Shetlander trapt zonder waarschuwing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:08

Citaat:
Gek genoeg is ze totaal niet onder de indruk van schreeuwen, een schop of een klap. Ze loopt gewoon weg om het even later weer te doen.

En dan zou ze onder de indruk moeten zijn van een touw? Slaan en corrigerende tik als twee dingen zien is ook belachelijk, het is beide gewoon een mep, klaar.

Ik krijg ook echt geen woedeaanvallen als ik het paard een tik op zijn neus geef en zorg dat die vertrekt.

Pauline

Re: Shetlander trapt zonder waarschuwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:09

Je zwaait met touw, je slaat niet perse. Juist handig om haar zo op afstand te houden dat zij je niet kan raken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 11:22

funnyhorses schreef:
Deze shet zal opnieuw moeten worden opgevoed,dit doe je niet met slaan en schoppen maar met geduld en consequent zijn.
Zowiezo niet met voer erbij gaan staan (als dit gedaan word),jaag de shet gewoon weg als ie komt,negeer hem gewoon.
Bij de volgende keer weer doen en negeren,als de shet dan weer een kleine poging doet ook negeren maar nog niet weg jagen.
Als alles braaf verloopt geef je wat aardige woordjes en een aaitje en loop je weer weg.(dus niet wachten tot ie weer de kont draait)

Eigenlijk maakt het niks uit hoe je het doet zolang je de nieuwsgierigheid maar weet uit te nutten,dat zet de shet aan het denken.En geloof mij ze zijn zoooo slim.
Als je dit consequent vol houd en laat merken dat ie enkel bij goed gedrag erbij mag staan en aangehaald word dan zul je snel verbetering zien.

Slaan is NOOIT een oplossing,slaan is een uiting van de gefrustreerde mens!(een corrigerend tikje is wat anders dan slaan)

We blijven denken over alles wat wordt aangedragen... Deze shet is sowieso buitengewoon nieuwsgierig... daar kunnen we vat wat mee doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:41

Een paard wat zomaar trapt moet bij mij gewoon uit de buurt blijven. Mocht het paard toch uithalen zou ik hem even flink rondjagen. Jij gaat voor MIJ aan de kant en niet andersom.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:35

Oh man man man, die pony was bij mij helemaal aan het verkeerde adres geweest. -O-

De tips die ik nuttig vind zijn al gegeven, heel veel succes TS. Ben benieuwd wat je besluit te doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 09:41

Iedereen bedankt voor alle tips.
Gisteren was er een 7-jarig buurmeisje bij ons op het erf. Ze wilde graag helpen om de shet te borstelen. We hebben haar duidelijk verteld dat deze pony kan bijten en trappen, maar bleven natuurlijk wel opletten. Mijn dochter en zij hebben samen gepoetst, dat ging op zich goed. (Ik was er zelf ook bij; zat een meter of 10 daarvandaan wat tuig schoon te maken in de zon).
Ze zijn klaar en mijn dochter leidt de shet aan haar halster richting bak (overdag loopt ze altijd buiten). Het buurmeisje bleef een beetje achter en bleef ter hoogte van de achterhand (op ongeveer 1,5 meter afstand) staan praten. Tijdens het passeren slaat de shet ineens met beide benen vol naar haar uit. De afstand was te groot, ze kon er helemaal niet bij en het buurmeisje stond zo druk te praten dat ze niks merkte. Mijn dochter zag het te laat om het te verhinderen en was natuurlijk geschrokken. Heeft haar flink op haar kop gegeven en een heel stuk achteruit laten lopen.

Daarna was de shet weer heel braaf. Toen ze uiteindelijk dan wel in de bak stond, viel ze meteen onze andere pony aan, wel kort, maar toch duidelijk om af te reageren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:01

Doe zo verder en er gebeuren idd ongelukken.
Zoek hulp.

