Discussie over hoe reageren wanneer een paard je test

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:01

Ik denk dat het belangrijker is om altijd consequent te zijn en te laten merken dat je alles ziet ipv een knal te geven als het escaleert. Kappen met de benen als je een voet wil uitkrabben is mijns inziens al een escalatie.
Laat het paard altijd respect hebben voor je ruimte en lichaamslijnen. Laat hem om je heen buigen, laat hem zien dat jij alles wel regelt, laat hem plaats voor je maken als je er langs wil etc. Als je dat goed goed, zou het voor een paard niet aantrekkelijk zijn om je te testen door te bijten oid. Je hebt jezelf bewezen, dus die tests zijn niet nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:03

Het hangt er vanaf...
.
Mijn grote merrie is een LBE, en moet af en toe ondeugend zijn. Wat doet ze dan, als jij je jas op het hek hangt, pakt ze hem, en laat hem dan met 2 grote pretogen op de grond vallen. Ze speelt graag, met haar mond en haar hoeven onderzoekt ze dingen. Ik kijk haar dan even zo >;) aan en hang lachend de jas terug. Vaak doet ze het dan in een onbewaakt ogenblik gewoon nog een keer. :')

M'n kleine merrie vond het in het begin nodig om ook te hengelen en trappen met haar achterbenen. Ik reageer hier op met nee! HEE!!!! En dan inderdaad ook een tik.
Wel bouw ik altijd op, resultaat is dat een kind van acht nu de hoeven uit kan krabben, begint ze weer te hengelen word er rustig nee gezegd en houd ze op. :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:22

Als mens moet je inderdaad de leidersrol hebben maar wat ik hier allemaal lees bevestigt helaas weer hoe weinig mensen weten wat die leidersrol inhoudt.
Duidelijk zijn hoeft niet te betekenen dat je moet slaan.
Slaan betekent niet dat je hard moet slaan.
Stemgebruik is vaak voldoende. Moet je slaan dan was je zelf al veel te lang niet de leider. En heb je hulp nodig.
Schuren e.d. betekent zeker niet dat je lager in rang bent. Je doet dat tenslotte zelf ook elke dag als je hem aait, als je hem borstelt.

Leiderschap ja, maar zoek eerst eens uit wat dat inhoudt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:27

Mara2000 schreef:
Als mens moet je inderdaad de leidersrol hebben maar wat ik hier allemaal lees bevestigt helaas weer hoe weinig mensen weten wat die leidersrol inhoudt.
Stemgebruik is vaak voldoende. Moet je slaan dan was je zelf al veel te lang niet de leider. En heb je hulp nodig.
Schuren e.d. betekent zeker niet dat je lager in rang bent. Je doet dat tenslotte zelf ook elke dag als je hem aait, als je hem borstelt.

Dan lees je denk ik niet goed :)

Er word heel vaak gezegd: zo zacht als werkt, zo hard als nodig is...

Ook paarden geven elkaar wel eens een tik om de grenzen te bevestigen. De meeste mensen hier zeggen volgens mij gewoon dat een stemcorrectie oid al voldoende is, bijt of trapt het paard alsnog dan pas krijgen een ze een corrigerende tik....

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:40

Mara2000 schreef:

Helemaal mee eens. Mijn paard schuurt niet eens aan mij. Legt alleen zijn neus in mijn nek en blijft zo staan met een been op rust. Een paard heeft de gave enorm te kunnen spiegelen. Bij bepaald ongewenst gedrag moet je de fout eerst bij jezelf zoeken: hoe komt het dat? en waarom doet hij dat? Er is meer dan een zadel er op "gooien".

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:46

VisibreTeam schreef:
Mara2000 schreef:

Ook paarden geven elkaar wel eens een tik om de grenzen te bevestigen. De meeste mensen hier zeggen volgens mij gewoon dat een stemcorrectie oid al voldoende is, bijt of trapt het paard alsnog dan pas krijgen een ze een corrigerende tik....

