Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aan en hang lachend de jas terug. Vaak doet ze het dan in een onbewaakt ogenblik gewoon nog een keer.
Mara2000 schreef:Als mens moet je inderdaad de leidersrol hebben maar wat ik hier allemaal lees bevestigt helaas weer hoe weinig mensen weten wat die leidersrol inhoudt.
Duidelijk zijn hoeft niet te betekenen dat je moet slaan.
Slaan betekent niet dat je hard moet slaan.
Stemgebruik is vaak voldoende. Moet je slaan dan was je zelf al veel te lang niet de leider. En heb je hulp nodig.
Schuren e.d. betekent zeker niet dat je lager in rang bent. Je doet dat tenslotte zelf ook elke dag als je hem aait, als je hem borstelt.
Leiderschap ja, maar zoek eerst eens uit wat dat inhoudt.

Mara2000 schreef:Als mens moet je inderdaad de leidersrol hebben maar wat ik hier allemaal lees bevestigt helaas weer hoe weinig mensen weten wat die leidersrol inhoudt.
Stemgebruik is vaak voldoende. Moet je slaan dan was je zelf al veel te lang niet de leider. En heb je hulp nodig.
Schuren e.d. betekent zeker niet dat je lager in rang bent. Je doet dat tenslotte zelf ook elke dag als je hem aait, als je hem borstelt.
VisibreTeam schreef:Mara2000 schreef:Als mens moet je inderdaad de leidersrol hebben maar wat ik hier allemaal lees bevestigt helaas weer hoe weinig mensen weten wat die leidersrol inhoudt.
Dan lees je denk ik niet goed
Er word heel vaak gezegd: zo zacht als werkt, zo hard als nodig is...
Ook paarden geven elkaar wel eens een tik om de grenzen te bevestigen. De meeste mensen hier zeggen volgens mij gewoon dat een stemcorrectie oid al voldoende is, bijt of trapt het paard alsnog dan pas krijgen een ze een corrigerende tik....
. Daar is juist de lichaamstaal van mens naar paard voor nodig. VisibreTeam schreef:Mara2000 schreef:Als mens moet je inderdaad de leidersrol hebben maar wat ik hier allemaal lees bevestigt helaas weer hoe weinig mensen weten wat die leidersrol inhoudt.
Dan lees je denk ik niet goed
Er word heel vaak gezegd: zo zacht als werkt, zo hard als nodig is...
Ook paarden geven elkaar wel eens een tik om de grenzen te bevestigen. De meeste mensen hier zeggen volgens mij gewoon dat een stemcorrectie oid al voldoende is, bijt of trapt het paard alsnog dan pas krijgen een ze een corrigerende tik....
en gelukkig is het niet bij iedereen kommer en kwel. Al betekent een opmerking als 'zo zacht als kan en zo hard als nodig' weinig. Want wie bepaald hoe hard het nodig is. Juist, de zelfbenoemde maar vaak ongediplomeerde leider.

Mara2000. Mara2000 schreef:Stemgebruik is vaak voldoende. Moet je slaan dan was je zelf al veel te lang niet de leider. En heb je hulp nodig.
Mara2000 schreef:Schuren e.d. betekent zeker niet dat je lager in rang bent. Je doet dat tenslotte zelf ook elke dag als je hem aait, als je hem borstelt.
Mara2000 schreef:Juist, de zelfbenoemde maar vaak ongediplomeerde leider.
Paperboy schreef:Dieren testen je niet uit..... Prima om consequent te zijn maar nooit met meppen of schoppen. Ik vind de vergelijking van honden en paarden hoe zij onderling corrigeren altijd zo'n onzin verhaal. Wij zijn geen paarden of honden en kunnen ook nooit zo met ze omgaan. Als jij een paard een mep geeft is dit heel anders dan dat paarden onderling elkaar een mep geven. Gewoon consequent zijn in de opvoeding en goed gedrag belonen en verkeerd gedrag leren herkennen en voor zijn, of negeren, of een keer je stem verheffen. Misschien ook eens afvragen waarom een dier bepaald gedrag vertoont?
_black_rose_ schreef:O zeker dat de paarden waar ik mee omga, mij uittesten. Ik zal (en terecht) ten alle tijden moeten kunnen bewijzen dat ik het waard ben om te leiden. Hoe dat beest dat weet: door het uit te proberen.
Wanneer een paard naar mij schopt, dan schop ik terug, wanneer een paard mij bijt, dan bijt/schop ik terug, op dat moment interesseert het mij niet waarom hij dat doet, hij hoort het niet te doen, punt.
Zeker hoor je op tijd te corrigeren en schop je een paard niet verrot wanneer hij een stap verkeerd zet. Maar ik vind het wel belangrijk om duidelijk te zijn in wat je wil.
Ik ben met mijn paard ook ooit uitgemaakt voor dierenbeul en mishandelaar.
