snel vervelen, dwergeitje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:16

Dit topic gaat weer niks worden denk ik..
TS vraagt niet om reacties waarin staat dat haar paard ergens anders gestald moet worden, Een paard er bij of een shetje.
Ze vraagt of een geitje helpt tegen verveling.
Ik vind van wel, mijn paard vind het leuk.
Beter dan helemaal alleen.
En wat denk je dat een tweede paard kost.
En wie zegt ze daar tijd voor heeft?

Ts, mijn paard vind het helemaal leuk, schaapjes.
En ik zal het zeker doen. Mijn paardje is er echt van opgeknapt :)
Tuurlijk is een paardje beter, een paard is nou eenmaal een kudde dier.
Maar als dat niet kan qua tijd en geld zal ik zeker een leuk geitje doen :)
Kan alleen maar beter toch? ;)

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:18

Tessa_93 schreef:
Dus even kort door de bocht, (bedoel het niet gemeen!!), maar je moet je paard dus maar isoleren omdat ze elkaar anders kunnen verwonden?

Ik isoleer haar niet hoor. Ze heeft geen schrik van andere paarden, omdat ze vaak op de manege komt. Van mensen heeft ze ook geen schrik. Het is een paardje met een heel cool karakter.

Het is ook niet voor iedereen even makkelijk om NOG een paard of shetlander bij te kopen :)
Die beestjes vragen heel veel tijd en ik wil die ook volledig geven. Ik heb onlangs mijn paardje moeten verkopen zodat ik mijn tijd kan steken in de 2 jongere.

Daarbij is het misschien ook interessant om te weten dat ik 17jaar ben, dus nog onder de hoede van mijn ouders. Ik beslis dus niet alles alleen en ik heb hier ook geen rede toe vind ik. Ik respecteer mijn ouders en probeer gewoon een makkelijke oplossing te vinden voor mijn paardje. Als het niet lukt met de geit dan moeten we maar een andere oplossing vinden.

Ik ben ook geen penny meisje :o Maar steek mijn tijd volledig in paarden en studies. Dat zijn 2 belangrijke dingen voor mij.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:19

privace schreef:
Shirley schreef:
Misschien kun je haar dan beter op een plekje zetten waar ze wel met soortgenoten kan spelen ?

Dit is niet volledig mogelijk. We hebben ze graag thuis staan en op de manege zijn er geen soortgenoten van haar. Ik heb ook nog een jaarling maar die staat op de manege met andere jaarlingetjes. Zij kan binnenkort dan wel bij haar staan, maar we zijn altijd wel wat bang voor risico's die zich daaruit voortbrengen. Ik heb namelijk al wat verhalen gehoord van paarden die elkaar verwonden. Zelfs ééntje die gestorven was door schot tegen haar hoofd.

Daarbij hebben wij 3 wei's met voldoende gras, we betalen hier heel wat voor dus het zou stoms zijn dat we die niet gebruiken.

Ik hoop dat jullie mij niet verkeerd begrijpen, en ik zou ook geen reltopic willen veroorzaken :o maar op een andere plek zetten is ook volledig uitgesloten :\

Op de manege staan geen soortgenoten van haar? Leg die eens uit?

Als je drie weides hebt kan daar best nog een dier bij, en dan kan je zoals hierboven al gezegd is beter een shetje nemen dan een schaap/geit.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:20

Telpeva schreef:
Als er helemaal geen contact is met andere paarden, vind ik het sneu om er een dwerggeitje neer te zetten. Een paard heeft andere paarden nodig.

Veel weet ik niet over dwerggeitjes, maar die heb ik ook nog nooit alleen zien staan, ook altijd in een groep. Daarbij zou het niet mijn keuze zijn, ik vind een dwerggeitje te klein voor bij een paard. Als je al bang bent wat 2 paarden elkaar aan kunnen doen, ben je dan ook niet een klein beetje bang voor wat één paard een piepklein dwerggeitje aan kan doen? het paard hoeft maar een lompe misstap te zetten... 1x te bijten, 1x zijn hoef te verzetten, en geitje is byebye

We hebben een kat op stal en die slaapt bij haar. Al 2 jaar en leeft nog steeds ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:20

Tsja eldora, dat vind ik heel simpel. Kun je een paard niet bieden wat hij verdient, moet je geen paard kopen. Ik vind het egoïstisch om een paard alleen te houden. Ik dacht ook altijd, ooh een geitje kan wel. Tot ik zag hoeveel problemen het zo'n paard brengt, en wat hij allemaal wel niet mist. Mijn pony was doodongelukkig toen ze alleen stond, met een geitje was dat iets minder, maar ik heb haar zien opbloeien en heb haar nog nooit zo gelukkig gezien sinds ze met een ander paard staat...

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:20

N geit en n shet verschillen heel weinig in onderhoudskosten hoor, heb beide (gehad) + als een geit ziek wordt kun je m 9 vd 10 x meteen laten inslapen want als n geit ziek wordt istie ook meteen goed ziek, zou dan eerder voor n shetlander gaan kwa geld maakt het echt geen / heel weinig verschil..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:21

1 geitje wordt overigens ook niet gelukkig.
Dan zul je toch aan meer geitjes moeten denken. En het zijn extreme ontsnappingskunstenaars.

