6 jaar alleen gestaan, hoe zal ze reageren op andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:20

Mijn paard heb ik gekocht en heeft bij mij met schapen gestaan tot afgelopen jaar. Denk 6 jaar met schapen.
Mijn paard is op zich vrij dominant. Maar heb ze samen (shet) naast elkaar op stal gehad een nacht en de volgende dag gelijk naar buiten. En dit ging prima.

Kay_CMoll

Re: 6 jaar alleen gestaan, hoe zal ze reageren op andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:03

Mijn shetje heeft door omstandigheden ook erg lang alleen gestaan bij mijn opa. Hij stond daarna bij 2 andere shetjes en man, wat had ze plezier! Vanaf ze andere paardjes zag, hinnikte enorm hard! Eens ze bij in de wei stond bleef ze maar rondhobbelen en zotte bewegingen maken met haar hoofdje. Mijn Shetje was dus ENORM blij!

Paard is en blijft een kuddedier, dus (uiteindelijk) zal hij altijd gelukkiger zijn met soortgenootjes.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:31

Spirit ( Zealoog v. Elegant) komt zondag naar ons toe.. ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat verlopen :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:37

Frensie schreef:
Mijn vorige paard had van jongs af aan alleen gestaan, met een geit als gezelschap. Toen ik haar kocht en rustig introduceerde bij een ander paard, reageerde ze daar niet normaal op. Extreem hengstig en opdringerig, geen normaal paardengedrag. Heeft een jaar of 2 geduurd voordat ze normaal in de wei of paddock kon staan bij andere paarden.

Ik denk dat een paard dat als jong dier wel bij andere paarden heeft gestaan, makkelijker weer erbij te zetten is.

Hier ooit ook een pension paard gehad dat jaren lang alleen heeft gestaan (lees, 10 jaar)
Namen regelmatig paarden mee naar haar weide en toen kwam het paard in eens hier in de kudde. Gewoon gelijk er in gegooid, doe ik met al mijn nieuwe paarden en ik doe nooit aan dat gemiep en gezeur over eerst een draadje en alles.. Pfff, nou. Dat heb ik geweten. Heeft dus twee jaar geduurd voordat paard fatsoenlijk kon reageren. Die werd panisch als er een uit de groep ging, was continu hengstig en heeeeel erg opdringerig en soms zelfs agressief. Ik heb regelmatig met een longeerzweep er tussen moeten staan als mijn paarden op 10 meter afstand hooi gingen eten van het pensionpaard zijn hooi. Paard wist uit gekkigheid niet wat hij moest doen en bleef maar heen en weer rennen tussen mijn paarden zijn hooi en haar eigen hooi. Daarbij op geteld nog de onwijs felle reactie... Nee, geen aanrader. Mijn hart brak echt als ik zo'n paard zie. Het is zo niet natuurlijk.... Maar daar kon de eigenaresse ook niets aan doen. Die had het paard gekocht/gekregen en daarvoor stond hij altijd alleen. Het heeft het paard trouwens (na 3 jaar?) wel goed gedaan. Volgens mij staat het paard nu nog steeds tussen andere paarden (maar niet meer bij mij ;) ) en gaat dat best goed. Het heeft gewoon heel veel tijd nodig.

TS, Ik heb geen tip voor je. Heb geen idee hoe je het beste kan laten wennen. Ik denk dat er een grote kans is dat paard behoorlijk heftig reageert en dat dit misschien niet meer over gaat, of anders met een paar jaar. Je zult het gewoon moeten proberen.

Overigens heb ik er niets van geleerd want ik pleur nieuwe paarden nu gewoon nog steeds in de kudde zonder kennis te laten maken. Op twee hectare moeten ze het wel uit kunnen vechten hoor. Kom nou. :Y)
Laatst bijgewerkt door Giolli op 01-06-14 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:40

Ik ken ook iemand die al jaren een pony alleen houd. Beest is dolgelukkig als ik weer eens langskom en mijn paard even met hem laat knuffelen. Toen we ze een keertje bij elkaar in de wei zetten wilde die van mij heel graag spelen en die andere wilde alleen maar weglopen, omdat hij het niet gewend is.
Doodongelukkig dat beest als je het mij vraagt..

Denk dat als je begint met rustig een draadje ertussen en dan langzaam bij elkaar zet dat je paard er alleen maar gelukkiger van word!

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:49

Ik hoor zoveel verschillende verhalen.. dus ik denk dat het aankijken is.. iedereen heel erg bedankt voor jullie ervaringen :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:10

Ik ben benieuwd hoe het gaat uitdraaien, het kan alle kanten op. Wel goed dat er eindelijk een einde komt aan haar eenzaamheid. Ik schrik er toch van hoeveel paarden er nog zijn die jarenlang zonder gezelschap van andere paarden gehouden worden. -O- ;(

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:17

Jaa ik kreeg er echt een naar gevoel van dat ik hoorde dat ze al 6 jaar alleen stond.. mensen hadden wel aan een 'shet maatje' zitten denken...maar dachten achteraf gezien dat ze zo ook wel prima stond :(

Ze ziet er op dit moment in mijn ogen ook niet happy uit.. er sloom en niet echt allert.. tijdens het poetsen viel ze half in slaap.. en af en toe deed ze dr hoofd even omhoog omdat ze gepest werd door de vliegen beesten.

