wat vinden jullie van een join-up?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:08

Nee, ik heb ze gewoon geleerd dat ze naar me toe moeten komen (tuurlijk, heb geen zin om hun te gaan halen op de weide van een aantal hectare) dus als ze me zien staan ze al voor mijn neus, de ene keer komen ze in draf/galop, de andere keer staan ze naar me te kijken en wachten ze op bevestiging (roepen of ik moet in de buurt komen). Ze draaien dus altijd naar mij toe als ik kom, gewoon omdat ze weten dat het halster dan om gaat en ze van de wei komen.

Niet voor een snoepje od, ze komen gewoon afwachtend voor me staan, "Baas wat gaan we doen". Vragen niet om een snoepje, zijn niet bang.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:09

xSlvna schreef:
En wat heb je daar aan? :+ Ik kan mijn paarden overigens nieteens van schuin achter benaderen, zij benaderen mij.

Daar heb je aan dat je daarna het hoofdstel/halster bijvoorbeeld omdoet op een beleefde manier:)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:10

xSlvna schreef:
Nee, ik heb ze gewoon geleerd dat ze naar me toe moeten komen (tuurlijk, heb geen zin om hun te gaan halen op de weide van een aantal hectare) dus als ze me zien staan ze al voor mijn neus, de ene keer komen ze in draf/galop, de andere keer staan ze naar me te kijken en wachten ze op bevestiging (roepen of ik moet in de buurt komen). Ze draaien dus altijd naar mij toe als ik kom, gewoon omdat ze weten dat het halster dan om gaat en ze van de wei komen.

Niet voor een snoepje od, ze komen gewoon afwachtend voor me staan, "Baas wat gaan we doen". Vragen niet om een snoepje, zijn niet bang.

Ahaa.. En als ze binnen staan krijgen ze eten?

xSlvna

Re: wat vinden jullie van een join-up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:12

Ze staan nooit binnen. Ik haal ze van de wei om te rijden (vaak geeneens poetsen, zadel erop, hoofdstel in, rondje buiten en weer op de wei).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 02:54

lissie_zigor schreef:
(ik doe aan NH en dat is net wat anders, met join up, drijf je het paard van je af om hem vervolgens ontzag voor jou te geven, NH is geen ontzag maar meer samenwerken, daarom kunnen mijn tips en tops niet relevant voor jou zijn)

top:

- je paard heeft respect voor je, hij benaderd jou van schuin achter en dat is de respectvolle manier van benaderen ( hij blijft uit jou confrontatie zone dus dat is goed)

- leuk dat je bezig bent met een andere manier van met je paard omgaan!

tip:

- probeer meer rust over te brengen, het paard heeft verschillende 'druk' punten. probeer ter alle tijden je navel te gebruiken als energie bron, wanneer je met je navel naar zijn kont wijst, zal die harder gaan, wanneer je met je navel naar zijn oksel (bij zn voorbeen) wijst, zal die zijn hoofd zakken. In het begin kun je in plaats van je navel, je zweep gebruiken. Let erop: dat je met je zweep wijst (langzaam en echt wijzen) en niet slaat.. Je moet even de juiste 'knopjes' zoeken bij je paard, maar wanneer je ze eenmaal hebt, kun je zonder slaan met de zweep, je paard gangen laten doen die jij wilt

- nu je weet dat je navel de energiebron is, wees je bewust van je houding. Het eind, doe je heel goed, je loopt voor je paard en je paard volgt, wat je dan doet, je draait je even om en loopt een stukje achteruit... 1. zo word je paard de leider want jij gaat als het ware 'aan de kant' voor je paard (omdat je voor hem achteruit loopt) 2. je staat in elkaars 'confrontatie zone' hierdoor kun je , wat je net bereikt had, kwijtraken.

wanneer je het tempo op deze manier kunt bepalen en je bewust bent van je lichaamshouding, dan kun je de volgende stap zetten en dat noem ik 'dansen met je paard'. Je paard gaat in het filmpje linksom. wanneer jij , je navel iets intrekt (dus een beetje gebogen gaat staan) en je linker schouder naar beneden buigt (naar links) en tegelijkertijd naar rechts loopt (zijwaarts) zul je zien dat je paard cirkels om jou heen gaat lopen..

Heel veel plezier gewenst!

Doe jij toevallig dingen van Chris Irwin? Dit klinkt mij namelijk heel bekend in de oren. Komt erg overeen met de methode van Chris.

Mocht je het niet weten, van 3 t/m 5 mei is hij in Nederland (Arnhem) voor lessen :) . Daaromheen zijn ook nog data in Belgie en Castricum. Zie www.chrisirwin.nl voor meer info en adressen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:26

Ik heb zo gelachen om het filmpje in de openingstopic, wie geeft wie nu beweging?

