Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Percy schreef:Ik snap je wel. Had mijn absolute "once in a lifetime" paard en een veulen. Als het veulen 3 zou worden dan zou ik met haar het werk gaan opbouwen en met hem het werk een beetje afbouwen want hij was bijna 17.
En toen werd hij ernstig en ongeneeslijk ziek. Ik moest afscheid van hem nemen en tot overmaat van ramp moest het veulen toen in zijn stal omdat die eerst in een tijdelijke stal stond (was eigenlijk geen plek). Ze stond overdag gewoon buiten overigens maar als ik na mijn werk op stal kwam dan keek zij over de deur heen en niet hij en dat kon ik eigenlijk niet verdragen. Ze heeft altijd alle aandacht gehad, zij kon het ook niet helpen. Ik heb haar ingereden, ik heb een veulen met haar gefokt maar ik had niets met haar. Ik heb haar verkocht toen ze een jaar of 8 was. Ik had haar inmiddels aan huis en ik had totaal geen plezier in het rijden.
Toch kan je die band met jouw paard nog wel krijgen. Ik heb nu ook een hele goede band met mijn andere paard. Niet zoals die ene, dat komt nooit meer maar wel een hele sterke band.
Wat mij opvalt aan het filmpje is dat hij echt niet zo geweldig loopt. Jij zegt dat je er niets uit gereden krijgt terwijl hij vroeger zo goed liep maar die bijrijdster krijgt het er ook niet uit gereden. Middendraf is gewoon versnellen, paard komt bij het achterwaarts gaan enorm tegen de hand in. Aanleuning is niet mooi constant.
Heb jij het je niet zelf in je hoofd gehaald dat hij daar fantastisch liep en het voor jou niet doet? N.a.v. dit filmpje denk ik dat je zijn tijd bij zijn vorige eigenaresse een beetje idealiseert.
Overigens vind ik het wel een prachtpaard om te zien. Zeker de moeite om door te zetten. En goed les nemen zodat je het paard naar een hoger niveau kunt tillen.
Sassol schreef:Ghaia schreef:Ben inderdaad gek op Zeno, voel me zo trots dat ik deze kanjer heb gekregen, maar heeft het overlijden van mijn vorige paard dan zo een effect op mij en Zeno, dat ik me niet openstel?
Of is de klik er gewoon niet en gaat deze ook niet komen?
Of het 'klikt' of niet wijd ik altijd aan karaktereigenschappen en wensen. Met een springgefokt paard willen gaan dressuren bijv. dat is een 'misklik'. Houd je van rengalop, maar staat je paard liever stil? Misklik.
Ik hoor bij jou geen 'misklik'. Ik hoor dat jullie elkaar totaal verkeerd begrijpen en een slechte start gehad hebben. En ja, een goed begin is het halve werk, maar dat werkt ook andersom. Is de start slecht, dan kost dat wat om te repareren.
Je zegt dat je paard niet graag voor je werkt, en liever gewoon in de wei blijft staan dan met jou te gaan rijden. Misschien een idee om eens naar je paard te gaan luisteren? Houd eens op met rijden, je paard heeft daar nu geen zin in met jou. Klinkt misschien hard, maar om een 'klik' een kans te geven zul je naar elkaar moeten luisteren. In dat opzicht klopt het wel dat je jezelf nog steeds niet openstelt voor je paard.
Ik zou zeggen zorg eerst eens dat er weer lol is, iets waar jullie beiden plezier van kunnen krijgen of elkaar nodig hebben. Als je paard van alles schrikt is een schriktraining de uitgelezen kans om de band wat te versterken. Het paard kan van jou dan zien dat je te vertrouwen bent en een rustpunt (mits dat zo is uiteraard) en jij kunt op jouw beurt weer zien hoe het paard jou leert vertrouwen en voor jou dingen doet die hij zelf liever niet zou doen. Dat is ook een manier van 'voor jou werken'.
Natuurlijk hoeft je paard niet in rengalop met gehinnik naar je toe te komen als je naar de wei loopt, maar een koppie omhoog, oortjes naar voren en een lichaam jouw kant op draaien zou al hartstikke mooi zijn. Iets wat zegt: ik zie je, en ik richt me tot je.
Maar dan moet je datzelfde wel terug doen voor je paard.
aeolusnr1 schreef:paarden treuren echt niet, zo denkt een paard niet.
Jij zegt als ik ga grondwerken wil het paard enkel mijn snoepjes bemachtigen, daar zit dus al heel duidelijk iets mis.
Je neemt les maar de lesgever kan jou het aanvoelen van het paard blijkbaar niet duidelijk maken, er is daar een hele leemte.
Jij moet voor die klik zorgen, niet het paard.
En heel waarschijnlijk is jouw rijtechnische kennis en kunde minder dan die van het paard, dus zaak is zeer zeker er aandacht voor te hebben dat het paard het steeds als een uitdaging blijft zien, het mag niet te makkelijk zijn, maar ook niet te moeilijk, het moet interessant blijven.
Dan komt het genieten er vanzelf.
En blijf eerlijk wat het kunnen van het paard betreft , maar ook wat jouw kunnen betreft, hier loopt het idd ook vaak niet altijd goed.
