Paard heeft geen respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Paard heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:20

Parelli longeert ook niet. Meer dan drie rondjes in een richting en een gang worden bij Parelli niet gevraagd. En dat is dan niet om conditie of bespiering op te bouwen maar om het paard verantwoording te leren om de richting en de gang die hij op dat moment heeft vast te houden totdat er een tegencommando komt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:33

Uit al je vragen en antwoorden lijkt het me heel duidelijk dat je niet echt weet waar je mee bezig bent, je kent het woord grondwerk en je kent een paar namen van bekende trainers (vb Parelli) maar er zijn er echt duizenden, en eigenlijk zijn ze niet eens zo heel verschillend van elkaar, de één legt net iets meer aandacht bij dit de ander eerst dat, maar het eindresultaat is bij allen een goed in zijn vel zittend paardje dat met plezier voor je wil werken en dat respect toont.
Je hebt hier al heel veel tips gekregen, de meeste zijn zeer goed, een paar zijn minder goed en dan zijn er echt ook echt verkeerde tips bij.
Vraag is of jij er zo ineens de goede kan uithalen, maar dan moeten ze nog in de praktijk door jou zelf ook nog goed uitgevoerd worden, want dit is dan niet meer theorie, dat is inspelen op alles en nog wat, hoe het paard reageert op wat jij hem aanbied, het is dus deels gevoelsmatig maar wel gebaseerd op ervaring en kunde.
Naar mijn idééé is het altijd verkeerd die dingen zelf te gaan uitproberen, en dan maar hopen dat het een beetje gaat lukken, want in de praktijk lukt het dan voor ongeveer een 40% en de rest is dan wat aanlummelen, tot soms echt verkeerde dingen gaan aanleren.
Neem les, ook in grondwerk en leren paarden te lezen en in te schatten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:25

@ cassidy: ik volg Parelli ook niet hoor. Wat ik doe is een beetje spelen op de grond, wat imo het leiderschap bevestigd en een betere band creert met je paard

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:50

eclair98 schreef:
Giolli, Bedankt voor je reactie! Ik ga het nog vaker proberen!
Maar als ik hem terug wil zetten naar achteren, verzet hij geen voet. Ik heb uiteindelijk met mijn rug hem naar achteren moeten douwen, hij wou het niet!

Met kracht een paard willen laten doen wat jij wilt ga je altijd verliezen. Kan de eigenaar je niet helpen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:02

Het allerbeste is om samen met een ervaren (deskundig!) persoon dit probleem op te lossen. Het gaat namelijk niet alleen om hoe je paard reageert, maar vooral wat je zelf doet. Een paard spiegelt de mens en is erg gevoelig voor lichaamstaal. Omdat wij onszelf niet kunnen zien, of wat wij doen, is het handig om iemand in de hand te nemen die heel specifiek met jouw lichaamstaal en houding aan het werk gaat. Het is heel belangrijk om je bewust te zijn en blijven van je eigen handelen. Om het gevolg op te lossen, moet dus eerst aan de oorzaak gewerkt worden. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:19

max66 schreef:
@ cassidy: ik volg Parelli ook niet hoor. Wat ik doe is een beetje spelen op de grond, wat imo het leiderschap bevestigd en een betere band creert met je paard

En voor dat beetje spelen op de grond heb je kennis nodig, want dat kan bij het verkeerde paard heel verkeerd uitpakken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:52

mmmm, ik weet wel wat ik doe hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:54

Niet er zomaar van uitgaan dat een ander dat ook weet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:02

dat klopt! Ik denk als iemand zomaar wat doet, hij wel teruggefloten wordt door het paard! Dat merk je snel genoeg :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:13

Ik ben ook opzoek naar iemand die kan helpen, dat had ik ook al aangegeven. Ik weet wat ik niet moet doen en doe dit dus ook niet (!!)

Sassol: dat weet ik, maar ik was zó pissed of. Heb hem daarna ook los geklikt en ben rond gaan lopen, om weer af te koelen. Als de eigenaar helpt bij bijv. longeren, is het paard heel braaf. Zodra ik alleen met hem ben is het een draakje!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:21

max66 schreef:
dat klopt! Ik denk als iemand zomaar wat doet, hij wel teruggefloten wordt door het paard! Dat merk je snel genoeg :D

En dat terugfluiten door het paard kan gevaarlijk worden. Je dient te weten waar je moet staan, hoe je er moet staan en waarom je er moet staan. Een trap tegen een knieschijf omdat je net even op de verkeerde plek stond op het moment dat paardlief duidelijk laat zien dat hij het er niet mee eens is, en je bent de klos.

