jong paard kan niet wennen aan structurele handelingen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: jong paard kan niet wennen aan structurele handelingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:48

Misschien moet je je eens verdiepen in leerprocessen van paarden :))

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:57

Jannepauli schreef:
Dat is kennelijk jouw waarheid. Maar heb je dan ooit wel eens een gemengde kudde gezien waar jonge paarden manieren geleerd worden door de oudere paarden? Het is maar zeer de vraag of hij 'dominant' is tegen andere paarden en bovendien: als ik een paard ( jong of ouder) uit de wei haal, dan heeft hij zich te gedragen naar mijn normen. Dat aanleren doe je dan inderdaad wel op dagelijkse basis, want je kunt moeilijk verwachten dat een paard snapt wat je wilt als je dat maar één keer per week doet.

Precies wat ik wilde zeggen. Als je een paard iets wil aanleren of ergens aan wil laten wennen, moet je dat dagelijks over een langere periode doen. Tot dat datgene is bevestigd. Vervolgens moet je het dan ook nog eens bijhouden.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:08

Ik vind dat hij inderdaad gedrag laat zien van een jong paard of zelfs een hengst.. wij hadden op stal ook zn hengst hij stond altijd op stal en niemand was consequent en echt wat een irritante hengst was dat.. was ook een Fries. Natuurlijk was het niet zijn schuld maar dat krijgje wel als je niet duidelijk bent. Ook is het een stukje lompheid. Ik zal met iemand die er verstand van heeft grondwerk doen en dan alleen het weg jagen tot dat jij wil dat hij komt en als hij mag komen blijf je alleen staan het paard moet je dan benaderen vanaf je schouder. Die hengst waar ik het over heb was heel erg die stijgert tegen mensen aan drukt ze tegen hekken aan etc. Voor mij had hij iets meer respect omdat ik dat op ijsde :ik wil dat hij naar achter,links of rechts gaat en hij moet dat doen. Ik weet natuurlijk niet precies wat hij doet maar dit denk ik ongeveer van wat hij doet en wat je misschien zou kunnen doen. En elke dag inderdaad. En als hij dit respect heeft lekker in een opfok zetten en af en toe kijken hoe het gaat. Succes ermee!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:15

Ik ben het er niet mee eens dat je een paard dagelijks in de hand moet hebben om wenselijk gedrag te krijgen of aan te leren. Je moet gewoon consequent zijn als je ze in de hand hebt. Misschien dat het sneller gaat als je het dagelijks doet, maar we hebben het hier ook over een jong paard die nog lekker jong mag zijn.
Maargoed er zijn veel verschillende manieren en ts moet erachter staan en de tijd hebben om te doen wat voor haar goed voelt vind ik!

Ik heb ts een pb gestuurd dat mocht ze interesse hebben in grondwerk d.m.v. parelli ik haar best wil helpen. Heb er zelf redelijk wat ervaring mee ook bij jonge paarden. Sta bij ts op stal met mijn paarden maar we zijn elkaar alleen in voorbijgaan tegengekomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:44

Het klinkt mij gewoon in de oren als onzekerheid van het dier, niet begrijpen wat er van hem verwacht wordt, van jou geen duidelijke leiding krijgen en dan zelf maar proberen om die leiding te nemen maar dat ook niet goed weten in te vullen.

Als jij de leider bent van het beestje, iemand met wie die graag op pad gaat en bij wie die zich veilig voelt, dan heeft hij geen enkele reden om jou te gaan "verdedigen" in de wei.

Dat hij dat doet geeft al aan dat hij zich niet naar jou schikt maar zelf de touwtjes in handen neemt in jullie omgang.

Dat hij vervolgens bij het buiten wandelen erg onzeker is geeft ook aan dat hij er niet op vertrouwt dat hij bij jou veilig is: hij voelt blijkbaar dat HIJ op moet letten op enge dingen en de verantwoordelijkheid heeft om op te letten, in plaats van dat hij slechts jou hoeft te volgen :)

Dan in de bak heb je het over observeren en corrigeren.
Dat klinkt dan weer als jij die afwacht wat hij doet, en dat jij daarop reageert.

Allemaal leuk en aardig maar zo leg je steeds het initiatief bij hem. Hij doet iets... en jij reageert.

Dan is het toch logisch dat het dier niet goed snapt wat je nu van hem wilt en zelf maar dingen gaat bedenken omdat jij hem geen leiding geeft?

