De wanhoop nabij.. mijn hengst gedraagd zich als hengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Re: De wanhoop nabij.. mijn hengst gedraagd zich als hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:53

Je zegt zelf ik zit met mijn handen in mijn haar ?????
Wat heb ik dat beest aangedaan ?????
Inderdaad ik vind dat jij dik in de fout bent, eigenlijk ben jij zelf oorzaak van heel het probleem.
Die hengst hengst laten is vragen om problemen, je hebt het lang zonder problemen gehad maar nu blijken ze er toch te zijn, dat is niet die hengst zijn fout, die is gewoon hengst.
Jij had dit moeten regelen toen al.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:07

aeolusnr1 schreef:
Je zegt zelf ik zit met mijn handen in mijn haar ?????
Wat heb ik dat beest aangedaan ?????
Inderdaad ik vind dat jij dik in de fout bent, eigenlijk ben jij zelf oorzaak van heel het probleem.
Die hengst hengst laten is vragen om problemen, je hebt het lang zonder problemen gehad maar nu blijken ze er toch te zijn, dat is niet die hengst zijn fout, die is gewoon hengst.
Jij had dit moeten regelen toen al.

Ook goedenavond.
Misschien had je eerst even moeten vragen hoelang ik mijn paard al heb, wat zijn voorgeschiedenis is en wat de situatie is. Om het jou simpel te maken beantwoord ik ze nu wel even.

Ik heb Boris vanaf zn +/-16e. Hij heeft toen 4/5 jaar met een hengstenvriend gestaan en dit probleem is nooit eerder voorgekomen, dikke vrienden en altijd aan het dollen en spelen.
Omdat hij toen al 16 was, heb ik hem nooit laten castreren, toen was hij al op leeftijd en het was helemaal niet nodig om te castreren.

Als je nu de openingspost nog een keer leest, en de reacties, mag je daarna proberen normaal te reageren in mijn topic, zonder direct je verkeerde conclusies klaar te hebben.

Ik tem even op jouw bericht omdat ik het niet normaal vind dat je mij beschuldigt, terwijl ik alles doe wat in mijn vermogen staat om mijn Shetlander te helpen.

Bedankt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:25

Ik weet ook wel dat het niet jouw bedoeling is het dier lastig te vallen, en ik weet ook wel dat je het beste wil voor je dier.
Maar in alle eerlijkheid wat jij doet met een hengst is niet het beste, dat is het dier in een soort beperkte leefwereld houden.
Je hebt het probleem voordien niet gehad, ze stonden ook alleen met hun tweetjes, en dat ging goed.
Maar nu er anderen zijn is het hengstengedrag , de drift tot dekken, het macho gevoel er duidelijk weer en tonen de problemen zich duidelijk.
een hengst laat je alleen hengst als het een dekhengst is, dan kan hij dagelijks, soms meerdere keren per dag zijn dek doen, daar is hij voor gemaakt, dat is zijn ding , dat is zijn drift.
Na castratie kan zo'n paardje weer gewoon paard zijn, kan hij gewoon bij anderen, kan hij ook op de weide bij anderen, in groep buiten samenritten maken (hier niet meer want de leeftijd begint al hoger te worden)
Een hengst hengst houden omdat hij nu eenmaal als hengst geboren is, tjaaa het klinkt soms stoer dat jij kan vertellen, ik heb een hengst, en bij mij is hij braaf, maar naar het paard toe is het een soort foltering.
Ik zeg alles nogal kort af, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Wij maken regelmatig trektochten, er was ooit eens iemand mee met een hengst, was idd een brave, onderweg wilden we ergens overnachten, hengst moest apart in een stal, de rest van de groep 6 andere paarden merries en ruinen konden samen op de weide.
Leuk leventje zo hengst zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:34

Het zou mooi zijn als iedereen even goed zou lezen, ts vraagt om hulp bij een hengst die al 16 jaar hengst was toen ze hem kreeg, als ze toen een topic had geopend met de vraag: Castreren of niet dan had iedereen gezegd om het niet te doen mbt de risicos. En nuvallen mensen over haar heen omdat ze hem tot nu toe een prima leven als hengst heeft gegeven alleen lukt het nu even niet en wat ze daaraan kan doen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:38

Nu, dat is precies de reden dat ik dit topic geopend heb. Omdat mijn hengst nu geen leven heeft (voorheen wel) en ik daar wat aan wil doen.
Daarom vraag ik tips over wat ik het beste kan doen, castreren, chemisch castreren, andere middeltjes etc.

Als Boris vanaf jongs af aan van mij was geweest, was hij al een tiental jaren geen hengst meer geweest.
Maar dat is nu eenmaal niet zo, dus moeten we roeien met de riemen die we hebben.

