Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:08

Zo heb ik evengoed op een stal gestaan waar sommige paarden maar een halve zak hooi (ongeveer 3, 4 kilo) kregen "Want ze moesten afvallen voor de sport", maar wel vervolgens 2 scheppen krachtvoer per dag kregen. Er was altijd wel een paard met een flinke blessure of koliek omdat ze niks gewend waren.

Maar oké, op die stal staan de paarden ook 8 maanden per jaar 24/7 op stal. Was niet erg, want de paarden waren toch 'voor de sport', en vervolgens geen enkel paard dat uberhaupt boven M niveau presteert.

Geryon, missen dat beetje pit? Vind je het gek, die zijn niet afgedraaid als ze eindelijk 'bewegen mogen'.

Bullebeest

Re: Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:16

Hahaha dat beetje pit met rijden. Ik ben blij als die van mij straks weer lekker de wei opgaat. Kan ie heerlijk alleen zijn benen strekken. Nu staat ie van 11 tot 18 uur op de paddock met vriendjes. Moet ik hem nog regelmatig even losgooien omdat ie vol energie zit. Nee, hij staat niet extreem hoog in krachtvoer. 3/4 biks op een dag, 3/4 muesli gemend met bietenpulp en zeer ruim in het hooi. Moe zijn komt bijna niet voor bij hem. Als de mussen dood van het dak vallen van de hitte loopt die van mij nog als een tierelier. Kou of hitte dat maakt niks uit. Wei of paddock, dat maakt wel uit. Ik rijd met hem in de sport en ja in de winter ziet er meer gehavend uit dan in de zomer. Ach, ik verdien mijn brood er niet mee en gun hem het beste in de uren dat ik niet bij hem ben.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 17:42

Anoeska schreef:
Ik denk dat het allemaal een beetje gel*l is van wijsneusjes op bokt die allemaal mensen kennen, of gehoord hebben over mensen die weer mensen kennen, die heel slecht zijn voor hun (dressuur/sport)paarden, maar zelf altijd geweldig met hun paard om gaan.

Ik sta op een best grote stal, met alle soorten en maten ruiters. En ik ken echt niemand die z'n dressuurpaard alleen maar met 3 slofteugels en 4 paar sporen buiten kan rijden. Ik kan zelf prima met mijn Z dressuurpaard aan een lang teugeltje door het bos rijden, en al m'n vriendinnen waar ik regelmatig mee op wedstrijd ga ook. Paarden staan ook allemaal gewoon op het land, sommige langer, andere wat korter.

Volgens mij allemaal meer bokt-wijsheid dan in de realiteit ook echt waar.

Jeetje wat reageert iedereen hier als door een wesp gestoken ;). Ik heb het niet over een slof en 4 teugels gehad dus waarom dat erbij wordt gehaald? En Bokt bestond nog niet toen ik leerde rijden dus mijn wijsheid heb ik niet hier vandaan, grappige aanname ;).

Ik schrijf mijn ervaring op en hetgeen ook de trend lijkt op Bokt. Die mening is wellicht niet iedereen toegedaan, vandaar ook een topic ;).

Ik scheer ook absoluut niet iedereen over één kam, dat geef ik ook aan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:56

Ja ik vond inderdaad dat ik in het begin al werd aangevallen. Daarna werd de sfeer er niet beter op. Ik ga dit topic dan ook maar even verlaten en denk er het mijne van. Naar mijn idee kan zon felle reactie maar 1 ding betekenen...

Succes Bokkers ;) ik haak bij deze af ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:59

xSlvna schreef:
Zo heb ik evengoed op een stal gestaan waar sommige paarden maar een halve zak hooi (ongeveer 3, 4 kilo) kregen "Want ze moesten afvallen voor de sport", maar wel vervolgens 2 scheppen krachtvoer per dag kregen. Er was altijd wel een paard met een flinke blessure of koliek omdat ze niks gewend waren.

Maar oké, op die stal staan de paarden ook 8 maanden per jaar 24/7 op stal. Was niet erg, want de paarden waren toch 'voor de sport', en vervolgens geen enkel paard dat uberhaupt boven M niveau presteert.

Geryon, missen dat beetje pit? Vind je het gek, die zijn niet afgedraaid als ze eindelijk 'bewegen mogen'.