Als je gaat zitten observeren wat hij doet dan is dat ook niet echt heel interessant voor hem en kan ik me voorstellen dat hij gewoonweg lekker wat reacties van je uit gaat lokken, dan gebeurt er tenminste wat :P

Waarom ga je niet gewoon lekker met hem aan de slag?
Niet dat vage "getrut" in die bak, maar een beetje actie om dat jonge breintje te prikkelen :)

Gewoon lekker samen op wandeling, rondje van een paar km waarbij hij netjes mee moet lopen aan een doorhangend touwtje, draven, stappen, halthouden, achterwaarts, gezellig stukje grazen als je dat wilt en daarna meteen weer braaf meekomen als je verder wilt, dingetjes leren, stukje terrein meepakken met een klimmetje en sprongetje.....wat prikkelende en interessante actie in plaats van maar in een bakje tutten en afwachten wat hij doet.

Gewoon lekker actief bezig zijn met wat duidelijke opdrachtjes waarmee die "braafjes" kan verdienen en je echt lekker samen bezig bent met jou als leider en hij die snapt wat je van hem wilt...beetje (inter-)actie!
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-05-14 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:52

Ik de ik dat als je een lesje leiderschap neemt, het dominante gedrag in de bak meteen over is.

Dan is het een baby en die zijn nu eenmaal zo.

Verder een onzeker paardje en logisch als je zo jong bent, dat heeft tijd nodig...

Met een lesje leiderschap en grondwerk, zul je al een heel eind komen...als hij je als leider gast zien en een leider die voor hem " zorgt" dan zal hij denk ik zo mak als een lammetje worden..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:57

Babootje schreef:
Jannepauli schreef:
Dat is kennelijk jouw waarheid. Maar heb je dan ooit wel eens een gemengde kudde gezien waar jonge paarden manieren geleerd worden door de oudere paarden? Het is maar zeer de vraag of hij 'dominant' is tegen andere paarden en bovendien: als ik een paard ( jong of ouder) uit de wei haal, dan heeft hij zich te gedragen naar mijn normen. Dat aanleren doe je dan inderdaad wel op dagelijkse basis, want je kunt moeilijk verwachten dat een paard snapt wat je wilt als je dat maar één keer per week doet.

Precies wat ik wilde zeggen. Als je een paard iets wil aanleren of ergens aan wil laten wennen, moet je dat dagelijks over een langere periode doen. Tot dat datgene is bevestigd. Vervolgens moet je het dan ook nog eens bijhouden.

Dit bedoelde ik ook. Als hij in het weekend leert dat iemand anders (eigenaar) de baas is maar hij krijgt in de kans om in de kudde (bij sommige niet alle) wel de baas te spelen zal het moeilijker zijn om hem dit aan te leren. daarom denk ik ook dat zodra je met dit paard echt dagelijks "aan het werk" gaat straks dit zo over is. persoonlijk zou ik hem in het weekend ook lekker laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:12

Naar mijn weten vallen jonge dieren tot 2 jaar onder de bescherming van de leidende dieren...met 2 jaar moeten ze het zelf gaan doen en dan begint de straffe opvoeding.

Heel interessant om te zien hoe dat tot 2 keer toe in mijn minikudde zo is gegaan...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:59

sjattukuh25 schreef:
hallo bokkers,

Vanaf dag 1 was hij weinig tot niets gewend alwaar het vermoeden bestond dat hij misschien niet zo'n fijne ervaringen heeft gehad. opgeven vooraleer een conclusie getrokken word waardoor onduidelijk ontstaat. :)

Hier zeg je zelf dat je denkt dat hij geen fijne ervaringen heeft gehad.

Dus ik heb het wel goed gelezen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:24

Een paard is een gewoonte dier,en denkt over het algemeen niet zo heel diep na.
Hij moet veel meer in handen zijn,dan krijg je een mak paard anders niet.Wel corrigeren op het goede moment op de goede manier,anders zet het nog geen zoden aan de dijk.

Een jong paard op een goede manier ''grootbrengen'' vereist wel wat kennis.Het gaat vaak fout omdat mensen die kennis niet hebben.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:28

twinducklin schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat je een paard dagelijks in de hand moet hebben om wenselijk gedrag te krijgen of aan te leren. Je moet gewoon consequent zijn als je ze in de hand hebt. Misschien dat het sneller gaat als je het dagelijks doet, maar we hebben het hier ook over een jong paard die nog lekker jong mag zijn.
Maargoed er zijn veel verschillende manieren en ts moet erachter staan en de tijd hebben om te doen wat voor haar goed voelt vind ik!

