Bij vlagen extreem angstig paard...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadinepeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:20

Ik herken het! Heb zelf sinds 6 juni vorig jaar een nieuw paard, tornado. Heb hem via een handelsstal gekocht en het was liefde op het eerste gezicht. Maar toen hij bij ons op stal kwam veranderde het allemaal. Wel moet ik er even bij vertellen dat Tornado een zoon van Animo is (zenuwachtig, koppig, enz.). De eerste maanden heb ik alleen maar gehuild en gezegd dat hij terug moest naar zijn oude eigenaar, want het ging gewoon niet. Hij was zo bang en zo nerveus dat hij gewoon op z'n kont viel van angst. Maar op de een of andere manier kon ik hem niet laten gaan, had het ook wel met hem te doen, want hij te mager en zag er gewoon niet gezond uit. En eigenlijk hiels ik al teveel van hem om hem te laten gaan (zeker nadat ik op 13-2-2013 mijn oude paard in heb moeten laten slapen na een acute explosiebreuk). Ook met rijden was het een groot drama, want hoe fijn dat meneer sprong toen we hem gingen proberen, hoe vies dat hij stopte als ik hem op stal sprong. Ook was hij heel kijkerig en bloednerveus. Ik merkte dat hij me gewoon niet vertrouwde en dat hij gewoon beschadigd was van de vorige eigenaren, dus kon het echt niet over mijn hart verkrijgen. Toen heb ik besloten om een tijdje te stoppen met springen en me te richten op dressuur en alles want ik leuk vond. Tornado was toen hij kwam ook heel erg bang voor het zadel en dat ging ook steeds beter. Ik merkte dat hij beetje voor beetje steeds meer op me ging vertrouwen want ik had me voorgenomen dat ik echt niet op ging geven. Maar toen kwam de volgende tegenslag en dat was dat hij een blessure kreeg, nadat hij 3 weken niet mocht lopen, alleen 10 minuutjes stappen, was hij ongeveer 50 kg afgevallen, alleen door de angst en nervositeit op stal. Ook schrok hij de hele tijd en stootte hij z'n hoofd, dit hebben we opgelost door een autoband in z'n stal te hangen. Na z'n blessure waren we eigenlijk terug bij af, maar na een tijdje merkte ik wel dat hij me steeds meer ging vertrouwen. Nu gaat het eigenlijk kei goed, hij loopt overal als een hondje achter me aan en is kei rustig in mijn gezelschap. Alleen op stal kan hij soms zo nerveus zijn, zodra ik een onverwachte beweging maak vliegt hij weer naar de andere kant van zijn stal, maar dit gebeurt alleen met vlagen. Ik vind het zo raar dat hij af en toe zo bang voor me kan zijn, omdat ik hem nog nooit een tik heb gegeven en hij normaal gesproken overal los achter me aanloopt en ik merk dat hij me wel echt vertrouwt. Ook durft hij soms zijn hooi niet te eten. Ook draait hij soms door van pure paniek als ik op zijn rug zit, maar door rustig te blijven vloeit dit langzaam weer weg. Ik denk dat je vooral moet leren om rustig te blijven in alle situaties en veel praten tegen je paard, hem gerust stellen. Want ik geloof dat paarden niet gemeen zijn vanuit zichzelf maar dit gedrag vooral een paniekreactie is. Het kan dat ze bang is voor haar voorbak omdat ze daar zich ooit eens pijn aan heeft gedaan, en dit bij vlagen opspeelt als ze nerveuzer is als anders. Ik denk dat het wel goed komt! Gewoon aan haar laten merken dat ze je kan vertrouwen en dat je haar niks laat doen wat gevaarlijk is. En je moet haar ook vertrouwen, want bij tornado is het ook belangrijk dat hij het gevoel heeft dat ik hem vertrouw. Houd ons op de hoogte en heel veel succes!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:20

Is altijd vervelend als je niet weet waar ietsin gedrag vandaan komt...

