Brittneyx schreef:even voor de duidelijk: ik wil hem zo lang mogelijk hengst houden voor zijn bouw zodat hij kan uitzwaren. Hij staat alleen omdat hij de merrie's probeert te dekken hen opjaagt en hen bijt.
Hij is pas 1 jaar zijn teelballen zijn nog niet eens volledig ingedaald waarom zou ik hem nu al ruinen?
Met opfok hebben wij slechte ervaringen. Een vorige hengst heeft vanaf spenen tot z'n 2 jaar in de opfok geweest. Hij kwam terug als een compleet verwildert paard waar geen handelen meer aan was. Tot aan zijn 6 jaar hebben we allerhande dingen geprobeerd om er een handelbaar paard van te maken. Dit is helaas niet gelukt en we hebben hem moeten verkopen.
hij staat 23u per dag in de weide. Ik poets hem uitgebreid (40minuten ongeveer) en stap er 20 minuutjes mee in de piste dit hangt af van dag tot dag. Soms gebeurt er niets soms enkel borstelen.
Volgens mij kan het echt geen kwaad om ermee bezig te zijn. Er is helemaal nog geen sprake van inrijden en dit gebeurt enkel wanneer hij er klaar voor is. Hij moet leren respect hebben voor mij en mijn persoonlijke ruimte respecteren. Dat is veel makkelijker nu dan als het een puberende 3 jarige is.
Doodongelukkig is hij zeker niet, dit vind ik ook een zeer ongepaste reactie, je hebt hem nog nooit gezien en weet niet hoe hij zich gedraagt. Hij zit in de weide naast een merrie en ruin (eigenaren) en aan de andere kant onze 2 merrie's hij heeft dus zeker sociaal contact met hen en is niet volledig afgezonderd
Het kan volgens jou geen kwaad maar als je het allemaal zo goed wist had je deze problemen niet. Dit is nog een baby een peuter hooguit, die stuur je toch ook niet naar de middelbare school? Je belast hem geestelijk ontzettend en daarnaast bied e hem geeneens ontspanning met soortgenoten. Ik hoef dit paard echt niet te zien om te kunnen weten dat hij doodongelukkig is. Een paard is een KUDDEdier, en t feit dat jij hem langer hengst wil houden is puur egoïsme, want als jij het beste met je paard voor hebt laat je hem gewoon ruinen en met bij de merries staan.