Joolien schreef:Probeer juist niet je paard erop te focussen want dan vergroot je alleen maar het probleem, als je voelt dat hij gaat kijken, dus terug in tempo komt, oren naar voren doet, probeer dan zijn aandacht te krijgen door wat stelling naar binnen te vragen en desnoods even een volte te rijden. Als hij echt moeilijk gaat doen ga dan een volte rijden op die manier dat je hem bij je kunt houden, dan steeds elke volte iets dichterbij rijden. Niet boos worden, geen spanning creeeren en niet kijken naar de plek des onheils, kijk om je heen en verleg ook je eigen aandacht.
Hm als ik dat bij de mijne doe gaat ze alleen maar meer dribbelen. Naar voren rijden werkt overigens wel, maar hoe meer ik dan in haar mond ga plukken hoe vervelender ze wordt. Dan krijgt ze door dat er iets "niet pluis" is. Situatie negeren, enkel naar voren rijden. Dat werkt bij haar het beste.
Het kan idd de joligheid zijn van het jonge gras/weersverandering. Maar zijn ogen sluit ik ook niet uit.
Wellicht even aankijken, als het met een paar weken nog niet beter is even na laten kijken?
Edit: Dan heb ik het wel over in het bos rijden. Als ze in de bak erg kijkerig is dan is het natuurlijk makkelijker om even een volte te rijden of een ander figuur.
Maar dan krijg je geen gedoe met dribbelende paarden of paarden die achteruit gaan lopen of sloten inlopen ed.
haha het werkte, mijn pony was daarvan zo in de war dat hij vergat weg te rennen