Angst te paard, tips en raad gevraagd!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rijkie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:47

Misschien kan je eerst proberen de band veder op te bouwen door een wandeling naast het paard dezelfde route te proberen.. En als dat goed gaat misschien jij erop en dan je man er naast ofzo.. Lijkt me inderdaad erg lastig! Veel succes! :j

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:26

Kim-Marit, ik heb er hier in Spanje nog nooit van gehoord. Wel fijn dat jíj er iig weer vanaf bent. Nare ervaring ook die je gehad hebt.

Pien, idd dit is mij ook opgevallen, dat moet dus precies andersom, ik naar de "veilige" kant kijken en Huugje naar de "onveilige".
Jeetje wat een ervaring ook zeg, in de Pyreneeen. Durfde je vriendin er daarna gewoon weer op? Het zal wel een prachtige route geweest zijn. Hercule van jou is toch maar een superpaardje hoor <3

Rijkie, als we gaan wandelen, is er nooit iets aan de hand. Kijkt hij nergens van op en loopt gewoon rustig naast me. Geen last. :)

Vandaag zijn we weer op buitenrit geweest en hebben we een route gemaakt van 8,5 km. Wel een route uitgezocht waar geen ravijnpaden inzaten en het ging supergoed. We hebben genoten en ik heb verschillende tips in praktijk gebracht, oa, te proberen dat Huugje naar de afgrondkant, om het zo maar eens te noemen kijkt, en ik naar de andere kant. Gezellig praten en ook een liedje zingen, (Bollie Blauw, kent iemand die tekenfilm nog van het olifantje in bad dat zat te spelen met een vulpen die plotseling brak, LOL) :') en ook de tip dat mijn man aan de niet veilige kant rijdt en ik aan de andere kant. De paarden gingen vandaag geweldig, Huugje ook, maar dat zal waarschijnlijk ook komen omdat ik zelf rustig en relaxed was.
Ik hoop zeer binnenkort met mijn vriend af te kunnen spreken om Huugje meer door te rijden en kijken of ik mijn vertrouwen in hem en hij in mij weer wat kan opbouwen. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EvelienKiss

Re: Angst te paard, tips en raad gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:55

*\%/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:13

Wat een super gave foto's. Bij het bochtje, voorlaatste foto's lijkt het links toch ook diep te worden en voel ik een blubje in mijn maag als ik dat al zie :r . Dus vind dat van jou weer dapper dat je daar langs gaat.
Ja mijn vriendin rijdt gewoon weer hoor alleen dat bruggetje is nooit meer hersteld := dus daar hoefde ze niet bang voor te wezen. Ja Hercule mag af en toe wel iets meer peper in zijn kont krijgen maar dappere dingen daar is hij heel goed in. Is echt een politie paard aan verloren gegaan.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:57

Leuk om te lezen dat het weer een keer goed is gegaan. Die heb je alvast weer binnen! *\o/*

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:23

Pien, het is daar idd ook weer hoog, maar ik ben er al meerdere keren geweest en ik weet niet of het van invloed is , dat ben ik nog aan het uitzoeken, maar mijn linkerbeen schijnt meer druk te kunnen geven en /of Huugje luistert daar beter naar. Mijn rechterbeen is wel mijn slechtste been iig.
Ik heb er daar iig niet zo heel erg in.

Pluizebolpum, ja heerlijk!! Ik ben er ook heel blij om!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:59

Ik heb in Frankrijk een week lang trektochten gemaakt en ook daar zaten dergelijke paden tussen, maar die paarden waren erg ervaren. Ik liet het helemaal aan hun over...

Weet wel dat paarden een heel goed gevoel hebben hoe te lopen..ik merk dat altijd weer in de winter als het buiten glad is...maar dan praat ik over ijzerloos, paarden hebben een goed gevoel in hun voeten, erg goede ogen, kunnen ontzettend goed afstand schieten..
Vertrouw op je oernatuur vierbener, die denken niet na, die doen..

Heel veel succes...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:54

Russell, wat een heerlijke tijd zal je gehad hebben op trektocht :) wij hebben het enorme geluk dat onze beide paarden geen hoefijzers onder hoeven, dus ze lopen blootsvoets. Heerlijk vind ik dat.

Morgen en overmorgen heb ik vrij en dan gaan we weer buitenritten maken. Morgen eerst een wat kleinere rit, en overmorgen willen we een lange rit gaan maken. Ik wil vooral de tip van " dat het paard naar het afgrond of diepte moet kijken en ik andere kant op" weer in praktijk breng. Bovendien heb ik met mijn man afgesproken om als ik het erg eng vind af te stappen, achter hem aan te lopen met mijn paard en dan als ik het weer ok vind weer op te stijgen. Ik hoop dat ik het niet nodig heb. :)
Ik heb er in ieder geval wel heel veel zin in. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:03

Ja het was geweldig, die natuur en de piep kleine dorpjes waar je door komt met een water pomp en een paar huizen....

Precies gewoon stukje lopen als je het niet vertrouwd, dan breng je ook geen spanning over op je paard en uiteinelijk wordt het pad zo een gewoonte dat vertrouwen vanzelf komt..

Geniet ervan, je leeft masr 1keer!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:29

Gaaf Astrid. Je kunt het en verstandig dat als je zelf beter voelt naast Huug om er dan af te gaan. Hij heeft er geen problemen mee dus eens met Russel vertrouw op je paard.
Enne russel, ik wil binnenkort een oortjes topic openen (wellicht over een maand) hoe wij hier onze ritten kunnen doen. Het is precies zoals jij beschrijft en je komt hier ook niemand tegen. Als het zover is en ik denk er aan dan zal ik je een tip geven. Ik vind het bij jou ook erg mooi Astrid en zo eindeloos die natuur. Wel een stuk dorder als bij ons want hier valt toch meer neerslag en dat geeft groenere natuur.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:35

Dankjulliewel Russell en Pien :)

Pien, ik heb al een oortjestopic geopend een hele tijd geleden:

[BRT] [HK] Wat zie je op buitenrit? Met foto.

