heel erg dat het probleem nu in de paddock verholpen is, dat hij zich nu gewoon weer laat vangen in de paddock. Land probleem zal bij haar denk ik nog wel even blijven bestaan, omdat dat inmiddels zo gegroeid is denk ik. En mijn paard heeft ook autistische trekjes. Dus dat land gaan we ooit wel weer proberen, maar we blijven voorlopig met haar even de paddock oefenen. En dat ging vandaag voor het eerst sinds maanden eindelijk weer zonder problemen!

Wij zijn alle drie blij!

Stalgenootje 2 is helemaal geen probleem meer, zowel paddock als land niet meer..

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:16

Goed man! Klinkt veelbelovend. Mocht je nog terugslag tegenkomen, denk dan eens aan zijn andere zintuigen.
Een belletje aan een armband van je stalgenootjes die hem zouden moeten kunnen pakken, een geurtje aan een doekje dat door iedereen meegenomen kan worden.

Of dat belletje/doekje aan het halster van een ander paard bevestigen, dat heel vertrouwd voor hem is. Hopelijk gaat hij dan associeren/generaliseren als in: belletje/doekje is veilig; dat kan ik gerust volgen. Maar zo ver ben je niet. We gaan er gewoon vanuit dat hij nu weer voor een hele tijd probleemloos blijft.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 21:31

Dank je wel!

En wat een ontzettend goede tip, ook ivm dat ik denk dat hij slechter ziet. Dan moet ze toch vertrouwen zien te winnen dmv zijn andere zintuigen.
Ik ga je tip zeker opslaan, alleen hoop ik dat ik hem niet nodig ga hebben voorlopig!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:50

Zit met je mee te denken. Het zou weleens goed kunnen zijn dat zijn reuk/gehoor het langzaam zijn aan het overnemen nu zijn zicht minder wordt.
Krijgt hij dan geen 'lucht' van iemand of wordt die lucht/geluid overstemd door andere omgevingsprikkels als iemand hem wil ophalen, schrikt hij zich natuurlijk te pletter en neemt zijn vluchtrespons het gelijk over.

Zodra zijn system in de gaten heeft dat het bekend is, valt die onzekerheid weg en loopt hij mee. Theorie.. maar 't zou zomaar kunnen.
Ik vermoed nu ook dat er dus helemaal geen vreemde aan te pas is gekomen in het begin maar dat het hem zomaar overkwam dat hij verrast werd in zijn beleving.
Maar nogmaals: we gaan er gewoon van uit dat het goed gaat komen ;). Vind het heel naar voor je want ik kan me levendig voorstellen dat je hier ongerust over bent geworden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 22:28

De fysio is geweest een week geleden, zij zag geen waas en dacht dus niet dat het aan zijn zicht lag, of dat hij minder zou zien.

Ik heb met mijn hand voor beide ogen bewogen, en hij heeft beide ogen gewoon de normale reflexen.

Toch reageert hij (ook bij mij) anders op bepaalde situaties dan "vroeger". Ander gekleurd asfalt vindt hij nu eng, vroeger liep hij er gewoon overheen. Zijn halstertouw wat op de grond ligt, kan hij helemaal panisch van worden, vroeger interesseerde hem dat niks! Ook moet er niks aan de inhoud/vormgeving van de bak veranderen, dan kan hij ook helemaal in paniek raken. Als er bijvoorbeeld een krukje in de hoek staat die er eerst niet stond, of als de kruiwagen met poep op een andere plek staat als normaal. Dit zijn allemaal dingen waar hij normaal nooit op zou reageren, en nu reageert hij daar dus wel op.

Ik heb niet het idee dat hij niks meer ziet met één oog, maar wel dat hij minder goed gaat zien. En dat kan natuurlijk komen door zijn leeftijd, al is hij "pas" 21.

Stalgenootje 1 heeft wel schapen, het kan dus ook goed zijn dat mijn paard haar schapen geur als eerst ruikt nu ik denk dat hij minder goed ziet, en daar bang van wordt (hij is bang van schapen) en dus ook niet "ziet" dat het zijn bekende stalgenootje is. Maar toch vindt ik dat wel gek, want die schapen heeft zij ook al jaren, dus de schapengeur hangt ook al jaren om haar heen. Hij kent haar dus ook met schapengeur. Voorheen gaf hij daar niks om.

Ik wil niet uitsluiten dat er een vreemde in het land is geweest, maar het is gewoon lastig om te gissen wat er gebeurd is omdat ik er simpelweg niet bij geweest ben. Het kan een vreemde zijn geweest, maar misschien wat jij zegt, ook te maken hebben met zijn zintuigen en een vreemde omgevingsprikkel gecombineerd met stalgenootjes.

