Hoe meer vertrouwen krijgen in "nieuw" paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe meer vertrouwen krijgen in "nieuw" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:26

Zelfverzekerd in je schoenen staan! Als je dat doet dan heb je ook meer zelfvertrouwen in je paard, als die weg rent en je denkt; ik haal hem wel weer terug, lukt je dat veel eerder dan dat je bang bent dat die nog harder gaat.
Je paard voelt het wanneer je je onzeker voelt, dus zal die minder snel reageren omdat jij maar twijfelachtige hulpen heeft.
Ook is een begeleider ook wel fijner met een buitenrit :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:42

- Vorige pony : andere gewoontes. Dus die mag en kan je niet vergelijken met dit paard.
- Vorige eigenaresse : ook andere gewoontes. Dus die mag en kan je ook niet vergelijken met jouw eigen relatie tot het paard. Kan je eventueel wel als tip in je achterhoofd houden.

Als het paard bij de vorige eigenaar niet van stal weg kon, wil dat daarom niet meteen zeggen dat jij dat ook niet kan.
Je kan het langzaam opbouwen door telkens een stuk verder weg te stappen, draven of wat je wil en dan weer terug te keren. Eerst bv 15 min van huis, bv om gewoon uit te stappen. Daarna misschien half uurtje enz... Zo merkt het paard ook op termijn dat het niet "eng" is om van huis weg te gaan, want dat je ook weer terug keert.
Niet stoppen als zij wil omkeren. Al ga je maar 1 minuut langer door, ze mag pas terug als jij dat wil. Desnoods afstappen en even er langs lopen als het anders niet lukt.
Met 2 uit gaan rijden helpt ook altijd, doen we hier ook wel. Maar ik merk dan daarna wel dat we bv met 1 tinker helemaal geen last hebben als we alleen willen gaan rijden. De andere maakt er heel wat drama van en wil liever niet van huis, hij riep zowat de hele rit als hij alleen was. Nu mindert dat telkens omdat we blijven oefenen en hij ook merkt dat hij na afloop weer veilig naar huis kan. Stilaan kan ik ook overal met hem alleen geraken, maar dat ging ook niet over een weekje. ;-)

Galopperen en niet zeker zijn buiten, dan zou ik dat gewoon even laten voor wat het is.
Doe voorlopig stap en draf buiten en als je er klaar voor bent een kort rustig galopje.
Rennen denk ik dat later vanzelf wel komt als je jezelf veilig voelt met dit paard en je er zelf klaar voor bent.
Is toch helemaal geen haast bij ;-)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:42

upendo schreef:
De vraag is dus:
Hoe krijg ik het vertrouwen in het paard op een buitenrit en geef ik haar ook het vertrouwen?
Ik ben al heel blij dat ze aan de hulpen is, daardoor zit ik er toch wat fijner op. :)

Je stelt de verkeerde vraag. De vraag is namelijk: hoe krijg ik het vertrouwen in mezelf?
Als je jezelf vertrouwt, kun je op elk paard zonder angst stappen. De angst is namelijk niet gebaseerd op wat het paard gaat doen, maar op wat jij niet kan: controle houden.
Een paard kan altijd een keer gek doen, of wegschieten. Het is jouw taak daarmee om te kunnen gaan en een juiste reactie te hebben.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 17:53

Wat superfijn dat er zoveel aannames gedaan worden, leuk hoor!!

Ibbel, ook als ze zelf gaat als ik haar een lange teugel geef? Lijkt me stug dat ze angstig of bang is in het weiland tegenover stal, in een vertrouwde omgeving. ;)

En Aeolus1, fijn dat je even verder gelezen hebt, als je dat had gedaan had je gelezen dat ik wel les heb, feest! *\o/* En ik heb medelijden met jouw paard als hij zelfs buiten in de perfecte dressuurprikkerhouding buiten moet lopen hoor, de mijne mag lekker met een lang teugeltje haar eigen tempo bepalen als we buiten zijn. En nee, ze struikelt niet over haar eigen voeten. ;)
Over de martingaal, ja, ik ben een zware dierenbeul, zaag graag mijn bit door de mond van het paard heen en trek daarbij het liefst flink hard aan de teugels. For your information, ik heb hem er puur en alleen aan gehangen voor rust in mijn eigen hoofd, rijtechnisch ben ik wel capabel om mijn tekortkomingen anders op te lossen. Weescht niet bang.

