xTammyy schreef:Als we het dan toch over links en rechts hebben, je kan m toch ook gewoon rechts vastmaken, tenzij je een western zadel hebt?
Goed gezien, ik heb een westernzadel
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Femkeeex schreef:Ik heb altijd links opgestapt, maar daar gaat verandering in komen.
Als je als maar links opstapt, dan kan je paard langzaamaan scheef scheef worden. Alleen maar aan de linkse kant wandelen kan geen kwaad, maar ik vind het toch fijner dat ik met een even veilig en fijn gevoel aan de rechtse kant kan lopen. Ik heb gehoord dat bij een paard dat altijd links opstappen gewend, het een hele heisa is: de eerste keer rechts opstappen. Hij kan zich dan gaan gedragen als een nèt beleerd paard, is dat waar? Ik snap het punt hierin wel, mij lijkt het ook een hele gave, om als je altijd links bent gewend nu rechts te gaan opstappen.
1 paard links, 1 paard rechts Koper schreef:_Femkeeex schreef:Ik heb altijd links opgestapt, maar daar gaat verandering in komen.
Als je als maar links opstapt, dan kan je paard langzaamaan scheef scheef worden. Alleen maar aan de linkse kant wandelen kan geen kwaad, maar ik vind het toch fijner dat ik met een even veilig en fijn gevoel aan de rechtse kant kan lopen. Ik heb gehoord dat bij een paard dat altijd links opstappen gewend, het een hele heisa is: de eerste keer rechts opstappen. Hij kan zich dan gaan gedragen als een nèt beleerd paard, is dat waar? Ik snap het punt hierin wel, mij lijkt het ook een hele gave, om als je altijd links bent gewend nu rechts te gaan opstappen.
Ligt er maar net aan. Mijn paard is aan de rechterkant van z'n rug gevoeliger (oude blessure) dan aan de linker. Als ik aan de rechterkant opstijg krijgt hij mijn gewicht aan de linkerkant van z'n rug ipv de rechter en dat is voor hem veel minder onprettig. Dus het is handiger om aan de rechterkant op te stappen in dit geval.
Ik denk dat 't van paard tot paard verschilt, en dat je zelf het beste kunt doen alsof het doodnormaal is dat je aan de rechterkant opstijgt. Als jij er een punt van maakt gaat je paard dat ook doen. Doe of er niks aan de hand is.
En daar krijg ik dan rare blikken over, of mensen die zeggen "Oh dat mag eigenlijk niet he" (zijn manegepaarden, dus niet m'n eigen).
Maartje1990 schreef:Ik denk dat een paard aan 2 kanten moet kúnnen lopen, in beide gevallen moet jij de controle kunnen hebben. Echter ben ik rechtshandig, rechts dus sterker en dus is voor mij, als rechtshandige, het handiger als paardlief rechts loopt, als er iets gebeurt kan ik mijn rechterhand veel beter gebruiken dan wanneer deze links zou lopen.
Koper schreef:Ieder paard is scheef. Elk paard heeft een sterkere en minder sterke lichaamshelft.
Koper schreef:Maartje1990 schreef:Ik denk dat een paard aan 2 kanten moet kúnnen lopen, in beide gevallen moet jij de controle kunnen hebben. Echter ben ik rechtshandig, rechts dus sterker en dus is voor mij, als rechtshandige, het handiger als paardlief rechts loopt, als er iets gebeurt kan ik mijn rechterhand veel beter gebruiken dan wanneer deze links zou lopen.
Zodra je op je paard gaat zitten moet je wel je linker- en rechterhand even goed kunnen gebruiken. Het lijkt me dus zinvol als je dat oefent en bijhoudt wanneer je niet rijdt. Door bij voorbeeld je paard eens met je andere hand te leiden, of je groente eens met de andere hand te snijden. Wel zo eerlijk tegenover je paard.
dan mag ik graag hun hoofd even weghalen. Koper schreef:Opzadelen doe ik aan de kant waar ik vandaan kom. Soms staat hij aan de rechterkant van de zadelkamer, soms aan de linker. Ik leg m'n zadel er gewoon op zonder om te lopen, dan kan dus van rechts of van links zijn.