Is mijn paard te oud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:40

evt kan je 1x per jaar haar door de dierenarts na laten kijken op evt. pijntjes zodat je op een vroeg stadium evt wat er aan kan doen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:49

friesam schreef:
Tandje terug hebben we zeker gedaan. Merrie heeft Z gesprongen maar wil haar niet echt terug de springsport in ook geen B.
Dressuur wedstrijden zijn we mee gestopt, dit geeft veel stress bij haar en ze heeft er weinig plezier in.

Dit zegt voor mij alles. Lijkt mij dat je heel bewust bezig bent met wat je paard wel/niet aankan en (ook heel belangrijk ;) ) wel/niet leuk vindt :)

Ik sluit me bij de rest aan en zeg lekker doorgaan zoals je doet :)

hyppolyte

Re: Is mijn paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:57

Niks van aantrekken hoor, die van mij liep met 20 ook zo mee :j. Rust roest :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:58

Mensen in je omgeving lijken wel jaloers ;)

Behalve dat het een heerlijk dier is, heeft ze natuurlijk ook een pak ervaring en wijsheid in dat koppie, een geduchte tegenstander dus :Y)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 12:00

Shirley schreef:
Mensen in je omgeving lijken wel jaloers ;)

Behalve dat het een heerlijk dier is, heeft ze natuurlijk ook een pak ervaring en wijsheid in dat koppie, een geduchte tegenstander dus :Y)

:D grijns op mijn gezicht

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:01

zolang je in de gaten houdt hoe je paard reageert op de training die je bied vind ik 20 nog niet oud... Ik zie vaak manegepaarden van ouder dan dat die met plezier nog 1 a 2 lessen op een dag lopen...

Het ene paard is bij 18 op en t andere kan met gemak door tot ze 30 zijn... Net als mensen... De een leeft de laatste jaren echt naar zijn pensioen toe terwijl de ander t liefst nog jaren door zou werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:03

zoals mijn voorgangers, rust roest! :D
lekker blijven rijden, als je merkt dat het moeilijker gaat wat rustiger aan doen... maar niks van aantrekken!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:06

Ik vind het belachelijk dat je dit arme dier nog aan het werk zet! Heeft al helemaal witte haren, zo'n grijze senior moet lekker van Drees kunnen trekken.

:+

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:09

Gewoon naar je paard kijken, en niet naar het cijfertje wat er aan hangt.
Mijn paard (en ik) sprongen ons eerste B parcours toen hij ook zo 20 jaar was.. en deden ook verder ongeveer hetzelfde als jij (tripalons en oefencrossen, dressuurtraining/wedstrijden, veel buitenritten).
Het is natuurlijk niet erg dat je een tandje terug doet, ik heb het zelf ook later gedaan ivm studie, maar mijn paard voelde als 'herboren' nadat hij eenmaal had leren springen en crossen, en daardoor heb ik vanaf toen ook nooit meer zoiets gehad van 'kan dit wel met die leeftijd'.
OK, af en toe was ik wel bang dat hij spontaan zou neervallen omdat hij het allemaal veel te mooi vond :')

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 12:17

Astridhorse schreef:
Gewoon naar je paard kijken, en niet naar het cijfertje wat er aan hangt.
Mijn paard (en ik) sprongen ons eerste B parcours toen hij ook zo 20 jaar was.. en deden ook verder ongeveer hetzelfde als jij (tripalons en oefencrossen, dressuurtraining/wedstrijden, veel buitenritten).
Het is natuurlijk niet erg dat je een tandje terug doet, ik heb het zelf ook later gedaan ivm studie, maar mijn paard voelde als 'herboren' nadat hij eenmaal had leren springen en crossen, en daardoor heb ik vanaf toen ook nooit meer zoiets gehad van 'kan dit wel met die leeftijd'.
OK, af en toe was ik wel bang dat hij spontaan zou neervallen omdat hij het allemaal veel te mooi vond :')

Ik cross ook pas 1 jaar of zo met haar en ben dus ook bang dat ze zich dood loopt omdat ze te fanatiek is haha

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 12:17

Rex_Rolfo schreef:
Ik vind het belachelijk dat je dit arme dier nog aan het werk zet! Heeft al helemaal witte haren, zo'n grijze senior moet lekker van Drees kunnen trekken.