Iemand anders suggereerde dat stalgenootje 1 hem waarschijnlijk een klap verkocht heeft oid. Maar daar geloof ik echt niet in. Het is zo;n goedzak dat hij uberhaupt nooit een stap verkeerd zet en nog nooit geslagen is. Wel kan het zo zijn dat zij misschien motorisch wat onhandig geweest is, en mijn paard dat "gezien" heeft als een slaande beweging richting hem of iets dergelijks.

Ik kreeg ook de tip van iemand op stal om niet van haar probleem mijn probleem te maken. Daar had diegene wel gelijk in. Ik maak me er natuurlijk best wel druk om, en best wel zorgen omdat ik het én niet leuk vind voor stalgenootje én mijn paard in de winter dan niet in de paddock kan staan als ik er niet bij ben. Dat voelt het paard natuurlijk ook. En dat zal de spanning en de druk en de verwachting hoger leggen dan realistisch is. bij mij is hij gelukkig relaxt, maar ik zit wel flink met de situatie in mijn maag en dat zal hij ook wel merken..

Stap 2 is nu in ieder geval weer gezet en ik hoop dat we op deze wijze nog rustig aan omhoog klimmen. Het is nog geen winter, weide seizoen is voorlopig nog niet afgelopen, dus we hebben nog ruim de tijd om te oefenen en mijn paard alles te laten verwerken. Als ik er niet ben 's avonds ivm werk, dan kan nu gelukkig stalgenootje 2 hem probleemloos uit het land halen. Dat is al opluchting nummer 1. Als dan over een tijdje stalgenootje 1 het ook weer zou kunnen, zou de situatie weer perfect zijn. Als ze hem voorlopig in ieder geval maar uit de paddock kan halen ben ik al blij. En met jouw goede tips en hulp komt dat ook wel goed denk ik! +:)+ Ik waardeer je hulp dan ook echt!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:55

Arm paard, arme jij :(:) . Maar je hebt in elk geval wel gelijk in hoe je dit aanpakt. Positief vooruit kijken. Dat zal zeker zijn weerslag hebben op jouw lichaamshouding en die van je stalgenootjes en uiteindelijk weer op je paard. Enne... seize the day! Elke goede dag erbij is er weer 1. Tis inderdaad nog geen winter.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:00

Nou ja haar probleem is jou probleem toch ?
Want als zij jou paard niet mee kan nemen de wei of paddock uit dan zal hij op de dagen dat het haar beurt is binnen moeten blijven of jij moet zelf komen ?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 15:54

Rustig maar! Hij zal niet binnen blijven staan hoor! Stalgenootje 2 kan hem inmiddels weer probleemloos vangen. Dus als ik niet kan, kan stalgenootje 2 hem gewoon uit het land of uit de paddock halen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:46

Ik maak me niet zo snel druk hoor :D
Vond het alleen een idioot advies omdat het weldegelijk ook jou probleem is en ik snap dat je daar dan druk om maakt ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 20:50

Ik snap wat je bedoeld hoor, maar ik moet het toch meer loslaten. Jammer als het niet gelukt was, dan hadden we het op een andere manier op moeten lossen. Maar ik had wel het vertrouwen dat we het voor de winter opgelost zouden hebben. Ochtend paddock is in de zomer niet zo van belang omdat hij dan toch de hele dag op het land staat. Dus we hadden de hele zomer nog om te oefenen. Maar ik wil natuurlijk dat het a la minute opgelost is, en dat bedoelden ze ook met laat het los en maak het niet jouw probleem. Omdat ik er teveel mee bezig was en het te snel weer opgelost wilde zien. soms hebben dingen en situaties gewoon tijd nodig en lost het zich uiteindelijk vanzelf weer op.

Maar het lijkt alweer heel goed te gaan. Stalgenootje 1 heeft hem al 2 dagen achter elkaar uit de ochtend paddock weten te halen zonder stress. Dat is al ontzettend goed! Morgen dag 3 dat ze hem eruit haalt. Ook heeft ze vandaag eventjes in het land gezeten en ze heeft mijn paard gewoon kunnen aaien. Dus verder niks, niet eruit, niet touw eraan, niets moest, alleen een aaitje geven en aandacht geven. Dat vond hij prima en hij liep ook niet weg. Daarna is ze weer weg gegaan. Ik heb ze zelf binnen gezet.

Paddock probleem lijkt dus wel weer licht aan het einde van de tunnel en als we ook op deze manier door gaan met het land komt dat ook wel weer goed binnen afzienbare tijd. Ik heb er vertrouwen in!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:03

Hopelijk zet de stijgende lijn zich voort !