Eigenlijk herhaal je nu mijn eigen verhaal, voorheen was er geen probleem, nu voelt hij zich rot.
En daarom ga ik daar wat aan doen.

Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat jouw ervaring is dat (oudere?) hengsten na castratie weinig hengstengedrag meer vertonen?

Bigone: Bedankt :j

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:40

Aeolus: Pardon? Dit vind ik wel erg kort door de bocht. Die pony's staan al jaren zonder problemen samen. Alleen een wijsneus zou destijds gaan castreren, met het risico dat erna de onderlinge verhoudingen zodanig veranderen dat het problemen oplevert. Ja, ook als ze allebei gecastreerd waren kan dat.
Niemand had kunnen denken dat de leefomstandigheden zodanig zouden veranderen dat dit het gevolg is.

Ik heb ook twee mini hengsten samen staan. Ze hebben het de hele dag druk met spelen, rennen, vechten, kroelen en samen eten. Ik ben niet echt van plan om er mee te gaan dekken (hoewel er animo genoeg voor is), maar ik ben ook niet van plan om ze te castreren. Een belangrijke reden is het toegenomen risico op hoefbevangenheid, omdat ze elkaar nu prima op gewicht houden. En ik verwacht dat ze na castratie eerder zullen vervetten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:46

nee dat heb ik niet gezegd, eigenlijk weet ik niet of het helemaal zal over gaan.
Maar makkelijker zal het zeer zeker wel worden.
Maar idd op oudere leeftijd zijn er ook wel meer risico's dat is duidelijk.
Maar dat het voorheen wel goed ging, nee het ging allen goed omdat ze in hun wereldje stonden, de wereld is groter dan dat, en je hebt die dus nooit aangeboden.
Let op ik val jou niet aan hoor, maar je stelt de vraag en ik antwoord.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:46

Een van onze hengsten is pas laat gecastreerd, op zijn 12e jaar, en nu is hij 17 en vertoond toch nog steeds wat hengstengedrag. Ik heb dat ook al vaker gezien bij hengsten die wat ouder waren met castreren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:54

Borisje schreef:
Yamcha schreef:
Doe wat voor je paard het beste is, (chemisch) klinkt mij erg risicovol in de oren.

Je kunt hem ook bij een stoere (dragende) merrie zetten. Ben je ineens klaar.

Castreren klinkt voor mij en mijn paard als beste optie. Het is alleen dat het zo risicovol is, anders had ik het allang laten doen..

Helaas heb ik de mogelijkheid niet om hem bij een merrie te zetten.

Als je de operatie niet aandurft, kun je altijd nog chemisch castreren.
Kost alleen een paar centen, maar de castratie, volledige narcose heb je dan niet. Enh de scherpe randjes gaan er dan wel vanaf.
Ik zou willen waarschuwen voor een staande castratie, helemaal met een hengst van die leeftijd is het zaakje toch beter doorbloed, en dat is met recht een risico.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 22:57

Dankje Mousmous, was het ergste gedrag toen wel verdwenen bij ze?

Cassidy bedankt, ik had al het een en ander gelezen over de gevaren bij staand castreren, dus dat was ik inderdaad niet van plan. Morgen ga ik rondbellen voor de mogelijkheden voor chemisch en gewoon castreren :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:59

Gewone castratie zou ik op een dier van die leeftijd in een kliniek laten doen. Niet thuis op een weiland....

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 23:01

Cassidy schreef:
Gewone castratie zou ik op een dier van die leeftijd in een kliniek laten doen. Niet thuis op een weiland....

Ik bedoelde ook inderdaad in een kliniek liggend op tafel :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:09

Dan nog kun je op een fikse rekening rekenen ;-)
Ik zie niet zo goed in wat er mis mee is om een draadje te spannen tussen de hengst+ruin en het probleemhengstje.
Wel contact op die manier; geen geren voor de andere 2.
Zodra de ergste hormonen weer afnemen in september kun je ze weer met zijn 3en zetten.
Is imo niets paardonvriendelijks aan, het is de goedkoopste én minst risicovolle optie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:12

Wildgirl schreef:

Fikse rekening is een kwestie van refentiekader. Bij mij is een gewoon DA bezoek zonder grotere medicatie al snel 140 Euro. Puur consult en voorrijkosten. Mijn eigen veiligheid en die van anderen en andermans paarden is mij alles waard. Een castratie op tafel en vervolgens nabehandeling in een kliniek (Utrecht) kost ongeveer 500 Euro....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:13

Wildgirl schreef:
Ik zie niet zo goed in wat er mis mee is om een draadje te spannen tussen de hengst+ruin en het probleemhengstje.
Zodra de ergste hormonen weer afnemen in september kun je ze weer met zijn 3en zetten.
Is imo niets paardonvriendelijks aan, het is de goedkoopste én minst risicovolle optie.