Hevonen schreef:
Iedereen bedankt voor alle tips.
Gisteren was er een 7-jarig buurmeisje bij ons op het erf. Ze wilde graag helpen om de shet te borstelen. We hebben haar duidelijk verteld dat deze pony kan bijten en trappen, maar bleven natuurlijk wel opletten. Mijn dochter en zij hebben samen gepoetst, dat ging op zich goed. (Ik was er zelf ook bij; zat een meter of 10 daarvandaan wat tuig schoon te maken in de zon).
Ze zijn klaar en mijn dochter leidt de shet aan haar halster richting bak (overdag loopt ze altijd buiten). Het buurmeisje bleef een beetje achter en bleef ter hoogte van de achterhand (op ongeveer 1,5 meter afstand) staan praten. Tijdens het passeren slaat de shet ineens met beide benen vol naar haar uit. De afstand was te groot, ze kon er helemaal niet bij en het buurmeisje stond zo druk te praten dat ze niks merkte. Mijn dochter zag het te laat om het te verhinderen en was natuurlijk geschrokken. Heeft haar flink op haar kop gegeven en een heel stuk achteruit laten lopen.

Daarna was de shet weer heel braaf. Toen ze uiteindelijk dan wel in de bak stond, viel ze meteen onze andere pony aan, wel kort, maar toch duidelijk om af te reageren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:06

Ai ai ai, een 7-jarig meisje met een trappende shet om laten gaan? Dat is vragen om ongelukken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:13

Wat ongelooflijk dom om die meiden toch met deze pony aan de gang te laten gaan, sorry hoor maar hoe haal je t in je hoofd!!??
Wat als t wel raak was geweest, wat dan?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:19

Hier had mijn shet ook last van toen het haar niet aan stond als ze niet optijd eten kreeg. Ik heb toen een zweep mee in het weiland genomen en zodra ze ook maar een uithaal probeert te maken kreeg ze een tik na 3x was het over. Dus miss een zweep mee het weiland innemen?

Trouwens, dat hij uit haalt naar andere paarden. Je kan je shet misschien een keer bij een zeer dominante merrie in de wei zetten. Hopen dat hij het dan snel is afgeleerd .

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 10:40

Joolien schreef:
Wat ongelooflijk dom om die meiden toch met deze pony aan de gang te laten gaan, sorry hoor maar hoe haal je t in je hoofd!!??
Wat als t wel raak was geweest, wat dan?

Dat is inderdaad het probleem. Overigens is mijn dochter 23 en het zijn in feite nu haar pony's, alleen woont ze op kamers en staan de pony's hier.
Een groter probleem is dat het buurmeisje nog weleens zelf het bak/weidehek open maakt om de pony's te aaien. We hebben het al heel vaak tegen haar gezegd dat ze dat niet mag doen en ook dat het gevaarlijk is, maar als ze de kans krijgt doet ze het toch. Ons terrein is tamelijk open. Wel hekken en muren, maar daar klimt ze over of ze maakt ze open.

We hebben nu afgesproken dat ze dus mag helpen poetsen als ze nooit meer zelf naar de pony's gaat. Onze andere pony is een schat en 100 % betrouwbaar. En zij vindt juist dat kleintje, die shet, zo leuk en ziet niet dat ze onbetrouwbaar is. Daarom letten we samen op. Mijn dochter hield de pony bewust op afstand van het buurmeisje, maar zoals dan weer blijkt, is ze je gauw te snel af. Volgende keer moet het buurmeisje nog meer afstand houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:46

ik zou die kinderen echt nooit zonder toezicht de wei in laten gaan.Als ze willen borstelen,jij erbij,en vastzetten die pony's.
En ik zou in iedergeval een dressuurzweep meenemen en scherp opletten,zodra er signalen komen dat er een trap gaat volgen hem zo genadeloos op zijn kont slaan dat hij gaat nadenken.
Een shet die dit doet hoeft niet met fluwelen handschoenen aangepakt te worden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 10:53

geerke schreef:
ik zou die kinderen echt nooit zonder toezicht de wei in laten gaan.Als ze willen borstelen,jij erbij,en vastzetten die pony's.
En ik zou in iedergeval een dressuurzweep meenemen en scherp opletten,zodra er signalen komen dat er een trap gaat volgen hem zo genadeloos op zijn kont slaan dat hij gaat nadenken.
Een shet die dit doet hoeft niet met fluwelen handschoenen aangepakt te worden.

