Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MaricoGraphy schreef:Beleerde zie ik ook staan hoor, maar zijn wel véél ouder of véél duurder.
Mijn limiet qua leeftijd is 5 jaar en liefst niet buiten Belgisch Limburg.

(laten we zeggen dat ik zijn aanschafkosten (+/-2500,-) binnen 3 maanden nog een keer kwijt was) Die kosten moet je dus ook wel kunnen maken en dan ook nog eens een potje achter de hand hebben voor onverwachtse dingen. 
Cassidy schreef:Aanschaf van een paard zijn de kleinste kosten, onderhoud is vele malen duurder.
Wat is je budget voor het maandelijkse onderhoud? Als je niet zonder problemen iedere maand 500 Euro opzij kunt leggen voor je paard, voor stalling, lessen, harnachement, smid, verzekering, dierenarts, paardentandarts, niet aan een paard beginnen.
en we zijn nu 3,5 jaar verder.
MaricoGraphy schreef:ok dus het kan wel op andere manieren dan rijden alleen.
Thnx allemaalMijn voorkeur gaat tevens uit naar de Cruzado merrie van 4 jaar, al ben ik al gaan kijken naar de jaarling hengst en goh mooie lange benen (ideaal voor jumping), mooi gebouwd en kan nu al sliding stop (vader is appaloosa/quarter, moeder is Pinto).
Waarom niet Shariie? Is toch mijn keuze en als ik uiteindelijk een eigen paard heb zal ik zeker ook lessen volgen aangezien ik ook wel eens wil meedoen met wedstrijden.
Maar ik had met haar dus wel die klik vanaf het eerste moment dat ik haar zag. Prachtige jaren geweest! Alles is met rust, vertrouwen en duidelijke regels gegaan, nooit stap verkeerd gezet.
ze was heel schuw, kon haar bijna niet aaien en met naar de bak brengen sloeg ze bijna achterover.bigone schreef:Ik krijg toch wel sterk de indruk dat jij het goed in- en doorrijden van een jong paard zwaar onderschat. neem een advies ter harte, koop een goed, braaf en wat ouder paard en geen jong ding. Jij wilt leren, natuurlijk leer je op een jong paard veel maar het is zoveel fijner om gewoon direct weg te kunnen rijden en gezien je ervaring lijkt me dit een goede zet. Je hebt alleen nog maar verzorgpaarden van ong. 20 jaar oud gehad dus als je nu een paard van een jaar of 10 koopt dan kun je nog lang rijden mits hij gezond blijft.
MaricoGraphy schreef:bigone schreef:Ik krijg toch wel sterk de indruk dat jij het goed in- en doorrijden van een jong paard zwaar onderschat. neem een advies ter harte, koop een goed, braaf en wat ouder paard en geen jong ding. Jij wilt leren, natuurlijk leer je op een jong paard veel maar het is zoveel fijner om gewoon direct weg te kunnen rijden en gezien je ervaring lijkt me dit een goede zet. Je hebt alleen nog maar verzorgpaarden van ong. 20 jaar oud gehad dus als je nu een paard van een jaar of 10 koopt dan kun je nog lang rijden mits hij gezond blijft.
1 was er 20-25 (appalooza merrie), de anderen waren tussen 6 en 20 jaar.
Ik zie helaas ook paarden van +- 5 jaar zelfs soms 8 jaar die onbeleerd zijn.
Liefst zou ik voor een ervaren paard gaan (dressuurgericht die ook een balkje kan springen), maar deze zijn onwijs duur (niet onder 2.500 euro in mijn provincie).
MaricoGraphy schreef:Liefst zou ik voor een ervaren paard gaan (dressuurgericht die ook een balkje kan springen), maar deze zijn onwijs duur (niet onder 2.500 euro in mijn provincie).