Onthouden paarden ook..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MusicELINE

Re: Onthouden paarden ook..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:37

Ik heb van 2007-2009 een paard verzorgd en deze in 2011 in een weiland zien staan, dus aan de eigenaresse gevraagd of het haar ook echt was en of ik even heen mocht. Ze kwam direct naar me toe en de eigenaresse zei dat ze dat eigenlijk nooit deed :D Dus ja, ik ben er vrij zeker van dat ze mij herkende.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:41

Paarden zijn wel dom op een bepaalde manier maar hebben een fenomenaal geheugen. Vorig jaar na tien jaar een paard weergezien die drie jaar bij ons is geweest. Ik floot mijn speciale voerdeuntje en ze kwam er in volle galop aan. Deuntje+voer=lekker. Eigenaar sloeg achterover want dat had hij dus niet verwacht.

27051986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:44

mijn paard is voor een week geleden over de bakrand heen gesprongen uit het niets en heeft zich behoorlijk verwond. als ik hem in de toekomst weer een keer los wil gooien hoop ik toch echt
dat hij nog weet dat hij zich behoorlijk pijn heeft gedaan en het niet snel weer zou doen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:49

EskeGirl schreef:
max66 schreef:
ik weet het niet. Het verbaasd mij altijd wel dat een paard haar eigen veulen (maanden na) het afspenen niet meer als haar kind lijkt te herkennen.... Of daar in ieder geval geen bijzondere band meer mee heeft of haar kind zelfs wegtrapt of op z'n plek zet, net als andere paarden in de kudde.

Paarden kennen geen familiebanden (net zoals veel andere dieren). Ze weten wel dat het veulen van hen is, maar als het volwassen is zorgen ze niet meer voor hen. Broers en zussen e.d. dus ook niet.

Correct me if I'm wrong

Ik denk dat dit niet waar is. Een tijd gereden bij een fokker van Geldersen en de familiebanden waren duidelijk. Broer, zus moeder, oma en kleinkind waren altijd samen de paarden die niet tot de familie behoorden werden gedoogd maar hoorden er duidelijk niet bij. Nieuwe paarden waren helemaal niet welkom en hadden een zware tijd.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:56

dit is niet mijn ervaring piezze. Bij ons op stal is er echt geen bijzondere band tussen moeder en de nakomelingen.
De merrie waar ik op reed (fokmerrie) heeft daar drie nakomelingen (van nu 6, 5 en twee jaar) staan en ze behandeld ze net zoals andere paarden...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:13

Deze paarden waren al lang bij elkaar. Misschien waren ze nooit echt langere tijd uit elkaar geweest maar dat zelfde gold voor het niet familielid

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:51

Ik denk dat paarden niet kunnen onthouden of zich dingen herinneren, maar inderdaad wel associaties kunnen leggen. Als iemand hen een negatieve ervaring bezorgd heeft, zullen ze die persoon associëren met pijn of ongemak (maar niet het voorval in kwestie). Langs de andere kant moeten ze die persoon dan dus wel herkennen... Ik volg even!

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:32

Ik vraag me dit ook vaak af.
Op zondag ga ik bijvoorbeeld niet naar mijn paardje maar zetten mijn vriendinnen hem buiten en borstelen ze hem. Ik vraag me altijd af, of mijn paard zich op die momenten in de steek gelaten voelt door mij?

Mijn katten bv, komen enkel naar mij. Niet naar andere mensen. Maar bij een paard merk je dit minder vind ik.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:41

Paarden kunnen niet onthouden, alleen aanleren.
Dus doormiddel van conditionering(straffen en belonen) leren paarden bepaalde acties aan die voor een reactie zorgen.
Wel kunnen ze een goed of slecht gevoel hebben bij een persoon of ander dier.
zeker als er trauma's in het leven zijn opgetreden hebben paarden wel een onbewust gevoel bij personen.
Dat is hetzelfde bij demente ouderen. die kunnen jou niet herinneren maar hebben wel een positief of negatief gevoel bij jou.
En op die manier kunnen ze dat vaak jaren onthouden.

Boeletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:28

Reken maar dat ze je nog herkennen. Ik kreeg na 14(!) jaar een hinnik en schurk. En ik ben het ten dele met RoyceMack eens, maar ben er van overtuigd dat ze wel degelijk dingen kunnen onthouden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:32

RoyceMack schreef:
Paarden kunnen niet onthouden, alleen aanleren.
Dus doormiddel van conditionering(straffen en belonen) leren paarden bepaalde acties aan die voor een reactie zorgen.
Wel kunnen ze een goed of slecht gevoel hebben bij een persoon of ander dier.
zeker als er trauma's in het leven zijn opgetreden hebben paarden wel een onbewust gevoel bij personen.
Dat is hetzelfde bij demente ouderen. die kunnen jou niet herinneren maar hebben wel een positief of negatief gevoel bij jou.
En op die manier kunnen ze dat vaak jaren onthouden.