Dan moest ze met 4 jaar met pensioen (was erg vroeg wit)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:25

Gewoon kijken wat je paard aan kan, zolang het goed gaat gaat het goed.
En zodra je merkt dat het minder gaat doe je een stapje terug.

anoukdeolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:24

zoals vele mensen vertellen,
lekker doorrijden, je voelt zelf het beste aan als je paard het niet meer leuk vind.

20 is niet oud, hij begint net aan zijn tweede jeugd :) hihi

succes!!!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:31

friesam schreef:
Het is zelfs zo dat mensen me actief andere paarden aanbieden en voor dit paard "nog wel een plekje weten" ik voel me dan behoorlijk gekwestst

Dat vind ik ronduit belachelijk _-:(
Die mensen moet je niet eens meer antwoord geven :P
Je paard ziet er geweldig uit en het plezier dat jullie hebben spat eraf !
Paard van mijn dochter ging een paar jaar geleden op 20 jarige leeftijd nog beginnen
met dressuur wedstrijden en liep op zijn 21e jaar in het Z.
Hij was nog zo fit en genoot zo van alles.
Gewoon lekker doorgaan en genieten van je paard en je merkt het wel als het allemaal
wat minder makkelijk gaat. Dan is er nog tijd genoeg om te minderen of te stoppen.
Veel plezier samen *\o/* *\o/* *\o/*

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:47

Rex_Rolfo schreef:

Lipizzaners zijn op z'n vroegst toch ook wit?
Sommige paarden zijn snel wit dat heeft niks met de leeftijd te maken ;)

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:55

danie111 schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Tessa0707

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:57

Gewoon blijven doorrijden!
Je merkt vanzelf wel wanneer het te zwaar voor je paard wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:01

Waarom zou je een fit en gezond paard met pensioen doen?
Gewoon lekker doorrijden zolang jij en je paard het leuk vinden. :j

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:45

friesam schreef:
Heb de rem nog steeds meer nodig dan het gaspedaal.

Maar het is wel een karakterpaard dat zich denk ik liever dood loopt dan opgeeft.

Hier nog één.

De mijne word volgende maand 20. (Tuigpaard, 170 hoog) En hij is nog steeds topfit. Word zo'n 4x p week gereden. 3x half uur in de bak, 1x pittige buitenrit. En nog 1 of 2x gelongeerd met of zonder bijzet. Hij heeft nog energie voor 10 en ziet er uit als een 12 jarige.

Laatst zelfs voor t eerst een Enjoy the Ride strand rit van 4u gedaan. Ook door de zware duinen en alles. Hield ie prima vol en de volgende dag geen pas stijf. >>> Afbeelding

Gewoon lekker laten kletsen die mensen. Je moet naar je eigen paard kijken. Als die aangeeft het allemaal nog prima aan te kunnen gewoon lekker zo doorgaan. Want rust roest. Lekker blijven bewegen.. :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:50

danie111 schreef:
Rex_Rolfo schreef:

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:18

_O-

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:22

De mijne is 20, en gedraagt zich als 10 :').
2 dagen niet gereden is een stuiterbal, in de wei huppelt ze voorop en ze tuft lekker door.

Wel rij ik geen wedstrijden meer en staat dressuurmatig op een laag pitje, maar we doen verder alles nog :).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:23

Wat een geluk heb jij dat je paard op die leeftijd nog zo goed is _/-\o_ !
Ik zou er voor tekenen.
Weet je, als je een paard hebt lijd je nog het meest om het gezeur en de ongevraagde meningen van mensen om je heen, word ik ook zo moe van..ik heb besloten maar niks meer te vertellen over mijn paard, als mensen vragen hoe het gaat gaat het gewoon heel goed, als ik vertel dat ik ergens over twijfel moet hij of gelijk naar de kliniek, of inslapen of er niet meer op rijden of of...pfffff!

Genieten zo lang het nog kan!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:26

Afbeelding
Afbeelding

Dit doet mijn oma ook geregeld :').

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:37

de mijne is 25 en heeft gister sinds 10 jaar (oid) weer M1 dressuur gelopen!! :D

zoals zoveel zeggen rust roest, dus hij krijgt iedere dag beweging. de ene keer wordt hij losgegoid, de andere keer fanatiek gereden of hij gaat lekker op buitenrit of parkritje. we kijken wel van dag tot dag, aangezien hij cushing heeft en hij de ene dag super is en de andere dag erg stijf.. maar hij is begonnen aan zijn 3de jeugd :+