buitenrijden en niet te stoppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:10

VantLis schreef:
@anzijn bij paard krijgt horsefood powermix.
omdat hij in de bak vaak wat slomerig was.

in de bak heb hij de tempowisseling goed onder controle en is hij goed aan de hulp.
Maar zodra ik de bak uitrij gaat ze kop omhoog en denk hij oee we gaan naar buiten spannend..

En dan moet jij ook niet denken van, oee spannend, maar gewoon van, stel je niet zo aan paard. Een martingaal is wel een Goede optie als hij zijn hoofd omhoog gooit.

VantLis

Re: buitenrijden en niet te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 15:59

Ik zit er ook gewoon relaxt op en geef hem been als ie denk spannend dus dat is het probleem niet. Matingaal helpt nietaar rij nu met slofteugel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:25

tjaaa hopeloos geval dus
spijtig

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:24

Gaat dat wel goed?
Ik rij mijn paard ook welleens met slofteugel buiten als hij een erg heftige bui heeft, maar zorg ervoor dat je niet afhankelijk wordt van die hulpteugel, en dat je hem niet onnodig strak hebt, dat bouwt alleen maar de spanning op bij je paard en jezelf.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:40

Ik heb er hier ook zo een. In de bak rustig en door iedereen te rijden. Op buitenrit zeer voorwaarts. Stap is vaak dribbel, draf wil hij steeds harder, maar bij galop moet je echt het tempo zeer goed bewaken anders gaat het knopje om en is er alleen nog maar rengalop. En dat kan hij in de bosjes ook zeer goed volhouden....

Met een ander paard erbij of in een groepje gaat het wat beter, want dan wil hij toch wel bij de rest blijven, maar wel voorop. Dan maakt hij van alle gangen een race, want niemand mag er langs of naast.

Dat het aan de training ligt, ben ik het dus ook niet mee eens. Wij hebben hier meerdere paarden en hij is de enige die buiten zo heet wordt. De andere paarden rijden we ook wel bitloos buiten. Met deze ook geprobeerd, eerst in de bak, ging super, maar op buitenrit was dit bijkans een zelfmoordpoging ;), niet te houden!

Dus mijn hete buitenpaard met een degelijk bit op buitenrit en altijd opletten. Ach, het heeft ook zo zijn voordelen, je komt nog eens ergens...... :P

TS jij vroeg een tip. Ik stap net zo lang tot hij rustig is. Dan start ik een drafje. Zodra ik voel dat hij het tempo wil overnemen dan direct weer stap tot de rust terug is. Galop alleen als hij ontspannen loopt, uiteraard handgalop, langzaam tempo en dan ook tot ik voel dat hij gaat aanspannen, dan direct terug naar draf/stap. Kleine stukjes galop en draf, veel tempowisselingen. Zo zijn er dagen dat ik heel veel stap. Ik heb hem nu bijna 2 jaar en het gaat steeds beter, maar dat proces is heel langzaam. Soms zijn er al stukjes galop met ""losse"" teugel. Dat geeft hoop.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:34

Ilse ja met slofteugel ging goed. Van de week nog eens proberen hou je op de hoogte hihi.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:48

je zou kunnen proberen te oefenen met stemcommando's? eerst in de rijbak, commando's als Halt, Rustig aan, in Draf, en Terug. Daarmee bouw je buiten teugel en zit nog een extra knopje in waarop hij mogelijk zou kunnen reageren. Als dat er in de rijbak goed op zit kun je ze ook buiten gebruiken.
Je zou kunnen beginnen met een klein rondje stap, tussendoor wakker houden door eens wat sneller of langzamer te stappen, eens stil te blijven staan, dat soort dingen, wanneer dat goed gaat en hij kan rustig stappen kun je dan met een drafje beginnen, precies zoals Criollo_yess zegt.

@ aeolusnr1: Ik vind je laatste post onprofessioneel en hij voegt niks toe waar TS wat aan heeft. Daarnaast heb ik nog nooit bewust de voor of achterhand van mijn paard verzet en laterale buiging vraag ik ook niet tenzij het bedoelt is om een bocht in te zetten. Het is voor jou misschien wel een manier om je paarden te trainen maar dat wil niet zeggen dat een paard niet rustig kan lopen wanneer je deze oefeningen niet doet.

