stront vervelend paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:08

Joolien schreef:
Probeer juist niet je paard erop te focussen want dan vergroot je alleen maar het probleem, als je voelt dat hij gaat kijken, dus terug in tempo komt, oren naar voren doet, probeer dan zijn aandacht te krijgen door wat stelling naar binnen te vragen en desnoods even een volte te rijden. Als hij echt moeilijk gaat doen ga dan een volte rijden op die manier dat je hem bij je kunt houden, dan steeds elke volte iets dichterbij rijden. Niet boos worden, geen spanning creeeren en niet kijken naar de plek des onheils, kijk om je heen en verleg ook je eigen aandacht.

Hm als ik dat bij de mijne doe gaat ze alleen maar meer dribbelen. Naar voren rijden werkt overigens wel, maar hoe meer ik dan in haar mond ga plukken hoe vervelender ze wordt. Dan krijgt ze door dat er iets "niet pluis" is. Situatie negeren, enkel naar voren rijden. Dat werkt bij haar het beste.

Het kan idd de joligheid zijn van het jonge gras/weersverandering. Maar zijn ogen sluit ik ook niet uit.
Wellicht even aankijken, als het met een paar weken nog niet beter is even na laten kijken?

Edit: Dan heb ik het wel over in het bos rijden. Als ze in de bak erg kijkerig is dan is het natuurlijk makkelijker om even een volte te rijden of een ander figuur.

Vrouw2014

Re: stront vervelend paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:13

Ogen inderdaad even aankijken. Verwacht het niet want het is wel altijd de zelfde hoek. Zo gaat het een week goed en zo weer een dag fout. Maar momenteel is er geen land mee te bezeilen en ben een keer zelfs afgestapt en hem eerst gaan longeren? Lach me eigen rot natuurlijk...beest is 21... Maar voor je ontspannen rijden is het k*t.

Een week geleden heb ik hem er doorheen gereden...kon niet langs de hoek maar de helft van de bak maar kunnen gebruiken...hij liep de sterren van de hemel! Maar dat kan ik niet elke dag doen...beest is 21 en moet daar toch rekening mee houden en wil niet een half uur lang elke dag op een volte moeten rijden. Ga er nu maar even vanuit dat het door het gras komt en mijn gevoel. Kijken hoe hij morgen reageert op een blanco iemand.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:31

ik denk dat dit paard gewoon geen zin heeft in werk en daarom zijn lolbroek aan heeft getrokken. Als jij zeker weet dat hij goed ziet dan moet je gewoon wat strenger zijn. of het accepteren dat hij af en toe een beetje lollig wil zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:33

Mikkiej schreef:
Joolien schreef:
Probeer juist niet je paard erop te focussen want dan vergroot je alleen maar het probleem, als je voelt dat hij gaat kijken, dus terug in tempo komt, oren naar voren doet, probeer dan zijn aandacht te krijgen door wat stelling naar binnen te vragen en desnoods even een volte te rijden. Als hij echt moeilijk gaat doen ga dan een volte rijden op die manier dat je hem bij je kunt houden, dan steeds elke volte iets dichterbij rijden. Niet boos worden, geen spanning creeeren en niet kijken naar de plek des onheils, kijk om je heen en verleg ook je eigen aandacht.

Hm als ik dat bij de mijne doe gaat ze alleen maar meer dribbelen. Naar voren rijden werkt overigens wel, maar hoe meer ik dan in haar mond ga plukken hoe vervelender ze wordt. Dan krijgt ze door dat er iets "niet pluis" is. Situatie negeren, enkel naar voren rijden. Dat werkt bij haar het beste.

Het kan idd de joligheid zijn van het jonge gras/weersverandering. Maar zijn ogen sluit ik ook niet uit.
Wellicht even aankijken, als het met een paar weken nog niet beter is even na laten kijken?

Edit: Dan heb ik het wel over in het bos rijden. Als ze in de bak erg kijkerig is dan is het natuurlijk makkelijker om even een volte te rijden of een ander figuur.

In het bos wordt het weer lastiger. Buiten liet ik mijn paard even stilstaan en kijken, net zo lang tot hij ontspande. Dat kan in het begin lang duren :P Maar dan krijg je geen gedoe met dribbelende paarden of paarden die achteruit gaan lopen of sloten inlopen ed.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:55