Precies wat wij doen. Ik laat dat kind ook echt niet zonder of zelfs met toezicht de wei ingaan. Maar ik heb het niet altijd door. Ze doet het bijvoorbeeld als ik weg ben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:54

maar dat is jou verantwoording dan toch niet?Dat kind hoort niet zonder toestemming in de wei te gaan.Daar moeten de ouders opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:02

Idd de ouders waarschuwen, dit is imo serieus een gevaar voor zo'n meisje. Een pony die een keer met 1 been uithaalt is tot daar aan toe, maar eentje die loeihard met 2 benen naar achteren trapt kan echt serieuze schade aanrichten.
Dat de dochter ouder is veranderd de zaak maar dan nog zolang t beestje trapt buurmeisje uit de buurt houden, je kunt het niet vermijden en je weet nooit wanneer het gebeurd dus ze loopt elk moment het risico om een trap te krijgen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:02

Als ik dit zo hoor dan is die pony gewoon gevaarlijk. Trappen is gewoon echt slecht. Dat ze bijna dat meisje heeft getrapt. Sorry, maar ik zou een flinke zweep meenemen en de eerste keer dat ze dat flikt een flinke mep geven. Ik ga niet omdat hij trapt grondwerken. Als je begint met grondwerken zal het niet in een keer over zijn, dus kan het alsnog voor gevaarlijke situaties gevonden worden. Uiteindelijk zal het zijn vruchten afwerpen, maar niet meteen en het trappen moet wel zo snel mogelijk afgeleerd worden. Denk dat als je haar echt een goede mep geeft, zij ook zal schrikken. Veiligheid voor alles, dan maar een mep.. Haar hoeven tegen jouw knieschijven of waar dan ook doet meer pijn.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 11:13

Joolien schreef:
Idd de ouders waarschuwen, dit is imo serieus een gevaar voor zo'n meisje. Een pony die een keer met 1 been uithaalt is tot daar aan toe, maar eentje die loeihard met 2 benen naar achteren trapt kan echt serieuze schade aanrichten.
Dat de dochter ouder is veranderd de zaak maar dan nog zolang t beestje trapt buurmeisje uit de buurt houden, je kunt het niet vermijden en je weet nooit wanneer het gebeurd dus ze loopt elk moment het risico om een trap te krijgen.

Deze pony slaat altijd met twee benen helaas.
Ouders zijn gewaarschuwd en zeggen dochtertje dat het niet mag, maar ze zijn veel weg en dochtertje luistert slecht.

Ik vind dat ook eng. Houden ook de erfhekken gegrendeld daarom. Maar dat weerhoudt haar niet.
Daarom hoopten we dat het compromis: 'als je nooit zelf naar ze toe gaat, mag je helpen poetsen' zou helpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:15

ik denk als ze een keer stevig geraakt word ze het wel begrijpt...alleen hoop ik dan niet in het gezicht :7

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:28

Veel meer doen met de shet,dit dier is naar mijn idee zo gefrustreerd van alle energie dat het dier niet meer weet hoe het moet reageren.
Door meer aan het werk te zetten komt zo'n shet vanzelf op andere gedachten,enkel wat borstelen is voor zo'n dier gewoonweg niet genoeg om energie af te laten.

Kijk eens of je een tuigje kunt vinden,laat het shetje dan eens de bak slepen bijv.Dan heeft ie iets om over na te denken en energie af te laten.
Is ook heel leuk om te doen.

Een dier gaan slaan/schoppen en weet ik wat werkt altijd averechts!!!
Dit beestje moet aan het werk gezet worden dan krijg je vanzelf een heel ander karakter naar boven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:35

Hevonen schreef:
Joolien schreef:

Deze pony slaat altijd met twee benen helaas.
Ouders zijn gewaarschuwd en zeggen dochtertje dat het niet mag, maar ze zijn veel weg en dochtertje luistert slecht.