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:28

Fijn dat het met slofteugel goed of beter gaat, hopelijk komt het weer goed en is het een fijn buitenpaard :D

@Het klopt niet dat een slofteugel niet goed is bij een buitenrit, wij hebben een manegepaard die altijd met het hoofd hoog loopt en altijd snelsnelsnel en die springt ook met slof, dus het kan makkelijk...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:39

Tsja, controle, controle, controle. Jij bepaalt toch wat je paard doet?
Ik begrijp dat dat soms lastig is hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar wat ik hierboven zet is wel het uitgangspunt. Vaak helpt het om ze lekker bezig te houden, niet op dezelfde stukjes aan te draven/te galopperen, niet op open, rechte stukken aandraven en gewoon elke keer terug vragen tot je reactie krijgt.

Je idee van een slofteugel, ik heb er geen ervaring mee, dus zal er niets over zeggen. Behalve dan: pas op en haal hem eraf zodra het niet meer hoeft, dan heb je alleen maar meer plezier dat je zonder ook veel bereikt.

chantlbiesma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:50

Hoe probeer je hem te stoppen? Door hard aan de teugels te trekken?
Stevig in je zadel gaan zitten, op je kont blijven zitten, boven benen aandrukken en rustig zeggen: ho.
Probeer de teugels iets te laten vieren. Je moet je paard niet op bit rijden maar met je benen en je boven lijf. Niet twijfelen en niet bang zijn. Wanneer jij gaat twijfelen, zal het paard een beslissing nemen en in dit geval zeker niet stoppen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:06

chantlbiesma schreef:
Hoe probeer je hem te stoppen? Door hard aan de teugels te trekken?
Stevig in je zadel gaan zitten, op je kont blijven zitten, boven benen aandrukken en rustig zeggen: ho.
Probeer de teugels iets te laten vieren. Je moet je paard niet op bit rijden maar met je benen en je boven lijf. Niet twijfelen en niet bang zijn. Wanneer jij gaat twijfelen, zal het paard een beslissing nemen en in dit geval zeker niet stoppen.

Theoretisch gezein kan dit werken. Praktisch gezien echt niet altijd. Ik rijd een Fries, en tegen die nek is niks bestand. Ervaring heb ik meer dan genoeg, twijfelen doe ik echt voor geen milimeter en bang ben ik nergens voor. :D Maar als er zo'n 600 kg met je aan de haal wil, zal het me echt een zorg zijn of ik m flos of niet op dat moment, hij ZAL stil gaan staan!!

Hier dus ook ééntje TS, mijn bijrijdpaard. Buiten zal en wil en moet ie alles zien, dan is ie pas na een half uur (of als we in t bakje beland zijn) te interesseren voor wat oefeningen, maar buiten in galop is het met tijden echt een rampenplan. Ook al is hij moe, ook al heeft ie eerst dressuuroefeningen gedaan in de bak, incl galop (en dat gaat nog niet goed wegens onbalans, werken we aan uiteraard) als hij het in zijn kneiter heeft dan gaat ie en dan is idd in de bosjes sturen nog het beste.

Wat ik doe, is dat ik hem in stap houd. Totdat hij uitgedramd is, aan de teugel komt en loslaat. Tot hij buiging en stelling geeft zonder dat ik het gevoel heb met beton te moeten werken, dán mag hij in een draf je. En dan begint het weer opnieuw, want dat ene grassprietje, en die ene mensch die langs komt, en en en en en... En dan op t eind mag hij een galopje doen.

Ik gebruik geen hulpteugel omdat dat tegen mijn prinicipe is, ik kan het rijtechnisch oplossen en dat wil ik ook, echter straks staat ie een week stil wegens vakantie van de eigenaresse en dan is de kans toch wel aanwezig dat ik er even een stang inhang. Want het hoeft niet, hij kán namelijk ook geweldig fijn bij me blijven in galop, maar de kans ís aanwezig...

Dus ik leef met je mee meis, en ik ben blij dat je met de slof in elk geval deze keer uit de brand bent gehaald, maar wat men ook zegt, probeer het ook zonder.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:46

