Hoe best veulen introduceren bij ruin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yakari123

Re: Hoe best veulen introduceren bij ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:57

Hoe is het gegaan?

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 08:09

Beetje laat antwoord maar ik heb een heeeel goed excuus ;-)
Toen ik ging kijken de eerste ochtend na haar aankomst, stond ze niet meer op de wei binnen de omheining maar in de wei (zonder omheining) van de buren... Ze was door de onderste van 4 ijzerdraden gegaan, (zit geen stroom op ijzerdraden) het weidelint met stroom staat op 1,10 en daar kan ze dus los onderdoor lopen. Ik dacht dat stroomlint + 4 ijzerdraden voldoende waren maar niet dus :-)
Gelukkig luistert ze goed (eigenlijk van het eerst moment af al) en is ze meegekomen naar mijn volledig afgesloten tuin waar ze dan een dagje doorgebracht heeft. De tijd dat ik 1 van de 2 weides ponyproof gemaakt had door een extra weidelint op 60cm hoog heb bijgezet...
Gisteren dan de 2e, grootste weide gedaan en nu is alles veilig voor zowel Azul als Gigi !
Vandaar dat ik eerder geen tijd had om te antwoorden...

Bij aankomst paar uurtjes apart gezet. Zowel Azul als Gigi waren zeer nieuwsgierig naar elkaar.
Dan heb ik de scheiding tussen de 2 weides opengezet en ze bij elkaar gelaten.
Eerst alles ok en dan ging ie ineens jagen op Gigi, galop-oren plat naar achter-proberen bijten.
Heb hem met de stem terechtgewezen en toen was hij weer rustig.
Zo nog een paar keer gebeurd, elke keer dat ik het zag heb ik hem terechtgewezen.

Nu is ze ondertussen 4 daagjes bij ons en het valt me op dat ze goed overeenkomen maar Azul weet dat het etenstijd is dan jaagt hij op haar. Ik geef ze elk in een aparte weide eten, ze hebben daar elk een drinkton elk hun hooi en de afsluiting gaat tijdens eten even dicht. (mijn ruin heeft een verleden van ondervoeding-woog 100kg te weinig toen hij bij mij kwam, toch even bij vermelden)
En wanneer ik in de weide kom om te borstelen of te aaien of met 1 van beiden te werken dan gaat hij er ook achteraan. Is dit jaloezie of hoe moet ik dit interpreteren?
Voor de rest komen ze goed overeen, zij volgt hem en hij volgt haar. Ze staan veel in mekaars buurt te grazen en hollen soms samen door de wei.

Toen zij in de tuin stond en hij in de wei (steeds aan de poort) waren ze wel op mekaar aan het "roepen" en wou zowel hij als zij niets liever dan bij mekaar zijn.

Als jullie oplossingen weten voor het voedselprobleem hoor ik het graag...

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 08:17

Dit is Azul:
Afbeelding

En dit is Gigi:
Afbeelding

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:50

Dat voedsel probleem zal denk ik met de tijd beter gaan. Hier was dat ook zo met de nieuwe, ook laatste in rang. Wij hebben inloopstallen (voor elk 1) die wij dicht doen onder het eten van brok. Daarna mogen ze weer los. Zij vond het eerst dood eng om alleen al naast een ander te staan omdat ze tegen de tijd dat ze mij zagen om te voeren haar ook gingen opjagen...meer van...wegwezen, allemaal best dat je er bent, maar dit is wel ons eten! pas als de anderen vast zaten kwam zij erbij en ging met veel aarzel in de laatste stal waar ze dus maar 1 paard naast zich had staan. Al met al is dit nu wel ok. De leidster jaagt haar altijd nog aan de kant als ik ga voeren, maar dat is wel normaal gedrag, de baas eerst :-) maar dit heeft best een tijd geduurd voordat zij gewoon de stal inliep en de gene naast haar niet met oren plat haar probeerde weg te jagen. Moeten ze zelf uitzoeken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:15

Als je op meerder plekken wat eten neerlegt komt dat wel goed.
Tuurlijk moet je ruin ook even wennen nu hij 'concurrentie' heeft, dat gaat vanzelf steeds beter.

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 17:55

Ik geef ze elk in een apart weide eten, afsluiting even dicht tot ze klaar zijn. Niet goed dan?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:31

Als het om hooi gaat hoeft het normaal gesproken niet echt dicht, als de ene plaats bezet wordt gehouden kan er één naar een andere plaats lopen.
Maar het is een beetje uitproberen natuurlijk.

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 20:36

Tgaat over brok en wortelen/appels. Hooi leg ik overal verspreid in de wei. Heb opgemerkt dat zij (veulentje) pas hooi eet als hij er klaar mee is...