Als dit niet is wat je bedoelt, wacht ik even af en houd ik me van harte aanbevolen om erin te posten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:39

Ben jaloers op jullie......echte natuur nog en echte buiten ritten. Pien ben benieuwd...

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:45

Wat een vervelende ervaring rocymax! Ik heb ook hoogtevrees dus ik kan me er van alles bij voorstellen. Misschien een suffe vraag maar heb je er wel eens aan gedacht om de hoogtevrees aan te pakken? Dat is een angst minder als er buiten iets gebeurt ( en neeeeee, ik heb er nog nooit iets aan gedaan... Een duintop is hier het hoogste punt :):) )

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:56

Whizz, idd heb ik me vaak afgevraagd hoe ik mijn hoogtevrees kan aanpakken, ik weet het werkelijk niet. Ik ben wel met mijn man op bergwandelingen meegeweest en ook op hem vertrouwd dus hand vast en proberen te genieten van de werkelijk prachtige natuur, maar als ik dan weer alleen moet lopen dan word ik er gewoon misselijk van. Hoger dan een tweede verdieping op een balkon kan ik niet en als iemand dan over de railing kijkt , stap ik automatisch achteruit en voel ik me alweer misselijk worden.
Ik heb geen idee wat ik nog kan doen om er vanaf te komen......

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:11

Heel herkenbaar, ik hou erg van bergwandelen maar ik doe het af en toe in m'n broek. Dat vind ik zelf nog wel te overzien... Maar de combinatie met een jong paard erbij zou ik zelf te veel van het goede vinden. Kun je niet googelen (schrijf je dat écht zo?) of misschien via de huisarts hulp vragen? Je bent vast niet de enige. Ik heb tijden niet gereden vanwege angst omdat ik het ook niet op het paard wilde overbrengen. Achteraf vond ik dat zelf nogal een suffe oplossing ☺️

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:20

Misschien is dat het proberen waard Whizz. Ik weet niet of er in Spanje ook hulp daarvoor bestaat, maar ik kan wellicht informeren. :)
Rij jij inmiddels wel weer paard?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:11

rocymax schreef:
Dankjulliewel Russell en Pien :)

Pien, ik heb al een oortjestopic geopend een hele tijd geleden:

[BRT] [HK] Wat zie je op buitenrit? Met foto.

Als dit niet is wat je bedoelt, wacht ik even af en houd ik me van harte aanbevolen om erin te posten :j

Dat was ik al weer vergeten. Nee, ik wil een eigen topic maken in the picture met 15 foto's zodat ik ook iets voor mezelf heb heb mooi bij elkaar.

Hoe ging je rit Astrid? Tip, ik kan er beter mee omgaan, nu ik mezelf heb gedwongen om diepte rustig in te kijken, gewoon door te ademen en de angst een halt toe te roepen door te zeggen tegen mezelf: "mutsje, kijk nou eens hoe mooi en geniet van de diepte, het mooie uitzicht, geniet van het vliegen en kijk gewoon". Mij heeft dat geholpen, want ik vlieg (knijp wel hand fijn van mijn man, maar ik doe het wel) en durf eigenlijk vrij veel. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:21

Ja, zo.... :D ;)

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:16

Ja hoor rocymax, dus er is hoop! :j succes, jouw omgeving is te mooi om niet meer buiten te rijden.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 19:29

Ah wat leuk Pien, gaaf , ik ben heel benieuwd :) Maar moeten we daar echt nog een maand op wachten? }> Wil je topic nu al zien :j

Het is heel gek, maar met vliegen ben ik niet bang. :)

Vandaag zouden we eigenlijk een korte rit doen, maar het is een rit van ongeveer 11km geworden. We zijn eerst over bekende weggetjes gegaan, maar daarna een pad ingeslagen waar we nog niet geweest waren. Het was een breed pad maar ging de bergen in. In het begin ging het heel goed, maar toen we omkeerden om terug te gaan, begon Huugje weer met het zelfde, dribbelen, naar de andere kant gaan, niet naar de beenhulpen luisteren. Toen heb ik gewoon geen hulpen meer gegeven, met lossere teugel gaan rijden en hemzelf maar uitlatenzoeken waar hij naar toe wou.Na een tijdje ging dat weer beter. Dus waarschijnlijk ishij me ook een beetje aan het uitproberen. voor de rest was het een heerlijke rit, met mooi weer en prachtige natuur. Genoten dus :)
Morgen gaan we ook een rit maken, dus eens kijken hoe dat gaat :)

edit, ik lees net je berichtje Whizz, wat fijn dat je gewoon weer lekker rijd :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:52

Je hebt me aan het werk gezet Astrid vandaag. Eén foto wil ik zaterdag over doen en dan ga ik aan de slag met het topic.

Ik denk ook dat Huugje uit aan het proberen is en slim opgelost. Gaaf zo een fijne rit. Hoe ging het vandaag?

chantlbiesma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:56

Het paard zal niet zomaar uit zichzelf een stap richting het ravijn maken. Paarden zien hoogteverschil. Als mijn paard van een stoep moet heb ik ook altijd zo van zie je het wel, maar nou en of ze het zien. Als hij ergens van schrikt, ja dan kan hij er in vallen. Maar dat hou je overal.
Probeer gewoon met je eigen paard te trainen. Anders vertrouw je je paard niet meer.