Paard wil niet meelopen en rent weg!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Re: Paard wil niet meelopen en rent weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:51

Puckje, daarom moet je eerst weer vertrouwen krijgen in je pony. Dit krijg je weer door grondwerk te doen en simpele oefeningen zoals, achteruit lopen, zijwaarts, halthouden etc.

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:51

Irma_Maandag schreef:
Kun je hem niet gewoon pakken (aan het halster), ter plekke een (oud) hoofdstel indoen (over het halster heen) en op deze manier (tot je een beter plan hebt) meenemen? Slaan is gewoon lijp....

Als ik zijn halster al vastpak is het gelijk zijn oren naar achter en wegrennen.. En dan maar hopen dat ik op tijd wegduik

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:52

Puckje, kan je omschrijven wat je paard precies doet wanneer je naar de wei loopt en hem pakt.

Stap bij stap, liefst gedetailleerd, dan kan ik je goed helpen :)

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:53

Heimdallr schreef:
Puckje, daarom moet je eerst weer vertrouwen krijgen in je pony. Dit krijg je weer door grondwerk te doen en simpele oefeningen zoals, achteruit lopen, zijwaarts, halthouden etc.

Met halster of met hoodstel?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:53

Halster :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:56

Heb je de link al bekeken Puckje?
Daar kun je vast wel wat mee, het staat allemaal duidelijk hoe je kan beginnen.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:57

puckje10 schreef:
Irma_Maandag schreef:
Kun je hem niet gewoon pakken (aan het halster), ter plekke een (oud) hoofdstel indoen (over het halster heen) en op deze manier (tot je een beter plan hebt) meenemen? Slaan is gewoon lijp....

Als ik zijn halster al vastpak is het gelijk zijn oren naar achter en wegrennen.. En dan maar hopen dat ik op tijd wegduik

Dan moet je hulp vragen en wel dringend !
Laat je helpen door iemand die wel grondwerk kan.
Je laat eerst die persoon even met je paard aan de slag gaan en dan kan je zien hoe het paard daarop gaat reageren.
Je zal verstelt staan van het resultaat !
Geleidelijk aan kan je dan zelf ook mee instappen en kan je stap voor stap overnemen wat die persoon doet.
Eens je weer de figuurlijke touwtjes in handen hebt, zal je zien dat je een hele leuke en sterke band met je paard kan opbouwen.
Maar een boek kopen of via internet "effe" grondwerk gaan leren zou ik zeker niet doen in jouw geval.
Precies omdat je zo onzeker bent, gaat je paard dat opvangen met zijn "antenne" en gaat hij alles behalve doen wat jij wil.
Dus eerst iemand anders laten doen en dan kijken (stelen met je ogen, zo leer je het meest).
Daarna met hulp inspringen en even onder begeleiding verder doen tot je weer vertrouwen hebt.
En daarna pas zelf weer aan de slag in je uppie.
Veel succes met je knollie !!

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:57

Heimdallr schreef:
Puckje, kan je omschrijven wat je paard precies doet wanneer je naar de wei loopt en hem pakt.

Stap bij stap, liefst gedetailleerd, dan kan ik je goed helpen :)

Ik loop richting de wei en roep ik hem. Hij wil nooit uit zichzelf komen. Dan ga ik naar hem toe met halstertouw. Ik maak hem vast en zodra ik begin te lopen dan schiet hij ervandoor en geeft een trap. Dan maak ik eerst een rondreis door de bak omdat ik niet wil opgeven en laten zien dat ik de baas ben en dat gaat hij met zijn achterbenen slaan.. Vandaag liep ik erheen met biks. Hij liep achter me aan totdat ik bij de deur was (zonder touw) hij rende toen weer naar de achterkant van de wei.. Ik ben naar huis gegaan en net weer wezen kijken. Toen wou hij wel komen want dan heeft hij honger..

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:59

MirandaFuego schreef:
Heb je de link al bekeken Puckje?
Daar kun je vast wel wat mee, het staat allemaal duidelijk hoe je kan beginnen.