Als je ze iets kan aanleren, dan onthouden ze dat toch?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:27

Paarden weten heel goed wie ze voor zich hebben, zeker als je een paard een paar jaar hebt gehad. Het is alleen afhankelijk van de band die je met dat paard had of hij/zij het de moeite waard vindt om je te onthouden.

Als de eigenaar in de ogen van het paard niet goed voor ze was of niet vriendelijk dan lopen ze je straal voorbij en 'herkennen' je niet meer. Echter als de band goed was weten ze je feilloos te vinden :)

Ze onthouden wel degelijk positieve en negatieve ervaringen, daar zijn allerlei onderzoeken naar geweest.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:35

Ze kunnen goed onthouden.

Mijn paard herkende me nog heel goed na 4 jaren. Heb hem weer in mijn bezit.
Hij was zo ontzettend blij.

Paarden weten meer en snappen meer dan je denkt.
Dat heb ik al heel vaak mogen ervaren.

Alleen dat laten ze niet altijd merken, om diverse redenen en het ligt ook aan het karakter van het dier van hoe het ermee omgaat en of men dat oppikt of niet, soms is het heel uitbundig of juist heel subtiel.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:37

Ik heb een andere ervaring met mijn merrie en haar dochter.
Mijn merrie kon uit pure dominantie nooit met andere paarden staan want ze liet ze alle hoeken van de wei zien.
Ze was allerliefst voor haar merrie veulen , die helaas dezelfde dominantie van mams ge-erfd had en al met 5 maanden de opfok inging.
Na 2 jaar haalden we haar terug en zette haar in de paddock naast haar moeder.
Eerst neus snuffelen ( mams gillen ) toen liep kind naar haar flank richting uier en begon er flemen. Moeder stond meteen doodstil en de volgende dag hebben we ze bij elkaar kunnen zetten en nooit problemen gehad.
Moraal van het verhaal : volgens mij herkennen ze elkaar best wel aan o.a geur en lichaamshouding !

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:38

cissy schreef:
Paarden weten heel goed wie ze voor zich hebben, zeker als je een paard een paar jaar hebt gehad. Het is alleen afhankelijk van de band die je met dat paard had of hij/zij het de moeite waard vindt om je te onthouden.

Als de eigenaar in de ogen van het paard niet goed voor ze was of niet vriendelijk dan lopen ze je straal voorbij en 'herkennen' je niet meer. Echter als de band goed was weten ze je feilloos te vinden :)

Ze onthouden wel degelijk positieve en negatieve ervaringen, daar zijn allerlei onderzoeken naar geweest.

Heel mooi gezegd.

Dat bedoel ik dus met dat ze niet altijd laat merken om diverse redenen en of ze het de moeite waard vinden of niet en of niks meer met je te maken wilt hebben of juist wel en noem maar op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:02

dat heb je zelf toch ook? Ik zou echt al mijn oud klasgenoten niet meer herkennen, de goeie daargelaten :)

xMinimiltonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:02

Wij hebben zelf een paar gehad maar die kreeg een bottenziekte ik weet niet meer hoe het heet maar dan had zij pijn als ze moest werken maar ze was al best oud en we hadden haar toch verkocht aan iemand die een paard zocht als wei maatje en we gaan best wel vaak kijken maar toen kregen we het thuis heel druk en waren we een jaar niet geweest en daarna weer wel en toen kwam die nog hinnikte naar ons dus mijn antwoord is ja en op het andere antwoord ook ja

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:07

het lange termijn geheugen van ene paard werk beter, wanneer iets dus herhaaldelijk gedaan wordt zullen zij dit dus beter onthouden.
een paard kan een bepaalde handeling na jaren nog steeds weten wanneer dit eerder veelvuldig voorkwam.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:10

BS91 schreef:
Ik denk dat paarden niet kunnen onthouden of zich dingen herinneren, maar inderdaad wel associaties kunnen leggen. Als iemand hen een negatieve ervaring bezorgd heeft, zullen ze die persoon associëren met pijn of ongemak (maar niet het voorval in kwestie). Langs de andere kant moeten ze die persoon dan dus wel herkennen... Ik volg even!

