Schuren tegen je aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie tegen schuren?

Wegduwen
67 (31%)
Negeren
15 (6%)
Afstraffen met stem
67 (31%)
Afstraffen
33 (15%)
Anders
33 (15%)

Totaal aantal stemmen: 215

romyver

Re: Schuren tegen je aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:19

doet mijn paardje nu hij aan het verharen is ook nogal eens.
ik straf het niet gelijk af, maar hij weet dat ie zachtjes moet doen.
als hij jeuk heeft help ik m er meestal wel mee,ff poetsblokje pakken en hem daartegen laten schuren

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:23

Tegen mij aan schuren mag wel, maar tegen het hek of langs zijn been niet. Als het te ruw wordt knip ik in m'n vingers dan stopt 'ie en anders duw ik hem weg.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:26

ik heb standaard een handdoekje mee, hij wacht netjes (ongeduldig, hihi) totdat ik hem het hoofdstel af doe en wrijf ik hem stevig met de handdoek.
zodra het halster omgaat is het dan weer afgelopen...
gewoon kwestie van altijd dezelfde herhaling..en dan weten ze het wel..denk niet dat het met dominantie te maken heeft maar gewoon met ouderwetse jeuk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:28

Ik draai het om. Na het rijden rap het hoofdstel af en haar heerlijk krabben en wrijven waar het hoofdstel zat. Dat weten ze rap genoeg en dan gaan ze er zelfs voor staan :)

paradelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:06

xlexxii schreef:
M'n pony schuurt wel eens tegen me aan,
Bij mij zei iedereen op stal dat dat als teken van dominantie kan gelden,
En ze dat dus alleen mag doen op het moment dat jij dat wil.. Vinden jullie dat dat helemaal niet mag of alleen wanneer jij dat wil? en wat doen jullie hier tegen? Ik duw er meestal weg, maar daarmee stopt ze niet ofso.. wat is jullie reactie hierop?
Gewoon wegduwen?
Afstraffen?
Met stem afstraffen?
etc
Daar was ik even benieuwd naar :)

toen ik nog op de manege reed heb ik het altijd bij de eerste keer genegeerd en bij de twee keer stem verheffen.
Bij mij gingen ze altijd na het rijden schuren aan je rug.
maar zins kort dat ik met mijn eigen hoofdstel rij heb ik het nooit goed gevonden.
dus bij de eerste en de tweede keer duw ik het weg pas bij de derde straf ik met mijn stem.
maar of dat de goede manier is weet ik eigenlijk niet.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:11

Ik liet hem ook altijd even schuren na het rijden. Op andere momenten deed hij het eigenlijk nooit.
Hij deed het ook weleens als ik met iemand stond te praten en meneer het duidelijk de hoogste tijd vond om hem weer aandacht te geven, dit ging dan meestal gepaard met een duw tegen me aan. Dit kon ik altijd heel makkelijk corrigeren met een: "Nee" of even een stapje opzij te doen. En soms moest ik er ook wel heel erg om lachen en kon ik het gewoon niet negeren. Het kon zo'n clown wezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:15

na het rijden schuurt mijn paard altijd aan de paal/muur van de stand. Ze wacht netjes tot ik dr hoofdstel afgedaan heeft en dan mag ze schuren, maar niet aan mij. Ik vind het niet fijn, ik haal wel even een borstel over dr hoofd en dat vind ze prima!
Tegen mij mag ze het echt niet, ik vind het gewoon pijn doen en je wordt er zo vies van :P
Als ze wel tegen mij schuurt (of met dr hoofdstel om tegen de muur) is een "HEEE" vaak genoeg om dr te laten stoppen.
en mijn paard schuurt gerust tegen dr weidemaatje als ze jeuk heeft waar ze zelf niet bij kan :Y)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:22

Ik straf met mijn stem en soms zelfs een tik op de hals. Paard mag zich niet aan mij schuren of mij duwen. Hij mag alleen terug schuren tegen de borstel aan die ik vasthoud.