En er heeft ook een keer een filmpje van een Nederlands meisje op internet gestaan, die ook "verkeerd" speelde met haar paard en een trap van haar paard in het gezicht kreeg. Wil je echt niet meemaken hoor!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:23

Die heb ook gezien ja! Ik heb dat dus ook nooit gedaan. Een vriendin van mij had een goede leer pony, die spiegelde je perfect, daar heb ik veel van geleerd (niet genoeg helaas), maar die moest worden ingeslapen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:25

Veiligheid staat voorop, en juist de basis van Parelli hamert op die veiligheid. Op momenten dat je ernaast staat en dat je erop zit. Dus neem de basis van Parelli mee, daarna kun je alle kanten uit en de sky is the limit. De enige beperking die aan Parelli vastzit, is eventueel je eigen gebrek aan fantasie en doorzettingsvermogen. En je ego, als je denkt je eigen mix te kunnen maken en geen programma hoeft te volgen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:30

Ik ga het morgen weer oefenen en ben al druk bezig met inlezen. Ik ga geen eigen mix maken, ik volg liever een van bijv. Parelli die er succes mee geboekt heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:32

Heel verstandig, en succes en veel plezier met je zoektocht.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:32

Dankje wel! Ik vind leuker dan verwacht moet ik bekennen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:36

Parelli heeft een heerlijk droge humor en kan het leuk vertellen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:06

ik heb geen verstand van Parelli hoor, maar ik ben een keer bij een paardje wezen kijken dat op de Parelli manier was beleerd, maar ik vond het ZO vaag....

Als je ging rijden moest je met zo'n touw heen en weer zwiepen om m vooruit te krijgen (?!) en met trailerladen namen ze hier wel een uur de tijd voor en ze vroegen het paard in te stappen. Ze gaven hem rustig een uur de tijd om uiteindelijk op de trailer te gaan staan (?!).

Misschien heb ik geen goed voorbeeld gezien, maar ik vond het niks. Paard is het natuurlijk ook niet geworden, haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:17

Dat was geen Parelli, dat was een eigen invulling daarvan. De hulpen om een paard vooruit te krijgen met Parelli zijn dezelfde als met dressuur. Namelijk met een beenhulp. Eerst bilspieren aanspannen, dan bovenbeen, onderbeen en mocht je daar geen reactie op krijgen, een tik met een touw op je eigen lichaam (3x minstens) voordat je het paard raakt. Je doorloopt de fases, en geeft het paard voldoende tijd om op de aanwijzing te reageren voordat je hem versterkt. Bij grondwerk en bij het werk in het zadel.

Een paard een uur voor een trailer te laten staan, geeft aan dat je geen fases versterkt. En waar Parelli alle tijd neemt, zijn dat ook geen uren.

Wil je weten hoe Parelli trailer gaat laden? Kijk dan even hier:

http://www.youtube.com/watch?v=U4KyniWfNrE
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-03-14 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:19

dat kan, zoals ik al zei heb ik er totaal geen verstand van maar dit was mijn enige voorbeeld van "Parelli". Komt dit niet bekend voor dan bij Parelli (voor de kenners onder ons)?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:22

Ik ken geen enkele methode waar je met touw moet zwiepen om hem vooruit te krijgen? Niet bij het rijden iig.

Wat trailerladen betreft, ik heb een filmpje geplaatst van een clinic, met uitleg erbij. Wat jij gezien hebt was GEEN Parelli.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:50

Snoepjes of brokjes in je zak doen.
Kijk je kunt dat gedrag wel afstraffen maar het is geen 'gevaarlijk' gedrag en dus helpt afstraffen minder goed dan belonen.
de ruin waar ik mee werk heeft wel oren maar die zitten er voor de sier, totdat ie doorheeft dat er snoep in mn zak zit. dan luistert ie als een nieuwe.
Je moet altijd duidelijk zijn en consequent.
en op de juiste momenten belonen.

xMinimiltonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:14

Ik zou meer gaan oefenen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:16

xMinimiltonx schreef:
Ik zou meer gaan oefenen

Quote Parelli: practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect. Als jij meer oefent maar verkeerd oefent, heeft het oefenen nog niet het gewenste effect.