Paard laat zichzelf vallen tijdens het opstijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:27

Het zou singeldwang kunnen zijn. Dravers zijn over het algemeen heel gevoelige dieren. En een paard weigert echt niet zomaar omdat hij geen zin heeft. Gewoon rustig mee aan de slag en gaatje voor gaatje singelen. Steeds een stukje stappen en weer stukje singelen. Dan is de spanning er een beetje af en kun je meestal zo opstappen.
Als je een klik met dit paard hebt en je wilt het proberen onder bepaalde voorwaarden, prima toch.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:29

Ik ken dit gedrag alleen als extreme singelnijd. Door het opstijgen voelen ze druk vd singel en plof..

Paard van schoonzusje had het ook is nooit overgegaan maar door gaatje voor gaatje aan te singelen en tussendoor aan de hand stappen ging het altijd goed. Voordat je er op zat was je een kwartier verder maar verder geen problemen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:29

Klinkt als een goede aanpak. :) Zou wel zorgen voor een rechtsgeldig contract.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:30

Soms doet een paard zoiets alleen bij de 1e keer dat je opstijgt en als je daarna weer erop stapt niet meer. Dan kun je denken dat hij er overheen is, maar de volgende dag kan het weer gebeuren. Ik heb dat meegemaakt met een pony bij een handelsstal die iedere dag opnieuw meteen na het opstijgen niet voorwaarts ging, maar bleef steigeren tot hij achterover viel. Ging je daarna er weer op, was er niets aan de hand.

Laat het paard nakijken door een dierenarts die jíj uitkiest. Maar mochten ze niets kunnen vinden: het kan zijn dat het paard dat van vroeger nog geleerd heeft toen hij wèl wat mankeerde... soms blijft dat gedrag dan terugkomen.

Ook belangrijk: laat het zadel nakijken... of is dat al gebeurd?

Uiteraard kan het "gewoon" een gevoelig paard zijn, en het staat je vrij te experimenteren met singelbontjes enz...

Proeftijd van een maand is redelijk, ik hoop alleen dat het lang genoeg is om erachter te komen wat er met dit paard aan de hand is want het is niet altijd snel te vinden.
Ik hoop dat je wat kunt met de tips die iedereen al heeft gegeven,
succes! :)

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:32

Snollygoster schreef:
Bokt weer op z'n mooist :roll:
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij vraagt TS er hier niet naar of ze het paard nu wel of niet moet kopen, wat een vriendelijke reacties weer hoor..

OT: ik heb hier geen ervaring mee, maar heb het wel een aantal keren op wedstrijd bij een paard gezien. Het ging steeds om hetzelfde paard en deed dat blijkbaar vaker in stresssituaties, zoals op een wedstrijd bijvoorbeeld, het kan dus goed zijn dat dit met stress te maken heeft..
Als jij voor dit paard gevallen bent en het gevoel hebt dat je er iets fatsoenlijks uit kan krijgen kan ik je alleen maar aanmoedigen! Ik ben van mening dat er van elk paard wat te maken valt, mits de klik er is en het op een juiste manier gebeurt +:)+

Dankjewel!!! :)

Ik heb idd mijn keuze al gemaakt! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:37

Snollygoster schreef:
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij vraagt TS er hier niet naar of ze het paard nu wel of niet moet kopen, wat een vriendelijke reacties weer hoor..

Stel je eens niet zo aan. Jou reactie is de eerste nare in dit topic. De anderen geven op een nette manier hun mening, of waarom ze niet voor dit paard zouden gaan. Dat staat je niet aan prima, maar begin niet te rellen met 'typisch bokt' als er helemaal niets aan de hand is!

Petrichor

Re: Paard laat zichzelf vallen tijdens het opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:40

Ik wilde net zeggen. Wat wij hier zeggen is enkel goed bedoeld, wij maken in elk geval geen reltopic. ;)

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:42

Lara_Silver schreef:
Snollygoster schreef:

Stel je eens niet zo aan. Jou reactie is de eerste nare in dit topic. De anderen geven op een nette manier hun mening, of waarom ze niet voor dit paard zouden gaan. Dat staat je niet aan prima, maar begin niet te rellen met 'typisch bokt' als er helemaal niets aan de hand is!