Ik heb mijn paard aangeleerd tijdens het zadelen los te kunnen staan. Uitgebreid geoefend, uitgebreid beloond. We stonden op gras en hij dook steeds met zijn kop omlaag om te kunnen vreten. Ik heb hem gewaarschuwd, zo gauw die kop omlaag ging "NEE" gezegd (vaste commando dus ook bekend), ik heb herhaaldelijk fysiek gecorrigeerd, zo gauw die kop omlaag ging, onder de kin omhoog getrokken of zelfs al aan het bit omhoog getrokken. en toen was ik er klaar mee, dus wilde ik hem een tik op zijn neus geven. Ik mepte (raakte niet eens maar dat geeft niet want hij schrok) en toen hoefde ik niet meer aan zijn kop of aan het bit te plukken want meneer had opeens het licht gezien en wist wat hij moest doen.
Je had die toeschouwende man moeten horen: ik was een dierenbeul dit kon ik toch niet maken en hij zou mij ook wel eens op mijn neus slaan etc. etc.
De reden dat hij omlaag dook: ik heb geen zin en gras is lekker, heb ik er wat aan om die reden te weten aan? nee, want ik weet ook dat mijn paard voldoende getraind is om te weten dat wanneer ik zadel, die kop niet op de grond hangt.
ik had nog 100 keer lief kunnen vragen en nog 1000 keer kunnen corrigeren, had ik alleen maar vaker aan dat bit gehangen en dat is ook niet lekker. Door die tik werd hem duidelijk dat ik het toch echt meende en wist hij weer hoe het werkt. Het gaat mij er niet om zo hard mogelijk te slaan, mijn paard bang te maken of om hem pijn te doen. Het gaat om de intentie: zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig is hier zeker van toepassing.
_black_rose_ schreef:O zeker dat de paarden waar ik mee omga, mij uittesten. Ik zal (en terecht) ten alle tijden moeten kunnen bewijzen dat ik het waard ben om te leiden. Hoe dat beest dat weet: door het uit te proberen.
Wanneer een paard naar mij schopt, dan schop ik terug, wanneer een paard mij bijt, dan bijt/schop ik terug, op dat moment interesseert het mij niet waarom hij dat doet, hij hoort het niet te doen, punt.
Zeker hoor je op tijd te corrigeren en schop je een paard niet verrot wanneer hij een stap verkeerd zet. Maar ik vind het wel belangrijk om duidelijk te zijn in wat je wil.
Ik heb mijn paard aangeleerd tijdens het zadelen los te kunnen staan. Uitgebreid geoefend, uitgebreid beloond. We stonden op gras en hij dook steeds met zijn kop omlaag om te kunnen vreten. Ik heb hem gewaarschuwd, zo gauw die kop omlaag ging "NEE" gezegd (vaste commando dus ook bekend), ik heb herhaaldelijk fysiek gecorrigeerd, zo gauw die kop omlaag ging, onder de kin omhoog getrokken of zelfs al aan het bit omhoog getrokken. en toen was ik er klaar mee, dus wilde ik hem een tik op zijn neus geven. Ik mepte (raakte niet eens maar dat geeft niet want hij schrok) en toen hoefde ik niet meer aan zijn kop of aan het bit te plukken want meneer had opeens het licht gezien en wist wat hij moest doen.
Je had die toeschouwende man moeten horen: ik was een dierenbeul dit kon ik toch niet maken en hij zou mij ook wel eens op mijn neus slaan etc. etc.
De reden dat hij omlaag dook: ik heb geen zin en gras is lekker, heb ik er wat aan om die reden te weten aan? nee, want ik weet ook dat mijn paard voldoende getraind is om te weten dat wanneer ik zadel, die kop niet op de grond hangt.
ik had nog 100 keer lief kunnen vragen en nog 1000 keer kunnen corrigeren, had ik alleen maar vaker aan dat bit gehangen en dat is ook niet lekker. Door die tik werd hem duidelijk dat ik het toch echt meende en wist hij weer hoe het werkt. Het gaat mij er niet om zo hard mogelijk te slaan, mijn paard bang te maken of om hem pijn te doen. Het gaat om de intentie: zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig is hier zeker van toepassing.
Paperboy schreef:_black_rose_ schreef:O zeker dat de paarden waar ik mee omga, mij uittesten. Ik zal (en terecht) ten alle tijden moeten kunnen bewijzen dat ik het waard ben om te leiden. Hoe dat beest dat weet: door het uit te proberen.
Pfff sorry maar jij snapt weinig van dieren......en ik ben het helemaal met die toeschouwende man eens!
'Franklin Levinson' schreef:"Clarity in the human’s mind helps create clarity in the mind of the horse. If we confuse a horse we make it afraid. If we frustrate a horse, that makes it fearful as well. If we blame a horse and judge it as bad because it makes a mistake or ‘acts out’ (unwanted behavior because we have produced fear within the horse), this makes any situation with a horse worse. If we get angry at our horses and take their behavior(s) personally, this may make us want to punish the animal. Punishment should never be an option. A human should never take a horse’s behavior personally. It is just being a horse."
'Franklin Levinson' schreef:"Acceptance that a horse is always innocent helps us to be calmer and more focused when with our horses. We will give up anger towards the horse and resentment no matter what the behavior. Probably all frustration will diminish as well. I have always found value in developing my own inner peacefulness."
Paperboy schreef:Pfff sorry maar jij snapt weinig van dieren......en ik ben het helemaal met die toeschouwende man eens!
Goyaja schreef:Wat ik aan black-rose wel wil vragen is of je je paard wel heel goed beloont hebt toen hij wel goed bleef staan..