"Black Rose" jij vind dat mijn info niets toevoegd, tja dan hebben we beiden een heel ander beeld wat training van een paard betreft.
Een paard moet niet mogelijk af en toe hopelijk reageren, het paard moet altijd reageren, dat is veiligheid echt instaleren.
Ik geloof best dat jij denkt die heeft mooi praten, en toch geloof ik er echt in dat dit met bijna elk paard moet lukken, dus ook dit paard waar het hier in dit topic over gaat.
Laterale buiging , voorhand verzetten en achterhand verzetten zijn basis oefeningen, en met die basis als je het goed voor elkaar krijgt heb je controle over het paard zijn voeten.
Eens je controle hebt over de voeten van een paard, dan heb je ook ineens controle over gans het paard, want dat paard hangt immers vast aan zijn voeten.
Dit is mssn in jouw ogen een heel andere manier van denken, maar het werkt zeer zeker wel.
Je moet een paard nooit trachten tegen te gaan houden door kracht te gebruiken, en dat is wat deze ruiter al heel zijn leven aan het doen is, trekken aan de teugels.
Nu met een slof kan je idd nog meer druk geven en voorlopig is de ruiter aan de winnende hand, maar tegelijk is het paard steeds ongevoeliger geworden voor signalen, dit is geen training dit is begrenzen door kracht.
Je moet het paard zo trachten te beïnvloeden, dat het paard er zelf voor gaat kiezen om te willen vertragen, het moet een keuze van het paard zelf worden, jouw idéé moet het paard zijn idéé worden, dat is samen werken.
Een bit is geen rem, een teugel is geen rem, een slof is zeer zeker geen rem en daar is een slof ook niet voor ontwikkeld, maar waar de onkunde van de ruiter zichtbaar wordt daar komen allerlei hulpmiddelen aan de oppervlakte.
Paardrijden is niet makkelijk, en met een moeilijker en/of heter paardje is dat soms best een hele uitdaging, maar een slof is een lapmiddel dat is niet rijden en samen werken.
Tenzij je de slof als trainingsmiddel voor bv enkele weken zou inschakelen, maar dat is hier duidelijk niet zo.

_black_rose_ schreef:
je zou kunnen proberen te oefenen met stemcommando's? eerst in de rijbak, commando's als Halt, Rustig aan, in Draf, en Terug. Daarmee bouw je buiten teugel en zit nog een extra knopje in waarop hij mogelijk zou kunnen reageren. Als dat er in de rijbak goed op zit kun je ze ook buiten gebruiken.
Je zou kunnen beginnen met een klein rondje stap, tussendoor wakker houden door eens wat sneller of langzamer te stappen, eens stil te blijven staan, dat soort dingen, wanneer dat goed gaat en hij kan rustig stappen kun je dan met een drafje beginnen, precies zoals Criollo_yess zegt.

@ aeolusnr1: Ik vind je laatste post onprofessioneel en hij voegt niks toe waar TS wat aan heeft. Daarnaast heb ik nog nooit bewust de voor of achterhand van mijn paard verzet en laterale buiging vraag ik ook niet tenzij het bedoelt is om een bocht in te zetten. Het is voor jou misschien wel een manier om je paarden te trainen maar dat wil niet zeggen dat een paard niet rustig kan lopen wanneer je deze oefeningen niet doet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:30

Aelolus, ik ben het absoluut met je eens. Controle over de voeten van het paard is controle over het paard. In de bak heb ik die, zonder problemen. Met grondwerk heb ik die, zonder problemen. Echter... buiten is hij kijkerig, heb ik controle over zijn voeten maar níet over zijn concentratie.

Alles wat beweegt wil en zal en moet hij zien. Het is echt extreem, ik loop absoluut geen gevaar, hij heeft volledig vertrouwen in mij want met lang teugeltje zonder probleem langs vrachtwagens en tractoren en noem maar op, maar zodra ik iets aan hem vraag buiten moet ik knokken tegen zijn nieuwsgierigheid. En dit heb ik in de 35 jaar dat ik rijd, nog niet meegemaakt.

Er zijn ook tijden dat hij dus wél bij me blijft, en we wel gewoon kunnen galopperen zonder dat ik een anker mee moet nemen, maar ik snap ts dus wel degelijk. Ik kan dit uiteindelijk rijtechnisch oplossen, maar dat heeft tijd nodig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:06

Dit is idd al een heel ander verhaal, en hier ga ik ook in mee.
Dus het eerste waar je nu aan zou moeten werken is dan de aandacht bij jou krijgen en behouden.
Dat daar op zich wel een tijd zal over gaan dat is duidelijk, maar het kan echt wel.
Er zijn instructies die ook op dit onderdeel apart training geven, dit is altijd beter dan zelf de dingen op eigen houtje te gaan doen, in een normale rijles is daar geen of bijna geen aandacht voor.
succes

Breghje schreef:
Aelolus, ik ben het absoluut met je eens. Controle over de voeten van het paard is controle over het paard. In de bak heb ik die, zonder problemen. Met grondwerk heb ik die, zonder problemen. Echter... buiten is hij kijkerig, heb ik controle over zijn voeten maar níet over zijn concentratie.