Een JU is dat iig niet. En wat ik van de JU vindt? Het kan een heel goede tool zijn in handen van iemand die weet waar hij mee bezig is, en bij paarden die het nodig hebben. Dan komt meteen de vraag, welke paarden hebben de JU nodig? Dat zijn er maar heel weinig, het vertrouwen is op andere manieren te verkrijgen dan via de JU en langduriger te verkrijgen. Het probleem van de JU is dat het door velen als lapmiddel wordt gezien om fouten die ze bij de omgang met hun paard maken heel snel weer weg te poetsen, en daar is het nu net niet voor bedoeld. Ga werken aan je eigen ontwikkeling bij het omgaan van paarden, en je hebt de hele JU niet nodig.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:37

Wat een goedzak, dat paard. Mijn paarden pikken het echt niet als ik met mn buiklijn voor ze ben (=remmend) en intussen met de zweep achter ze aan blijf gaan (=drijvend).

Los daarvan; proesten, hoofd laag en één oor op mij gericht zijn het hele streven, dat betekent namelijk dat ze ontspannen en alert op mij zijn :)
Los meelopen hoef ik ze geen rondjes voor te laten rennen, doen ze vanzelf.

Maar goed. Over het algemeen wordt de JU naar mijn idee -gelukkig- belabberd uitgevoerd dus no harm done. Daar komt bij dat het inderdaad een methode is voor extreme gevallen, en in dat soort gevallen is professionele hulp op zijn plaats. Sluit me eigenlijk volledig aan bij cassidy.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:44

Gelukkig doe je het inderdaad gigantisch verkeerd, en ondanks al je verkeerde signalen doet je paard toch nog wat je wil.
Een join up doe je niet met je zweep, maar met je lichaam. Ook ren je niet mee maar blijf je lekker op je plek staan.

En join up is tevens ook niet iets wat je zomaar moet doen. Volgens mij hebben de meesten die dit zomaar doen teveel Heartland boeken gelezen :=

Een join up is een mentaal gigantisch zware oefening voor je paard, omdat je hem dwingt te kiezen tussen de dood of terugkomen bij jou(in het wild is een paard alleen een dood paard, ze kunnen niet zonder kudde, en jij bent zíjn kudde), denk je dat je paard jou dan lief vind? Omdat je hem die keuze hebt laten maken? Nee het is puur om te overleven. En als hij je daarna volgt vertrouwt hij je niet, hij geeft zich over aan jouw macht, is dat de band die je wil hebben?

Mijn paard volgt mij ook als een hondje, overal waar ik ga, en daar is nooit een join up aan te pas gekomen, gewoon wederzijds vetrouwen, respect en tijd, geen mentale mishandeling, want dat is hoe ik het zie.

HuyanaJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:35

kweet nie wat ik moet zeggen..... :n

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:38

ik vindt het geen goede manier! en het schijnt ook helemaal niet te helpen! Daar kan je dus geen badn mee opbouwen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:52

CelestaT schreef:
ik vindt het geen goede manier! en het schijnt ook helemaal niet te helpen! Daar kan je dus geen badn mee opbouwen!

Nou, dat is wat overdreven. Ik had mijn paard al een jaar toen ik toch besloot om onder leiding van een professional een JU te doen. Geïntegreerd in een cursusdag over hoe je je leiderschapspositie naar je paard kunt bevestigen heb ik dat toen gedaan (en daarna ook n heel stuk begeleiding gehad in hoe je daarna verder moet gaan). Mijn merrie was/is ontzettend dominant, en die JU heeft zeker geholpen om te bevestigen dat ik de baas ben, want we kunnen nu een stuk beter met elkaar door 1 deur.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:57

Vjestagirl, daar zeg je wat bij: onder leiding van een pro geintegreerd in een cursus over leiderschap en daarna begeleiding ook nog! Dus geen JU in de achtertuin van een penny meisje :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:41

JU is voor profs en sukkels. De profs hebben het niet nodig; de rest denkt dat dat het interessant staat.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:43

Een join-up is geen manier om snel vertrouwen te winnen. Er is geen manier om 'snel' vertrouwen te winnen, daar gaat tijd over heen.

Als je het vertrouwen van een mens wil ga je deze toch ook niet in een hoekje drijven net zo lang totdat ze doen wat je zegt, met de mededeling 'tadah, nu vertrouw je mij!'... :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:44

ikke schreef:
JU is voor profs en sukkels. De profs hebben het niet nodig; de rest denkt dat dat het interessant staat.......

Grappig, en toch heeft t bij ons écht verschil gemaakt.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:49

vuurneon schreef:
Ehm op je filmpje geef je je paard alleen wat beweging, dit is gelukkig geen join up :=

Dit dus...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:29

Vjestagirl, het kan bij jullie wel degelijk verschil hebben gemaakt want je hebt een hele cursus leiderschap gedaan, niet alleen maar een JU. Persoonlijk denk ik dat die cursus meer gedaan heeft voor je paard en jou dan alleen de JU.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:36

Ik hou het er bij: Join up is het mentaal breken van je paard :)
Geen keuze geven: meewerken of dood.

(even heel plat en lomp gezegd trouwens, zit wel iets meer qua logica achter)

TS, lees idd het als eerst genoemde topic even door, staat enorm veel informatie in :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:35