Nogmaals: paard versus paard is niet hetzelfde als paard versus mens. Gedrag van paarden onderling is niet gelijk aan gedrag van paard naar mens toe en andersom. Ik kan mijn oren niet in mijn nek leggen en als ik mijn achterwerk naar een paard toe draai, zal hij dat niet snappen :) . Daar is juist de lichaamstaal van mens naar paard voor nodig.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:49

VisibreTeam schreef:
Mara2000 schreef:

Ik lees heel goed ;-) en gelukkig is het niet bij iedereen kommer en kwel. Al betekent een opmerking als 'zo zacht als kan en zo hard als nodig' weinig. Want wie bepaald hoe hard het nodig is. Juist, de zelfbenoemde maar vaak ongediplomeerde leider.
Iemand anders schreed hier dat een paard al meerdere signalen geeft voor hij trapt of bijt en dat is helemaal waar. Een taak voor de leider om die signalen op te merken zodat 'zo hard als nodig' in de meeste gevallen een stemhulp kan zijn.

Leiderschap is iets anders als gehoorzaamheid krijgen door angst.

En dat 1e zie ik bij te weinig mensen en dat laatste bij te veel.

NikkivanOlst

Re: Discussie over hoe reageren wanneer een paard je test

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:54

Toevallig schreef ik datgene dat paarden signalen afgeeft :)

Wij mensen kunnen gelukkig ook signalen afgeven: paard al uit de ruimte zetten voor hij iets doet, stem verheffen, groot maken, houding aanpassen.... Leert een paard vrij snel te begrijpen :)

Zo zacht als kan houd in dat je het opbouwt, dus niet gelijk erover, maar eerst achteruit zetten, opzij zetten, stem verheffen, eigen houding aanpassen etc.

Juist omdat paard-paard verhouding en mens-paard verhouding zo anders is, is het veilig om een paard dat juist gelijk duidelijk te maken. Paarden die elkaar speels happen word van elkaar geaccepteerd, net als een keer een duw of een uitdagend been naar elkaar. Echt wegen wij ongeveer 1/10e van een paard zijn gewicht dus wil je liever dat ze gelijk even de grens kennen.

Kent een paard eenmaal de grens in wat wel en niet mag dan is het ook fijn om met zo'n paard te werken. Dat is fijn voor zowel paard als trainer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:58

Mara2000 schreef:

Mooie post _/-\o_ Mara2000.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:05

Mara2000 schreef:

Helemaal mee eens, dat "uittesten" geeft al aan dat je niet de leider bent, als je over moet gaan tot "drastische(re)" maatregelen ben je inderdaad niet de leider (of nooit geweest).

Mara2000 schreef:

hmm... interessante stelling, ik heb altijd gedacht dat als je paard je als schuurpaal gebruikt, dit wel degelijk een teken is van dominantie, danwel slecht leiderschap van de eigenaar. Maar over borstelen en aaien als de andere kant heb ik nooit zo overnagedacht. Wat zou dit dan voor signaal geven aan het paard denk je?

Mara2000 schreef:
Juist, de zelfbenoemde maar vaak ongediplomeerde leider.

Mijn paard is ook ongediplomeerd leider hoor ;-) :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:12

Ik vraag me af of een paard echt "aan het testen" is zoals wij mensen dat ervaren. Volgens mij nl niet. Ook dominantie t.o.v. van mensen is niet zoals wij dat denken.

Veel mensen roepen dat hun paard zo dominant is, maar waar uit zich dat in volgens jullie? Het is voor ons behoorlijk lastig om "paardentaal" te spreken. Wij kunnen niet eens onze oren bewegen ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:24

Ik noem een paard dominant als het boven mensen en paarden wil staan en daardoor steeds de grenzen opzoekt, erover heen gaat.

Heel veel mensen noemen hun paard dominant, terwijl het paard gewoon geen goede grenzen is aangeleerd.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:35

Ach, ik geloof niet in een dominant paard. Vaak is het onbegrepen gedrag.

Heb eens een paard in handen gehad dat duwde, trok, trapte, omhoog kwam en probeerde er vandoor te gaan... Wat bleek? Het paard wilde ZO GRAAG iets met zijn trainer doen dat al zijn overtollige energie er gewoon verkeerd uitkwam.