Natuurlijk kun je in principe je paard leren alleen zachtjes te schuren. Maar ik wil niet te pas en te onpas een duw krijgen of vies worden. Paard gaat het dan ook bij iedereen proberen, vind ik ook niet netjes.

In een handdoek of zoals bij mij met een borstel vind ik dan wel weer ok, dat is alleen op geplande tijdstippen en bij een voorwerp ipv een mens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:36

Safiera schreef:
Ik straf met mijn stem en soms zelfs een tik op de hals. Paard mag zich niet aan mij schuren of mij duwen. Hij mag alleen terug schuren tegen de borstel aan die ik vasthoud.

Natuurlijk kun je in principe je paard leren alleen zachtjes te schuren. Maar ik wil niet te pas en te onpas een duw krijgen of vies worden. Paard gaat het dan ook bij iedereen proberen, vind ik ook niet netjes.

In een handdoek of zoals bij mij met een borstel vind ik dan wel weer ok, dat is alleen op geplande tijdstippen en bij een voorwerp ipv een mens.

Zou ik me toch eens verdiepen in leerprincipes. Een paard is echt wel een paar maten slimmer dan je hier suggereerd.

Mijn paard weet precies wanneer er geschuurd mag worden en als ie op een ander moment de behoefte heeft om te schuren, krijg ik eerst de vraag in de vorm van een zacht duwtje. Als ik dan zeg: kom maar, dan gaat ie vol overgave staan schuren tegen mij of tegen een borstel, dat is 'm om het even.....
Vies worden? Sorry, als dat een probleem is, moet je geen paarden houden

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:44

Ik laat mijn paarden mij niet als schuurpaal gebruiken. Daar hebben ze vriendjes in de wei ed. voor. Ik hoef geen slijmerig bit met zweet hoofd tegen me aan na het rijden, ze krijgt haar kriebels en ik maak haar hoofd altijd schoon met een natte doek. Schuren met hoofdstel om gebeurd ook nergens aan, heb al wat hoofdstellen kapot en beschadigd van zien worden om over de monden nog maar te zwijgen met het bit erin.

Ik doe altijd de beenbescherming af en daarna hoofdstel af en dan mag ze aan haar benen frummelen met haar hoofd. Er wordt aan mij gelukkig niet geschuurd door mijn paarden, paard van kennis schuurt ook aan iedereen en die ramt je bijna van je benen. Nee een kriebel op haar hoofd is prima maar schuren niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:50

@ ikke: Leuk dat jij en je paard er zo samen uit komen. Maar ik wil gewoon geen schurend paard. Mijn paard moet voor en door iedereen te handelen zijn en daar hoort schuren aan personen, of zelfs duwtjes geven, niet bij.
Hij jeukt zich maar aan een borstel, handdoek, zijn been of de voerbak.

En ik wil niet altijd vies worden inderdaad. Als ik alleen op stal kom om medicijnen te geven en dan door moet naar een afspraak, wil ik niet dat mijn paard mij als schuurpaal gebruikt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:52

Ik zet meestal gewoon een stap naar achter, dan weet ze dat het niet mag en gaat ze gewoon weer normaal staan.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:55

Tegen jou aan schuren zonder jouw toestemming is gewoon lomp en dominant gedrag. Je paard staat ook niet tegen een ander paard aan te schuren... Jij moet degene zijn die het initiatief neemt en het dus ook weer stop zet.

Als we gereden hebben, jeukt het aan alle kanten onder zijn hoofdstel (logisch...). Mijn paard blijft netjes wachten tot ik de beugels heb opgestoken en de singel een gaatje losser heb gedaan. Daarna maak ik ALTIJD zijn neusriem los en krabben we er samen even lekker op los. Dan is het ook goed en schuurt hij niet met zijn hoofd (en hoofdstel) langs muren en palen om van de jeuk af te komen.

Wat iemand anders ook al zei, het moet ook een beetje een gewoonte worden en dan weet je paard ook wel dat hem van de jeuk af helpt. Al het andere tegen je aan schuren en schurken, wordt bij mij afgestraft. Is de stem niet voldoende, kan hij een tik krijgen. Het is wel een dier van ruim 500kg en als hij wil, duwt hij me zo omver.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:56

Bedoel je dat ze met je hoofd tegen je schuren?
Ik heb altijd geleerd dat ze je eigenlijk wegduwen uit hun ruimte.