En de rest, bedankt, aan jullie reacties heb ik wel wat! Ik ga lekker oefenen met het drachtige mutsje, op mijn eigen tempo en hopelijk kunnen we dan over een tijdje lekker door de omgeving heen stuiteren! :)
Laatst bijgewerkt door upendo op 22-03-14 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:53

Meestal komt het vertrouwen met de tijd.
wat bij mij veel heeft geholpen is om een touw om de nek van je paard te doen. Als er wel wat gebeurd, kun je jezelf hieraan vasthouden en heb je veel meer steun vergeleken zonder. Met de tijd heb je zoveel vertrouwen gekregen, dat je zonder rijd :j. Ik vind het zelf ideaal voor je vertrouwen (ook al gebeurd er niks natuurlijk, het is ook meer voor je gevoel).
Hopelijk gaat het met een tijdje beter tussen jullie :))

edit: nou is Baroe enorm braaf, maar een halstertouw heeft mij echt enorm vaak gered uit moeilijke situaties :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:00

knetterhard schreef:
wat bij mij veel heeft geholpen is om een touw om de nek van je paard te doen. Als er wel wat gebeurd, kun je jezelf hieraan vasthouden en heb je veel meer steun vergeleken zonder. Met de tijd heb je zoveel vertrouwen gekregen, dat je zonder rijd :j. Ik vind het zelf ideaal voor je vertrouwen (ook al gebeurd er niks natuurlijk, het is ook meer voor je gevoel).

edit: nou is Baroe enorm braaf, maar een halstertouw heeft mij echt enorm vaak gered uit moeilijke situaties :+

Haha, ja, ik zat erover te twijfelen, maar ik dacht, dat borsttuig geeft me voor nu voldoende vertrouwen. :)
Volgende keer maar even doen, als ze dan begint te hobbelen kan het toch wel meehelpen en zit ik haar niet in haar mond! :)

Komt vast wel goed, ik sleep Eef gewoon lekker mee!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:10

En vooral niet te veel ineens willen ook :) 1 klein stapje vooruit geeft een boost voor je vertrouwen, maar dat ene kleine stapje té snel vooruit gaan geeft een deuk in het vertrouwen wat nog 3x zo groot is.

Heeft bij mij en mijn stuitermuts 4 jaar geduurd voordat ik haar écht los kon laten buiten zonder te denken "Wat als er nu ineens een kabouter zit en ze in de ankers gaat/niet meer te houden is?" :=
Ik heb tegenwoordig buiten ook een martingaal/borsttuig eromheen hangen, die is ook vooral bedoeld voor mijn eigen veilige gevoel. Zo'n ding doet niks als hij goed is afgesteld en paard niet de kameel uit hangt (en hangt paard onverhoopt wél de kameel uit dan doet hij precies waar hij wel voor bedoeld is dus dat kan ook geen kwaad), maar is wel verdomd prettig om even vast kunnen te pakken bij onverwachte kabouters of blije stuiterpartijen van paardlief :Y) :))

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:48

upendo schreef:
knetterhard schreef:

Haha, ja, ik zat erover te twijfelen, maar ik dacht, dat borsttuig geeft me voor nu voldoende vertrouwen. :)
Volgende keer maar even doen, als ze dan begint te hobbelen kan het toch wel meehelpen en zit ik haar niet in haar mond! :)

Komt vast wel goed, ik sleep Eef gewoon lekker mee!

Inderdaad gewoon meeslepen, de rest komt vanzelf wel met de tijd.
Ze zal je ook steeds meer gaan vertrouwen en jij haar ook, heeft gewoon tijd nodig.
Het is voor jullie beide toch weer een nieuwe situatie.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 00:43

Ik snap eigenlijk niet zo goed waar je je nu zo door aangevallen voelt?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 10:39

Aangevallen?
Nee.

Geïrriteerd door iemand die ontzettend veel aannames doet omdat ze de rest van mijn posts niet gelezen heeft, ja.

Ik vroeg om tips, niet om commentaar dat nergens op slaat... :=

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:48

Mijn eerste gedachte; waarom die galop?
Geef het de tijd, maak lekkere buitenritten in stap en evt draf. Die buitenritten kun je langer maken, maar korte zijn ook juist goed voor het vertrouwen. Doe dingen waarvan jij zeker bent dat het goed gaat.

Zoals anderen al zeiden, ook grondwerk, veel grondwerk, is heel goed voor je vertrouwen. Ik doe zelfs bij nieuwe paarden de eerste 2 maanden (of langer) altijd alleen maar grondwerk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:57

De enige verkeerde aanname die ik Aeolus heb zien maken is dat je geen les hebt.

Vandaar dat ik dacht dat je je aangevallen voelde omdat je zegt 'zoveel verkeerde aannames' en 'ja ik ben een dierenbeul die graag het bit door de mond zaagt en daarbij het liefst hard aan de teugels trekt'.

Terwijl niemand dat ergens beweert?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 14:09

Ze heeft het ook over hulpteugels en dat ik die verkeerd gebruik..

Anyhow, bedankt voor de tips, als het deze kant op gaat dan stop ik met reageren. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:47

Sorry, TS, maar jij bent zelf degene die enorm boos en beledigd van je af knauwt, en bij voorbaat alles als "verkeerde" kritiek opvat, terwijl je tevens degene bent die een topic opent waarin je om adviezen, hulp en inzichten vraagt. Hoe verhoudt zich dat tot elkander?
Je zou iets meer open kunnen staan voor andermans invalshoeken en je wat minder bij voorbaat in de verdediging kunnen gooien.

Je probleem is bepaald niet uniek, er zijn al goede raadgevingen langsgekomen.

Een hele hoop meer geduld hebben met het paard (ook met jezelf als ruiter) zou wat meer rust in de combinatie ruiter-paard brengen, en het paard wat meer vertrouwen in jou geven. Want het is niet zo zeer dat paard dat vertrouwe niet in jou wil steken (aan jou wil geven), maar dat jij het wezenlijk niet in het paard hebt. Tsja, en dat voelt zo'n paard.

Ga eens een paar stappen terug, en stel je eens wat meer in op WIE het paard is, ipv op WAT het paard is/of MOET.

Leer haar eens ECHT goed en grondig kennen, niet alleen als "rijpaard" maar als wezen.
Zo kom je elkaar (in vertrouwen!) tegemoet, en verdwijnt ook de angst.

Succes, en niemand is ooit te jong of te oud om bij te leren, of nieuwe inzichten op te doen.....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:19

upendo schreef:
Ze heeft het ook over hulpteugels en dat ik die verkeerd gebruik..

Dat doe je toch ook? Dat wilt niet zeggen dat je ze op een gemene manier gebruikt, maar die dingen zijn bedoeld voor een bepaald doel. En dat doel is niet: 'hem er omheen hangen om jou een veilig gevoel te geven'.

Toen ik nog een paard had en er bijrijders kwamen kijken (ik reed bitloos) vroegen ze ook of er geen bit in mocht. (Omdat ze zich dan veiliger voelden) Dat mocht van mij niet, wel mochten ze compleet zonder teugels erop stappen.

Je veilig voelen behoort hem namelijk niet in tuigage te zitten. Zo rijd ik altijd zonder cap. Want als ik denk er af te kunnen vallen, stap ik niet op. (En ik vind het ondingen) Als jij een hulpteugel eraan hangt, omdat je 'voor het geval dat' hem kunt gebruiken, ga je dus al de fout in.
Dan ga je namelijk al een stap verder dan je eigenlijk zou moeten gaan. De zekerheid moet je namelijk niet uit een hulpteugel halen, maar uit jezelf.

taigaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:24

Rustig op bouwen van nieuw dingen, geduld, tijd.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 16:39

Ach kom Terpetijn, het rijtje les nemen en weet ik het wordt altijd opgedreund. Met opbouwend commentaar kan ik een stuk meer. Ik reageer niet aanvallend, de boktmoraal hangt me gewoon de keel uit.

Als ik een borsttuigje erom hang voor mij eigen vertrouwen is dat lekker mijn eigen keus en volledig anders dan het bewust niet opdoen van een cap. Daarmee dus ook onvergelijkbaar.

Met de goede tips ben ik bereid wat te doen maar bij deze ga ik het eeuwige gewauwel lekker negeren. :)
Bij deze de vraag om dan ook niet meer te reageren als je niks beters wil bijdragen. Alvast bedankt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:45

Beetje zelfreflectie kan nooit kwaad. Er wordt opbouwend commentaar gegeven, alleen zie jij dat als 'gewauwel'. Erg jammer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:41

Ik vind het ook bijzonder spijtig da je zo in de verdediging gaat.
Paardrijden is een bijzonder moeilijke sport, het leren gaat echt in kleine stapjes, een starter gaat naar een manége krijgt daar een reeks lesjes, de eerste keren idd best heel spannend (hangt idd ook van de persoon in kwestie af) maar al doende leert men en na een jaartje tjaaa het gaat dan al redelijk goed, , dan in een hogere groep en na zo'n drie jaar zit je dan soms al bij de gevorderden.
Dan eigen paarden of bijrijdpaarden, en dan merk je ineens dat deze paarden precies uit een heel ander hout gesneden zijn, soms valt het nog mee maar er zijn er dan bij die je zegt die zijn blijkbaar knetter en daar rij ik niet op.
Maar weer jaartjes verder, alles went, en je leert ook daar mee om te gaan, dan kom je echt bij de sportpaarden terecht, en weer hetzelfde, je denkt ineens dat je op een soort ongeleid projectiel plaatsgenomen hebt, eerder een soort raket die eens gestart tjaaa einddoel moet je nog inprogrameren.
Laat ons aannemen ook dit lukt je dan uiteindelijk, dus op dat moment kan je dus echt al wel wat rijden, je kan blijven zitten en je kan het ook wel sturen en stoppen. dus ook de hevigere paarden, maar je ziet dan mensen die bitloos rijden, je ziet shows waar ze tonen dat ook een paard meestal toch een deel vurige hengsten perfect doen wat er van hen verwacht wordt.
Even denken is dit enkel show of kan dit eigenlijk echt, zou ik dat ook kunnen, en om in die richting meer te kunnen, tjaaa dan moet je dus je meer gaan richten naar de psychologie van het paard, en gaan letten op de kleinste tekens die gegeven worden, en ook dit zal dan groeien en steeds beter worden.
Ik heb trainers hun paard over een heel springparcours zien gaan , dus met bochten en al stap draf en galop, zonder zadel, zonder hoofdstel maar ook zonder halster, ook geen nekring, gewoon niets dus, de ruiter zat er op met zijn armen gekruist en zo het hele parcours gereden.
Knap zou ik zeggen, ik doe het hem nog niet na.
Maar de gedachte dat haal ik nooit in mijn hele leven, maar de verfijning , die richting wil ik wel uit, die is er wel.
Diegenen die zoiets kunnen tonen lopen er niet zo dik, maar het zijn er echt wel een hele reeks, het kan dus echt.
Waarom vertel ik dat nu in deze context, hulpteugels zijn er om even hulp te bieden, en zijn dus echt niet verkeerd, zolang je ze gebruikt waarvoor ze bedoelt zijn, de meeste mensen doen dat ook, maar vinden dan de noodzaak om het paard verder op te leiden en te verfijnen niet echt een noodzaak, dus het probleem blijft en de hulpteugel blijft dan ook.
Het kan verholpen worden maar vraagt heel wat inzet en kennis en heel veel oefening.
Niet ieder paard kan kampioen worden, en niet ieder paard zal het niveau kunnen bereiken dat nodig is om in zo'n show zoals Cavalia mee te kunnen lopen.
Niet iedereen is een topruiter (ik ook niet)
Maar de problemen die hier in deze post hier voorkomen, tjaaa das eigenlijk basis basis training, dat kan elk paard leren, en eigenlijk is het de verantwoordelijkheid van de ruiter zich in te zetten en steeds naar een net iets hoger niveau te klimmen.
Ik zou zeggen verdiep je een beetje in de materie, en ga niet steeds in de verdediging, ieder heeft de mond vol van het respectvol omgaan met zijn paard, maar er een martingaal omhangen enkel en alleen om je een beetje een beter/veiliger gevoel te geven is ook niet echt respectvol meer.
En dit leer je idd nooit in een manége, maar is de volgende stap.
Paardrijden is een leerproces dat eigenlijk nooit stopt, hoe meer je erover leert, hoe meer je merkt, ik kan dat nog niet en dat ook niet en die lijst lijkt eindeloos.
Een mensenleven is te kort om het eigenlijk echt te leren, zo moeilijk is paardrijden echt.
En dit is echt niet een typisch bokkers praatje , dit is gewoon "Horsemanship"

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 20:28

Nee hoor aeolus, dat ligt bij mij, mijn vertrouwen in het paard, niet bij het paard zelf. Ik heb gemerkt dat het paard het kon dus dit heeft niks met training te maken. Wie ben jij om te oordelen over mijn respect naar het paard toe? Als het aan jou ligt moet ik dus rondjes met haar blijven rijden in de bak als er de keus is tussen naar buiten met een borsttuigje om of niet lekker het bos in met dit weer? Dan verschilt jouw manier van denken over fijn dingen doen met je paard met die van mij.

Sassol, zelfreflectie is geen probleem. Ik heb echter nergens gevraagd om commentaren over les of hulpteugels. Jouw eerste post kon ik wel wat mee, de rest van het commentaar niet. Excuses.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:45

Je haalt elke keer iets anders aan dat ik zo gezegd zou gezegd hebben.
Ik vermoed dus dat je me gewoon niet begrijpt.
Maar feit is wel ; als je echt verbetering wil bereiken moet je jezelf meer openstellen, ook voor de mssn net iets gekkere ideeën.

upendo schreef:
Nee hoor aeolus, dat ligt bij mij, mijn vertrouwen in het paard, niet bij het paard zelf. Ik heb gemerkt dat het paard het kon dus dit heeft niks met training te maken. Wie ben jij om te oordelen over mijn respect naar het paard toe? Als het aan jou ligt moet ik dus rondjes met haar blijven rijden in de bak als er de keus is tussen naar buiten met een borsttuigje om of niet lekker het bos in met dit weer? Dan verschilt jouw manier van denken over fijn dingen doen met je paard met die van mij.

Sassol, zelfreflectie is geen probleem. Ik heb echter nergens gevraagd om commentaren over les of hulpteugels. Jouw eerste post kon ik wel wat mee, de rest van het commentaar niet. Excuses.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:46

Gewoon Kilometers maken. 4 maanden is inprincipe nog niks..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 20:49

Prima Aeolus! :)
Als je het op een opbouwende manier nogmaals probeert uit te leggen in plaats van op een neerbuigende belerende manier zou ik dat waarderen!
Anders denk ik dat het voor ons beiden nuttiger is als je het achterwege laat. :)

Alexandra, dankjewel! M'n vriendin gaat morgen lekker mee, dus dan gaan we mooi kilometers stappen! :)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:55

upendo schreef:
Alexandra, dankjewel! M'n vriendin gaat morgen lekker mee, dus dan gaan we mooi kilometers stappen! :)

Dat zeiden ze tegen mij ook altijd ! was best angstig met mn paardje, maar kilometers maken is het beste voor t vertrouwen. Komt vast goed met jullie !

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:00

Seline, ik denk dat veel mensen het niet als negatief commentaar vertellen.
Iets typend uitleggen, kan soms heel anders overkomen dan in werkelijkheid bedoeld word.
Ik zou zelf een beetje maling aan dat negatieve hebben, want het scheelt een hoop frustraties :).
Zeker in jouw situatie heb je die al helaas genoeg gehad. :(:)
De enige tip die vaak helpt is om op je gevoel af te gaan. Jij kent je paard toch het beste en jij weet het beste hoe ze in elkaar steekt.
Doe wat goed voelt en dan komt alles vanzelf stapje voor stapje en probeer vooral te genieten van de momenten samen die je hebt! Je kunt echt meer als je denkt en als je in je gedachtens wat meer chill en ontspanning vindt, dan gaat alles ook weer wat makkelijker. Er kan altijd wat gebeuren (wat als), maar daar moet je juist niet vanuit gaan. Je kunt meer dan je denkt, zolang je maar op jezelf vertrouwd! Ik weet dat het lastig is, maar dat je nu al zover bent gekomen is al een overwinning op jezelf. Vergelijk alles eens met vroeger en nu en je zult zien hoeveel er veranderd is in positieve zin!
Je kunt het echt!