Bekeken. Dankjewel!!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:03

Puckje, hij neemt een loopje met je. Ik heb ergens wel medelijden met jou en je pony. Je pony denkt dat het een spelletje is. Je laat zijn halstertouw zien, klikt hem vast en gaat lopen. Misschien is het handig om hier dan een tussenstap bij te voegen.

- naar de wei lopen, toe achter de rug. Zodat het niet overduidelijk is dat je een touw hebt
- naar paard lopen, hem eerst even een aai over de bol en je tijd nemen. Ik denk dat je paard dan wel blijft staan, lekker wat aandacht en even een alleen momentje voor jou en je paard.
- wanneer je zeker weet dat als je het touw eraan klikt hij niet wegloopt, dan klik je het touw vast aan het halster.
- aai hem nog en neem nog even de tijd, laat hem even wennen
- ga eerst een stukje lopen, 5 stappen.
- sta dan stil en laat hem achterwaarts lopen
- herhaal vorige twee stappen een aantal keer tot je zeker bent dat hij niet met je gaat rennen

Doe dit net zolang tot je paard/pony door heeft dat wanneer je komt en hem mee wilt nemen, je dit niet direct doet. Paarden hechten veel waarde aan routine, en weten daarom al snel wat je gaat doen. Zorg daarom voor afwisseling.

Dit kan lang duren en sommigen vinden dit stom om te doen of totale onzin wat ik nu zeg. Maar ik denk dat het wel helpt. Neem de informatie die MirandaFuego je hebt gegeven d.m.v de link ook mee en deze informatie en voeg ze samen. Probeer het morgen al. :)

En, misschien nog een tip, als hij naar binnen gaat, moet hij ook naar buiten, toch?
Hoe doe je dat?
Leid je hem dan wel naar de weide, of mag hij los de weide in rennen? Mocht mijne ook, want stal en weide waren aan elkaar gekoppeld, hoefde alleen een hekje open te maken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:06

Helaas, maar duidelijk. Als je niet zeker weet dat je hem de baas kunt..... dan kun je het beter iemand anders laten doen. Geleidelijk zelf weer overnemen, met de tips die je van de ander meekrijgt.
In je eentje doormodderen werkt in dit geval niet, en is nog gevaarlijk ook......

Enkele tips van Heimdallr kunnen je (straks) behulpzaam zijn: het vastklikken en even stilstaan en aaien voor je gaat lopen, prima. Achterwaarts is ook een goeie gehoorzaamheidsoefening.
Echter zou ik er niet voor kiezen het touw te "verstoppen". Niet nodig. Paard is niet gek.

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 22:07

De stappen heb ik wel eens geprobeerd .. Het gaat dan mis met het lopen.. Dan gaat die me inhalen en gaan we weer reizen. Of hij loopt me omver .

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:09

Zweepje mee, en hem op de borst aantikken (zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig) om hem duidelijk te maken dat hij niet mag "inhalen" maar naast je dient te blijven..... Vliegt hij in de achteruit (zonder dat jij dit vraagt): zweep op kont.

coldsummers

puckje10 schreef:
De stappen heb ik wel eens geprobeerd .. Het gaat dan mis met het lopen.. Dan gaat die me inhalen en gaan we weer reizen. Of hij loopt me omver .

Dan wanneer hij je inhaalt, terug zetten! Hier gaat het dus mis. Ben heel blij dat je dit aankaart :)

Als je merkt dat hij doordramt en je voorbij wilt lopen, ruk aan het touw en terug zetten waar hij vandaan kwam. Dan wachten en opnieuw proberen. En herhalen als hij het weer doet.

Heb ik als advies gekregen, paard loopt bij andere wel eens te drammen en de persoon zei dus dat je dit moet doen. Helpt perfect.

Shariell

Vastklikken , touw over Zn neus en door het halster ... Hoeft helemaal niet strak maar als ie het probeert lukt het hem niet.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:10

Shariell schreef:
Vastklikken , touw over Zn neus en door het halster ... Hoeft helemaal niet strak maar als ie het probeert lukt het hem niet.

