Jonge Fries steeds onhandelbaarder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:56

Bon_charmeur schreef:
:+ en er zijn altijd weer geiten wollen sokken die.denken dat vanaf de grond alles word opgelost,en een touwhalster en een lijntje.. :+

En er zijn altijd professionals die doordenken en om hun eigen veiligheid denken, dan met bravour op ieder lastig paard te stappen in de hoop het vanuit het zadel te fixen.

Ik zeg ook niet dat alles vanaf de grond kan worden opgelost. Maar de basis is vanaf de grond. Ook als en juist als je een probleempaard tegenkomt.

Ik kan er ook niets aan doen dat er mensen zijn die dat niet willen zien. Maar jullie lijf, jullie risico.

Cassidy

Re: Jonge Fries steeds onhandelbaarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:59

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:05

Hier een soort gelijke situatie...Ook een fries, moet ook nog 4 worden. Verhuisd sinds oktober. Inmiddels is mijn paard weer de 'oude' en loopt ze als nooit tevoren! Ik denk dat geduld toch heel belangrijk is, gun haar de tijd om te laten wennen. De 1 heeft daar nu eenmaal langer voor nodig dan de ander.

En daarnaast hielp een paardenmaatje inderdaad heel goed, plus dat we haar gewoon in de bak hebben gezet met haar vriendinnetje.. Ik heb wel in het begin echt wat stappen terug moeten nemen, maar het resultaat mag er zijn :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:14

Bon_charmeur schreef:
:+ en er zijn altijd weer geiten wollen sokken die.denken dat vanaf de grond alles word opgelost,en een touwhalster en een lijntje.. :+

Hoe zou jij het willen oplossen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:32

Ik heb er hier eentje staan die door grondwerk verandert is van een sensibel maar nuchtere ruin naar een kernbom van onzekerheid die zelfs in vrijheid in de bak probeert te vluchten voor zijn eigen schaduw. Hij was lekker nuchter als jonge kerel en kwam terug als bange schrikal nadat hij 3 maanden was weggebracht naar een NH-stal om zadelmak te maken en in te rijden.
Handig in de winter als het 's avonds al donker is en je wil hem even de benen laten strekken in een buitenbak...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:35

Dan vraag ik me af naar welke stal je hem gebracht hebt om hem "NH" in te laten rijden? Bij grondwerk staat en valt alles met goede timing. Weten wanneer je op KUNT houden en wanneer je door MOET gaan. Doe je dat verkeerd, dan bereik je het tegenovergestelde.

Is weer recht te zetten hoor, maar ik bespeur een aversie tegen grondwerk volgens NH, denk niet dat paardje nog een kans krijgt. Ook al zou je het zelf gaan doen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:46

Dit is bij de vorige eigenaar gebeurt, zij had hem als veulen gekocht en ook opgevoed volgens grondwerk, ging prima, vond hij erg leuk ook. Geen idee meer welke stal het was, en toen ze merkte dat het mis ging is ze hem gaan terughalen maar het kwaad was al geschied. Ik ben hier altijd van op de hoogte geweest, had ook altijd aangegeven dat het me echt niet stoorde en zo is hij dan bij mij uitgekomen nadat ze met pijn in het hart heeft beslist om hem weg te doen, want hun vertrouwen was ook volledig beschadigd.

Hij is hier intussen 2,5 jaar en ik maak me er ook niet druk in. Het enige wat echt effect lijkt te hebben is een hele strikte structuur en regelmaat, zoals altijd dezelfde smid, altijd dezelfde DA, dezelfde personen die hem voeren of poetsen,... Het is een schat van een dier en ik denk er niet over om hem weg te doen, zelfs als zou blijken dat ik er nooit veilig mee kan rijden. Want ja, hij is zadelmak, maar 1 grasspriet die fout beweegt en daar gaat hij. Doe ik grondwerk, dan moet ik dat elke dag op exact dezelfde manier herhalen. Paar dagen niks doen of eens iets nieuws en je kan van voor af aan beginnen, dan is hij de kluts kwijt. We grappen er wel eens om dat hij ons "autistje" is :)

Hij is de ideale weidemaat voor mijn 2 shetjes en mijn jonge hengst, dus al is het maar als grasmaaier, blijven doet hij :)

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 21:00

Kijk hier was ik nou bang voor, honderd en een meningen en meteen de 'fouten' benoemen en elkaar tegenspreken :') Typisch bokt, maar goed.

Om even te antwoorden op diverse vragen..

Ze staat van afgelopen zomer op deze stal, ongeveer n half jaar. Ze heeft de eerste weken lekker kunnen wennen. Verder staat ze meer buiten dan voorheen, zowel zomer als winter en ze staan met z'n drieën.
Zodra ze samen loopt met n ander paard, wil ze altijd proberen voor te komen, maar bij enge dingen zal ze niet zomaar altijd volgen.