Uh nee dat is het niet. Maar like i said, velen zullen het niet begrijpen.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:02

Ik ben van mening dat als je goed wil presteren op wedstrijd je paard ook lekker in z'n vel moet zitten.
Mijn paard komt iedere dag 6 tot 10 uur lekker in de wei met een vriendinnetje.
Verder ga ik ook regelmatig op buitenrit om even flink te crossen.

Er zijn altijd mensen die hun paard meer als ''ding'' zien zonder behoeftes.
Maar die zijn er niet alleen in de dressuursport ;)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:03

Mijn dressuurpony en paard staan zomers gewoon lekker in de grote groep op de weide 24/7, en de prestaties zijn er echt niet minder om! Nooit blessures of te dik oid, in vergelijking met de sportpaarden die op een postzegeltje staan.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:07

Geryon, ik begrijp wel wat je bedoeld. Zeker in de dressuur moet je paard net dat ene extra laten zien om je te onderscheiden van de rest. Heel simpel gezegd. Paarden die net dat ene beetje pit missen zullen dan met extra weidegang etc net onderblijven bij de rest. Wil niet zeggen dat ik het goed keur, laat dat duidelijk zijn. Begrijpen doe ik het wel.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:09

Misschien kan het ook wel zo zijn dat sommige dressuuruiters zuinig zijn op hun paarden?
Menen dat ze sneller blessures ed krijgen door wei? Wie weet is een " dressuurpaard" meer waard dan een endurance / recreatie ed paard? Ik weet het niet ...

Geryon: ik snap jou beredenatie wel van de pit! Dat zou ook iets kunnen zijn!
Zo baal ik ervan dat mijne niet met maatje op de wei kan: dan is ie zn energie kwijt en is ie met rijden top! Maar helaas...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:16

Genoeg 'dressuurpaarden' en ponys zijn een €15.000 waard (en dan heb je al een van de duurste) als ik zo kijk wat hier in de omgeving 'sportpaarden' zijn en niet op de weide mogen.

Ik ga zodra ik geld verdien ook sparen voor een dure twenter met een leuk papiertje en dan kun je ook rekenen op een €8000 tot €15000 voor een groen beestje, prima, maar die komt ook lekker goedkoop op de weide te staan. Is ook duurder dan een endurance of recreatie paard, zelfs duurder dan mening 'dressuurpaard', verdiend die alsnog een paardwaardig leven.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:41

Ik heb dan wel geen dressuur paarden maar springpaarden maar deze gaan ook van s'ochtends tot s'avonds op wei (elke dag) en in de zomer hoeven ze hier niet eens naar binnen.
Op een stal waar ik een tijdje heb gestaan vind ik (Persoonlijk!) dat ze aan het overdrijven zijn....
Want stel dat?
Ik ben van mening dat je juist sneller blessures krijgen met al die bescherming en maar een uurtje op een inimini wei want ja als ze 1 keer gek doen en er gebeurt iets! O jee .
Maar naar mijn ervaring en weten doet een paard wat gewend is lekker veel buiten te zijn niet zoveel geks op de wei.
En ik kan er best inkomen met een paard wat internationaal loopt of die zeker heel veel potentie heeft wat beter beschermt word tegen mogelijke blessures maar je ziet ook tegenwoordig veel ruiters die net L of nog niet rijden hun paard al als grand prix paard behandelen. (Je moet het natuurlijk zelf weten!)

Maar kijk je naar springruiters: daar word een stuk makkelijker omgegaan met de paarden die komen (Meestal!) veel meer buiten zowel onder de man als los in de wei. Terwijl die paarden al veel sneller verdienen dan een dressuur paard. (daarmee bedoel ik geldprijzen)

Mijn paard kan ik ook makkelijk verkopen voor een kleine 10/15 duizend euro voor zijn afstamming, vermogen en karakter (mss ook wel voor meer) maar daarom neem ik hem zijn vrijheid toch nog niet af?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 12:13

Pluisje88, dat vind ik jammer :o . Ik snap die felle reacties eerlijk gezegd ook niet. Ik heb in de openingspost duidelijk geschreven dat dit MIJN bevindingen zijn en was benieuwd of anderen het ook zo ervaren. Blijkbaar dus wel.

Aan een paard wat sloom wordt van veel weidegang, kun je wat aan doen. Ander voer, rustigere kudde e.d..