Wat voegt jou reactie toe aan dit topic???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:44

Ik denk dat het angst.....

Je zegt lief en onzeker, ik denk dar dit dier een traumatisch verleden heeft en zich bij heftige onzekerheid en angst laat vallen, maw overgeeft als prooi.

Investeer een lange tijd in vertrouwen eer je er op gaat...en geef haar veel tijd om eerst te wennen eer je wat van haar gaat vragen.

Maw, laat haar eerst paard zijn en durven ontspannen.

Gooi haar op de wei en laat haar wennen aan de nieuwe kudde, rangorde, stalmanagement en kom liefst elke dag om vriendschap te sluiten.....eenmaal je vertrouweling en dan denk ik een wereldknol.

Ik ga er even van uit dat ze geen lichamelijk gebrek heeft. Ex dravers komen niet alleen in de handel omdat ze niet goed presteren....soms zit er meer achter....

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:47

Lief van je dat je haar een kans wilt geven! Ook knap dat je het zo rustig op gaat bouwen, met veel geduld. Ik wens je er heel veel succes mee!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:48

TS: mijn eerdere reactie voegde mijn persoonlijke mening over de situatie toe en de tweede mijn persoonlijke mening over de onterechte snauw van snollygoster naar de bokkers die voor haar reageerden. Bokkers die goede tips en ideeën in de groep gooiden. Dat jij het eerste deel van haar post blijkbaar geen probleem vind, prima, maar ik mag daar nog steeds mijn mening over geven. :)
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 18-05-14 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:48

Milo2012 schreef:
Paard is goedgekeurd. Ik ben voor haar gevallen ze is enorm lief.. ik kan haar voor een klein bedrag overnemen na wat er vanmiddag is gebeurd omdat ik(en de eigenaresse) haar een kans wil geven. Het is een erg gevoelig en onzeker paard. En ik denk dat ik met veel grondwerk en 1 op 1 contact ( dit krijgt ze hier niet, ze staat op een handelstal waar de dravers komen en gaan) heel veel uit haar kan krijgen en het een heel leuk paard kan zijn. Ook stel ik met de eigenaresse een contract op dat mocht het binnen een jaar niet lukken met haar ze dr terug koopt.

Ik ben alleen erg benieuwd of er mensen zijn die dit zelf meegemaakt hebben. We zijn er daarna nog 2 keer opgestapt. En dat was verder geen probleem.

Ik heb hetzelfde probleem met een merrie gehad. Doordat ik haar zo uit de opfok had gekocht en helemaal heb laten keuren wist ik dat het geen lichamelijk probleem was. Of naar behandeld was. Ze had extreme singeldwang. Het werd wel beter met veel geduld. Uiteindelijk vond ik de oplossing door haar na het opzadelen nog even met een beetje hooi op stal te laten staan. Wel vast uiteraard en niet vol aangesingeld. Ik ging dan altijd even een kop koffie drinken. Op die manier had ze tussen het zadelen en rijden nog even een rust moment en dat hielp heel goed. Er is dus best wel mee te leven. Vind ik dan.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 18-05-14 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:52

Dan nogmaals netjes de vraag, is ze gekeurd terwijl je erbij was, simpele vraag die je met ja of nee kunt beantwoorden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:54

Lara_Silver schreef:
Snollygoster schreef:

Jouw reactie voegt anders ook weinig aan dit topic toe ;)
Wanneer er hier 7 keer hetzelfde herhaald wordt, al dan niet op een vriendelijke manier, dat TS het paard niet moet kopen terwijl ze zelf zegt dat ze haar keuze al gemaakt heeft, en advies vraagt waarom het paard zo'n gedrag vertoont (wat dus los staat van de koop), vind ik het toch wel de moeite om er even tegen in te gaan, maar soit, net als iedereen hier heb ik ook een mening ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:55

Milo2012 schreef:
.
Ze heeft echt geen totaal geen kwaad in zich.