Alleen zetten vind ik nou niet echt paardvriendelijk....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:17

Cassidy schreef:
Wildgirl schreef:

Fikse rekening is een kwestie van refentiekader. Bij mij is een gewoon DA bezoek zonder grotere medicatie al snel 140 Euro. Puur consult en voorrijkosten. Mijn eigen veiligheid en die van anderen en andermans paarden is mij alles waard. Een castratie op tafel en vervolgens nabehandeling in een kliniek (Utrecht) kost ongeveer 500 Euro....

Dat vindt ik voor een shetlander een fikse rekening, die 500 ;-)
Zolang het beestje regelmatig in real life in contact komt met zijn hengstenvriendje(in de bak/paddock onder toezicht?) en hij voldoende aandacht krijgt is een draadje spannen écht geen misdaad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:22

Wat is de reden dat jij vindt dat een shethengst recht heeft op minder zorg? Een smid gaat echt niet minder rekenen voor een bekapbeurt, een koliekoperatie ineens niet de helft kosten omdat het om een shet gaat? Ja ze eten wat minder en menig stalhouder heeft aangepastte prijzen, maar dat is ook niet overal?

Ik heb laatst nog een discussie gehad met een dierenliefhebber die een operatie op een cavia liet uitvoeren, die in de winkel misschien 10 Euro heeft gekost. Met nazorg en medicatie was ze 500 Euro kwijt. Kun jezelf je hoofd over schudden, eigenaar heeft voor het dier gekozen, die heeft het overleefd en is uiteindelijk heel oud geworden.

Waarde van een dier mag geen criterium zijn om hem of haar de nodige medische zorg of ingrepen te ontzeggen.....en ben je daar niet bereid toe, dan ben je geen dier waard.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:32

Nou nou Cassidy, nu ga je wel heel scherp de bocht door.
Ik zeg niet dat een shetlanderhengst minder rechten heeft dan welk ander dier dan ook; ik zeg wél dat een shetlanderhengst van 20+ een hoger risico met zich meebrengt bij welke operatie dan ook alswel bij chemisch castreren waar praktisch altijd vervelende bijwerkingen bij optreden.
Als zo'n operatie je dan 500 euro kost(of meer bij complicaties), je absoluut NIET de garantie hebt dat zijn hengstengedrag gaat afnemen en het risico is zodanig groot...tja, dan is 500 euro imo veel aangezien het probleem namelijk ook opgelost is met een draadje ertussen.
Of het nou een shetlander,arabier of Quarter is maakt dan helemaal niet uit.
Voor en nadelen tegen elkaar afwegen en ja, dan ben ik wellicht iets harder/zakelijker dan de gemiddelde paarden cq. dierenbezitter.
Ik heb jaren lang meerdere shetlanders gehad, ook hengsten die als ze vervelend werden achter een draadje moesten blijven, en veelvuldig gefokt en ik ga ver om het mijn dieren naar de zin te maken maar, je moet ook realistisch blijven.
Maar, om dan te zeggen ''dan ben je geen dieren waard'', nee dat gaat me te ver.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:39

Ik wou 2 jaar geleden mijn toen 15jarige hengst laten castreren, en DA heeft het me afgeraden omdat ie vreesde dat ie er erg depressief door zou worden. Was nochtans een onhoudbare situatie: liep zich kapot langs de omheining, paar keer in de kudde geraakt en gevochten met een ruin die 200 kg zwaarder was dan hij...

Heb dan uiteindelijk voor chemische castratie gekozen, al ben ik niet zeker dat die aangeslagen is, ben ook mijn aanpak gaan veranderen, en het bleek toch te werken. Nu wordt ie af en toe wat onrustig (chemische castratie moest normaal vernieuwd worden in februari), maar vooral als ik de merries van wei verander, maar na 10 minuutjes is het weer over, is eerder stapvoets, hij rent niet meer tot ie spierbevangen is.

Kan je niet afwisselen dat je hengst de ene week bij zijn "oude" vriendje kan (of lukt dat ook niet?), en de 3de dan alleen, en de volgende week omgekeerd? En mss vindt ie het helemaal niet zo erg in zijn eentje? Als ze nog andere paarden kunnen zien, is dat vaak ook voldoende. Ik heb hier een jong ruintje dat heel graag in een andere wei gaat grazen als de stroom uit staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:39

Het probleem is niet altijd opgelost met een draadje ertussen. Sterker nog, draadje ertussen kan heel gevaarlijk uitpakken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:41

Volgens de TS wel Cassidy, problem solved, over een paar maanden kan hij gewoon weer terug bij zijn vriendjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:50

Genoeg ellende meegemaakt door dat "draadje ertussen". Maar iedereen mag zijn eigen ervaringen maken. Alleen zo jammer dat er een paard soms de dupe van moet worden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:50

Ik heb er ook wel eens eentje gekend die als 16 jarige gecastreerd was.
Als hengst was hij geflipt en na de castratie was hij even geflipt en gefixeerd op merries als ervoor.
Wel iets verschil, maar weinig.
Chemische castratie zou toch ook mijn keuze zijn.
Of de pony in een andere omgeving onderbrengen waar hij minder zicht heeft op de merries.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:58

Cassidy schreef:
Genoeg ellende meegemaakt door dat "draadje ertussen". Maar iedereen mag zijn eigen ervaringen maken. Alleen zo jammer dat er een paard soms de dupe van moet worden.