Succes ermee!

hwn

Re: Bij vlagen extreem angstig paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:33

@Petra, die tip van magnesium is idd een hele goeie, er staat hierover ergens een topic met ervaringen op bokt.

@TS, er kunnen natuurlijk een heleboel oorzaken zijn, en hij trekt zich duidelijk op aan je gezelschap. Heeft ie in de kudde geen "vriendje" die hem kan beschermen? Hoewel, dan zou het nog erger worden als je hen uit elkaar haalt.

Ik vermoed niet dat het medisch is, maar ik zou het toch niet uitsluiten. Mijn merrie is bomproof, maar was op een dag een echte schrikkepit in het rijden, ze reageerde op mijn kat alsof het een zwarte panter was. Kort daarna zijn de problemen begonnen, die later rugproblemen bleken te zijn.

Ik zou beginnen met begeleiding te zoeken naar grondwerk/NH/schriktraining, die zullen het mss ook wel zien als het probleem eerder medisch is, en intussen magnesium gaan supplementeren (via voer of via speciale liksteen)

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:39

Wat fijn dat je zo open staat voor alle tips, hoop dat je er wat aan hebt. Magnesium kan zeker helpen, al reageert niet elk paard hier op. Volgens mijn dierenarts hebben veel paarden een magnesiumtekort wat zich kan uiten in spanning. Bij een magnesiumtekort hebben paarden vaak wat strakke, gespannen spieren, waardoor ze zowel lichamelijk als geestelijk gespannen kunnen zijn. De naf magic 5 star waar ik het al eerder over had is een mengsel van magnesium en andere kruiden die ontspannend werken, dit kun je langdurig bijvoeren. Ik wou zelf om dezelfde reden magnesium bijvoeren, eerder had ik hele goedkope magnesiumoxide, dit schijnt minder goed opneembaar te zijn, en ik merkte weinig resultaat. Bij de naf magic 5 star zeggen ze dat de magnesium goed opneembaar is, en ik vind het een fijn idee dat het een goed uitgebalanceerd kruidenmengsel is. Ik heb nu de vloeistof en ben daar heel tevreden over, binnenkort ga ik eens het poeder proberen (was een goede kortingsactie). Beter iets meer geld uitgeven dan iets kopen waar je niks aan hebt.

Het is ook niet zo dat mijn paarden er loom van worden, je paard verandert niet ineens van karakter, maar ik heb het idee dat mijn paarden alles wat beter kunnen verwerken.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:55

Als ik je goed begrepen heb, blijft ze wel braaf bij je als je haar vast hebt, ook al is ze in de stress? Dat is in ieder geval heel fijn, want een losrukkend paard is echt geen grap.
Misschien ook een idee om dan, als ze dus iets heel eng vindt, gewoon zelf te doen alsof er niets aan de hand is, en gewoon rustig doorgaan met waar je mee bezig was. Dus haar angst wel opmerken maar niet bevestigen.
Bv afgelopen donderdag avond was ik aan het melken, en toen kregen we een donder en hagelbui op het dak van de schuur. Het was een enorme herrie, maar ja, mij boeit het niet echt, en omdat ik rustig bleef werden de koeien in ieder geval niet onrustig door mij.
Dus als jij al uitstraalt van "so what, hoezo eng, wat dan?" En rustig je ding blijft doen, dan zal zij hopelijk denken "o, als de baas het niet eng vindt, dan zal het wel meevallen".

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:51

Ik heb er ook zo eentje, lijkt soms wel of er stroom op staat.

Hij is gevoelig en wat onzeker.
Hij kan om kleine dingen gerust 2 weken van slag zijn.

Nu het de laatste dagen zo enorm gewaaid heeft is het heel erg.
Met de jaarlingen op de wei gaat het wel, maar 's avonds zet ik hem apart op de uitloop omdat ie af moet vallen.