En daarom zou het wel eens goed uit kunnen pakken TS omdat jij in dit paard gelooft. Goed na laten kijken is gewoon heel verstandig.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:01

Waar wil je nou naar toe SG? Ik denk dat je in dat geval itp maar van bokt moet weg halen want daar worden soms maar liefst 5 pagina's met allemaal de zelfde dingen gepost. Daar hoor je anders nooit iets van. Maar heeft het met kritiek te maken al is het goed bedoeld zijn 2 reacties al te veel!

Helaas zijn er altijd mensen op de achterste benen als ze niet helemaal horen waar ze op gehoopt hadden, ik vind dat heel erg jammer.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:02

Ik weet niet of je er op zit te wachten om met paard en al te vallen?? Straks valt het paard nog op je.
Ik heb een paard gehad die dit ook deed en die bleek een verborgen gebrek te hebben en dus ook pijn.
Bij de klinische keuring kon niemand het vinden!!!!!
Het heeft me veel geld gekocht en veel verdriet toen ik het paard uiteindelijk niet kon gebruiken om te rijden omdat ze veel pijn bleek te hebben en zich daarom liet vallen
Het was ook een heeeeel lief paard en daarom kon je eigenlijk ook al zien dat er iets mis was.
Laat jezelf niet meeslepen door gevoel.
Klinische keuring is onbelast en jou problleem doet zich voor bij belasting.(erop zitten)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:03

Snollygoster schreef:
Jouw reactie voegt anders ook weinig aan dit topic toe ;)
Wanneer er hier 7 keer hetzelfde herhaald wordt, al dan niet op een vriendelijke manier, dat TS het paard niet moet kopen terwijl ze zelf zegt dat ze haar keuze al gemaakt heeft, en advies vraagt waarom het paard zo'n gedrag vertoont (wat dus los staat van de koop), vind ik het toch wel de moeite om er even tegen in te gaan, maar soit, net als iedereen hier heb ik ook een mening ;)

Ik schreef nergens dat je reactie niets toevoegt, ik schreef dat je je niet aan moest stellen. Er is wel degelijk een diversiteit in de reacties te vinden. Overigens schrijft de ts pas na jou post duidelijk dat ze dit paard ook daadwerkelijk gaat kopen. Dit schemerende in haar reacties voor de jouwe wel door, maar werd nergens bevestigd, vandaar de opmerking van meerderen om verder te kijken naar een ander paard. Als dit paard goedgekeurd is (door da van de ts welteverstaan), en ze heeft de tijd dit op te lossen, moet ze zich er vooral aan wagen. Dit maakt het nog geen klein of makkelijk probleem, dat moet duidelijk blijven.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:04

Milo2012 schreef:
Ik ben vanmiddag bij een paard wezen kijken.
Onwijs lieve merrie! We hadden haar rustig opgezadeld, niks aan de hand.
meisje dat hem zou rijden wou opstappen, de merrie werd wat druk en liet zich uit het niets vallen.
ze zeiden dat ze dit vaker had gedaan, maar ze dachten dat ze over dit punt heen was omdat het al een redelijke tijd goed ging. Ze is er daarna nog eens opgestapt en dit ging goed. Ik ben er daarna zelf ook nog opgestapt en ook dit ging goed.

Is hier een verklaring voor?
Kan het zijn dat een paard zo gestrest is dat het naar de grond gaat alsof ze een soort blackout heeft?

Paardje is een franse draver van 6 jaar oud. Is nog redelijk groen onder het zadel en is in frankrijk zelf niet fijn behandeld.

ik hoor graag mensen die hier ervaring mee hebben.. en wat jullie denken waarom een paard dit doet.

Op Mn oude stage hadden ze zoon haflinger, Die was zogenaamd mishandeld en kwam daar dan in de manege lessen (Beestje had zomerexceem en geen manen meer, ik weet bij wie hij stond en hij had het er niet slecht)
Maar goed, die had na een aantal lessen door dat ie moest werken, en zich dus liggen als de andere pony's de bak in kwamen, terwel als je alleen reed hij het prima deed (Even voor de duidelijkheid, ik ben zelf degene die hem de eerste paar keer alleen heeft gereden, daarna werden het manege kindjes) Dood Lief beest was dat.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:12

Petrichor schreef:
Waar wil je nou naar toe SG? Ik denk dat je in dat geval itp maar van bokt moet weg halen want daar worden soms maar liefst 5 pagina's met allemaal de zelfde dingen gepost. Daar hoor je anders nooit iets van. Maar heeft het met kritiek te maken al is het goed bedoeld zijn 2 reacties al te veel!

