Paard bang voor water!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Paard bang voor water!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:36

Ik ben me niet bewust van enige rare reactie naar jouw toe, ben alleen niet overtuigd van die emmer met water en het zachtjes aandoen. Maar misschien kun je me nog overtuigen.

En fijn dat je wat aan de filmpjes hebt gehad. Ik hoop dat ts ze ook gaat bekijken en er wat aan heeft.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:43

Okay dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd! Sorry. Maar ik denk niet dat ik je kan overtuigen, haha, ik weet dat het een niet een eerste manier oplossing is. Heb er geen film materiaal van, is dik vijf jaar geleden. Was ook enkel bij een paard, dus ja.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:07

Nergens om, maar één keer een resultaat maakt nog geen methode. Fijn dat het toen heeft gewerkt. Zou er alleen niet van uitgaan dat het bij ieder dier zo lukt.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:21

Je hebt mij ook niet gehoord over een methode, het os een tip/idee.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:25

Even 1 heeeeeele belangrijke kanttekening bij het toepassen van flooding: dit werkt niet of zelfs averechts bij erg angstige paarden. Bij milde angst is het een enorm effectieve en snelle methode, maar bij extreme angst kan het echt mis gaan en werkt het niet. Systematische desensitisatie werkt daarbij veel beter (dwz, steeds de grens van het paard opzoeken en met hele kleine stapjes deze grens iets verder leggen)

Esmeehappy25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:59

Ik heb dit probleem ook met mijn paard alleen is het niet met afspoelen maar als ik ga rijden bijv. door het water lopen of door de waterbak crossen vind ze allemaal heel erg eng mijn vriendin dacht dat het door de weerspiegeling van het water kwam maar ik weet het niet... ik wil binnenkort namelijk met haar gaan eventen dus heeft iemand misschien ideen?

Gerardonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:00

Het beste is te beginnen met een spons inderdaad :9

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:42

Esmeehappy25 schreef:
Ik heb dit probleem ook met mijn paard alleen is het niet met afspoelen maar als ik ga rijden bijv. door het water lopen of door de waterbak crossen vind ze allemaal heel erg eng mijn vriendin dacht dat het door de weerspiegeling van het water kwam maar ik weet het niet... ik wil binnenkort namelijk met haar gaan eventen dus heeft iemand misschien ideen?

Afbeelding

Je paard is bang voor plassen omdat ze de bodem niet kan zien. Er zou zomaar een krokodil in verstopt kunnen zitten.

Paarden kun je de angst voor water afleren door ze te confronteren met het water. Daar zijn meerdere manieren voor. Rondjes om plassen heenrijden, beide kanten uit, als je draait binnendoor draaien en steeds dichter bij de plas komen. Als het paard een keer schrikt omdat hij per ongeluk toch in de plas is gestapt, stoicijns doorrijden. Uiteindelijk gaat hij er met zijn voorbenen instaan. Op dat moment rust geven. Paard mag het water onderzoeken, maaien met zijn benen. Kijk alleen uit dat hij niet gaat liggen, sommige paarden vinden dat erg leuk.

Is de plas te groot of heb je te maken met een meertje, dan rij je heen en weer langs de vloedlijn. Iedere keer binnendoor draaien. Tot het paard met zijn voorbenen in het meertje staat.

Heb je geen ruimte om om een plas heen te rijden omdat er aan beide kanten bijv. een heg staat, dan pas je advance en retreat toe. Rij rechtuit naar een plas toe, en als je paard na 10 stappen vanzelf stopt, stop jij na 9. En zet hem achterwaarts. En weer naar voren, weer stoppen voordat het paard in de ankers gaat. En weer achteruit. Tast je zoetjes aan naar het enge water toe. Gaat het dier er een keer doorheen, dan meteen omdraaien en terug. Dit 100 x doen, daarna pas doorrijden. Paard mag geen krimp geven.

En daar gaan de meesten de fout in. Die pushen, duwen en trekken, en als het paard er met desnoods een megajump door of overheen is, rijden ze door. Nee, omdraaien, en weer erdoor, en weer, en weer. Als het moet 100x.

En mocht je paard echt niet in de buurt van die plas willen komen, dan zoek je een startpunt uit. Als dat 10 meter bij de plas vandaan is, dan is dat 10m bij die plas vandaan. En tast je vervolgens geleidelijk naar het water toe.