Ik ben met je eens dat dit zeker niet voor alle hengsten voldoende is; ik ken helaas ook de voorbeelden waar de hengsten met stroom op hun box gezellig de hele dag binnen staan.
Maargoed, aangezien TS aangeeft dat het apart zetten wat ze nu doet perfect helpt denk ik dat ze daarin de beste oplossing heeft gevonden.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 08:29

Wildgirl schreef:

Fikse rekening is voor mij geen probleem, ik heb zelf voor een paard gekozen, en dus ook zelf voor alle kosten die er bij komen.

Wildgirl schreef:
Volgens de TS wel Cassidy, problem solved, over een paar maanden kan hij gewoon weer terug bij zijn vriendjes.

Draadje ertussen is eigenlijk geen oplossing. Voor zijn vriendjes wel, want die blijven ongedeerd, maar mijn paard zit nog steeds met de stress etc. Hij staat nu in een stukje weide waar hij eigenlijk niet mag staan, waar hij alleen zicht heeft op de buurpaarden. Hij fixeert nu erg op die paarden, want hij kan de groep merries niet zien.
Als ik hem naast zijn vriendjes zou zetten, wat opzich wel een optie zou zijn (liever niet, want dan staat hij alsnog alleen, en het is geen paard om alleen te zetten), dan zou hij de merries alsnog zien en zou hij zeker weten door het draad gaan.

hwn schreef:
Ik wou 2 jaar geleden mijn toen 15jarige hengst laten castreren, en DA heeft het me afgeraden omdat ie vreesde dat ie er erg depressief door zou worden. Was nochtans een onhoudbare situatie: liep zich kapot langs de omheining, paar keer in de kudde geraakt en gevochten met een ruin die 200 kg zwaarder was dan hij...

Heb dan uiteindelijk voor chemische castratie gekozen, al ben ik niet zeker dat die aangeslagen is, ben ook mijn aanpak gaan veranderen, en het bleek toch te werken. Nu wordt ie af en toe wat onrustig (chemische castratie moest normaal vernieuwd worden in februari), maar vooral als ik de merries van wei verander, maar na 10 minuutjes is het weer over, is eerder stapvoets, hij rent niet meer tot ie spierbevangen is.

Kan je niet afwisselen dat je hengst de ene week bij zijn "oude" vriendje kan (of lukt dat ook niet?), en de 3de dan alleen, en de volgende week omgekeerd? En mss vindt ie het helemaal niet zo erg in zijn eentje? Als ze nog andere paarden kunnen zien, is dat vaak ook voldoende. Ik heb hier een jong ruintje dat heel graag in een andere wei gaat grazen als de stroom uit staat.

Bedankt! Zijn er toch best veel mensen positief over chemische castratie. :j
Vandaag zullen we de uitkomst horen van wat de dierenarts zegt.
Bij een van zijn vriendjes gaat niet, omdat hij ze allebei haat op dit moment, en vooral zijn oude vriendje (die is ook hengst).
Liever zet ik hem niet langere tijd alleen, nu is gewoon noodzakelijk en het is ook niet anders, dus nu moet hij het er maar even mee doen. Maar met het zicht om hem ieder halfjaar weer een halfjaar alleen te zetten, dat zie ik niet zitten, dat vind ik echt zielig voor hem.

Luckystory schreef:
Ik heb er ook wel eens eentje gekend die als 16 jarige gecastreerd was.
Als hengst was hij geflipt en na de castratie was hij even geflipt en gefixeerd op merries als ervoor.
Wel iets verschil, maar weinig.
Chemische castratie zou toch ook mijn keuze zijn.
Of de pony in een andere omgeving onderbrengen waar hij minder zicht heeft op de merries.

Nu staat hij dus in een weitje waar hij geen zicht heeft op de merries, maar daar staat hij echt alleen, dat wil ik hem niet ieder half jaar weer aandoen.
Die van mij is niet geflipt :+ Dus dat scheelt. Chemische castratie ga ik vandaag naar vragen. :j

Iedereen bedankt voor de reacties weer! Ik heb niet alles beantwoord, maar het is zo wel duidelijk. :)