Josje4, natuurlijk zijn dat soort mensen overal. Dat is echter niet hoe ik het zie hoor, dat dressuurruiters hun paard als ding zien. Het valt mij gewoon op dat m.n. paarden die in de dressuur uit moeten komen 'anders' behandeld worden dan paarden die uitkomen in de andere disciplines. Maar dat is dus mijn ervaring. Er zijn hier ook al mensen geweest die een andere ervaring hebben.

Ik vraag me gewoon af waaróm een dressuurpaard anders wordt behandeld.

Evelieniepien, maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een dergelijk duur paard onder de kont? En hoeveel mensen hebben dat paard voor de verkoop? Als je je geld moet verdienen met je dier, is het je broodwinning en kan ik me voorstellen dat je er misschien in sommige gevallen 'anders' mee omgaat. Maar hoeveel mensen hebben dat? Het valt me juist op dat veel recreatieve wedstrijdruiters hun paard anders houden. Die starten wedstrijden voor de lol, niet voor het geld.

Onderstaande blog is al eens eerder voorbij gekomen en geeft een beetje weer wat ik ook ervaar. Als je even neutraal (dus onbevooroordeeld ;)) naar het stuk kan kijken, zit er wel wat in. Iig ben ik blijkbaar niet de enige die het zo ervaart :o.
http://www.marjantulp.nl/blog/minderwaardige-recreatieruiter/
Nou Caresje, precies wat jij zegt dus :j.
Laatst bijgewerkt door Sees op 01-03-14 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:17

Als jij een paard heb die veel geld waard is doe je daar geen gekke dingen mee nee.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:11

Maar hoeveel is veel? Veel mensen doen alsof hun €5000 paard/pony al te duur is om beschadigd te raken, belachelijk. Als je praat over paarden van een paar ton of mee, snap ik best dat je uiterst beschermend bent maar zelfs dan hoor je je paard zijn paardzijn niet af te nemen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:55

Nee ik heb t dan wel over boven de 10 a 15000 en meer. niet dat ze niet in een wei kunnen hoor, maar goed dan ben je denk ik sneller bang voor letsel aangezien je paard geen donder meer waard is bij blijvend letsel, maar je ook niet wil dat je paard uit de running is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:56

Ja want 20.000 is ja ook al zo een jackpot dat het dier geen paard meer mag zijn. :roll:

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:14

xSlvna schreef:
Ja want 20.000 is ja ook al zo een jackpot dat het dier geen paard meer mag zijn. :roll:

Wie heeft het over geen paard zijn?? Ik zijn alleen dat je voorzichtiger bent en idd 20.000 zijn niet de paarden die voor miljoenen verkocht worden, maar ik vind 20.000 een fors bedrag om te verliezen. Ik zei ook dat ze best in een wei konden als je goed gelezen had alleen denk je wel 3 x na wie je erbij zet, wat de conditie van de wei is, wat voor weer t is etc etc

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:29

Ja, ik denk wel dat de meeste dressuurpaarden anders behandeld worden TS. Waarschijnlijk door de 'dressuurmens'. Die is sowieso wat banger uitgevallen. Durven vaak met rijden ook minder. Mede daardoor, en naar mijn mening ook door de sensibele dressuurpaardenfokkerij zijn die dieren minder gewend. Komen vaak binnenbak niet uit omdat ruiter bang is voor schrikreacties. Gevolg: paard is niks gewend en schrikt nog eerder. Daardoor worden er ook weinig buitenritten gemaakt. Verder worden ze warmpjes ingepakt en bij eerste druppel weer binnengehaald. Als je wedstrijd rijdt wil je geen wolbaal in de binnenbaan dus moet je wel met dekens werken. Springpaarden zien letterlijk meer in de ring en zijn dus ook meer gewend. Vaak zijn daar ook meer mannen mee bezig, die zijn vanzelf al wat stoerder in hun paardengedrag.

Kan me trouwens uit eigen ervaring wel voorstellen dat je je op hoger niveau lopende dressuurpaard waar járen zweet en training inzit beetje beschermd de weide opstuurt... Maar idd, als ze elke dag urenlang buitenlopen doen ze niet zo gek meer.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:46

arizonagreen schreef:
Mijn dressuurpony en paard staan zomers gewoon lekker in de grote groep op de weide 24/7, en de prestaties zijn er echt niet minder om! Nooit blessures of te dik oid, in vergelijking met de sportpaarden die op een postzegeltje staan.