Ben nog steeds benieuwd waarom je jaarling niet bij je twenter kan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:22

Misschien wil de manege wel een paar gezelschapsdieren beschikbaar stellen ?
Die zullen wellicht heel blij zijn met wat extra weidegang voor de jaarlingen en/of misschien wat oudere paarden in hun vrije tijd ?

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:22

eldora1 schreef:
TS vraagt niet om reacties waarin staat dat haar paard ergens anders gestald moet worden, Een paard er bij of een shetje.

Bedankt! Iemand die mij wilt begrijpen :D Ik ben je heel dankbaar hiervoor!

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:24

xJitskee schreef:
Tsja eldora, dat vind ik heel simpel. Kun je een paard niet bieden wat hij verdient, moet je geen paard kopen. Ik vind het egoïstisch om een paard alleen te houden. Ik dacht ook altijd, ooh een geitje kan wel. Tot ik zag hoeveel problemen het zo'n paard brengt, en wat hij allemaal wel niet mist. Mijn pony was doodongelukkig toen ze alleen stond, met een geitje was dat iets minder, maar ik heb haar zien opbloeien en heb haar nog nooit zo gelukkig gezien sinds ze met een ander paard staat...

mmh en mijn vorig paardje stond liever alleen dan met andere. Want als ze alleen was stond ze heel gelukkig te grazen ect. Met andere paarden sloot ze zich af. En ze heeft als ze klein was steeds met andere paarden gestaan

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:24

Iris82 schreef:
Ben nog steeds benieuwd waarom je jaarling niet bij je twenter kan?

Zelfde vraag. Dan hoef je geen ander paard te kopen en staan beide paarden met een soortgenoot.

@ Eldora1: Een geitje gaat dus NIET helpen tegen de verveling, hier antwoorden bokkers ook op. Een paard heeft een ander paard nodig tegen de verveling. Mijn pony heeft jaren alleen en jaren met schapen gestaan. Dat maakte echt geen bal uit hoor :n Pas toen er een ander paard bij kwam veranderde hij helemaal. Echt ik schaam mij dood dat hij zolang alleen heeft moeten staan en geen haar op mijn hoofd die óóit nog voor een langere periode een paard alleen laat staan.

En TS: Dat is het enige antwoord wat je wilt horen, maar snap je dan niet dat je paard gewoon een soortgenoot nodig heeft en géén geit?

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:24

T zal vast iets helpen maar of je paard er gelukkiger van wordt? + t geitje zal er ook niet blij van worden dan moet je er al 2 bijzetten en dan krijg je weer dat ze meer met elkaar bezig zijn dan met je paard + meer kosten...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:25

Je hebt toch 2 paarden ts? Ook nog een 1 jarige? Ik snap dat een tweede paard aanschaffen geen optie zou zijn. Maar een geit of een shetlander zit weinig verschil in kwa onderhoudt. En anders iemand aanbieden om een paard bij jullie in de wei te zetten? Kan toch niet zo wezen dat je omdat je bang bent dat het paard zich verwond hem maar alleen gaat latten opgroeien? De meeste ongelukken in de wei gebeuren juist bij paarden die alleen staan of die elke keer wisselen dan weer alleen en dan weer met een paard samen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:27

Mijn ponys vonden schapen ook erg leuk, maar ik merk dat ze met elkaar heel anders omgaan dan met een schaap. Ik vind het sneu om een paard en een geit samen te zetten, het zijn beide kuddedieren die sociaal contact met soortgenoten nodig hebben om echt happy te zijn.

Mijn pony heeft ook een poosje alleen gestaan op jonge leeftijd met alleen schapen. Zij is opgegroeit tot een dominante pony waarmee ik lastig tussen vreemde paarden kan rijden. Ze is heel erg opgeknapt toen mijn eerste shet erbij kwam. Dus ik heb van dichtbij gezien dat een schaap of geit een paardenmaatje niet kan vervangen. Daarbij kan een geit ook de staart van je paard op gaan eten.

Je hebt de ruimte en je hebt nog een ander paard. Waarom dan zo moeilijk doen terwijl je de oplossing eigenlijk al binnen handbereik hebt? Verwondingen kunnen altijd voorkomen, ze kan ook struikelen in de wei en haar been breken. Maar als je een stabiele kudde hebt dan is er snel rust. Die van mij hebben in die 10 jaar dat ze nu samen lopen een wondje gehad. Ze hebben de ruimte en kunnen elkaar uit de weg gaan mocht er eens onenigheid zijn.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:27

Shirley schreef:
Die zullen wellicht heel blij zijn met wat extra weidegang voor de jaarlingen en/of misschien wat oudere paarden in hun vrije tijd ?