Onze ruin is vandaag 21 geworden. Hij is altijd wat rillerig geweest, maar de laatste jaren was hij net zo gek als de jouwe met rijden en ook bij hem werd het steeds gekker. Ik was eigenlijk al helemaal klaar met hem en rijden, mijn totale plezier in rijden was helemaal weg en mijn vertrouwen lag in het afvoerputje. -O-
Tot hij afgelopen zomer een peesklap opliep. Hij is nu op doktersadvies met prepensioen en zoveel beter te pruimen dan ervoor. Achteraf denken we dat er bij hem toch meer dwars gezeten heeft dan wij dachten en dat hij ons toch de afgelopen jaren wat geprobeerd heeft te vertellen. Naast het overmatig schrikken liep hij voor de rest niet kreupel oid, dus we hadden geen aanleiding verder om te denken dat het niet goed was. Regelmatig een osteopaat erbij, dus we dachten dat we alles onder controle hadden. Niets bleek dus minder waar. Ik zou dus lichamelijke klachten niet uitsluiten. Een paard stelt zich niet aan is mijn ervaring. Wij zijn in ieder geval blij dat ons paard met prepensioen is en dat ons oude lieve dier weer terug komt!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:00

Volgens mij kunnen paarden zich niet aanstellen en of iemand voor de gek houden ....
Dat is iets van mensen.
Mijn vorige paard is op latere leeftijd blind geworden en dat merkte ik ook aan veranderd gedrag. Dus ogen checken, wat hier vaker is genoemd, lijkt mij een hele goede optie.
Bovendien werken de zintuigen van paarden heel anders (vaak beter) dan die van mensen dus dat jij iets niet ziet, wil niet per definitie zeggen dat er niets is ...
Je wil het uitproberen met een blanco iemand zeg je, maar die iemand is wel op de hoogte van het gedrag dus hoe blanco is ze nog.
Ik zou proberen te achterhalen wat er aan de hand is maar er niet van uit gaan dat je paard jou "aan het pesten is", hooguit dat hij wat duidelijk probeert te maken.
En dan is het aan jou om er achter te komen wat het is.
Zoals je in dit topic probeert :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:32

Wij hadden op het werk ook een ouder paard dat - bleek later - steeds slechter begon te zien. Hij schrok bijvoorbeeld van onverwachte beweging (schaduw) of verkleuring (strepen op de weg) onder zich. Iets waar hij nooit eerder last van had. We hebben toen een VA laten komen en die constateerde dat hij inderdaad slechter zag. Hij hoefde niet meer ingezet te worden en heeft nog een lange tijd op het land van zijn pensioen mogen genieten. ;)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:34

Shenavaillie en TS.
Zoals ik in mijn vorige post al zei is mijn vorige paard (bijna 9 jaar geleden overleden) ook volledig blind geworden. Maar wij reden nog gewoon samen in het bos. Dus dat kan ook :-)
Letterlijk en figuurlijk blind vertrouwen in elkaar.
Maar het is denk ik hoe dan ook belangrijk uit te zoeken waarom een paard op een bepaalde manier reageert. Want een paard doet m.i. nooit iets zonder reden. En nogmaals dan is het onze taak uit te zoeken wat er is. Soms best jammer dat paarden niet (met taal) kunnen praten.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:56

laat zijn oogjes is nakijken..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:43

jetm schreef:
Shenavaillie en TS.
Zoals ik in mijn vorige post al zei is mijn vorige paard (bijna 9 jaar geleden overleden) ook volledig blind geworden. Maar wij reden nog gewoon samen in het bos. Dus dat kan ook :-)
Letterlijk en figuurlijk blind vertrouwen in elkaar.
Maar het is denk ik hoe dan ook belangrijk uit te zoeken waarom een paard op een bepaalde manier reageert. Want een paard doet m.i. nooit iets zonder reden. En nogmaals dan is het onze taak uit te zoeken wat er is. Soms best jammer dat paarden niet (met taal) kunnen praten.

Helemaal met je eens. Onder de man een blind paard rijden is daarnaast ook nog eens anders dan voor de koets in een drukke stad, waar continu van alles onverwacht voorbij komt. Vroeger op de manege stond een volledig blind paard, dat door één van mijn stalgenootjes inderdaad - onder de man - gereden werd en dat ging lange tijd goed. Hij vertrouwde haar volledig, tot hij op een dag vanuit het niets aan de kletter ging en dwars door de kantineruit vloog. Toen was het klaar. Het paard dat wij op het werk hadden, kon in het begin ook nog gewoon gereden worden, maar naar mate het zicht slechter werd en hij op een dag een gevaarlijke situatie veroorzaakte door onverwacht gedrag (hier was ik zelf niet bij), hebben we besloten hem uit het schema te halen. Hij mocht zijn dagen op het land slijten. Wij wilden namelijk niet wachten tot het een keer echt fout zou gaan. Het is in een rustige omgeving, zoals jij ook al aangaf, beter te doen. ;)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:13

Van de week een vriendinnetje er op gezet en meneer had nergens last van. Stond meer wind dan normaal..gekke geluiden dus of het nou wel of niet aanstellerij is..het ligt aan mij...zelf niet meer gereden afgelopen dagen dus ben benieuwd hoe hij met met mij gaat doen....