Maar ik straf af met stem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:03

janahxginger schreef:
Bedoel je dat ze met je hoofd tegen je schuren?
Ik heb altijd geleerd dat ze je eigenlijk wegduwen uit hun ruimte.

Maar ik straf af met stem.

Ne hoor, flauwekul. Als een paard jeuk heeft dan wil ie schuren en als jij het dichtste bij staat, loop je een serieuze kans op degradatie tot schuurpaal.

@Safiera: Kwestie van correcte opvoeding. Mijn paard schuurt alleen na toestemming, ook als ie eerst, middels een klein duwtje, heeft aangegeven even te willen schuren. het is maar hoe subtiel je met elkaar kunt communiceren.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:49

Ik straf het af als mijn shetlander tegen me gaat schuren, met stem voornamelijk en wegduwen.
Alleen als hij mij begint te kriebelen ergens, kriebel ik terug op zijn favo kriebelplekjes.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:54

Die van mij mag het wel, hij doet het alleen niet alleen als ik het hem aanbied

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 01:03

Ik laat het niet toe omdat het enorm veel pijn kan doen en ze het maar lekker ergens anders doet. Maar ze doet het gelukkig bij mij nooit omdat ze weet dat ik het noet accepteer. :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 01:14

Schuren mag van mij echt niet, vind t echt verschrikkelijk :+
Krijgt dan gerust een tik of een duw als die het probeert. Schuren met hoofdstel mag ook niet, alleen als die opeens extreme jeuk heeft dan duikt die ff met z'n hoofd naar z'n been, maar ti's niet de bedoeling dat die na het werk ff uitgebreid staat te schuren aan z'n been of de bakrand :))

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 01:57

Ik heb altijd geleerd dat het niet mag en mijn pony heeft dat dus ook geleerd. Ze schuurt eigenlijk altijd tegen haar been. Nu ik er zo over nadenk... mwah, als ze het nog eens zou proberen, zou ik het wel toelaten.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 02:10

Mijn paard mag niet direct tegen mij aanschuren omdat hij nogal lomp is. Ik vind het geen probleem als hij tegen mijn vingers aanschuurt dat gaat wel zachtjes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 02:25

Een paard zal zich nooit als schuurpaal laten gebruiken door een paard dat lager in rang is. Zodoende dat mijn paarden miet tegen mij mogen schuren. Stem eventueel met een rukje aan touw oid. Paarden naar elkaar zullen proberen te bijten op schoppen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 06:40

Het paard wat ik rij mag van mij ook niet tegen mij aan schuren.
Als ik klaar ben met rijden dan doe ik haar op de poetsplaats eerst haar hoofdstel af en dan weet ze dat ze mag schuren.
Ze gebruikt dan de tralies van de box of haar been.
Als beloning schuur ik hard met mijn handen langs de plekken en dat vind ze heerlijk.
Probeert ze mij te schuren dan gebruik ik eerst mijn stem, dan duw ik haar weg als ze het weer probeert en doet ze het dan weer dan krijgt ze een tik.
Meestal wacht ze netjes tot ik het hoofdstel af heb. Ze is een fries van 168 dus als die tegen mij aan schuurt blij ik niet staan maar lig ik op de grond en dat wil ik absoluut niet.
Mijn oude merrie mocht het niet en mijn enter mag het ook niet en dit paard dus ook niet

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:02

Naast dat het dominant gedrag is, vind ik het altijd ontzettend zeer doen. Lekker dat halster wat over jouw blote armen schuurt. Neehoor, bij mij mogen ze het niet, ik duw ze altijd weg!

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:16

Mijn paard legt gewoon zijn hoofd in mijn nek en wacht tot ik zijn koppie ga kriebelen. :+ Doe ik dit niet zoekt hij de muur/voerbak o.i.d op.