Jong paard en vliegenspray.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:34

Je lukt er dus blijkbaar in het toch gedaan te krijgen, maar eigenlijk beloon je dus het verkeerde gedrag.
Dit is dus foute training.

xSlvna schreef:
Die van mij is bang voor alles wat spuit, dus ik spuit gewoon en ze krijgt een tik als ze echt belachelijk doet. Bang zijn mag ze, maar zolang ze blijft staan zoals ze staat boeit het me niet. Komt ooit wel een moment dat ze het accepteert, zo vaak spuit ik er niks op. Zo doe ik het ook bij mijn jonge angsthaas, gewoon spuiten wat nodig is en weer weg ermee.

Meestal ben je klaar na 4/5 sprays en is het paard weer rustig zodra de bus weg is.

ponyparadijs

Re: Jong paard en vliegenspray.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:39

Heb vorige week mijn 5 weken oude veulen voor het eerst in gesprayd.
Moet wel zeggen dat een echte spuitbus een drama is maar de spray in van die pluitenspuit achtige dinge (bremse bremsen) geen probleem is.
Ze staat dan naast moeder die ook al is gesprayd en er gelukkig ook niets van maakt.
Denk dat de toekomstige eigenaren daar ook wel blij mee zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:06

aeolusnr1 schreef:
Je lukt er dus blijkbaar in het toch gedaan te krijgen, maar eigenlijk beloon je dus het verkeerde gedrag.
Dit is dus foute training.

xSlvna schreef:
Die van mij is bang voor alles wat spuit, dus ik spuit gewoon en ze krijgt een tik als ze echt belachelijk doet. Bang zijn mag ze, maar zolang ze blijft staan zoals ze staat boeit het me niet. Komt ooit wel een moment dat ze het accepteert, zo vaak spuit ik er niks op. Zo doe ik het ook bij mijn jonge angsthaas, gewoon spuiten wat nodig is en weer weg ermee.

Meestal ben je klaar na 4/5 sprays en is het paard weer rustig zodra de bus weg is.

Paarden zijn wel de tweede keer (mits de keren redelijk dicht op elkaar volgen) na een spuit gelijk rustig, dus dat is het probleem niet.

Wel vind ik die van PowerReiner onwijs goed, het werkt alleen averechts bij een paard dat blijft 'panieken' zodra ze de kans krijgt, zo een heb ik dus staan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:20

nee "xslvna" wat powerreiner zei werkt echt altijd en bij elk paard, als het niet werkt dan maak je dus een fout, en moet je dus de fout bij jezelf zoeken.
Het is ook daarom dat ik er bij schreef zoek een trainer die dit kan laten zien, zo leer je dus hoe het wel kan.
En dit kan echt al bij de eerste training, als je het goed doet dus.
Tijd is natuurlijk horse time, en niet jouw klok, het kan dus idd net iets langer duren dan je graag hebt, maar als je ergens aan begint moet je het in principe afwerken, dus niet stoppen tot het lukt.
één training dus , en nadien nog enkele keertjes herhalen simpel als dat.
En dat werkt dus echt ook bij jouw paard, elk paard.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:34

Dus ook bij een paard dat, zodra het uit paniek eenmaal aangaloppeerd aan de hand, gewoon door blijft lopen tot ze een ons weegt en/of er bijna letterlijk bij omvalt, ver buiten adem is en en en?

Dan moet ok haar al terug pakken en dan klopt het idee volgens mij niet meer.

Gewoon uit interesse he, is zeker niet bedoeld om de oplossing af te kraken, vraag me alleen af hoe je t dan zou doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:42

Elk paard is voor de spuitfles te desensibiliseren. Echt elk paard. En daarin ga ik helemaal met Powerreiner mee. Niet stoppen als een paard schrikt. Paard leert dan: mens met spuitfles, ik schrik, spuitfles gaat weg. Paard gewonnen.
Nee, paard moet denken: mens met spuitfles, ik schrik, spuitfles blijft, ik ontspan, spuitfles gaat weg.
Een paard bestraffen voor die schrikreactie is het verkeerde wat je kunt doen. Zoals eerder is gezegd, timing en weten wanneer je door MOET gaan en wanneer je op KUNT houden is heel erg belangrijk.