Hij vermijdt de stal dan ook een beetje, heeft liever vrij zicht, omdat ie door de wind niet alles hoort of pas heel laat hoort.
Als ie schrikt terwijl ik in de buurt ben, negeer ik het en ga door met wat ik aan het doen was.
Ik probeer ook niet op m'n tenen te gaan lopen, want dat zou je onbewust bijna gaan doen.

Als ik hem wat aai of kriebel ontspant hij wel, maar er hoeft maar iets te klapperen of te kraken en hij staat weer op scherp.
Soms gaat hij zowat zitten of staat net als de pony van TS als een soort spin in een spagaat.

Ik vind het enorm sneu, ook als ik hem van een afstandje bekijk vertoont ie dat gedrag.

Ik heb zelf Asperger en ADD en als ik enorm overprikkeld ben kan ik ook schrikkerig zijn, kan overigens ook slecht tegen veel wind.
Soms denk ik wel eens dat hij ook gewoon overprikkeld is, maar los van het schrikken is ie wel vrolijk, wat ik dus absoluut niet ben als ik overprikkeld ben :')

Ik heb wel aan een magnesium tekort gedacht, hij krijgt nu Eplus van PAVO, maar wellicht is er iets beters voor hem?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:55

heb je je paard wel eens door een ander laten rijden/uit de wei halen oid. Ik ben zelf ook een beetje een angsthaas. Zodra ik met mijn paard langs de weg loop en er komt een tractor of motor aan ben ik zelf gespannen waardoor ik angst overdaag. Loopt mijn vader met ditzelfde paard loopt het paard aan een los touwtje achter hem aan terwijl hij bij mij in dezelfde situatie zou steigeren of stresserig wordt.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:54

Ik heb ook zo'n angsthaas van een paard, al 16 jaar. Gekocht als 4-jarige en ze is nu 20. Bij haar is het ook echt met vlagen, in sommige dingen is ze juist heel cool, en van andere dingen is ze doodsbang. Een voorbeeld: ze had een keer een ontstoken oog en ik heb toen een vlechtje van haar voorpluk gemaakt. Paniek!! Ze zakte zelfs door haar voorbenen heen uit angst. Ze is ook extreem bang voor vreemde mannen. Een dierenarts kan haar niet zomaar aanraken want dan flipt ze. Als ze een man eenmaal kent gaat het wel goed. Met rijden is ze heel verschillend, ook weer met sommige dingen juist supercool en voor andere dingen doodsbang. Toen ik haar net had draaide ze voor elk blaadje wat verkeerd lag om en galoppeerde dan hard weg. Ik heb haar toen geleerd om op mij te vertrouwen, en dat doet ze ook, maar de ene keer duurt het iets langer om haar te overtuigen dan de andere keer (ligt eraan hoe groot haar angst is). Gelukkig doet ze geen rare dingen meer als ze angstig is, niet wegrennen net als in het begin. Ze blijft wel bij mij, blaast, dribbelt, snuift en heeft ogen op steeltjes maar blijft altijd rekening houden met mij. En ik blijf haar confronteren met wat ze eng vind, ik laat haar er niet voor vluchten, maar probeer haar te overtuigen dat het geen monster is wat haar op gaat eten. En dat kost soms tijd, maar werkt wel. Er zijn periodes dat ze helemaal nergens bang voor is, en andere periodes ziet te overal spoken. Het is ook een paard wat heel snel traumatiseert, iets minder leuks wat ze meemaakt blijft haar altijd bij en daar blijft ze heel lang bang voor. Verder heb ik een ontzettend goede band met haar opgebouwd en kan ik lezen en schrijven met haar.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 06:23

Dat heb ik met die van mij ook, doet altijd super zijn best voor me, kan hem aan een plukje manen meenemen, loopt bij schrik liever tegen een muur op dan tegen mij.