Vaak hangt het samen met verkeerd handelen van de trainer (bijvoorbeeld bij het vrijheidsdressuur het bijten en opdringerig worden: stap 1 is je paard netjes leren omgaan met een beloning en jouw ruimte, 80% skipt het al en noemt zijn paard gelijk dominant)

Als een paard energiek is noemt een mens zijn paard soms al dominant...

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:54

Mijn paard kent zijn eigen kracht niet en is behoorlijk onzeker en schrikt snel in nieuwe situaties. Hij is nog jong, dus ik los veel dingen op met correcties zonder tik. Zo zet ik hem constant terug op zijn plek als hij een stapje voor of achteruit zet als ik op wil stappen. Als ik wil dat hij opzij gaat, maar hij doet het niet, kan hij een tik op zijn kont verwachten. Als hij te dicht in mijn persoonlijke ruimte komt, zet ik hem achteruit.
Maar met zijn benen maaien of met zijn kop tegen me aan schuren zodat hij me omver schuurt: nee, dat kan echt niet. Dan kunnen ze wel een flink harde tik verwachten.
Ik merk wel dat ik bij de D pony sneller een tik uit deel dan bij de jonge. Dit kan komen omdat een "eeh" dan niet volstaat, terwijl de jonge al bijna in de lucht springt als ik dit maar hard genoeg zeg.

Niet ieder paard is hetzelfde, dus ik reageer ook niet bij ieder paard hetzelfde in misschien wel diezelfde situatie. Dat doe je bij mensen toch ook?
Toch vind ik dat je wel een heleboel kan leren over rangorde en leiderschap van een kudde paarden. Ook als mens-paard relatie. Er zitten wel ene heleboel overeenkomsten in. Maar ja, je bent nooit zo sterk als je paard, dus de opmerking: "wie niet sterk is, moet maar slim zijn", kan iedere ruiter wel eens gebruiken.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:38

Dieren testen je niet uit..... Prima om consequent te zijn maar nooit met meppen of schoppen. Ik vind de vergelijking van honden en paarden hoe zij onderling corrigeren altijd zo'n onzin verhaal. Wij zijn geen paarden of honden en kunnen ook nooit zo met ze omgaan. Als jij een paard een mep geeft is dit heel anders dan dat paarden onderling elkaar een mep geven. Gewoon consequent zijn in de opvoeding en goed gedrag belonen en verkeerd gedrag leren herkennen en voor zijn, of negeren, of een keer je stem verheffen. Misschien ook eens afvragen waarom een dier bepaald gedrag vertoont?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:48

Een dier moet wel leren wat een stemverheffing dan betekend. Ons hondje wilde eten van tafel jatten toen hij net bij ons was. Ik verhief mijn stem, maar kreeg geen reactie. Inmiddels weet hij wat het betekend en nu luistert hij er perfect naar. Hoef mijn stem niet meer te verheffen, maar gewoon 'nee' zeggen is genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:23

Paperboy schreef:
Dieren testen je niet uit..... Prima om consequent te zijn maar nooit met meppen of schoppen. Ik vind de vergelijking van honden en paarden hoe zij onderling corrigeren altijd zo'n onzin verhaal. Wij zijn geen paarden of honden en kunnen ook nooit zo met ze omgaan. Als jij een paard een mep geeft is dit heel anders dan dat paarden onderling elkaar een mep geven. Gewoon consequent zijn in de opvoeding en goed gedrag belonen en verkeerd gedrag leren herkennen en voor zijn, of negeren, of een keer je stem verheffen. Misschien ook eens afvragen waarom een dier bepaald gedrag vertoont?

Mijn idee ook.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:36

O zeker dat de paarden waar ik mee omga, mij uittesten. Ik zal (en terecht) ten alle tijden moeten kunnen bewijzen dat ik het waard ben om te leiden. Hoe dat beest dat weet: door het uit te proberen.

Wanneer een paard naar mij schopt, dan schop ik terug, wanneer een paard mij bijt, dan bijt/schop ik terug, op dat moment interesseert het mij niet waarom hij dat doet, hij hoort het niet te doen, punt.

Zeker hoor je op tijd te corrigeren en schop je een paard niet verrot wanneer hij een stap verkeerd zet. Maar ik vind het wel belangrijk om duidelijk te zijn in wat je wil.