En hoe dat er uit kan zien?

Zie:

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFhxts

Vliegenspray vanaf 6.20

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:45

xSlvna schreef:
Dus ook bij een paard dat, zodra het uit paniek eenmaal aangaloppeerd aan de hand, gewoon door blijft lopen tot ze een ons weegt en/of er bijna letterlijk bij omvalt, ver buiten adem is en en en?

Dan moet ok haar al terug pakken en dan klopt het idee volgens mij niet meer.

Gewoon uit interesse he, is zeker niet bedoeld om de oplossing af te kraken, vraag me alleen af hoe je t dan zou doen.

Wat ik zou doen is terug naar de basis en de basis aan grondwerk meenemen. Stap 1 t/m 6 meenemen en niet meteen bij stap 7 beginnen.

Interessante filmpjes voor je:

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0_Ks

Bekijk de filmpjes maar tot dag 8. En zie de veranderingen. Gevolgde methode is Clinton Anderson Downunder Horsemanship.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-06-14 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:46

PowerReiner schreef:
Ik heb geleerd dat je een paard de mogelijkheid tot vluchten nooit mag ontnemen.
Dus longeerlijn eraan, ga je met je gezicht naar de schouder staan met in je linkerhand het longeertouw en in de rechterhand het spuit flesjes. Eerst in de lucht sprayen, pas wanneer dit oke is op het lichaam gaan spuiten. Paard zal in eerste instantie willen vluchten. Laat hem dat maar doen maar zorg dat hij om jou heen vlucht met je longeertouw en blijf op schouderhoogte staan zodat je veilig staat. De lijn niet laten vieren. Terwijl hij vlucht blijf je gewoon rustig doorspuiten totdat hij doorheeft dat het niet eng is en stil gaat staan. Dit kan soms lang duren maar gewoon volhouden tot hij stil staat.
Herhaal bovenstaande bij de andere kant van het paard.

Idem :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:48

Cassidy schreef:
Elk paard is voor de spuitfles te desensibiliseren. Echt elk paard. En daarin ga ik helemaal met Powerreiner mee. Niet stoppen als een paard schrikt. Paard leert dan: mens met spuitfles, ik schrik, spuitfles gaat weg. Paard gewonnen.
Nee, paard moet denken: mens met spuitfles, ik schrik, spuitfles blijft, ik ontspan, spuitfles gaat weg.
Een paard bestraffen voor die schrikreactie is het verkeerde wat je kunt doen. Zoals eerder is gezegd, timing en weten wanneer je door MOET gaan en wanneer je op KUNT houden is heel erg belangrijk.

Dit dus. Heel veel mensen 'belonen' het verkeerde en gaan stoppen met wat ze doen of rustiger doen omdat het paard er wat van schrikt, en zo word hij alleen maar bevestigd in het gedrag.

Gewoon doorgaan, tot ze doen wat jij wilt (stilstaan; en/of ontspannen).

Powerreiner heeft idd een hele goede met die longeerlijn, dan hou je het veilig en ontneem je zn vluchtroute niet.