Dus het is gewoon echte angst, geen doen als of, geen gebrek aan respect.
Maar ik vind het zo sneu om te zien :(:)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:49

Wat een feest der herkenning hier! Ik heb er ook zo een, en zit zo nu en dan met mijn handen in mijn haar. Voor ieder ritselend blaadje maakt ie een 360. Hij wil alles zien en in de gaten houden, op stal gaat ie alleen maar rondjes draaien.
Rijden, aan de hand, aan de longe, in het land... Overal doet ie dit.

Met rijden doe ik hem watten in zijn oren, dat scheelt al best wat. Maar dan nog is het maar net hoe zijn pet staat.

Aan de hand heb ik me voorgenomen week wat strenger te zijn, want bij vlagen wordt het gewoon gevaarlijk voor mij. En het lijkt alsof dat wel een beetje doet. Aan de hand is ie iig wat makkelijker!

Ik kan er een boek over schrijven. Er kleven veel nadelen aan dit gedrag, maar groot voordeel is dat hij ook sensibele op hulpen is en dat maakt hem een fijn dressuurpaard (mits ie z'n kop erbij heeft).

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 08:58

We zijn inmiddels even verder, en van de een op de andere dag is haar gedrag weer helemaal omgeslagen. Paardlief heeft nergens meer last van... Het is nog steeds geen held, maar dat extreme schrikken en spanning opbouwen doet ze niet meer. De eerste dag dat ze weer normaal gedrag vertoonde, toonde ze overduidelijk hengstig dus ik ga haar een supplement bijgeven voor de hormonen, kijken of het helpt.
Ik ga ook op zoek naar iemand die me kan helpen met grondwerk, want ik wil beter leren omgaan met haar angstgedrag.

@ rindin: Het heeft inderdaad zijn voordelen, zo'n gevoelig paard. Ze is heerlijk om te rijden, super op het been en de zit en heel zacht in de mond. Als je de aandacht maar bij je houd heb je er zeker veel voordeel van!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:24

Was het bij die van jou ook tijdens het storm en regenachtige weer van de laatste tijd?
Die van mij is ook weer zijn rustige zelf.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:38

Jijzelf kan het ook zijn.
Ik heb een paard om zadelmak te maken op stal gekregen een aantal jaar geleden.
Van tevoren waarschuwden ze mij al. Hij was ontzettend bang voor mannen, voor de hoefsmid, schrok overal van. Toen hij bij ons gebracht werd kwam hij de vrachtwagen uit met een dikke hengstenketting over zijn neus en door zijn mond. En inderdaad, hij stond te blazen en zichzelf druk te maken.
Maar juist doordat die mensen er zo'n groot probleem van maakten en hem 'bemoederden' deed hij zoals hij deed.
Toen hij na 3 maand weer bij ons weg ging was het zo'n ontzettend braaf en makkelijk paard.
Tuurlijk vond ook hij dingen eng maar je moet het probleem zelf niet groter maken als het is.
Als ie weer de wei in racet, laat hem maar staan.
Misschien zit er ook een deel spanning bij jou?

Die magnesium vind ik ook wel een goed idee om te proberen. Veel paarden hebben een magnesiumtekort.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:47

Maar hoe verklaar je dat mijn pony ook in zijn eentje staat te stuipen bij elk geluidje als hij zo'n periode heeft?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:53

LBLGypsyCobs schreef:
Maar hoe verklaar je dat mijn pony ook in zijn eentje staat te stuipen bij elk geluidje als hij zo'n periode heeft?

Omdat hij het ondertussen 'gewend' is dat het ook werkelijk waar eng en spannend is.
En je kunt ook onbewuste signalen uitstralen. :)
Ik zeg ook niet dat het bij elke paard/pony hetzelfde is of dat het het ook werkelijk is. Het KAN. Ik stel niks vast.