Ik heb ts een pb gestuurd dat mocht ze interesse hebben in grondwerk d.m.v. parelli ik haar best wil helpen. Heb er zelf redelijk wat ervaring mee ook bij jonge paarden. Sta bij ts op stal met mijn paarden maar we zijn elkaar alleen in voorbijgaan tegengekomen.

Los van dat de leeftijd er nog helemaal niet naar is om nu echte oefeningen te gaan doen, lijkt de keuze voor parelli mij ook niet echt fantastisch := maar dat is meer mijn persoonlijke mening... ik zou eerder een 'stroming' kiezen (en gaan inlezen in) die vooral gericht is op de basistaal van het paard, zo basic mogelijk, zonder 'trucjes' voordat je t weet sta je je paard met een touw om de oren te slaan zonder dat ie dr iets van snapt (beseft zich dat ze nu de knuppel in het hoenderhok gooit). Maar dat is mijn mening..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:30

een stroming is niet nodig...gewoon gezond verstand en inzicht.Mensen die ''stromen'' zijn onzeker en de weg kwijt :+

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:32

geerke schreef:
een stroming is niet nodig...gewoon gezond verstand en inzicht.Mensen die ''stromen'' zijn onzeker en de weg kwijt :+

Ben ik het mee eens! Maar je moet ergens beginnen he.. gewoon veel lezen en doen en vooral dat doen wat goed voelt en werkt..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:45

Ik geef er maar een naam aan. Parelli is geen paard truukjes leren, het gaat om wie wie beweegt. Het bewegen doe je aanleren d.m.v. wijken voor druk. Een paard moet op 1 uitzondering na altijd wijken voor druk ( de uitzondering is wanneer je opstapt ).
Het is dus ook niet het paard aan het werk zetten, hoe jonger een paard is hoe simpeler je begint. Zo zal mijn paard zich nooit ophangen, wanneer hij gaat hangen omdat hij schrikt springt hij daarna meteen weer naar voren ipv dat hij tegen de druk ingaat. Heel simpel als veulen al geleerd.

maargoed. Ieder zijn mening. Er zijn meer wegen naar Rome, maar voor mij heeft deze manier zijn voorkeur verdiend. Door zelf te doen en door te zien hoe het bij andere baat heeft.
nadeel is dat veel mensen maar wat doen en zichzelf wat aanleren, daar krijg je die vooroordelen van.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 13:09

bedankt voor al jullie reacties, meerdere meningen uiteraard waarvan ik moet kijken wat werkbaar is, de een zegt dagelijks in handen waarbij de ander zegt niet nodig het paard is niet stom.

voor de duidelijkheid er word met regelmaat geestelijke uitdaging gegeven als zijnde stap, ho, terug en draaien dus wat dat betreft is het niet alleen observeren en getrut. het is toevallig de laatste twee keren geweest dat ik hem bewust zijn gang laat gaan omdat ik niet wil dat hij de buitenbak alleen maar associeert met bezig zijn maar ook met ontspanning, helaas dacht mijn paard daar anders over maar feit is idd uitdaging geven, het is soms kiezen wat wijsheid is en ik denk dat niemand alle wijsheid in pacht heeft noch ik en het meer gebaseerd is om te kijken naar wat past bij hem en daadwerkelijk functioneert met daarbij kijkend hoe bepaald gedrag veroorzaakt word en wat ik eraan kan doen.

waarvan ik me zeer bewust ben dat al het gedrag een paard laat zien veroorzaakt word door degene die hem leid of juist niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:32

Jannepauli schreef:
Misschien moet je je eens verdiepen in leerprocessen van paarden :))

Dat doe ik al zo'n 25 jaar en heb nog nooit last gehad met opvoedingsproblemen :+

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:43

Even los van al het andere.
Zijn zijn ogen 100% in orde?

Misschien een rare vraag maar wat je zei over dat schrikgedrag, kwam dat in me op.

