Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jannepauli schreef:Dat is kennelijk jouw waarheid. Maar heb je dan ooit wel eens een gemengde kudde gezien waar jonge paarden manieren geleerd worden door de oudere paarden? Het is maar zeer de vraag of hij 'dominant' is tegen andere paarden en bovendien: als ik een paard ( jong of ouder) uit de wei haal, dan heeft hij zich te gedragen naar mijn normen. Dat aanleren doe je dan inderdaad wel op dagelijkse basis, want je kunt moeilijk verwachten dat een paard snapt wat je wilt als je dat maar één keer per week doet.

Babootje schreef:Jannepauli schreef:Dat is kennelijk jouw waarheid. Maar heb je dan ooit wel eens een gemengde kudde gezien waar jonge paarden manieren geleerd worden door de oudere paarden? Het is maar zeer de vraag of hij 'dominant' is tegen andere paarden en bovendien: als ik een paard ( jong of ouder) uit de wei haal, dan heeft hij zich te gedragen naar mijn normen. Dat aanleren doe je dan inderdaad wel op dagelijkse basis, want je kunt moeilijk verwachten dat een paard snapt wat je wilt als je dat maar één keer per week doet.
Precies wat ik wilde zeggen. Als je een paard iets wil aanleren of ergens aan wil laten wennen, moet je dat dagelijks over een langere periode doen. Tot dat datgene is bevestigd. Vervolgens moet je het dan ook nog eens bijhouden.
sjattukuh25 schreef:hallo bokkers,
Vanaf dag 1 was hij weinig tot niets gewend alwaar het vermoeden bestond dat hij misschien niet zo'n fijne ervaringen heeft gehad. opgeven vooraleer een conclusie getrokken word waardoor onduidelijk ontstaat.
twinducklin schreef:Ik ben het er niet mee eens dat je een paard dagelijks in de hand moet hebben om wenselijk gedrag te krijgen of aan te leren. Je moet gewoon consequent zijn als je ze in de hand hebt. Misschien dat het sneller gaat als je het dagelijks doet, maar we hebben het hier ook over een jong paard die nog lekker jong mag zijn.
Maargoed er zijn veel verschillende manieren en ts moet erachter staan en de tijd hebben om te doen wat voor haar goed voelt vind ik!
Ik heb ts een pb gestuurd dat mocht ze interesse hebben in grondwerk d.m.v. parelli ik haar best wil helpen. Heb er zelf redelijk wat ervaring mee ook bij jonge paarden. Sta bij ts op stal met mijn paarden maar we zijn elkaar alleen in voorbijgaan tegengekomen.
maar dat is meer mijn persoonlijke mening... ik zou eerder een 'stroming' kiezen (en gaan inlezen in) die vooral gericht is op de basistaal van het paard, zo basic mogelijk, zonder 'trucjes' voordat je t weet sta je je paard met een touw om de oren te slaan zonder dat ie dr iets van snapt (beseft zich dat ze nu de knuppel in het hoenderhok gooit). Maar dat is mijn mening..