Ik ben met mijn paard ook ooit uitgemaakt voor dierenbeul en mishandelaar.
Ik heb mijn paard aangeleerd tijdens het zadelen los te kunnen staan. Uitgebreid geoefend, uitgebreid beloond. We stonden op gras en hij dook steeds met zijn kop omlaag om te kunnen vreten. Ik heb hem gewaarschuwd, zo gauw die kop omlaag ging "NEE" gezegd (vaste commando dus ook bekend), ik heb herhaaldelijk fysiek gecorrigeerd, zo gauw die kop omlaag ging, onder de kin omhoog getrokken of zelfs al aan het bit omhoog getrokken. en toen was ik er klaar mee, dus wilde ik hem een tik op zijn neus geven. Ik mepte (raakte niet eens maar dat geeft niet want hij schrok) en toen hoefde ik niet meer aan zijn kop of aan het bit te plukken want meneer had opeens het licht gezien en wist wat hij moest doen.
Je had die toeschouwende man moeten horen: ik was een dierenbeul dit kon ik toch niet maken en hij zou mij ook wel eens op mijn neus slaan etc. etc.
De reden dat hij omlaag dook: ik heb geen zin en gras is lekker, heb ik er wat aan om die reden te weten aan? nee, want ik weet ook dat mijn paard voldoende getraind is om te weten dat wanneer ik zadel, die kop niet op de grond hangt.
ik had nog 100 keer lief kunnen vragen en nog 1000 keer kunnen corrigeren, had ik alleen maar vaker aan dat bit gehangen en dat is ook niet lekker. Door die tik werd hem duidelijk dat ik het toch echt meende en wist hij weer hoe het werkt. Het gaat mij er niet om zo hard mogelijk te slaan, mijn paard bang te maken of om hem pijn te doen. Het gaat om de intentie: zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig is hier zeker van toepassing.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:04

_black_rose_ schreef:
O zeker dat de paarden waar ik mee omga, mij uittesten. Ik zal (en terecht) ten alle tijden moeten kunnen bewijzen dat ik het waard ben om te leiden. Hoe dat beest dat weet: door het uit te proberen.

Wanneer een paard naar mij schopt, dan schop ik terug, wanneer een paard mij bijt, dan bijt/schop ik terug, op dat moment interesseert het mij niet waarom hij dat doet, hij hoort het niet te doen, punt.

Zeker hoor je op tijd te corrigeren en schop je een paard niet verrot wanneer hij een stap verkeerd zet. Maar ik vind het wel belangrijk om duidelijk te zijn in wat je wil.

Ik heb mijn paard aangeleerd tijdens het zadelen los te kunnen staan. Uitgebreid geoefend, uitgebreid beloond. We stonden op gras en hij dook steeds met zijn kop omlaag om te kunnen vreten. Ik heb hem gewaarschuwd, zo gauw die kop omlaag ging "NEE" gezegd (vaste commando dus ook bekend), ik heb herhaaldelijk fysiek gecorrigeerd, zo gauw die kop omlaag ging, onder de kin omhoog getrokken of zelfs al aan het bit omhoog getrokken. en toen was ik er klaar mee, dus wilde ik hem een tik op zijn neus geven. Ik mepte (raakte niet eens maar dat geeft niet want hij schrok) en toen hoefde ik niet meer aan zijn kop of aan het bit te plukken want meneer had opeens het licht gezien en wist wat hij moest doen.
Je had die toeschouwende man moeten horen: ik was een dierenbeul dit kon ik toch niet maken en hij zou mij ook wel eens op mijn neus slaan etc. etc.
De reden dat hij omlaag dook: ik heb geen zin en gras is lekker, heb ik er wat aan om die reden te weten aan? nee, want ik weet ook dat mijn paard voldoende getraind is om te weten dat wanneer ik zadel, die kop niet op de grond hangt.
ik had nog 100 keer lief kunnen vragen en nog 1000 keer kunnen corrigeren, had ik alleen maar vaker aan dat bit gehangen en dat is ook niet lekker. Door die tik werd hem duidelijk dat ik het toch echt meende en wist hij weer hoe het werkt. Het gaat mij er niet om zo hard mogelijk te slaan, mijn paard bang te maken of om hem pijn te doen. Het gaat om de intentie: zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig is hier zeker van toepassing.