Ohja en oefen gewoon met waterspuit met water, kost aanzienelijk minder en dan heb je alleen spuit zonder stank.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:51

Dankjewel cassidy

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:58

Graag gedaan. Als je de filmpjes bekijkt zul je zien dat de man altijd zijn ritme bewaart, ook als het paard vlucht. Dus ook al gaat ze rennen, doorgaan, ze stop vanzelf. En een beetje buiten adem en in het zweet is echt niet erg. En als je de goede basis hebt gelegd ga je echt geen blinde paniek krijgen. Krijg je dat wel is de basis niet goed. En nee, een paard in paniek gaat niets leren.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:10

Mijn paard is niet bang voor het spuiten zelf maar volgens mij vindt hij de geur niks. Als ik met glansspray of water spuit uit een spuitfles blijft hij super relaxed maar de vliegenspray is no go. Hoe los je dat dan op? Dat de geur wordt geaccepteerd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:15

Er zijn verschillende soorten vliegenspray. Met hertshoornolie of zonder, met citronella of zonder. Kwestie van uitproberen. En anders maak je het zelf, kun je helemaal uitproberen wat je paard wel of niet accepteerd, en is nog goedkoper ook!

http://dier-en-natuur.infonu.nl/insecte ... -pony.html

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:17

Cassidy schreef:

En hoe dat er uit kan zien?

Zie:

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFhxts

Vliegenspray vanaf 6.20

Bedankt voor deze video! Kan ik veel mee.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:21

Die van mij wordt er ook panisch van. Het is idd de geur, want als ik andere spray gebruik is het alleen even een kleine reactie en dan is het goed. Maar als ik vliegenspray gebruik vliegt ie echt naar achteren.. Ik doe het dus ook op wanneer hij helemaal opgezadeld en in de bak staat. Houd hem zelf vast (teugels over het hoofd) en sta naast de schouder. Ik spuit wat op de schouder of lies, en dan vliegt ie naar achter. Ik loop mee, en spuit nog wat op de borst. Dan is ie dus achteraan de bak (we hebben een kleine bak :+ ) dus stopt ie, en dan stop ik ook met spuiten. Ik beloon hem met stem en loop naar de andere kant (hij draait dan ook wat zodat ie weer met zijn kont naar debinnenhoefslag staat) dan spuit ik de andere kant (en hij vliegt hij dus weer naar andere kant bak) tot ie weer stil staat bij de bakrand. Hij staat stil dus ik stop met spuiten en beloon hem weer. Dan loop ik nog 1 rondje naast hem en snuift ie nog wat spanning van zich af, en dan kan ik opstappen...

Lancelot07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:24

Bij de mijne was dit ook.
Toen ik hem voor de eerste keer wou inspuiten als 3 jarige, was echt een fiasco, volgens hem ging de wereld vergaan, hij werd echt panisch, hysterisch,... Nu is hij bijna 7 en sinds vorig jaar accepteert hij de spuit in zijn bijzijn.
3-4 jaar geleden was hij nog te sterk voor mij om én hem vast te houden én hem in te spuiten dus deed mijn vader dit. Maar hij gaf niet af, paardje ook niet. Die gingen in vicieuze cirkel terechtkomen. Ik heb vanaf dan gezegd dat ik het zelf wel zou oplossen en met zeeeer kleine stapjes ben ik vooruit gegaan en normaal tegen het einde van de zomer zou ik hem volledig moeten kunnen insprayen.
Ik ben begonnen met gewoon in zijn bijzijn in de lucht te sprayen waar hij los bij stond en wanneer hij bij mij bleef belonen. Dan volgende stap was op een doekje sprayen ongeveer 1m van hem vandaag maar hij zag het wel en die doek op hem wrijven.
Zo langzaamaan dichter en vorige zomer geeindigd met sprayen op het doekje vlak naast hem en al een beetje op zijn nek.
Dit jaar al de eerste stapjes gezet daar op zijn nek-borst-schoft te sprayen en tegelijk tegen hem iets luider praten en hem wrijven of in zijn manen kroelen. Enkel de rug en achterhand lukt nog niet.
Staan nu ook gewoon met vliegendeken op de weide.
Het kost zeeeeer veel geduld en tijd en spray maar het loont :).