ALs een paard niet zou kunnen onthouden, dan zouden we ze ook niets kunnen leren.
Ze zouden dus nooit een dressuuroefening kunnen doen of grondoefeningen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:13

max66 schreef:
ik weet het niet. Het verbaasd mij altijd wel dat een paard haar eigen veulen (maanden na) het afspenen niet meer als haar kind lijkt te herkennen.... Of daar in ieder geval geen bijzondere band meer mee heeft of haar kind zelfs wegtrapt of op z'n plek zet, net als andere paarden in de kudde.

Ik ken een ruintje die zijn moeder zeker nog wel kende hoor, en andersom :j ze waren echt wel op dezelfde stal blijven staan. Wel in andere weitjes, maar als ze op stal gingen was dat naast elkaar.
Ook had ze een merrie met haar dochter, die stonden na tien jaar nog steeds altijd hun hapje hooi samen te eten. Ze waren onafscheidelijk :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:54

Magrathea schreef:
max66 schreef:

Ik ken een ruintje die zijn moeder zeker nog wel kende hoor, en andersom :j ze waren echt wel op dezelfde stal blijven staan. Wel in andere weitjes, maar als ze op stal gingen was dat naast elkaar.
Ook had ze een merrie met haar dochter, die stonden na tien jaar nog steeds altijd hun hapje hooi samen te eten. Ze waren onafscheidelijk :)

misschien is dat meer soort opvoeden, op eigen benen staan. Denk niet dat mijn ouders het grappig zouden vinden wanneer ik op mijn 40e me nog heel afhankelijk van hun opstelde. Tis volgens mij ook niet zo dat een merrie haar eiegn kind van een kudde verstoot. Maar wel weg van haar. Dus ze zijn nog steeds part of the family alleen wel op eigen beentjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:59

Ik denk wel dat paarden negatieve dingen kunnen onthouden, waarom zouden ze dan anders trauma's krijgen?

Als je paard een heel hechte band met iemand heeft, vergeet die je ook nooit. Als een paard in de kudde staat met een beste vriend, dan herkent die hem zo weer!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:04

Persevero schreef:
Magrathea schreef:

misschien is dat meer soort opvoeden, op eigen benen staan. Denk niet dat mijn ouders het grappig zouden vinden wanneer ik op mijn 40e me nog heel afhankelijk van hun opstelde. Tis volgens mij ook niet zo dat een merrie haar eiegn kind van een kudde verstoot. Maar wel weg van haar. Dus ze zijn nog steeds part of the family alleen wel op eigen beentjes

Ja zeker, maar bij mensen is het toch ook zo? Die jaarling kon nog steeds bij zijn moeder terecht in een onrustige situatie, zo gingen we een keer wandelen met 20 tieners, enkele begeleiders en ~15 paarden aan de hand en stonden we even uit te rusten na een klim over een heuvel heen. Ik had de jaarling vast. Toen we beneden waren zei de eigenares dat ik maar even bij zijn moeder moest gaan staan. Toen ik in de buurt kwam met het ruintje begon ze gelijk te "knorren", je weet wel, dat geluid dat moeders en veulens naar elkaar maken :) en het ruintje was gelijk een stuk kalmer.

De twee oudere merries die ik noemde zijn niet afhankelijk van elkaar, hoor. Je kunt ze gewoon apart uit de weide halen. Ze zijn in de wei wel echt vriendinnetjes, staan altijd samen: net als bij mensen ;) Moeder en dochter worden als dochter ouder wordt ook meer vriendinnen. Toch?
Is echt heerlijk om te zien trouwens :+:

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:05

'Denkwerk' van Inge Teblick is heel interessant hierover.

Onze paarden onthouden ook feilloos de geluiden van alle auto's waarin ik ze ooit heb bezocht. Toen ik na een aantal jaren weer eens met het oude scootertje van mijn overgrootvader reed, die ze een paar jaar daarvoor 2 x daags kwam verzorgen, hinnikten ze ook :) Ze kennen ook de wagens van mijn moeder, en de vier wagens van het gezin van mijn schoonouders. Nog voor wij hen kunnen zien, horen we al gehinnik.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:06

Het zal ook nog wel per paard verschillen, het ene paard onthoud misschien beter als het andere.
Ik geloof wel dat als bv iemand altijd op de brommer naar stal komt en gelijk het paard gaat voeren....jaren lang. En het paard word verkocht.
Paard komt jaren later weer ergens op een stal waar bv ook iemand brommer rijd, dan kan ik me voorstellen dat het paard automatisch denkt dat er eten komt :Y)