Paard graaft in stal als hij eten krijgt, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mendy1984

Re: Paard graaft in stal als hij eten krijgt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:41

ik lees WEL wat er staat en ik snap je ook wel maar dat is jouw mening toch ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:45

Kala schreef:
Cassidy schreef:
Geen menselijke gevoelens in een dier projecteren!

Dit is geen menselijke emotie... Als een dier niet snapt waarom hij beperkt wordt in zijn beweging omdat er heel iets anders aan ten grondslag ligt, heeft het geen zin en wordt het dus symptoombestrijding.

Maar goed, zinloze discussie dit merk ik al. Het zou in deze situatie in elk geval niet mijn keuze zijn.

@Mendy
Je leest nog steeds niet wat er staat...

En ik heb de indruk dat je niet snapt wat het werken met kluisters inhoudt.
Een paard met kluisters kan nog best uit de voeten hoor!
En een dier hoeft het niet te snappen wat het is of waarom het er is, het dier behoort te berusten in DAT het er is.
Het tijdstip van het plaatsen van de kluisters is daarbij wel essentieel. Als jij eerst kluisters omdoet en meteen daarna gaat voeren gaat het dier idd associeren: kluisters = tijd om te voeren.
Dus kluisters eerder omdoen, desnoods 2 uur wachten en dan pas gaan voeren. Dan legt het dier die link niet meer.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:49

Mijn paard schraapt ook als hij voer krijgt. We hebben een rubber mat voor zijn deur gelegd zodat zijn hoeven er niet van slijten en negeren het verder. Ik beschouw het gewoon als een uiting van ongeduld. Zolang hij niet naar doet tegen degene die voert vind ik het niet zo'n probleem. Het wordt voor ons ook wel heel lastig afleren, want hij krijgt van veel verschillende mensen eten op stal (er zijn veel verschillende medewerkers) en dan zouden die allemaal precies moeten weten wat te doen om het hem af te leren. Dat is onbegonnen werk.
Overigens zou ik er wel wat aan proberen te doen als hij tegen de deur zou trappen of zou bijten. Een ander paard bij ons op stal hapte in jouw richting als je aan het voeren was. De eigenaar heeft haar toen geleerd om voer te weigeren. Heeft best een tijdje geduurd, maar het paard wendt nu heel braaf haar hoofd af als je aan komt lopen met voer en hapt nooit meer.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:03

speurneusc schreef:
gewoon met rust laten met eten, ga jou toch ook net lievelings kostje geven en je tegelijkertijd lastig vallen? Daar wil je zelf van kunnen genieten.

Hou je een bak lekkere snoepjes voor je neus maar als je er een wil pakken trek ik het weg, daar wordt je op gegeven moment kwaad om... zo ook je paard. Maak als je paard niet op stal is de emmers met voer klaar zodat je paard niet allert is wanneer ie eten gaat krijgen, hup in de voerbak gooien en gelijk weglopen en met rust laten, niets zeggen niet stilstaan, uit zich. Je paard krijgt van zelf de rust dat je hem niet van zijn eten gaat beroven en zal stoppen met dreigen. Let wel verkeerd gedrag is in een seconde aangeleerd, maar afleren gaat lange tijd overheen dus volhouden en consequent zijn.

Zo denkt een paard niet wat jij in het eerste gedeelte zegt. Je moet een dier niet vermenselijken. Een paard kan zo niet denken.

Het is puur ongeduld. Kortom, hij zal moeten leren geduldig te wachten, maar dat is erg lastig.

Edit, even extra, vaak vloeit dit voort uit dominantie. Een kuddeleider krijgt ooknals eerst eten.

