pony wil absoluut niet uit land komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Re: pony wil absoluut niet uit land komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 03:45

Kun je om te beginnen niet eens proberen om er twee tegelijk mee te nemen? Desnoods 3?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:40

Als het paardje met je mee loopt als je je eigen paard gaat halen dan zou ik inderdaad een sluis maken van palen en draad je haalt eerst je eigen pony er uit en gaat daarna terug om het andere paard te halen desnoods iets lekker neer legen en sluis dicht doen.
Zorg wel dat er stroom staat op het draad.
Gaat dat niet neem ze dan allebei tegelijk mee.
Ga eens het land in en ga oefenen met het halstertouw en halster lukt dat dan gewoon weer los en de volgende dag weer.
Ook is het mogelijk om eerst de andere pony mee te nemen.
Niet er achteraan gaan lopen dat heeft helemaal geen zin en word het een spelletje.
Er zijn verschillende manieren om te proberen en voor alles geld oefenen want het kan wel even duren voordat het werkt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:06

Wat is er mis met 'maanden niet gaan', dier laat zich toch niet vangen als die niet wilt dus dat is écht écht onbegonnen werk en dan kreeg die simpelweg zijn winterstop (bij mooi weer liet die zich wel meestal vangen). Paard miste geen grammetje voedsel of beweging in HAAR kudde van 14 paarden op een aantal hectare (+ hooikarren). :')

Wat hier inderdaad werkt is het paard verplichten te blijven lopen, dan zie ik opeens dat ze het écht beu is en zodra ik blijf staan komt ze naar me toe. Al gebruik ik het hier eigenlijk gewoon om haar te laten bewegen, weiland is dan wel het formaat van een half voetbalveld dus dat valt nog mee. Bij groter weiland zou ik dit spel niet gaan spelen en dus wederom kleiner afsteken (paaltjes + lint gewoon met stroom) en hierin oefenen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:25

xSlvna schreef:
Wat is er mis met 'maanden niet gaan', dier laat zich toch niet vangen als die niet wilt dus dat is écht écht onbegonnen werk en dan kreeg die simpelweg zijn winterstop (bij mooi weer liet die zich wel meestal vangen). Paard miste geen grammetje voedsel of beweging in HAAR kudde van 14 paarden op een aantal hectare (+ hooikarren). :')

Ja het is waar je je paard voor hebt, ik zou liever maanden energie stoppen in het paard leren naar mij toe te komen dan maanden niet gaan. Ook lost maanden niet gaan het probleem niet op. Wat als je je paard een keer uit de wei moet krijgen voor de hoefsmid, dierenarts, osteopaat, tandarts oid?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:41

Laat je hek eens voor de lol open staan. de meeste paarden/pony's worden er nieuwsgierig van en zullen eruit lopen. natuurlijk ben jij dan ergens in de buurt om je pony te pakken.

sannerody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:56

Ik zou elke keer als je de pakt wat eten geven, ook als je der van stal pakt
Dan weer ze dat ze wat krijgt als jij der aankomt
Succes met je pony

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:23

_lies_ schreef:
franka75 schreef:
Verander haar voertijd en geef een klein beetje biks voor je gaat rijden dan zal ze misschien vanzelf komen omdat ze weet na een tijdje dat er dan wat ligt. Eerst ga je zitten in de wei dan word ze nieuwschierig en dat kan een tijd duren en dan komt ze ooit een keer naar je toe . Als ze bij je is , laat haar dan even kroel met haar en op het juiste moment klik je haar aan en geeft haar wat lekkers. Dit herhalen iedere keer als je wil dat ze komt. En in de stal nog een beetje. Nadat ze dat doorheeft lijkt het vangen me toch wel steeds makkelijker te worden.Word niet boos.

Dat ooit, kan echt maanden duren hoor, geloof me ik heb het jaren geleden gehad en ik ben niet overtuigd van deze manier :')

Dat valt wel mee hoor paarden zijn erg nieuwschierig

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 23:55

alle 2 tegelijk mee nemen is eigenlijk geen optie,
ze laat zich echt niet pakken, ook niet als ik mn andere pony al te pakken heb.
ze blijft namelijk stug op 10 meter afstand staan en zodra ik naar haar toe loop loopt ze dus weg..
het land is nu denk ik zo'n 2 hectare groot dus dat is een aardig stuk!

ik zou wel een stuk land af kunnen zetten, dat is verder geen probleem! :)

ze is niet echt om te kopen met eten haha het maakt haar echt niet uit of ik daar met een bak biks het land in kom lopen want ja, je hebt een heel land vol gras waar je vrij bent, dus dan is de keuze snel gemaakt :')

ik maak denk ik het land een stuk kleiner en zal dan de manier van aeolusnr1 even proberen, dit heb ik eigenlijk alleen een keer in de bak geprobeerd en hielp toen iig wel! :j maar nog nooit in het land geprobeerd dus ik ben benieuwd! bedankt voor de tips iig! +:)+

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 00:01

Ik had er ook eentje in de groep die niet kwam.

ik haalde iedereen naar binnen en liet haar staan.
Ging vervolgens lekker rammelend met de voederschep en veel herrie voeren + hooi geven, express een paar keer met de kruiwagen hooi langs haar etc.
en liet haar even 2uur staan,
na 3x enorm stressen omdat ze ook wilde eten (en een keertje een hele nacht alleen buiten) begreep ze opeens dat meelopen positiever is dan buiten willen blijven :j

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:42

tsja dan heb ik de andere binnen staan, en staan ze maar naar elkaar te hinneken dus dan denk ik; die wil nu vast wel komen.. maar nee hoor ze rent net zo hard weer weg..
het is nu wel beter! had haar vandaag toevallig in een ander stukje waar niet zo veel gras staat en toen wou ze toch wel heeeeeel graag komen hahaha

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:44

Ik heb hier ongeveer hetzelfde probleem. Ik volg even :)

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 23:44

aeolusnr1 schreef:
Maak er een training van , besteed er aandacht aan, laat het beest niet gerust voor hij naar je toe komt
Maak het goede gedrag leuk en aangenaam & het ongewenste gedrag moeilijk en dus meer werk.
niet opgeven al ben je er een hele dag mee bezig.
Eens je het paard aan een lange lijn hebt, alle aandacht naar jou toe vragen en houden, kijkt het paard even zelfs een paar seconden de andere kant uit, tjaaaa verkeerde keuze dus, aan het werk, en telkens weer op heel vriendelijke wijze de rust aanbieden maar wel bij jou.
Jij bent dus het rustpunt, jij bent "de veilige haven" waar het leuk toeven is.

vind dit persoonlijk wel een hele goede tip!