Er zijn geen 2jarige meries beschikbaar, zoals ik al eerder zij. Enkel hengsten van 3jaar. Komt niet volledig goed hé :')

Mijn merrietjes heeft ook 1 jaar en half met een hengstje gestaan waarmee ze is opgegroeid. Maar die meneer heeft zijn paardje ook mee naar huis genomen.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:27

xJitskee schreef:

Ik vind dat het prima kan..
Ze staat niet alleen en ik rij vaak samen met andere paarden.
Maar goed ieder z'n eigen ding.
Ik weet zelf ook best dat een paard een kudde dier is.
Maar bij ons kan dat nu nog niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:28

Wat raar? Als je een geit erbij kan nemen, kan je toch ook wel een shetje erbij nemen? Scheelt niet veel in kosten en tijd besteden aan..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:28

Maar je hoeft er van toch geen paard bij te kopen? Je schrijft zelf dqt jullie ook nog een jaarling hebben die lekker naar huis halen en bij elkaar zetten als je toch genoeg land hebt. Juist hardstikke goed verschillende leeftijden bij elkaar. En als de een merrie is en ander hengst(de enigste reden waarom ik kan bedenken dat je ze niet bij elkaar hebt) hengst gewoon castreren ze hebben over algemeen als ruin een leuker leven.

groetjes genja

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:29

privace schreef:
Shirley schreef:

Er zijn geen 2jarige meries beschikbaar, zoals ik al eerder zij. Enkel hengsten van 3jaar. Komt niet volledig goed hé :')

Mijn merrietjes heeft ook 1 jaar en half met een hengstje gestaan waarmee ze is opgegroeid. Maar die meneer heeft zijn paardje ook mee naar huis genomen.

Met oudere dieren, uiteraard merries of ruinen ;) , zal ze ook heel blij zijn !

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:29

privace schreef:
eldora1 schreef:

Naja begrijpen :')
Een paard heeft een paard nodig punt uit, ik ga jou toch ook niet opsluiten in een ruimte met een vogel?
want jij hebt ook menselijk contact nodig.
een shet en een geit kosten even veel in onderhoud en dat is veel beter voor het dier, het is gewoon mishandeling om een paard zonder vriendjes te zetten.
weetje wat ik denk TS jij wil alleen maar horen wat jou uit komt, en dat is dat geiten en paarden prima samen kunnen.
newsflash dat gebeurd dus niet, veel shetjes zijn gratis af te halen, haal gewoon een shetje voor je paard dat is echt het beste.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:30

genja schreef:
Maar je hoeft er van toch geen paard bij te kopen? Je schrijft zelf dqt jullie ook nog een jaarling hebben die lekker naar huis halen en bij elkaar zetten als je toch genoeg land hebt. Juist hardstikke goed verschillende leeftijden bij elkaar. En als de een merrie is en ander hengst(de enigste reden waarom ik kan bedenken dat je ze niet bij elkaar hebt) hengst gewoon castreren ze hebben over algemeen als ruin een leuker leven.

groetjes genja

Haha ik beslis niet over iemand anders zijn paard om die te laten castreren. Dat hengstje was niet van mij hoor :p

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:31

privace schreef:
xJitskee schreef:

mmh en mijn vorig paardje stond liever alleen dan met andere. Want als ze alleen was stond ze heel gelukkig te grazen ect. Met andere paarden sloot ze zich af. En ze heeft als ze klein was steeds met andere paarden gestaan

Idd, precies dit.
Die van mij heeft vroeger ook altijd met andere gestaan.
Maar die sluit zich ook af

En een shetje wil ook wel wat meer dan alleen op de wei staan..
Dat zou dan ook mishandeling zijn omdat hij dan geen beweging/ aandacht krijgt.
Laatst bijgewerkt door eldora1 op 21-04-14 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:31

Huh maar je schreef toch dat je een jaarling hebt die naar huis kan komen?

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:32

privace schreef:
eldora1 schreef:

Naja begrijpen :')
Een paard heeft een paard nodig punt uit, ik ga jou toch ook niet opsluiten in een ruimte met een vogel?
want jij hebt ook menselijk contact nodig.
een shet en een geit kosten even veel in onderhoud en dat is veel beter voor het dier, het is gewoon mishandeling om een paard zonder vriendjes te zetten.
weetje wat ik denk TS jij wil alleen maar horen wat jou uit komt, en dat is dat geiten en paarden prima samen kunnen.
newsflash dat gebeurd dus niet, veel shetjes zijn gratis af te halen, haal gewoon een shetje voor je paard dat is echt het beste.[/quote]

Dus volgens jou mishandel ik mijn paard? :D haha sommige mensen gaan ver in hun fantasie. Ik vind het heel erg dat je iemand beledigt voor een vraag die men stelt. Ik heb heel wat mensenkennis maar dat je zo ver kunt gaan hierin vindt ik er ver over gaan. Bedankt voor het 'compliment'. Ik zal het onthouden, vanaf nu mishandel ik mijn paard :roll:

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:32

privace schreef:
genja schreef:

groetjes genja

Haha ik beslis niet over iemand anders zijn paard om die te laten castreren. Dat hengstje was niet van mij hoor :p

En waarom kunnen je jaarling en je twenter niet samen?