Zoals aangegeven werd, voer in een bak doen en mooi even laten staan, of de smiddags al klaar zetten. Dan kan je het geven zonder het gerammel van biks in de bakken.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 01-02-14 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:05

Waarom zie je dit als probleem en wil je dat zo graag oplossen?
Mijn paard deed het ook, die wilde gewoon graag haar eten en zelfs tijdens het eten was ze zo ongeduldig dat ze bleef schrapen. Vind ik geen probleem..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:25

Kluisteren is symptoombestrijding... en voor wat betreft dat het een levensreddende training kan zijn... tsa... mijn knol laat zn poten staan als ik hem dat vertel en heeft nooit een kluister omgehad... (en ja ook toen hij vast stond in een draad)

Dit schraap probleem komt voort uit toedoen van de mens... is het echt zo erg dat hij het doet? Het beest wil gewoon graag vreten en wordt (hoe goed bedoeld het ook is) op een onnatuurlijke wijze gehouden in een stal... een paard hoort op een steppe te leven waar hij alles om hem heen in de gaten kan houden en de hele dag in het kader staat van eten zoeken... logisch dat hij dus reageert op een onnatuurlijke manier...

Dus of je gooit hem naar buiten waardoor je dit aangeleerde patroon verbreekt of je leert er mee leven...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:27

Neon schreef:
Kluisteren is symptoombestrijding... en voor wat betreft dat het een levensreddende training kan zijn... tsa... mijn knol laat zn poten staan als ik hem dat vertel en heeft nooit een kluister omgehad... (en ja ook toen hij vast stond in een draad)

Jouw paard is niet ieder paard.
En als je er nu eens niet bijbent als hij ergens in vast komt te zitten? Wat doet hij dan?
Ik wil dat mijn paard niet in paniek raakt als hij vast komt te zitten. Of ik er bij ben of niet. Dat hij gewoon geduldig gaat wachten tot hij wordt losgemaakt, en niet gaat hengelen, trappen, en daardoor bijv. draad zo om zijn benen krijgt dat er pezen, banden enz worden doorgehaald.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:57

Cassidy schreef:
Neon schreef:

En als je er nu eens niet bijbent als hij ergens in vast komt te zitten? Wat doet hij dan?
Ik wil dat mijn paard niet in paniek raakt als hij vast komt te zitten. Of ik er bij ben of niet. Dat hij gewoon geduldig gaat wachten tot hij wordt losgemaakt, en niet gaat hengelen, trappen, en daardoor bijv. draad zo om zijn benen krijgt dat er pezen, banden enz worden doorgehaald.

Klopt... maar dit staat volledig los van het paard van ts wat schraapt en daardoor een irritatiefactortje vormt voor ts :P

En ja... als je er niet bent... who knows wat hij dan doet... maar klusiteren doet je paard geen fysieke pijn... in schrikdraad of prikkeldraad hangen doet wel pijn... dus de eerste reactie zal ook bij jouw paard zijn dat hij er van weg wil en dus toch trekt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:57

Cassidy schreef:
Neon schreef:

Klopt... maar dit staat volledig los van het paard van ts wat schraapt en daardoor een irritatiefactortje vormt voor ts :P

En ja... als je er niet bent... who knows wat hij dan doet... maar klusiteren doet je paard geen fysieke pijn... in schrikdraad of prikkeldraad hangen doet wel pijn... dus de eerste reactie zal ook bij jouw paard zijn dat hij er van weg wil en dus toch trekt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:13

Kun je je geen andere situaties voorstellen dat een paard ergens in vast komt te zitten dan schrikkeldraad of prikkeldraad?

Een paard van een kennis van mij hing met een voorijzer in schaapsdraad. Stond als een schaap op drie benen te wachten tot hij werd losgemaakt.
Een ander paard dat ik ken had zich bij het rollen in de box vastgelegd, was een box met houten wanden. Door het proberen los te komen ging hij door het hout heen. Die ging wel knokken (kluisters niet geleerd), resultaat was serieuze beenwond, grote ziekenhuiskosten. Dier leeft nog steeds maar heeft nu wel problemen met dat been.

Het is ieders eigen keuze om kluisteren mee te nemen. Het is ieders eigen keuze in wat voor situaties kluisters dan toegepast worden. