Gedrag fjord,tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:20

Ik zou idd niet naar een specifiek ras kijken en gewoon naar een pony zoeken die bij jou past. Ik ken meerdere tinkers en heb er zelf ook 1 en geen 1 is hetzelfde. Ik heb een enorm heethoofd. Neem de tijd en ga een aantal keer proefrijden. Sterkte met je zoektocht

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:29

Ik zou idd niet naar ras kijken en dus ook niet perse naar 1 van deze rassen. Je hebt meer koudbloeden die koel zijn in hun hoofd. Meestal dan.
Zelf heb ik een fjord kreeg haar toen ze 8 was, nu is ze bijna 19. Koel in de omgang, maar een drabber tijdens het rijden, zenuwachtig, snel en vaak heel druk. Maar ik ken er genoeg die dat niet zijn, het drukke is ook meer vrolijkheid, het zenuwachtige zit in haar karakter.

LovingTweety

Re: Gedrag fjord,tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:38

Mijn tinker is ook niet sloom. Met wandelen naast de man kan ze langzaam zijn omdat ze het saai vindt. Ga je erop zitten is het een heel ander paard. Tegen het pittige/drukke aan.

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:39

Bij mij op stal een ouder tinker merrie-tje bijgekomen waar van we dachten dat ze heel druk zou zijn, nadat ze eenmaal gewent is kan je haar met iedereen wegsturen, en is ze echt een schatje.

Ga goed kijken naar verschillende paardjes, wat ouder ervaren paard is fijn omdat het wat stabieler is. Verder als je hem zou mogen "proberen" voor een aantal weken zou helemaal mooi zijn voordat je er eentje koopt. Dan kan je hem wat beter leren kennen, en zien hoe hij is als hij alleen door jou gereden word.
Mijn kwpn merrie is ook een schat en zet geen stap verkeerd, maar toen ik haar uitleende aan een meisje met wat minder ervaring had ze toch wel streken.. :o

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:41

Niet teveel naar 1 ras kijken! Ik heb een haflinger ook een koudbloed dus, maar die kan ik echt geen week stil zetten! Dan word ze die keer daarop heel erg druk! Pas toen ik aan het rijden was vroeg iemand zelfs nog: dat is nog een jonge zeker? Mijn oude Haflinger (is helaas overleden) kon ik wel rustig 2 weken stilzetten en dan gewoon weer weg rijden! Dus ligt echt aan karakter, en niet perse aan het ras!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:44

Ik heb een fjord maar kan ( helaas) niet zeggen dat hij makkelijk is. Zeker niet sloom vaak meer moeite met terugrijden. Buiten vind ik dat wel heel fijn want ik ben zo een rondje geweest. Hij schrikt haast nooit buiten heeft zo zijn dingetjes maar dat heb je bij elk paard. Hij is wel ontzettend sterk en eigenwijs.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:45

Heb zelf een tinker, en die is alles behalve sloom en rustig. (al heeft hij ook wel zijn dagen dat hij nergens zin in heeft). Maar zal op hem absoluut niemand opzetten die niet door weet te pakken. natuurlijk verschilt dit, mijn verzorg tinker was dus juist wel heel rustig en sloom. als je daarmee in een groep bijv. een galopje ging doen, dan bleef hij ten eerste al helemaal rustig achteraan in zijn slome galop. maar zodra de voorste terug ging in draf of stap deed hij dat ook, er was dan ook geen mogelijkheid om hem dan dat laatste stuk bij te laten draven of galoperen als de rest al stond te wachten. Verschilt dus heel erg. (beide paarden zijn overigens 7 en dus beide een tinker, maar compleet verschillend)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:46

Fjorden zijn niet sloom :) Ze zijn wel vaker rustiger. Maar zoals al vermeld is: in elk paardenras zitten verschillende karakters en uitzonderingen.

Mijn merrie is bijvoorbeeld heel cool als ze ergens van schrikt: ze zal niet gauw op hol slaan, en er valt meestal wel nog te onderhandelen; ze triggert niet meteen in vluchtmodus. Ze staat graag een beetje niets te doen op de weide tussen de andere paarden, maar vergis je niet: tijdens het rijden of grondwerken is ze best heet! En hoe vrolijker ze is, hoe leuker ze het vindt en hoe beter ze in haar velletje zit, hoe drukker ze wordt. Kan je haar voor zich winnen, dan kan je die energie omzetten in samen heel leuke momenten beleven. Maar als je haar niet de baas kan, zet zij die energie om in puur drakengedrag ~~}>

Ze is een echte clown en dol op aandacht (zolang het niet te klef wordt; we bleven cool people 8-) ), en tijdens het rijden mag je je gauw aan een vrolijke bok verwachten. Ze ziet er sloom uit, met haar lieve hoofdje en aandoenlijke blik, maar in haar hoofd is ze ontzettend actief! Je moet er echt continu aandacht bij hebben, want elk foutje of elke mogelijkheid tot de clown uithangen heeft ze gezien, en daar moet je zowel op kunnen anticiperen, als dat je tegen een stootje moet kunnen.

Ik moet bij mijn merrie een goede balans vinden tussen altijd en overal even consequent te zijn (neen is neen; ik ben geen krabpaal (ook niet soms een klein beetje), en drammen mag niet - ook niet voor eventjes), want geef je een vinger, ze neemt een hand; en niet te veeleisend zijn. Van zodra ik te veeleisend, streng en resultaatsgericht wordt, staakt ze en hangt ze de clown uit, om mij te tonen dat ik mezelf veel te serieus neem :+

Het is echt een schat van een paard; wordt er bijvoorbeeld nogal wild gespeeld in de kudde en loop ik er toevallig tussen in, mag ik er 100 % zeker van zijn dat zij rondjes om mij blijft rennen en alle andere paarden wegjaagt <3 Ze heeft een hart van goud, is altijd doodeerlijk en - heel belangrijk - ze heeft altijd gelijk. Ze kan ontzettend goed duidelijk maken hoe ze ergens over denkt, en op het moment zelf ben ik het er niet altijd mee eens, maar achteraf kom ik keer op keer tot het besef dat zij gelijk had en ik ongelijk. Ze denkt nuchter na over alles wat ik van haar vraag, ze is altijd bereid tot het sluiten van een compromis, gaat voor me door het vuur - maar soms moet ze wel gewoon een keer lekker stout kunnen zijn :D

Ik kreeg haar als kado voor mijn Eerste Communie, en nog steeds kan ze me versteld doen staan met haar dolle grapjes en gedrag :+:

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:47

Myraxhorsey schreef:
Ze zijn toch juist heel sloom en rustig? Want dat zoek ik eigenlijk

:') kom langs en ontmoet mijn fjord :Y)
Zolang hij eet is hij sloom en rustig :j en heel soms in omgang en rijden ook, meestal niet.

De tinker die ik gereden heb was ook behoorlijk voorwaards!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:50

Ik heb een Tinker, ze is enorm lief en braaf maar tegelijkertijd een behoorlijke druktemaker. En als ze dan gaat komt het eigenwijze naar boven, zoiets van 'ik wil rennen dus ik ga rennen en zie maar dat je me tegenhoudt'. Niks mis mee zolang je ermee om kan gaan, maar net als iedereen hier wil ik je dus adviseren om gewoon naar een braaf paard te gaan kijken en niet naar een bepaald ras.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:58

Kirsha schreef:
Ik heb een Tinker, ze is enorm lief en braaf maar tegelijkertijd een behoorlijke druktemaker. En als ze dan gaat komt het eigenwijze naar boven, zoiets van 'ik wil rennen dus ik ga rennen en zie maar dat je me tegenhoudt'. Niks mis mee zolang je ermee om kan gaan, maar net als iedereen hier wil ik je dus adviseren om gewoon naar een braaf paard te gaan kijken en niet naar een bepaald ras.

Helemaal mee eens.
Hier ook een Tinker met een kop erop.