Maar het ogen verhaal hou ik in mijn achterhoofd, al vermoed ik dat hij nog prima kan zien!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:22

Aanpakken die handel, kijken is stelling naar binnen tempo terug is flink voorwaarts drijven. Nog steeds vervelend? Spreek hem maar eens even flink toe! Geef hem in elk geval niet het gevoel dat je bang bent.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:58

Danielledm schreef:
Van de week een vriendinnetje er op gezet en meneer had nergens last van. Stond meer wind dan normaal..gekke geluiden dus of het nou wel of niet aanstellerij is..het ligt aan mij...zelf niet meer gereden afgelopen dagen dus ben benieuwd hoe hij met met mij gaat doen....

Maar het ogen verhaal hou ik in mijn achterhoofd, al vermoed ik dat hij nog prima kan zien!

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard en zoals eerder gezegd is het afleiden met oefeningen, stellingen bij mij ook de beste manier. Het begint altijd met echt schrikken, maar daarna maakt hij er misbruik van en blijft het een beetje uitmelken zeg maar. Heel lastig! Langs de ene kant moet je dus kordaat zijn en hem ook afleiden, maar langs de andere kant moet je ook vertrouwen geven! Ik vind dit erg moeilijk en pak daarom les! Dit heeft bij mij erg geholpen! Veel succes in ieder geval!

En dat gevoel dat jij beschrijft in je openingspost.... Dat heb ik ook wel hoor! Ik begrijp je helemaal, maar het is erg belangrijk om in eerste instantie daar vanaf te geraken omdat dit ook het rijden beïnvloed (paarden voelen je zo goed aan)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:00

Past het zadel goed?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 10:56

Heb inmiddels een andere oplossing gevonden :p verhuis van stal!

Heb mijn paard 3 weken vakantie gegeven en de eerste de beste keer dat ik er op zat was hij vervelend. Ben afgestapt en uiteindelijk in de auto zitten huilen...heb het niet naar mijn zin op stal. Toevallig kwam er een stal vrij bij een klein pensionstalletje bij een vriendinnetje van mij en daar ga ik nu heen. Misschien word het ook tijd om wat rustiger aan te doen en niet te veel te willen van hem.

Bedankt voor jullie reacties!

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:02

Mijn verzorgpony had het ook een beetje hij zag minder waardoor hij sneller schrok van dingen hij is ook ongeveer 20 jaar

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:50

Mijn paardje had dit ook, overal spoken. Soms ging ze 10x voorbij een hoekje en de 11de keer verschoot ze immens van weet-ik-veel-wat. Ik verschoot me dan natuurlijk ook een hoedje, want je verwacht je er natuurlijk niet aan. Van zodra ik begon 'te werken' met haar, was dit beter. Ze deed eigenlijk enkel moeilijk als ik haar 'de ruimte' gaf om moeilijk te doen. Soms dacht ik "gho, ze heeft gisteren erg hard gewerkt, laten we vandaag even wat losrijden" en dan had ik 't aan m'n been. Als ik doorwerkte dan was 't gedaan.

Misschien laat je onbewust je paardje wat rustiger werken omdat je vindt dat ie dat verdiend heeft, maar doet ie daarom zo in de bak? Zo was 't althans bij de mijne. :-)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:05

Danielledm schreef:

Je geeft het hier zelf al aan, het ligt aan jou... Heb ik helaas ook gehad, heeeel lang! Je bent nu in een negatieve cirkel beland, je verwacht het al. Hierdoor span je onbewust iets aan en geef jij je paard het startsein ;)

Ik ben meerdere malen door de bak gevlogen, want ook mijn pony was er supersnel in, alles geprobeerd, voltes draaien, bij me houden, afleiden, aan de longeerlijn enz... Ik weet niet hoe ik erop kwam, maar ik besloot om op "zijn" schrikmoment alles los te laten, ipv teugels kort/verstrakken/zelf schrikken enz, ging ik goed op mijn kont zitten en gooide mijn teugels echt los :D haha het werkte, mijn pony was daarvan zo in de war dat hij vergat weg te rennen ;) Daarna pakte ik alles weer op en ging gewoon verder met rijden.

Je zegt dat je gaat verhuizen, top, een nieuw begin. Probeer voor je te zien dat in deze bak echt geen bakkabouters zijn. Zelfs als je paard het wel denkt, ontspan, er zijn geen bakkabouters, ga een liedje zingen en ontspan :) Probeer zelf ook je blik niet te focussen op "mogelijk enge dingen", negeer het, ga gewoon lekker rijden. Succes!