Onder grondwerk versta ik, simpel aan de hand oefenen, maar we zijn ook bezig met wijken voor druk en de verschillende kanten op gaan (denk dus aan voorwaarts, achterwaarts en zijwaarts). Morgen hebben we n clinc NH. Ik gebruik inderdaad ook regelmatig n touwhalster en leadrope. Maar doordat de bak zo eng is, is er vaak niet veel focus en ben ik vaak meer bezig met aandacht en attentie vragen dan dat we aan oefeningen toe komen.

Aan de longe heeft ze gelopen met touwtjes, Pessoa en ook met de longeerhulp. Dubbele lijnen heb ik nog niet bij haar gebruikt, dat stond uiteindelijk wel in de planning. Ze wordt wel degelijk echt aan het werk gezet, het is niet meer t simpele rondjes draaien hoor.

Verder ben ik zelf streng en consequent, altijd t zelfde nooit iets door de vingers zien. Maar vergeet niet ik werk maar twee hooguit drie dagen met haar in de week, als ik haar in vakantie periodes bijvoorbeeld twee weken 'voor mezelf' heb is t ook n heel ander paard. Ik denk zelf dat t meer met respectloos dan met gebrek aan discipline te maken heeft. Ik spreek mezelf absoluut niet vrij van fouten, maar op stal wordt eerder geroddeld dat ik te hard en streng ben, dan dat ze zeggen ik over met heen laat lopen. Ook denk ik zeker dat t wat met veiligheid te maken heeft, ze voelt zich er niet op en top veilig.

Ik zal al jullie links en filmpjes bekijken en proberen om mits ietsje me aanspreekt het toe te passen.

Dank jullie voor de reacties tot nu toe.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 21:03

Cassidy schreef:
Ik zou de ts even willen aanraden dit filmpje te bekijken. Echt bekijken, niet alleen maar doorscrollen want er zit uitleg bij die je helpt begrijpen waarom het paard zo reageert zoals hij nu reageert.

http://www.youtube.com/watch?v=povqc24-sbY

Ik kan boven genoemd filmpje niet bekijken ivm auteursrecht schending geblokkeerd..
Laatst bijgewerkt door Shivatjuh01 op 01-02-14 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:18

Shivatjuh01 schreef:
Cassidy schreef:
Ik zou de ts even willen aanraden dit filmpje te bekijken. Echt bekijken, niet alleen maar doorscrollen want er zit uitleg bij die je helpt begrijpen waarom het paard zo reageert zoals hij nu reageert.

http://www.youtube.com/watch?v=povqc24-sbY

Ik kan dit filmpje niet bekijken ivm auteursrecht schending geblokkeerd..

Hij doet het bij mij gewoon. Welke browser gebruik je? Even een andere proberen?

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 21:19

In t eerste filmpje over je eigen ruimte behouden waar hij met paard Scarlett werkt, valt me op dat t paard reageert op t 'trekken' aan het halster wat hij doet, is de tikjes die ze krijgt op haar borst en flank.

Als ik dit bij die 'van ons' doe, reageert ze niet of bijna niet, rukjes aan het halster is ze totaal niet van onder de indruk. En als je dr aantikt reageert ze of niet, of ze bokt behoorlijk nukkig.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 21:22

Cassidy schreef:
Hij doet het bij mij gewoon. Welke browser gebruik je? Even een andere proberen?

Heb m in safari en in Chrome geprobeerd, maar zal waarschijnlijk alleen te bekijken zijn via pc en die heb ik hier niet tot m'n beschikking helaas.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:26

Shivatjuh01 schreef:
In t eerste filmpje over je eigen ruimte behouden waar hij met paard Scarlett werkt, valt me op dat t paard reageert op t 'trekken' aan het halster wat hij doet, is de tikjes die ze krijgt op haar borst en flank.

Als ik dit bij die 'van ons' doe, reageert ze niet of bijna niet, rukjes aan het halster is ze totaal niet van onder de indruk. En als je dr aantikt reageert ze of niet, of ze bokt behoorlijk nukkig.

Dus ignoreert je paard de lichte aanwijzing en moet je harder inkomen. Hoeft maar één keer. A horse knows exactly what happens before what happens happens.
Een keer een flinke tik (bouw die wel op, dus eerst zwaaien met de stok, dan de grond slaan met de stok, vervolgens paard drie keer een tik geven, en komt er dan geen reactie drie keer hardere tik geven. Hoofd naar je toehalen zorgt er overigens voor dat hij je met zijn achterbenen niet kan raken mocht hij naar je uithalen bij die tikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:30

Welke afstamming heeft ze?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:31

het is moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen...je kunt toch niet oordelen als je TS niet op het paard hebt zien rijden.De lichaamstaal van het paard,de rijkunst van TS?
Misschien neemt het paard TS giga in de maling,misschien is het echt angst?
TS kun je het eens laten filmen door iemand.
En ik ga niet beginnen over grondwerk of iets in die trant.Ik doe het al meer dan 35 jaar zonder. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:33