Welke prestatie's??? Als je nooit zelf gestart bent of na jaren een winstpunt in de B hebt gehaald hebt denk ik niet dat je veel recht van spreken hebt.

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:10

Soraya10 schreef:
xSlvna schreef:

Wie heeft het over geen paard zijn?? Ik zijn alleen dat je voorzichtiger bent en idd 20.000 zijn niet de paarden die voor miljoenen verkocht worden, maar ik vind 20.000 een fors bedrag om te verliezen. Ik zei ook dat ze best in een wei konden als je goed gelezen had alleen denk je wel 3 x na wie je erbij zet, wat de conditie van de wei is, wat voor weer t is etc etc

Dus op mijn paard die ik voor 1000 euro gekocht heb hoef ik niet voorzichtig te zijn. Beetje krom niet. Voor mij zijn alle paarden het zelfde waard.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:33

Bmarjolein: en daar heb je een heel goed punt _/-\o_
Hier wordt zo danig over prijzen gepraat maar net wat je zegt: iemand die qua geldwaarde een goedkoop paard heeft, kan ook zuinig zijn want uiteindelijk kan een paard voor emotionele waarde onbetaalbaar zijn :D

En tja, wanneer heeft iemand recht van spreken?
Iedeeen heeft dat recht!

Ts: je vragen aan mij snap ik maar ik kan er uit eigen ervaring geen antwoord op geven :oo
Mijne komt iedre dag de wei op, loopt in de bossen, als ik onder zeil door wil rijden, ook goed en oja, we zijn z- startgerechtigd :o
Mijn reacties zijn gebaseerd op ervaringen/ redeneringen van andere: waardoor ik heb geleerd ook die menigen te respecteren..?!

Verder heb je natuurlijk ook nog wezenlijk verschil in doelen:
- recreatie ruiter wil lekker buitenrijden, paard ziet meer dus meer gewend
- recreatieve wedstrijd ruiter tm z hebben ander doel, die wel training met zich mee brengt en vele menen dat dit alleen in bak kan gebeuren dus paard ziet minder dus wellicht ook deel angst ruiter
- wedstrijd ruiter vanaf zz: dan kom je bij combies uit, die vaak meer vertrouwd zijn door jarenlange training die erg gedreven zijn

Van de 3e kan iedrereen wel begrijpen dat er voorzichtiger mee omgegaan wordt ivm geld. Alleen de overige vinden we het dus raar?! Maar ja, onbetaalbaar is ieders paard voor zich en angst is een slechte raadgever...
Ze zullen wel hun redenen hebben...:) !

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:53

Als een paard een grote emotionele waarde heeft gooi je hem de wei op en maak je het perfect voor hem.
Als dat dier je veel waard is zorg je dat hij zijn nodige uren (voor mij wel ongeveer 16 uur) op de weide staat met een maatje of kudde die bij hem past. ;)

Dan ben je ook zuinig op het dier, als je zorg dat alles goed is (de kudde, omheining, afmeting van de weide).

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:02

Hier in de omgeving zijn dressuur paarden een compleet ander ras.
Deze mogen niet los ( breekt zijn benen blijkbaar snel)
Altijd dikke dekens op (heeft het altijd koud)
Te dure en te veel spullen ( want ja met dure dekjes gaat het paard mooier lopen)
Altijd in de krul ( met te lange teugels gaan ze te hard.)
Altijd volledig in de beschermers( anders breken ze ook een been)

Er zijn natuurlijk ook nog genoeg dressuurruiters waarbij het anders gaat hoor!!Waar een paard gewoon paard kan zijn

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:11

En dan zie je de springpaarden over een 1,40 m hindernis gaan met enkel peeskappen om, terwijl de dressuurpaarden 4 springschoenen en 4 peeskappen omhebben (mijne ook, daar niet van). :+

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:21

maar buiten dat, kijk eens in de western(top)sport; je hebt of de mensen die goed omgaan met hun paard, dat vaak buiten komt, veel op buitenrit enz. enz. maar je hebt ook de westernpaarden die nooit op de weide komen want 'daar scheuren zn hoeven misschien van' en 'die van jou slaat de mijne kreupel'.
bovendien zijn dan de meeste paarden die wél op de wei komen allemaal 6 of 7 jaar, vind je het vreemd dat de kudde dan nooit rust heeft?