Nou wil ik niet lomp over komen maar....
Als je gewoon rust en zekerheid uitstraalt naar een paard trekken ze écht niet alles uit de kast. Als jij elke keer moet 'bewijzen' dat je het waard bent om te leiden schiet het niet op, dan moet je eerst eens drastisch gaan kijken hoe je uberhaupt een paard benaderd.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 07:35

Ik zeg ook zeker niet dat ze steeds alles uit de kast trekken! Het blijft dan alsnog een test.
net iets te kort bij je komen staan, net een halve stap te ver naast je schouder. Dat soort dingen zijn al genoeg. Daar reageer je dan uiteraard rustig en consequent op zodat verdere stappen gewoon niet nodig zijn.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:52

_black_rose_ schreef:

Pfff sorry maar jij snapt weinig van dieren......en ik ben het helemaal met die toeschouwende man eens!

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:17

Paperboy schreef:
_black_rose_ schreef:

Pfff sorry maar jij snapt weinig van dieren......en ik ben het helemaal met die toeschouwende man eens!

Een dierenbeul of mishandelaar brengt een paard ernstige en/of blijvende verwondingen aan (trauma's vallen hier ook onder) of verwaarlozen hun dier zodat het lichaam of de geest niet meer optimaal functioneert.
Ik noem dit echt geen dierenmishandeling. Daarbij, als jij je paard een kunstje hebt aangeleerd, bijvoorbeeld niet grazen tijdens het opzadelen, en hij kent dit en weet dit, mag je hem best corrigeren ja. En als hij op stemcorrectie niet reageert, kan je een paard moeilijk in de hoek zetten en zeggen: "jij hebt een time-out omdat je heel stout bent geweest. Blijf hier maar drie minuten staan en denk maar na over je zonden". Zie je het voor je?
En nog iets: als je op het paard zit op datzelfde veld en je paard trekt de teugels uit je hand omdat hij gras wil eten, wat doe jij dan?
Welke andere reactie zou wel gepast zijn geweest, vraag ik mij af.

Wat ik aan black-rose wel wil vragen is of je je paard wel heel goed beloont hebt toen hij wel goed bleef staan.. :)

Hes_Han

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:25

Reageer nooit uit frustratie tegen je paard maar negeer zijn gedrag. dan is de lol er snel af voor een paard

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:52

'Franklin Levinson' schreef:
"Clarity in the human’s mind helps create clarity in the mind of the horse. If we confuse a horse we make it afraid. If we frustrate a horse, that makes it fearful as well. If we blame a horse and judge it as bad because it makes a mistake or ‘acts out’ (unwanted behavior because we have produced fear within the horse), this makes any situation with a horse worse. If we get angry at our horses and take their behavior(s) personally, this may make us want to punish the animal. Punishment should never be an option. A human should never take a horse’s behavior personally. It is just being a horse."

Maar ook:
'Franklin Levinson' schreef:
"Acceptance that a horse is always innocent helps us to be calmer and more focused when with our horses. We will give up anger towards the horse and resentment no matter what the behavior. Probably all frustration will diminish as well. I have always found value in developing my own inner peacefulness."

Ik vind dit persoonlijk een hele mooie leidraad. Je moet werken aan leiderschap en vertrouwen. Natuurlijk kan een correctie nodig zijn, maar zorg er altijd voor dat dit op het juiste moment en in de juiste mate gegeven wordt, anders ben je slechts het vertrouwen aan het ondermijnen en angst aan het creeeren. :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:51

Paperboy schreef:

Ieder zijn mening, zou je misschien ook willen delen waarom je vind dat ik weinig van dieren snap en waarom je het eens bent met die schreeuwende vent?

Goyaja schreef:
Wat ik aan black-rose wel wil vragen is of je je paard wel heel goed beloont hebt toen hij wel goed bleef staan.. :)

Ja zeker heb ik hem uitgebreid beloond! Ik was tevreden dat hij deed wat ik van hem wilde: door mijn stem "goed zoooo!! knappe kerel (oid)" en een kriebelbeurt op zijn favoriete plekje weet hij dat hij het goed doet:)