Citaat:
Het is verder een keurig gemanierd en opgevoed paard. Ik vind het vooral heel sneu voor haar zelf dat ze zo over haar toeren raakt dat ze niet meer durft te eten. Het is gewoon zielig om te zien en ik kan het niet verklaren. Ik moet inderdaad zelf meer vertrouwen uit gaan stralen. Ik ben niet bang voor haar reacties, maar van haar gedrag word ik onzeker en dat merkt ze.

Ik denk ook door dat je onzeker word zij dat op pikt als: het is dus eng.

En wat gebeurt er dat als ze weer gaat schrikken en dat je dan bijvoorbeeld je stem verheft. 'Hou op' of een keer een ruk aan het halstertouw.

Zelf stevig en vol vertrouwen in je schoenen staan. Ze merken het ook echt wel als jij iets eng of spannend vind en als ie dan ergens van schrikt krijg jij waarschijnlijk ook spanning in je lijf. Dan kan het zijn dat je zoiets denkt als in: Oh nee, daar gaan we weer.
Dan ben jij waarschijnlijk ook alert.
Niet doen, normaal doen en doorlopen. Hij hoeft niet te gaan huppelen of wat dan ook( maar volgensmij doet/deed ie dat niet. Gewoon normaal. Geen aandacht aan geven.

Nogmaals, ik stel niets vast. Dat is ook erg lastig achter de computer.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:11

Die van mij heeft het altijd gedaan, toen ik hem net had deed ie het al.
Ik weet dat ie op zo'n stuip na verder niks doet, hij maakt geen rare sprongen, gaat er niet vandoor, dus daar maak ik me geen zorgen over.
Ondanks z'n eerste reactie is ie eigenlijk vrij nuchter, maar hij kan het ook niet helpen dat ie toch steeds weer schrikt.
Net of ie op zulke dagen zijn omgeving niet vertrouwd.
Hij vindt het dan ook fijn om gewoon even bij me te staan, net of ie dan wat meer kan ontspannen.

M'n andere paarden hebben nergens last van, staan ook wel eens verbaasd naar hem te kijken.
Heb een wat onzekere en zenuwachtige merrie gehad die steun zocht bij mij, wat ik uiteraard gaf en die dan gelijk kalmeerde.
Het lijkt me dat die dan van mij juist zenuwachtiger zou worden.

Qua magnesium voeren, zou het handiger zijn eerst bloed te laten testen?
Hij krijgt nu al Eplus van Pavo, daar zit magnesium in, maar misschien heeft ie meer nodig of juist wat anders.
Maar om er nu van alles in te gooien vind ik ook weer zo iets.

Ik heb in het verleden geprobeerd om streng te reageren, maar gevolg was dat ie nog meer spanning gaf en bij zo'n schrikstuip nog 6 stuipen er achteraan kreeg.
Wel probeer ik tijdens het rijden zo veel mogelijk door te rijden, dus niet afwachten of ie klaar is met schrikken of dat ie weer ontspant, doe net of ik gek ben en blijf er aan rijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:19

Hier ook zo een angsthaas, maar wat hier heeft geholpen is streng zijn en veel reacties straffen. Als die ergens niet langs loopt niet vragen maar dwingen, je loopt er NU langs. Paard is binnen no time van "chronisch angstig" (was ook bang en schrikkig toen die al lange tijd buiten kwam) naar hartstikke rustig gegaan. Maar dan heb ik het over een gevalletje "altijd bang" en niet plotseling.

het lijkt me sterk dat het bij jou een kwestie van leiderschap is, maar het kan altijd.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 11:24

Citaat:
Citaat:
Het is verder een keurig gemanierd en opgevoed paard. Ik vind het vooral heel sneu voor haar zelf dat ze zo over haar toeren raakt dat ze niet meer durft te eten. Het is gewoon zielig om te zien en ik kan het niet verklaren. Ik moet inderdaad zelf meer vertrouwen uit gaan stralen. Ik ben niet bang voor haar reacties, maar van haar gedrag word ik onzeker en dat merkt ze.

Ik denk ook door dat je onzeker word zij dat op pikt als: het is dus eng.

