Nieuw paard wordt flink getrapt in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Nieuw paard wordt flink getrapt in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:49

Mijn paard heeft een aantal maanden terug een aanvaring met een nieuw paard (uit een andere groep) gehad en helaas is hij sindsdien kreupel, da geweest niets bijzonders te vinden dus paar maanden weiderust gegeven. Helaas wel verbeterd maar nog niet goed dus over een week naar de kliniek om de hele molen door te gaan....... Ik wil nu op de hoogte gebracht worden en er zelf bij zijn als er een verandering in de kudde is, voorheen dacht ik ach het loopt wel los en het ging ook altijd goed. Ik heb al 1 vroeggepensioneerd paard en nu mijn net 7 jarige kreupel na een aantal trappen, en maar afwachten of hij nog goed wordt. Mijn advies zou toch zijn je paard uit de groep te halen en kijken of er niet een ander groepje gemaakt kan worden waar jouw paard wel geaccepteerd wordt.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 20:54

_PatriciaH schreef:
Oke...dan toch maar proberen! Ik heb hem er gisterochtend uit gehaald en met een ander paard in een apart maar wel aangrenzende weide gezet. Dan kan hij tot rust komen en kan ik er goed over nadenken wat het beste voor hem is!

Bedankt allemaal voor de tips en jullie meningen!

Hij staat nu al even apart en merk dat hij echt bij komt. Mijn andere paard die bij hem staat vind het minder leuk maar het is even niet anders. Ik zie hem elke dag opknappen gelukkig. Hij moet van de stalbaas erbij maar dat doe ik pas weer als hij echt wat aangekomen is en wanneer ze naar een vettere wei gaan dan hoop ik dat ze meer aan het eten denken dan aan het pesten op een kale wei....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:16

_PatriciaH schreef:
Ik heb met mijn andere paarden level 1 van Parelli doorstaan en weet een beetje wat "paardentaal" inhoud maar dit is wel erg extreem....ons nieuwe paard lijkt een lb introvert paard.

LB paarden laten zich niet zomaar in elkaar timmeren. In de kudde is dit een RB paard ( introvert of extravert is iets lastiger, maar introvert kan goed). Dat zegt echter lang niet alles over hoe hij zich naar mensen gedraagd.

Als er in een gemengde kudde 1 ruin de merries op eist loop je ernstig de kans dat die nu door blijft gaan tot alle ruinen (concurrentie) weg zijn. Snelste heb je waarschijnlijk weer rust als je de 2 pestkoppen die je beschrijft apart zet. Andere optie is om jouw paard met wel fijn vriendje apart te laten staan. Dat de stalhouder dit niet wil (goed weidebeheer wordt stuk lastiger met meerdere groepen en extra lint/palen is ook niet gratis) is begrijpelijk, maar deze kudde functioneert niet. 18 dieren is ook eigenlijk een te grote groep, ideaal is 6-8 dieren. Simpelste optie is dan merries en ruinen apart, meestal ben je dan ook van een hoop onrust af omdat er geen reden meer is tot gejaag en bezitterigheid.