Jerezano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:28

Ik dacht.ook gelijk hetzelfde als hierboven.
Ziet hij wel 100% goed dit gedrag komt me.namelijk bekend voor.
Paard kon wel 100x langs dezelfde plek maar bleef gespannen en schrikkerig.
Mischien.iets om na te laten kijken.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 22:25

vwb de kennis over het opvoeden van een jong paard schiet ik niet geheel te kort aangezien dit mijn 3de jonge paardje is die allen als hengst binnen kwamen. ik ben alleen wel tot de conclusie gekomen dat de ervaring die ik heb opgedaan bij mijn vorige ruin niet voldoende is om alles in goede banen te kunnen leiden met de ruin die ik nu heb. Blijkt eens te meer dat je nooit uitgeleerd bent, als dat wel zo was had ik dit topic niet hoeven aan te maken. :P

terug ontopic, vanaf de eerste maand was het duidelijk dat mijn paardje tijd nodig had om te wennen zelfs een borstel accepteerde hij niet en trapte er lustig op los zodra ik met geduld een zachte borstel over zijn kont heen haalde, hij trok zn rug daarbij samen en zijn orenspel was ook erg onrustig tevens was duidelijk te merken dat zijn ogen niet ontspannen stonden. De reden waarom hij van begin af aan mee de buitenbak word ingenomen is omdat dit vanaf dag 1 bekend terrein is en ik daarbij geconstateerd heb dat ondanks het structurele wandeltje hij nog steeds niet daar gewend aan is en behoorlijk kan schrikken. het daarbij voor hem nog enigzins ontspannend is en het voor mij nog enigzins veilig moet blijven gezien zijn manier van schrikken en dan nog meer de vraag hoe vaak en om wat.

het is wellicht van achter een beeldscherm moeilijk visualeren maar eerlijk is eerlijk jong paard of niet maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat iedereen met een jong paard dagelijks bezig is met leren en opvoeden van zijn of haar paard. daarbij ik niet beter weet als een veulen ook veulen te laten zijn en hem niet dagelijks te gaan belasten.

opvallend is zeer zeker dat deze jonge ruin een totaal ander kaliber paard is als mijn vorige ruin. het moment van beschermen op de wei was toen er net een nieuwe pony op de wei kwam en dulde absoluut niet dat deze pony in de buurt kwam, oren gingen in de nek en vloog de pony aan.

vandaag met frisse moed er tegen aan gegaan, op afstand hem geroepen, liep me achterna op veilige afstand. hem beloond en een aai gegeven. halster om gedaan maar paardje lief weigerde in alle toon aarde om mee te lopen. hem genegeerd en meteen rondje draaien. weigerde steeds om vooruit te lopen. stonden behoorlijk in dubio daar hij ook stil gaat staan als hij echt moet plassen. voordeel van de twijfel gegeven hem even los gelaten. Nam ons duidelijk in het Otje. inmiddels liep hij terug naar de eetplek. vervolgens geprobeerd hem mee te laten lopen, weigerde nog steeds. ik heb het touw losgemaakt en hem alleen aan het halster gepakt, beetje druk gegeven totdat hij zijn lichaam naar voren verplaatste en hem toen beloond.het stuk op de wei naar de poort ging steeds zo. opvallend was idd wel dat eenmaal aan het lopen met ondanks wat tegen druk hij bij stilstand met zn hoofd gebogen stond en met zijn ogen stond te knijpen.

Ik denk dat het onzekere dat hier genoemd is toch duidelijk zichtbaar is. daarin tegen lijkt zijn gedrag op uitproberen en grezen zoeken maar wrs gevoed door onzekerheid. met veel geduld en stapje voor stapje heb ik hem bij de poort gekregen. waarnaar ik besloten heb hem twee maal door de poort te laten gaan en hem vervolgens met rust te laten op de wei, zodat hij dit als positief ervaart en niet weer verder spanning opbouwt door maar weer verder te gaan.

graag natuurlijk jullie mening hierover en wat ik anders had kunnen doen. bvd

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:48

ik heb mijn fries vanaf dat hij 10 maanden oud was,ik was er wel dagelijks mee bezig.
De gewone dingen...naar de wei brengen er weer uithalen,borstelen en op stal zetten.En ik hoefde haast niet op te voeden.Soms corrigeren dat was alles.
Ik deed geen dingen in de bak zoals grondwerk ofzo.Ben begonnen met longeren toen hij bijna vier was.