Het zal hem ongetwijfeld lukken om sneller dan zijn eigenaar te gaan. :')

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:12

Heimdallr schreef:
puckje10 schreef:

Dan wanneer hij je inhaalt, terug zetten! Hier gaat het dus mis. Ben heel blij dat je dit aankaart :)

Als je merkt dat hij doordramt en je voorbij wilt lopen, ruk aan het touw en terug zetten waar hij vandaan kwam. Dan wachten en opnieuw proberen. En herhalen als hij het weer doet.

Heb ik als advies gekregen, paard loopt bij andere wel eens te drammen en de persoon zei dus dat je dit moet doen. Helpt perfect.

En dan ook bij de eerste pas dat hij te hard loopt..... niet eerst denken: het valt nog best mee. Te hard is te hard. Zwart-wit.

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 22:12

Heimdallr schreef:
puckje10 schreef:

Een ruk geven aan het touw?

Als ik dit doe merkt hij dat ik terug probeer te trekken en toen hij het weer.. Touw over zijn neus.. Misschien een oplossing

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:13

Heimdallr schreef:
Shariell schreef:

Het zal hem ongetwijfeld lukken om sneller dan zijn eigenaar te gaan. :')

Hoe bedoel je sneller dan Zn eigenaar?
Touw door mond kan ook hielp ook bij een stoute tuiger :Y)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:14

Irma_Maandag, ja dat bedoelde ik dus. Als je alleen al merkt dat hij sneller gaat en je in wilt halen, gelijk terugzetten.

Puckje, je klinkt best bang. Ik snap dat je vertrouwen bent verloren, maar je paard neemt zo een loopje met je en hij vindt het alleen maar leuk zo. Jij word er de dupe van en durft dalijk niet meer naar je paard toe. Dat is niet de bedoeling.

Touw door mond, ketting van hengstenketting door de mond. bah bah bah. Alles door de mond is niks. Wekt alleen maar angst op bij de meeste paarden en daar heb ik bewijs voor. :)
Paard van Puckje gaat toch sneller dan zij wilt? Dus hij gaat sneller dan zijn eigenaar.

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 22:16

Ik denk dat ik dan maar eens hulp ga zoeken :') want ik denk dat ik het zelf niet kan oplossen..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:19

Puckje, je wilt niet weten hoe bang ik was voor mijn paardje die ik al 8 jaar heb. 8 jaar bang geweest en de laatste twee jaar was het alleen maar erger. Heb hem toen een jaar stil gezet en niets mee gedaan, mocht lekker als grasmaaier dienen. Daarna weer opgepakt met longeren en ineens was de band er weer. Met buitenrijden nog steeds onzeker maar toen was ik het zo zat dat ik er boven ben gaan staan en hem flink heb aangepakt. Paard was super, nog nooit was mn paard zo braaf. :) Doorzetting helpt je ook.

Help zoeken is een optie, ik keur het zeker niet af! Maar neem dan zelf ook dingen over, en vraag goed advies. Je wilt namelijk niet dat je je paardje moet verkopen door dit gedrag van hem.

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 22:22

Nee want dan geef ik het op en dat ga ik zeker niet doen..

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:22

Da's denk ik een wijs besluit Puckje..... da's inzicht!
Op die manier kun je ook zien (afkijken bij een ander) dat je paard het wèl kan, groeit je zelfvertrouwen weer en kun je het met hervonden moed weer zelf proberen. Meer kans op succes dan wanneer je het met bibberende knietjes tòch weer gaat proberen (terwijl je denkt: hij doet het, hij gaat het zo doen,... hij gaat het van me winnen, ik weet het zeker....).
Beter is om standvastig te zijn (met in gedachten: hij kan het bij hem/haar ook. Moet mij ook lukken, ik doe het gewoon en het lukt me. Zeker weten; paard, ik haal je op en je komt met me mee zonder spatjes.)-> grotere kans van slagen, omdat dit zichtbaar is in je houding.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:28

Misschien is marieke van velzen iets voor jou ? Ik ga van haar aankomende donderdag leskrijgen?