Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
terpentijn schreef:Heb je wel eens balkjes lopen/draven geprobeerd? Gewoon, cavalletti op de grond in de bak of longeercirkel neerleggen.
Mijn ervaring is dat ze - als ze niet TE stressy zijn om dat aan de kunnen, eerst aan de hand of longe leren uiteraard- hier toch zodanig mee "bezig moeten zijn (met hoofd-hals omlaag), dat er een hoop stress wegvloeit en ze zich erg geweldig en moedig vinden (vooral als ze er uitbundig voor beloond worden).
Heb ik goede resultaten mee bereikt met ook zo'n hazehartje-schrikmerrie die er gewoon van door ging met de berijdster er op, beng dwars door een weide hek heen....
Niemand weet ook, waar zij nou van panikeerde.
Maar gevaarlijk natuurlijk, die merrie schrikt ook overal van op.
Maar de balkjes vond ze meteen geweldig, ze moest zich daardoor met ZICHZELF en haar eigen benen bezig houden, en niet met de omgeving.
Misschien eens proberen? Wellicht is het een manier om haar een zelfbelonende bezigheid te geven, ipv de omgeving bezig te zijn?
Robijntjah schreef:Haha, klopt.
We doen hier ook hele gerichte oefeningen voor. Ik ben absoluut in contact met mensen die hier ervaring en voeling mee hebben en ik weet ook dat dit juist een paard voor mij is.
Alleen af en toe maakt het me zo verdrietig en dan heb ik gewoon even hulp nodig om me eraan te herinneren waar ik het voor doe. En van tips is nog nooit iemand dommer geworden
Robijntjah schreef:Daar zijn we inderdaad ook mee bezig, echter is het iedere keer op een ander moment waardoor ik het onmogelijk altijd voor kan zijn. Beetje jammer
Ik sluit altijd op een positief moment af en probeer het altijd kort te houden en haar voor te zijn!
Jasmijn159 schreef:Robijntjah schreef:Daar zijn we inderdaad ook mee bezig, echter is het iedere keer op een ander moment waardoor ik het onmogelijk altijd voor kan zijn. Beetje jammer
Ik sluit altijd op een positief moment af en probeer het altijd kort te houden en haar voor te zijn!
Lastig. Als ze het steeds op een ander moment doet is dat raar. Kun je echt geen aanleiding zien? Al is het maar een windvlaag of een vogel?
Telkens op andere momenten 'panikeren' doet mij eerder denken aan uitproberen. Maar dat is natuurlijk moeilijk onderscheid te maken...