Hij is nu 20,nog steeds erg lief en nog steeds hengst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:51

Als ik dat zo lees dan heeft hij waarschijnlijk echt een voorbeeld nodig. Kun je niet voorlopig ook een ander paard meenemen?
Ik heb twee jong volwassen dieren waarvan de tweede pas net hier op stal is. De oudere toonde haar de eerste dag overduidelijk meermaals dat wij lief zijn door meermaals tussen haar en mij heen en weer te lopen. Als ze alleen is zal het haar een worst zijn waar ik ben want dan is gras veel belangrijker. Het voorbeeld van een ander paard is veel meer waard dan wat er binnen onze mogenlijkheden ligt.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 23:15

ik heb nog een oudere pony van 7 jaar oud dus dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

in elk geval bedankt voor jullie reacties.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:46

Ik zou zeker ingaan op het aanbod van iemand die met Parelli bezig is en jouw de grondbeginselen te leren.
Dat is zo'n fijne basis om vanuit te werken, werkt ook bij ieder paard. Je hoeft geen goeroe te worden of alle dure pakketten aan te schaffen maar verdiep je in de grondbeginselen, laat je hierbij helpen en je hebt een hele mooie basis om vanuit verder te werken.

Ook werd er al ergens gezegd om meerdere keren de enge route af te leggen. Is er een stukje eng? Omkeren en er nog 30x langsgaan. 40x desnoods... maar net zolang tot het beestje het object of enge stukje saai begint te vinden. Dan pas loop je door. Bij het volgende punt doe je precies hetzelfde. Zelf blijf je neutraal en stapt er weer net zo lang heen en weer langs tot het paard begint te ontspannen of zich zelfs begint te vervelen bij dat punt. En zo ga je de hele route af. En zo doe je dat bij alle spannende dingen die je tegenkomt. Heen en weren tot het saai is en ze gaan ontspannen.
Je zult zien dat je uiteindelijk minder vaak hoeft te heen en weren, of dat alleen rustig kijken al genoeg vertrouwen geeft om er rustig langs te lopen.
Kost veel tijd, kost veel geduld... Maar liever nu die tijd nemen zodat je er straks in 1x langs kunt, dan dat je dat gedoe de rest van z'n leven hebt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 04:57

Je jonge paard heeft gewoon nog niet voldoende vertrouwen ontwikkeld in jou als "leidmerrie".
Het heeft in zijn leven slechts geleerd dat het zich beter maar over kan geven aan mensen, het laat zich mee nemen.

Zoek en lees over het installeren van de rangorde, leidpositie ect.
Heel veel goed opgebouwde kennis hierover vind je binnen het z.g. "Natural Horsemanship".
O.m. Hempfling, Parelli, Roberts, TTEAM.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:37

Ik heb even alleen de verdere reacties van jouw gelezen en wat ik je aanraad (naar aanleiding van het een na laatste berichtje) is een tweede persoon meenemen die achter je paard aan loopt (uiteraard op veilige afstand), deze kan dan een bezem meenemen en mocht hij dreigen te stoppen geluid te maken, wat te zwaaien met armen en/of bezem en bij echte nood je paard op zijn kont tikken met de zachte kant van de bezem. Zo kan je hem onderbreken in zijn denkpatroon (=afgeleid zijn) en vervolgens de aandacht weer op jou laten richten. Dit werd gebruikt in alle stallen waar ik met jonge paarden heb gewerkt (die nog nooit in aanraking met mensen zijn geweest over het algemeen behalve een paar weekjes als veulen) en werkt ontzettend goed en snel. Zo leren ze netjes mee te lopen en niet te stoppen als ze afgeleid worden.

Ook zou ik een paar weekjes intensief (als in, elke dag of bijna elke dag er even uit en doen wat je nu doet) met hem werken en hem dan een paar weken rust geven voor je hem weer even oppakt. Dat werkt veel beter (imo) dan elke week een dagje, zo hebben ze namelijk de tijd om alle info te laten bezinken en even heerlijk onverstoord kind te zijn voor ze weer een routine (wat naar mijn idee bij jonge paarden heel fijn is) krijgen.

Verder lijkt het met inderdaad een goed idee om een stuk van de bak af te zetten, maar voor je je paardje loslaat in het afgezette deel is het wel verstandig om je paard het afzetlint (oid) goed te laten zien zodat hij er niet doorheen rent. Het beste zou zijn een roundpen/round yard, maargoed, dat is zo moeilijk tevoorschijn te toveren :))