Belonen zonder bedelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Belonen zonder bedelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:40

Dan verbind je braaf dus aan de beloning in eerste instantie. 't Is geen hogere wiskunde. ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:10

Wat oud is, is nog niet zo slecht :-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:10

rien10 schreef:
En als je dan geen clicker bij je hebt kan je geen voeten uitkrabben.

Trainingmethodes (clicker of anders) zijn er om een gedrag/commando aan te leren. Zodra die er goed in zit en dus een gewoonte is is elke keer ervoor belonen overbodig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:43

Ik vind die clickers een beetje trut dingen. Of je nou een bepaald woord zegt of klikt maakt wat dat betreft geen reet uit en woorden heb je altijd op ieder moment beschikbaar.

Maargoed, TS wilde perse met vreten belonen. Dat bedelen moet je gewoon telkens weer afstraffen. Dat is meer moeite dan hem met woorden, clicker of wat dan ook te belonen en ook nog eens een stuk ongezonder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:09

Ik gebruik al 40 jaar "braaf". Werkt als n speer, kost geen drol en je hebt t altijd bij je. Maar ja, is old school he? En niet Natural, Parelli, vrijheid....., er hangt geen naam aan. Dus zal wel miet goed zijn :-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:14

Ik beloon al mijn paarden met snoepjes en ze bedelen eigenlijk nooit. Worden er ook niet vervelend van en als het snoep op is en ik geef gewoon een aai over de neus is het ook goed.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:27

Nies_ schreef:
Ik vind die clickers een beetje trut dingen. Of je nou een bepaald woord zegt of klikt maakt wat dat betreft geen reet uit en woorden heb je altijd op ieder moment beschikbaar.

Maargoed, TS wilde perse met vreten belonen. Dat bedelen moet je gewoon telkens weer afstraffen. Dat is meer moeite dan hem met woorden, clicker of wat dan ook te belonen en ook nog eens een stuk ongezonder.

Een woord duurt langer dan die click, een woord brengt emotie door, een woord gebruik je vaker ergens, dus de click is wat 'herkenbaarder'. Zelf gebruik ik het wel altijd in combinatie met 'goedzoooo braaaffff' als een paard een grote stap vooruit zet in de training.

Volgens mij snap je trouwens het clicker principe niet, clicker levert eten op en gaat bedelen tegen. Even voerweigeren en je paard duidelijk maken dat hij niks krijgt en het is opgelost? Het levert echt geen problemen op als je met voer werkt, als je maar duidelijk maakt naar je paard dat jij degene bent die beslist.

rien10 schreef:
Ik gebruik al 40 jaar "braaf". Werkt als n speer, kost geen drol en je hebt t altijd bij je. Maar ja, is old school he? En niet Natural, Parelli, vrijheid....., er hangt geen naam aan. Dus zal wel miet goed zijn :-)

'braaf' is prima hoor :) Maar stem is altijd wisselend en nooit stabiel, als je echt gericht met een bridge wil werken (zoals clickeren) gebruik je daarvoor een makkelijk woord dat je niet zomaar zegt en dat zo kort mogelijk is om een bepaald punt exact te kunnen markeren en daarvoor is 'braaf' niet helemaal ideaal.

Er is niks mis met 'braaf' maar ik heb zelf ervaren dat je met een click nét even iets meer uit een oefening kunt halen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:33

rien10 schreef:

Nou, precies.

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:13

Als je clicker en stem gebruikt, werkt dat goed. En als hij daarna goed luistert naar de stem kun je beloningssnoepje afbouwen en idd. gewoon aai over zijn neus geven.