Ik heb trouwens zo'n draak van een merrie gereden, overal schrikken en doen. Het enige wat hielp was zelf volledig ontspannen, haar op zachte wijze afleiden, maar wel duidelijk.. En véél oefenen. Maar ik ben ermee gestopt want ik kan absoluut niet met zulke paarden. :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:35

Partyflappel schreef:

Gaan we weer op die toer. :? Afstamming heeft er niks mee te maken. Paard heeft duidelijk nooit geleerd wat grenzen zijn. En gaat gewoon lekker zijn eigen gang. Dit is dus één van de nadelen als een paard niet is opgegroeid tussen andere paarden. En daar heeft geleerd wat wel en wat niet mag.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 21:36

Cassidy schreef:
Shivatjuh01 schreef:

Dus ignoreert je paard de lichte aanwijzing en moet je harder inkomen. Hoeft maar één keer. A horse knows exactly what happens before what happens happens.
Een keer een flinke tik (bouw die wel op, dus eerst zwaaien met de stok, dan de grond slaan met de stok, vervolgens paard drie keer een tik geven, en komt er dan geen reactie drie keer hardere tik geven. Hoofd naar je toehalen zorgt er overigens voor dat hij je met zijn achterbenen niet kan raken mocht hij naar je uithalen bij die tikken.

Gevoelsmatig denk ik zelf pas dat t aankomt als de focus bij mij ligt en de angst voor de bak minder is.
Ik grijp met enige regelmaat harder in en bouw n hardere aanpak zeker op, ik tik nooit zomaar keihard. En meestal als ik dat gedaan heb, lijkt ze totaal niet meer bereikbaar en als n paar honderd kilo echt wil gaan, gaat ze ook..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:38

FriesWytske schreef:
Partyflappel schreef:

Gaan we weer op die toer. :? Afstamming heeft er niks mee te maken. Paard heeft duidelijk nooit geleerd wat grenzen zijn. En gaat gewoon lekker zijn eigen gang. Dit is dus één van de nadelen als een paard niet is opgegroeid tussen andere paarden. En daar heeft geleerd wat wel en wat niet mag.

een mens is en blijft een mens,een mens is geen paard.
Een paard wat in een kudde opgroeit heeft helemaal geen garantie dat hij zijn plaats weet bij de mens.
De mens moet grenzen leggen.Het paard leert dat niet van andere paarden wat hij wel en niet mag bij mensen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:43

Denk dat jullie het paard gewoon teveel ruimte geven. En 't is een fries, geen hoog in het bloed staand al dan niet getraumatiseerd paard. ;)

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 21:45

Partyflappel schreef:

Haar afstamming ken ik niet, kan ik navragen

geerke schreef:
het is moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen...je kunt toch niet oordelen als je TS niet op het paard hebt zien rijden.De lichaamstaal van het paard,de rijkunst van TS?
Misschien neemt het paard TS giga in de maling,misschien is het echt angst?
TS kun je het eens laten filmen door iemand.
En ik ga niet beginnen over grondwerk of iets in die trant.Ik doe het al meer dan 35 jaar zonder. :D

Als je goed gelezen hebt, gaat t hier niet om t rijden, ik klim niet op n paard dat al op de grond geen respect heeft. Daarbij met enige regelmaat in paniek wegrent en bijna niet reageert op hulpen en vragen, ik wil graag nog langer dan vandaag kunnen lopen en leven. Ik eis van haar enig respect terwijl ik ernaast sta voordat ik me überhaupt ga zitten ergeren erop. Op n simpel buitenritje na met wat rechte stukken stap en kleine draf momenten wordt er nog niet veel mee onder t zadel gedaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:51

dus een paard wat niet reageert op hulpen ga je wel mee buitenrijden?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:06

Volgens mij rijd de eigenaresse er op buiten als ik het goed heb.

Ik denk dat het belangrijkste is dat eigenares totaal niet consequent is en daarbij de combinatie van huidige stal waar ze steeds gespannen is..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:40

Dit hoeft echt niet met geiten wollen sokken te maken te hebben hoor.
Ik zelf heb al vele probleem paarden behandeld, en steeds ga ik eerst idd via grondwerk bezig, en idd met touwhalster en leadrope.
Er was een hangst die echt op zijn achterbenen ging staan, en klauwend naar me toe kwam, en dan is het wollen sokken gevoel heel gauw weg hoor, dan moet je er echt wel staan.
Grondwerk is geen tovermiddel maar het kan heel veel ellende vermijden.

Bon_charmeur schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:46

Als van stal naar wei al lastig is, mis je een groot deel van de basis opvoeding. Jouw paard ziet je niet als leider als hij door je heen dramt, vluchtgedrag vertoont etc. Eens met cassidy dus. Vanaf de grond, en respect bij brengen. En dan pas denken aan er op gaan zitten! Succes!