Zeker als je het over een Z paard hebt die amper L kan lopen.
Selka schreef:Iedere band is bijzonder en ik kan mij niet voorstellen dat je hem niet zou missen en niet van hem houdt na al die tijd. Misschien gewoon eens zonder verwachtingen lekker zien wat er gebeurt in plaats van allerlei dingen te willen.

Ghaia schreef:Als hij in de wei staat en ik roep, is hij wel degelijk geïnteresseerd. Hij komt altijd vrolijk naar mij en blijft wat 'hangen' bij mij. Maar als ik hem meeneem naar de stal om te poetsen of in te spannen, heeft hij gewoon lak aan respect. Hij geeft je kopstoten, blijft nooit stilstaan, trapt op men hielen,...Maar als ik erop zit luistert hij een stribbelt niet tegen.
Ik denk, omdat ik hem vrijwel direct heb gekocht na het overlijden van mijn vorige, ik dacht dat het wel hetzelfde zou zijn. Ik moet eenmaal accepteren dat hij een ander karakter heeft als mijn vorige paard, en belangerijker, mijn vorige paard NIET is.
Ghaia schreef:Als hij in de wei staat en ik roep, is hij wel degelijk geïnteresseerd. Hij komt altijd vrolijk naar mij en blijft wat 'hangen' bij mij. Maar als ik hem meeneem naar de stal om te poetsen of in te spannen, heeft hij gewoon lak aan respect. Hij geeft je kopstoten, blijft nooit stilstaan, trapt op men hielen,...Maar als ik erop zit luistert hij een stribbelt niet tegen.
Ik denk, omdat ik hem vrijwel direct heb gekocht na het overlijden van mijn vorige, ik dacht dat het wel hetzelfde zou zijn. Ik moet eenmaal accepteren dat hij een ander karakter heeft als mijn vorige paard, en belangerijker, mijn vorige paard NIET is.
Percy schreef:Als ik jouw laatste berichten zo lees dan ben ik er van overtuigd dat jullie een toekomst samen hebben. Hij heeft misschien niet genoeg respect voor je als hij zo in de omgang is. Ben je te voorzichtig met hem geweest in het begin toen hij zo slecht in zijn vel zat?
Paard van mijn dochter kon ook zo ambetant doen richting mij omdat ik niet veel kon lichamelijk gezien. Dat probeerde hij meteen uit te buiten terwijl dat echt een super paard is waar zij mee kan lezen en schrijven. Ik moest echt flink op mijn strepen staan om zelf ook zijn respect te krijgen.
Respect en een band hebben zijn twee verschillende dingen.
LadyMadonna schreef:Jeetje, alsof ik mijn eigen verhaal terug zitten lezen..,
In 2009 verongelukte mijn eerste eigen pony, m'n maatje, m'n alles... Kapot was ik ervan. Binnen een maand stond er een nieuwe pony. Geweldig dier, makkelijk, braaf... We beleerde haar voor de wagen en ze deed alles super. Ze was alles was ik zocht in een pony... En toch hoefde ze maar een oas verkeerd te zetten en ik werd boos op haar.
Drie jaar heb ik het geprobeerd, 3 jaar heb ik het gevoel gehad met het paard van een ander bezig te zijn. Ze was geweldig, maar die ene klik ontbrak en is er nooit gekomen.
Na drie jaar heb ik haar verkocht aan iemand die heel erg blij met haar is, heb er nu, een jaar later, nog geen seconde spijt van gehad...
Ghaia schreef:Ik weet dat ik kordater moet zijn, anders gaat hij nooit respect krijgen.
Maar voor mij is het tegenstrijdig, omdat ik ook wil dat hij mij 'moet', nu heb ik echt het gevoel dat hij mij niet moet, omdat hij mij ook niet als zijn baas ziet.
Ben gang dat als ik hem kordater ga aanpakken, hij mij helemaal niet meer gaat mogen, of zie ik dat nu verkeerd
Ghaia schreef:Ik weet dat ik kordater moet zijn, anders gaat hij nooit respect krijgen.
Maar voor mij is het tegenstrijdig, omdat ik ook wil dat hij mij 'moet', nu heb ik echt het gevoel dat hij mij niet moet, omdat hij mij ook niet als zijn baas ziet.
Ben gang dat als ik hem kordater ga aanpakken, hij mij helemaal niet meer gaat mogen, of zie ik dat nu verkeerd
Sassol schreef:Het is voor je paard veel fijner als jij duidelijk bent en de dingen regelt. Als je een rustpunt bent wanneer dingen eng zijn en te vertrouwen bent in gevaarlijke situaties. Dit zijn allemaal dingen die bij leiderschap horen.
Hij zal misschien even dwars gaan liggen, maar dat zijn de verhoudingen die gaan verschuiven. Als een kind altijd van alles mag, en het moet ineens luisteren gaat het alles proberen om het niet te hoeven 'ik haat je' roepen e.d.
Toch zie je dat er daarna veel meer rust is, ruimte voor liefde en vertrouwen en meer begrip. Dit is bij dieren niet anders.