Ik vind dat ook eng. Houden ook de erfhekken gegrendeld daarom. Maar dat weerhoudt haar niet.
Daarom hoopten we dat het compromis: 'als je nooit zelf naar ze toe gaat, mag je helpen poetsen' zou helpen.

Nou ja maak dan iig de afspraak dat als her wat gebeurd het niet jouw verantwoording is. Jij hebt gewaarschuwd en ze is hun dochter, dat daar iig geen misverstanden over bestaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:50

funnyhorses schreef:
Veel meer doen met de shet,dit dier is naar mijn idee zo gefrustreerd van alle energie dat het dier niet meer weet hoe het moet reageren.
Door meer aan het werk te zetten komt zo'n shet vanzelf op andere gedachten,enkel wat borstelen is voor zo'n dier gewoonweg niet genoeg om energie af te laten.

Kijk eens of je een tuigje kunt vinden,laat het shetje dan eens de bak slepen bijv.Dan heeft ie iets om over na te denken en energie af te laten.
Is ook heel leuk om te doen.

Een dier gaan slaan/schoppen en weet ik wat werkt altijd averechts!!!
Dit beestje moet aan het werk gezet worden dan krijg je vanzelf een heel ander karakter naar boven.

als je daar mee de bak gaat slepem mis je je gebit :+
Ik ben al 35 jaar met paarden bezig,vroeger kregen ze gewoon een flinke klets als er getrapt werd.
Nu word er geclickerd gegrondwerkt en weet ik het allemaal.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:57

Zoals jolien hier ook al zegt.
Onthou goed, het is jullie pony, dus als die het meisje raakt zijn jullie wettelijk ook aansprakelijk.
maak dus echt goede afspraken met die buren, zodat er geen misverstanden zijn.
Ik heb al heel veel ongelukken gezien, het gebeurt dus echt hoor, en soms echt vrij ernstig.
In een manege een meisje gebeten door een paard en dat was in het gezicht.
Een vrouw die een trap kreeg in het aangezicht, kaakbeen op verschillende plekken gebroken, nadien in het ziekenhuis terug gemonteerd met metalen plaatjes en dergelijke.
Wees voorzichtig, en maak echt duidelijke afspraken, in dit geval blijkt dit dus moeilijk omdat het meisje zelf over het hekken klimt, zet dit dus ook op papier en laat de ouders dit tekenen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:58

Geerke hahaha ja dat er tegenwoordig soms té soft omgesprongen word met paarden weet ik en ook dat is dan niet goed.(paarden missen de duidelijkheid)
Maar ik heb zelf zo'n klein spookje rond rennen thuis en die deed EXACT hetzelfde toen we haar pas hadden.Straffen werkte enkel averechts tot ze eens goed aan het werk werd gezet,eruit met die energie,zweten laten,lopen laten en dan tijdens het lopen dingen laten doen die JIJ wilt en niet omgekeerd.

Moet je eens zien hoe dat werkt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:00

Ik vind toch dat er wat het betreft het buurmeisje best wat korter mee omgegaan mag worden. Dan maar even met wat gebulder wegsturen, niet zo leuk maar nog altijd stukken minder erg dan 2 benen in je gezicht.

Ook de ouders echt even toespreken, hun dochter van 7 brengt zichzelf in gevaar op JOUW terrein. Dan laat je zo'n kind toch niet alleen? Misschien dat een contract helpt om ouders in te laten zien hoe gevaarlijk het is. En ben jij ook meteen van de aansprakelijkheid af mocht er wat gebeuren.
Als het meisje nu, onder jouw toezicht, met jouw paard om gaat en er gebeurd wat... kun jij straks de ziekenhuiskosten betalen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:03

Wat het kindje betreft zou ik eerder die ouders even aan de oortjes pakken want lieve pony of niet zo'n kleine puk heeft immers niks te zoeken op andermans wei waar dieren lopen.
Zeker niet als er niemand bij is.

Kwestie van fatsoen is dat,men laat zn eigen kind niet bij anderen op het terrein rondzwerven.