En wat gebeurt er dat als ze weer gaat schrikken en dat je dan bijvoorbeeld je stem verheft. 'Hou op' of een keer een ruk aan het halstertouw.

Zelf stevig en vol vertrouwen in je schoenen staan. Ze merken het ook echt wel als jij iets eng of spannend vind en als ie dan ergens van schrikt krijg jij waarschijnlijk ook spanning in je lijf. Dan kan het zijn dat je zoiets denkt als in: Oh nee, daar gaan we weer.
Dan ben jij waarschijnlijk ook alert.
Niet doen, normaal doen en doorlopen. Hij hoeft niet te gaan huppelen of wat dan ook( maar volgensmij doet/deed ie dat niet. Gewoon normaal. Geen aandacht aan geven.

Nogmaals, ik stel niets vast. Dat is ook erg lastig achter de computer.

Als ik streng reageer bouwt ze alleen nog maar meer spanning op. Dat heb ik een tijdje geprobeerd en daar werd het alleen maar erger van. Het helpt wel om haar uit te lachten heb ik ontdekt :D . Als ik er zelf om lach, ontspan ik me blijkbaar en dat pikt ze op.

Nogmaals, het gedrag is echt bij vlagen. Vorige week zat ze in de hoogste boom van een handje voer dat op de grond gegooid werd, en nu staat ze het smakelijk op te eten. Ik ga zelf iemand zoeken die me kan helpen goed te reageren als ze die angstperiodes heeft, want ik versterk haar zeker in haar gedrag.

Ik ga nu eens experimenteren met een supplement voor de hengstigheid, kijken wat het doet!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:31

Klinkt inderdaad alsof het een hormonenkwestie is, even goed in de gaten houden of het met een volgende hengstigheid weer erger is. Wel fijn dat ze bij je blijft, dan is er dus toch iets van een vertrouwensband, maar denk inderdaad dat je daarin dmv wat grondwerklessen wel beter zou kunnen worden, zodat je zelf niet meer 'schrikt' van haar schrikacties en ook op de grond die rust er weer in kan brengen. Lees net je post van zelf gaan lachen, kan inderdaad goed werken om jezelf te ontspannen :)
Waar paarden ook vaak dapperder van worden is hen zelf voorop laten lopen, bijv met lange lijnen werken oid. Ze kan zich dan bij iets engs niet achter jouw verschuilen en zal zelf moeten concluderen dat het echt niet eng is.
Wat ik ook merk bij mijn leasepaardje wanneer die iets eng vindt (en die kan zich dan ook best wel opfokken) is dat gedrag negeren, en zodra hij dan stapje in goede richting doet direct belonen. Reacties van een bang paard afstraffen zoals XSlvna aangeeft zou ik in geen geval doen, ook niet als het constant is. Hiermee maak je je paard niet dapperder, of minder angstig, alleen is de angst voor straf dan groter en sterker waardoor ie t dan maar doet. Is naar mijn mening niet de manier. Daarbij is uitgezocht dat belonen beter werkt dan straffen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:59

Moderatoropmerking:
Enkele berichten verwijderd, het is niet de bedoeling om reclame te maken op het forum.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:40

Vanmiddag ook weer bijzonder, verderop een balenpers bezig, m'n jonge meiden liepen met de staart op de rug rond te vliegen, de pony's in de wei ernaast liepen ook knorrend rond en m'n bange wezeltje stond rustig te grazen zonder op of om te kijken.

@xSlvna: deed die van jou het alleen bij het rijden?

Die van mij ziet ook wel eens wat buiten, maar is er gewoon langs te rijden, het is bij hem het onverwachte.
Hij kan zich kapot schrikken van een klont modder die uit z'n eigen hoef komt.
Om vervolgens te beseffen dat het een klont modder is.

@TS: dat uitlachen helpt inderdaad wel, net of ze dan zelf ook door hebben dat het allemaal wat overdreven is.