Succes met oefenen. Dit is heel makkelijk op te lossen. Maar ook hier is timing heel belangrijk. Weten wanneer je door MOET zetten en wanneer je op kunt houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:44

Zwerte schreef:
Even 1 heeeeeele belangrijke kanttekening bij het toepassen van flooding: dit werkt niet of zelfs averechts bij erg angstige paarden. Bij milde angst is het een enorm effectieve en snelle methode, maar bij extreme angst kan het echt mis gaan en werkt het niet. Systematische desensitisatie werkt daarbij veel beter (dwz, steeds de grens van het paard opzoeken en met hele kleine stapjes deze grens iets verder leggen)

De waterspuit die je eerst parallel aan een paard richt en je zachtjes aan vervolgens naar het paard toebrengt, valt dat bij jou onder flooding of stapjesgewijs grenzen verleggen?

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:54

Die van mij is ook doodsbang voor water !
Wanneer er plassen zijn springt ze er over heen en als ik met de slang er aan kwam dan was het net een konijn, zo hoog sprong ze de lucht in..

Nu heb ik zelf een emmer gepakt en daar een doek of spons in gedaan.
En ben ik rustig vanaf de hals naar de schoft toe gaan werken.
In het begin vond ze het verschrikkelijk.
Maar elke keer als ze netjes bleef staan flink belonen!
Dit heb ik zo een paar dagen achter elkaar gedaan en elke dag ging het beter.
Ze vind het nog wel spannend als ik met de spons op d'r kont kom maar dat komt ook allemaal wel goed!
Ik zou als ik jou was gewoon elke dag even proberen met een spons en dan komt het vertrouwen vanzelf ! :)

Succes !

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:18

Cassidy schreef:
Zwerte schreef:

De waterspuit die je eerst parallel aan een paard richt en je zachtjes aan vervolgens naar het paard toebrengt, valt dat bij jou onder flooding of stapjesgewijs grenzen verleggen?

Feitelijk is dat systematische approximatie: de prikkel op volle sterkte langzaam dichterbij brengen. Flooding is juist het toedienen van de prikkel in volle sterkte en ook op de afstand waar je mee wil eindigen, net zolang totdat het paard opgeeft en gaat beseffen dat het toch niet zo eng is.
Wordt vreselijk veel toegepast in de paardenwereld, ook bij erge angst alleen dan is het paard ineens onhandelbaar of gek in de kop. Vandaar dat ik het er even bij zeg. Vond sowieso jouw manier meer desensitisatie (of approximatie) dan flooding, maar je noemde de term een paar keer.

esmeex3116

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:02

Mijn shet had/heeft ook watervrees. Ik ben begonnen door als het heeft geregend naar een plasje water in het weiland te lopen met hem , hem dr voor stil te zetten en laten zien dat water niks doet.En na een paar keer door de plas te gaan lopen. En natuurlijk stribbelde hij behoorlijk tegen. Toen hij gewoon door het water liep wel wat onwennig natuurlijk ben ik gewoon in de plas stil gaan staan en dan net zolang tot hij ook stil bleef staan. Nu gaat het al stukken beter en ben ik begonnen met het afspoelen van de benen. Misschien een idee ?

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 14:39

Hier even een up-date:

Mijn lease paard reageert er gelukkig rustiger op! Elke dag even met de spons gedaan! We zijn nu rustig naar de tuinslang aan het overgaan!

Door plassen wilt ze nog steeds niet echt! Gaat wel steeds beter, ze staat er nu met haar voorbenen erin!

dus het gaat gelukkig de goede kant op!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:18

Ik heb het even aan mijn instructrice nagevraagd (gediplomeerd Emiel Voest), ze heeft met me meegekeken en me aanwijzingen gegeven en gaat nu een stuk beter.

Het draait allemaal om beloning/wegnemen van druk. Het duurt even maar mijn paard is nu echt veel rustiger. Ik begin met spuiten op de hoeven. Zolang ze aan het stuiteren is blijf ik spuiten, zodra ze stil staat haal ik direct de waterslang weg. Je beloont je paard dus door de 'druk' (in dit geval de waterslang) weg te nemen.