Alles wat beweegt wil en zal en moet hij zien. Het is echt extreem, ik loop absoluut geen gevaar, hij heeft volledig vertrouwen in mij want met lang teugeltje zonder probleem langs vrachtwagens en tractoren en noem maar op, maar zodra ik iets aan hem vraag buiten moet ik knokken tegen zijn nieuwsgierigheid. En dit heb ik in de 35 jaar dat ik rijd, nog niet meegemaakt.

Er zijn ook tijden dat hij dus wél bij me blijft, en we wel gewoon kunnen galopperen zonder dat ik een anker mee moet nemen, maar ik snap ts dus wel degelijk. Ik kan dit uiteindelijk rijtechnisch oplossen, maar dat heeft tijd nodig.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:17

Daar werk ik al aan vanaf afgelopen november, en geloof me we zijn al een heel end op weg. De eerste paar maanden hebben we niet eens galop gedaan omdat hij de eerste de beste keer dat ik erop zat met me aan de haal ging. Daarom gewerkt aan vertrouwen en respect van beide kanten.

Zijn aandacht is heel wisselend gezien hij dus echt heel heel erg graag werkt en uitgedaagd wordt. Daar zit ook de valkuil, hij ziet alles als een uitdaging en buiten dat accepteert hij niet dat er iemand hem inhaalt buiten auto's ed.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:36

aeolusnr1 schreef:
"Black Rose" jij vind dat mijn info niets toevoegd, tja dan hebben we beiden een heel ander beeld wat training van een paard betreft.
Een paard moet niet mogelijk af en toe hopelijk reageren, het paard moet altijd reageren, dat is veiligheid echt instaleren.
Ik geloof best dat jij denkt die heeft mooi praten, en toch geloof ik er echt in dat dit met bijna elk paard moet lukken, dus ook dit paard waar het hier in dit topic over gaat.
Laterale buiging , voorhand verzetten en achterhand verzetten zijn basis oefeningen, en met die basis als je het goed voor elkaar krijgt heb je controle over het paard zijn voeten.
Eens je controle hebt over de voeten van een paard, dan heb je ook ineens controle over gans het paard, want dat paard hangt immers vast aan zijn voeten.
Dit is mssn in jouw ogen een heel andere manier van denken, maar het werkt zeer zeker wel.
Je moet een paard nooit trachten tegen te gaan houden door kracht te gebruiken, en dat is wat deze ruiter al heel zijn leven aan het doen is, trekken aan de teugels.
Nu met een slof kan je idd nog meer druk geven en voorlopig is de ruiter aan de winnende hand, maar tegelijk is het paard steeds ongevoeliger geworden voor signalen, dit is geen training dit is begrenzen door kracht.
Je moet het paard zo trachten te beïnvloeden, dat het paard er zelf voor gaat kiezen om te willen vertragen, het moet een keuze van het paard zelf worden, jouw idéé moet het paard zijn idéé worden, dat is samen werken.
Een bit is geen rem, een teugel is geen rem, een slof is zeer zeker geen rem en daar is een slof ook niet voor ontwikkeld, maar waar de onkunde van de ruiter zichtbaar wordt daar komen allerlei hulpmiddelen aan de oppervlakte.
Paardrijden is niet makkelijk, en met een moeilijker en/of heter paardje is dat soms best een hele uitdaging, maar een slof is een lapmiddel dat is niet rijden en samen werken.
Tenzij je de slof als trainingsmiddel voor bv enkele weken zou inschakelen, maar dat is hier duidelijk niet zo.

Amen _/-\o_

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:46

Lastig probleem, fijn dat het met slof nu beter gaat, al is dat natuurlijk ook niet ideaal..

Paard wat ik rij doet hetzelfde. Hij is inmiddels 20, maar buiten wil hij echt graag hard. Hij loopt in de bak echt prima. Heeft in een ver verleden Z2 gelopen, maar ook toen deed hij het al. Dus het is niet per definitie zo dat de bak alles oplost... een oplossing heb ik echter ook nog niet gevonden helaas.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:51

Ga je met de slofteugel naar buiten? Dat vind ik heel gevaarlijk. Als je paard een misstap haalt is hij heel erg in zijn beweging gelimiteerd, om zijn balans terug te vinden. Resultaat is dus al veel sneller dat je met paard en al op de grond ligt.