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 07:37

PowerReiner schreef:
Donna89 schreef:
Inderdaad met veel geduld kun je veel bereiken. Blijven oefenen. Helaas blijven sommige het eng vinden. Als het niet gevaarlijk word deden wij het in de stal, kunnen ze geen kant op en werd het uiteindelijk beter. En anders toch met een sponsje doen.
Zelf het pssst geluid maken of een ander hard geluid om het te maskeren. Maar dat is dus wanneer het geluid het probleem is, en niet de geur of de beweging

Ik zou er zelf niet voor kiezen om dit in de stal te doen. Heb dit een keer grandioos fout zien gaan.

Daarom zei ik ook, als het niet gevaarlijk word...
:j

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:41

Ik spray altijd op een borstel als paarden bang zijn voor de spray. Dan horen ze toch het geluid, maar ervaren de sensatie niet. Als ze niet meer reageren op het geluid, dan pas probeer ik het op het lichaam. Maar daar kun je alle tijd voor nemen. Niks overhaasten! Kan gerust een paar weken overheen gaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 15:43

Gister heb ik de methode uit het filmpje toegepast en dat ging erg goed. (Met een longeerlijn in de bak)
Het heeft uiteindelijk wel 20 min geduurd maar ze stond stil en heb haar helemaal kunnen insprayen (wel met open neusgaten en witte ogen. :D )

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:41

Ben blij dat het gelukt is TS. Waarschijnlijk was deze sessie voldoende maar zoals hierboven gezegd kan het zijn dat je er nog een sessie aan moet wijden. In het begin zullen ze nog wel met grote ogen en spanning staan als je met de spuitfles aan komt en begint, maar als je de juiste timing hebt gebruikt bij je training zou het paard moeten blijven staan. Wanneer je het vaker hebt gedaan zal de spanning vanzelf helemaal wegebben en wordt het normaal.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:48

wij deden altijd naast het paard op een doek spuiten en dan de doek over het paard halen.
onze pony raakte in het begin helemaal in paniek zo dra hij het geluid hoorde. later konden we hem gewoon normaal inspuiten.

en vooral belangrijk heel veel geduld.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:18

Wat fijn dat het gelukt is! 20 min vind ik nog helemaal niet zo lang joh! Bij mijn pony heeft het een week geduurd vooraleer hij stil stond en zich helemaal liet inspuiten (ook met open neusgaten haha :') ).
En als ik het dan een tijdje niet gebruik (na de winter bv), dan heeft hij altijd een 'terugval' en is die spuitbus terug eng. Gelukkig moet ik dan niet terug een hele week oefenen, vaak is dat dan na een kwartiertje klaar :P

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:23

Heb hier ook gemerkt dat het lukt als ik het alleen doe, toe sta dat ze een beetje draait. Uiteindelijk blijft ze dan zelfs stil staan. Als we er met tweeën aan gaan trekken, dan lukt het echt niet. Het wordt dan een gevecht dat al lang niet meer om de spuitbus gaat. Lijkt hier trouwens ook dat ze doorheeft dat het helpt, net of ze eigenlijk niet wil, maar blijft staan omdat het helpt (klinkt wazig denk ik, maar vind het heel apart).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:34

Snooki schreef:
je kunt ook proberen om eerst eens met de fles over hem heen te gaan zonder te spuiten.
Daarna zing je een leuk dreuntje en spuit je het erop. Paar keer herhalen en vaak vinden ze het dan helemaal niet eng meer. En kun je gewoon inspuiten zonder te zingen

Zo heb ik het ook bij al mijn paarden kunnen doen. Zelfs bij de volbloed hittepetitjes. Maar onsze vijfjarige die is het daar toch niet mee eens. Geluid maken, aaien met de fles.... zodra je gaat spuiten gaat ie helemaal door het lint, en het is toch best een coole qua gedrag.

anj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:49

Geef je paard een emmer voer en begin voorzichtig met spuiten. Op een gegeven moment associëren ze het met iets leuks: lekker eten. Bij mijn paard werkt t heel goed. Hij kijkt niet meer op of om als ik met spuitbus aan kom.