Ik denk zelf dat ze andere paardjes snel zal accepteren ( teminste dat hoop ik!) Meisje zei dat ze t erg fijn vond als ze met andere paarden bij de pony club reedt... we wachten het af.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:17

We reden laatst op buitenrit ergens langs een hoge heg waar schijnbaar ook een eenzame pony stond.. Arm ding ging hélemaal uit zijn plaat, ging nog net niet door de heg heen, volgens mij komen daar niet zoveel ruiters langs en had die echt al jaren geen paard van kortbij gezien. Vind dat zo vreselijk sneu..
Dat zou ik mijn paard nooit aan willen doen(sowieso omdat die van mij extreem sociaal is, dus dan zou het al snel naar 'eenzame opsluiting' neigen geloof ik)..

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:19

Ik ken er eentje.
Die is opgevoed met een shetlander in de tuin (soort weiland tuin).
Dus die kan niet met andere paarden omgaan, heeft geen idee van kuddegedracht en wordt panisch als ze tussen twee paarden in zit. Maar ze zal NOOIT schoppen.

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:24

hoe is het gegaan?

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:28

SuperAssie schreef:
We reden laatst op buitenrit ergens langs een hoge heg waar schijnbaar ook een eenzame pony stond.. Arm ding ging hélemaal uit zijn plaat, ging nog net niet door de heg heen, volgens mij komen daar niet zoveel ruiters langs en had die echt al jaren geen paard van kortbij gezien. Vind dat zo vreselijk sneu..
Dat zou ik mijn paard nooit aan willen doen(sowieso omdat die van mij extreem sociaal is, dus dan zou het al snel naar 'eenzame opsluiting' neigen geloof ik)..

tis toch verschikkelijk! De rillingen lopen over mn rug bij je verhaal!.. ik ben onwijs blij dat ik Spirit en fijn huisje kan geven met andere paardjes! Ik wil de verkopende partij absoluut niet zwart maken.. want ze staat daar ipc prima.. het enige wat ze mist is een maatje! Maar ik ben heel blij dat ik haar dat kan bieden!

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:28

charissa90 schreef:
hoe is het gegaan?

ze komt volgende week :)

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:52

Hier een merrie van 18j die 13j alleen had gestaan. Wij kozen voor de korte pijn en hebben dr dadelijk bij mijn ruin gezet, de ruin kan wel bij elk paard zonder problemen :-) het was een echte merrie en er volgden verschillende schrille piepen en enkele maaien met het voorbeen en dat was het dan. Ging dus dadelijk goed. Nooit geen verlatingsangst gehad, geen gevecht met de ruin etc. Bleef wel een merrie in omgang voor de ruin, maar ze was duidelijk gelukkig en vertoonde ook nog zeer correct sociaal paardengedrag. Kroelen met elkaar, over elkaar waken bij het slapen enz..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:42

tja dat wordt afwachten, kan niet met zekerheid zeggen.
Fijn dat ze een goed huisje krijgt, moet goed komen

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 13:38

Het is allemaal super gegaan! Na 5 minuten stond ze al rustig te grazen!
Ze ziet er een stuk gelukkiger uit nu.. alles is dus gelukkig goed gekomen!

Afbeelding

Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:09

Wat super dat het zo snel en zo goed is gegaan. Genieten maar van je gelukkige paard(en). :)

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:22

Super hoor !

Hier ook een positief verhaal. Ik heb een paard gekocht bij een prof. Die zei letterlijk : " als ik jou was zou ik hem niet bij die andere zetten hoor. En beschermers aan! Want anders krijg je blessures".

ik heb het paard uitgeladen. Voor de goede orde wel beschermers aan (dacht die gaat uit zn plaat als hij weer het land op mag).
hij komt de wei in. Ander paard komt retenieuwschierig kijken en hij rent gewoon keihard weg :') ik wist echt niet wat ik zag !
Het was maar eventjes toen was het even kroelen en daarna stonde ze al snel te grazen. Nu zijn het beste vriendjes !

Ik zeg niet dat de prof er slecht voor is geweest maar die gaan nu eenmaal anders met paarden om dan wij.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:01

Hihi. Wat schattig :D Altijd leuk om te zien die kennismaking tussen dieren

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:09

mijn paard heeft ook een flinke tijd alleen gestaan,en was in zijn leven al meermalen veranderd van eigenaar.we hebben t eerst rustig aan gedaan en alleen gezet,maar wel waar hij anderen kon zien.na een maand bij een andere ruin gezet en dat ging goed.nu staat ie geregeld samen in een groep,behalve waneer merries hengstig zijn.dan wordt ie even apart gezet.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:57

Wat fijn dat hij nu bij soortgenoten komt.
Hopelijk verloopt alles goed.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 12:58

Ze staat sinds 2 dagen tussen de kudde en het gaat super! :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:10

Draad er tussen of eerst met een rustig paard samen... sommige gaan er vandoor als erop eens een groep paarden na ze toekomt rennen.. en dan stoppen ze niet bij het draad als ze echt bang zijn.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 13:27

Zoals je kan lezen staat ze al in de kudde ;)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:36

Ook mijn fjord heeft helaas een tijd alleen gestaan, nu heeft ze er een shetlandervriendinnetje bij. Eerst was dat even wennen voor beide maar ze kunnen nu niet meer zonder elkaar :)