Helaas zijn er altijd mensen op de achterste benen als ze niet helemaal horen waar ze op gehoopt hadden, ik vind dat heel erg jammer.

Dit is het laatste wat ik erop zeg, want het laatste wat ik wil is hier een reltopic van maken ;)
Ik weet ook wel dat iedereen hier goedbedoeld reageert en dat mag ook wel, maar persoonlijk vond ik sommige reacties niet al te vriendelijk overkomen, zonder iemand te viseren.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 21:12

bigone schreef:
Dan nogmaals netjes de vraag, is ze gekeurd terwijl je erbij was, simpele vraag die je met ja of nee kunt beantwoorden.

Nee maar zoals ik al zei, zal ik haar als ze hier is uiteraard even door een da laten bekijken.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 21:16

Wiske2 schreef:
Ik weet niet of je er op zit te wachten om met paard en al te vallen?? Straks valt het paard nog op je.
Ik heb een paard gehad die dit ook deed en die bleek een verborgen gebrek te hebben en dus ook pijn.
Bij de klinische keuring kon niemand het vinden!!!!!
Het heeft me veel geld gekocht en veel verdriet toen ik het paard uiteindelijk niet kon gebruiken om te rijden omdat ze veel pijn bleek te hebben en zich daarom liet vallen
Het was ook een heeeeel lief paard en daarom kon je eigenlijk ook al zien dat er iets mis was.
Laat jezelf niet meeslepen door gevoel.
Klinische keuring is onbelast en jou problleem doet zich voor bij belasting.(erop zitten)

het is toch raar dat ze het niet altijd doet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:17

Milo2012 schreef:
bigone schreef:

Nee maar zoals ik al zei, zal ik haar als ze hier is uiteraard even door een da laten bekijken.

Nou ik ging hem echt laten keuren door jouw eigen dierenarts waar jij bent! Ik snap eigenlijk niet waarom je dat sowieso niet hebt gedaan.

De kans zeer groot dat hun dierenarts voor een paar tientjes het ideale raport heeft opgesteld.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 21:21

Petric
[quote="Milo2012 schreef:
bigone schreef:

Nou ik ging hem echt laten keuren door jouw eigen dierenarts waar jij bent! Ik snap eigenlijk niet waarom je dat sowieso niet hebt gedaan.

De kans zeer groot dat hun dierenarts voor een paar tientjes het ideale raport heeft opgesteld.[/quote]

nogmaals zoals je in de post hierboven van mij kan lezen : word ze nogmaals gezien door een dierenarts als ze hier is!!

Sorry ik vraag niemand om de mening of ik het paard wel of niet moet kopen. Ik vraag of iemand ervaring heeft met dit probleem!!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:24

Milo2012 schreef:
Nogmaals mocht het niet lukken kan ze terug naar de oude eigenaresse en dit gebeurd met contract. Ze is na vanmiddag de helft in prijs gezakt. Zowel ik als de oude eigenaresse willen dat ze goed terrecht komt. Ze zou anders als draagmoeder aangeboden worden en ze zei dat eigenlijk meteen nadat het gebeurd was.. maar ik heb zelf door gevraagt of er niet iets te regelen valt.
(Hierover meer info via PB)

het idee van mij was om met haar helemaal vanaf het begin te beginnen. Beginnen met grond werk.. de eerste maanden zal er dan ook geen zadel op komen. Eerst moet er vanaf haar kant meer vertrouwen komen naar de mens toe (in dit verhaal naar mij!)
Als we zover zijn het rijden op proberen te pakken gaan wij opzoek naar een goed passend zadel aangemeten door een zaddelpasser!
Uiteraard zal ik haar laten nakijken als ze er is.
Ze heeft echt geen totaal geen kwaad in zich.

Klinkt als een goed plan waar je goed over nagedacht hebt. Hoop voor je dat het iets in het vertrouwen is wat op te lossen is met een paar goede lessen, tijd en aandacht!