Eigenlijk heeft het paard geleerd dat zijn gedrag resulteert in het wegnemen van druk en je moet dat omzetten zodat paard leert gewenst gedrag stilstaan dus meer oplevert en fijner is voor het paard

Je moet wel snel zijn en op het juiste moment de druk wegnemen, ookal staan ze nog maar een seconde stil en dan begin je weer opnieuw. Gewoon maar minuutjes oefenen per dag en steeds een stapje verder gaan. Resultaat is dat ik nu binnen een week mijn paard zonder al te groot gevecht toch af kan spuiten.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:33

Mijn eigen paardje vond de spuit plaats doodeng, ze heeft kettingen los gerukt er uit gerend van alles. :n
Dus misschien helpen deze tips! zelf heb ik het heeeeeel rustig aan gepakt en inderdaad vind ik zelf het werken met druk geven en weghalen het beste ( en snoepjes al beloning ed!) je kan bv eerst met de slang staan, geen water er uit laten komen. dit rustig opbouwen, zodat hij weet de slang is niks ergs, krijg n beloning ( in vorm van een snoepje in t begin en later dus alleen dat hij ontstpant, is hij daar aan gewend

Zou ik het water er DRUPPELEND uit laten lopen laat m even kijken snuffelen rustig weer opbouwen en dit zo verder,

Denk dat het belangrijk is dat je in het begin maar genoegen moet nemen met 1 seconde en dit heel langzaam gaat uitbouwen. Zo houd je het leuk voor jou en je paardje! +:)+

En zoals gezegd let heel goed op de timing, sluit de 'oefening' positief af! Dit helpt heel goed, dus zodra het goed gaat stoppen, je kan dit later uitbouwen.

Bij mij heeft het een maandje geduurd ong en kan haar nu helemaal afspuiten in de spuitplaats.

Succes! en vergeet niet veel geduld en lots of love <3

* ik zie net dat je dit al heb gedaan hihhi sorry*

lindsey1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:36

mijn paard was bang voor water, ik heb lang en veel moeten oefenen, haar staart stond recht in de lucht neusgaten zo groot dat er tennisballen in konden haha,, maar als ze bang is van een tuinslang met water kun je mss zo proberen net als ik je ga vertellen hoe ik het heb geprobeerd, respect voor iedereen zijn eigen methode natuurlijk :)

het eerst wat ik deed was mijn paard aan de hand houden, naar de tuinslang toelopen die op de grond lag, dan liet ik haar daar aan ruiken, en naam ik de tuinslang op, weer ruiken en als ze rustig bleef staan oefening klaar en gelijk met iets ander beginnen afleiden van die slang, de volgende dag herhaalde ik dat tot zo een paar keer toe natuurlijk de dagen daarna ook, op onze pensionstal hebben we een waterbak waar het paard met de hoefjes in kon staan, daar legde ik de waterslang in zet de waterkraan aan, en haal mijn paard, de oefening begon dat om naar de waterbak toe te lopen waar die slang lag met het lopende water natuurlijk in het begin bang en er niet naartoe willen, ik heb zelf ook grondoefeningen gedaan, hoe je het vertrouwen van je paard moet winnen, parelli oefeningen, werkt super goed. uiteindelijk staat ze naast je klaar oefening afgelopen, hoe verder je nadert raap je alleen die slang op terwijl het water loopt laat haar wennen aan het geluid staat ze rustig gedaan met de oefening, geduld is heel veel waard met je paard! dan kun je op een gegeven moment de slang beetje bij beetje gaan bewegen, steeds meer haar richting in, wel slang zachtjes laten lopen niet volle bak, blijft ze niet rustig stilstaan slang terug van haar afhouden, staat ze weer rustig en relaxt slang rustig haar kant op bewegen, alleen haar kant op, haar niet gelijk nat willen maken, als ze dat allemaal doet kun je rustig gaan kijken of je de hoefjes met een rustige straal kunt nat maken rustig laten wennen. ik doe wel alles met het halstertouw in mijn hand.

na maanden hebben we een punt bereikt dat wel water over haar benen mochten spuiten, en uiteindelijk genoot ze er ontzettend van om helemaal afgespoten te worden, soms kun je training niet in weken krijgen soms duurt het wat langer, maar geduld en liefde kom je een heel eind.
nou ik hoop dat je een beetje hebt gehad aan mijn verhaal.

ps: zelfs buiten loopt ze door de plassen heen water is haar grootste vriend geworden! :)

lindsey1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:38

oww ik zag dat je al geoefend had,, nou veel succes :D :D ik hoop het beste voor je met je paardje :D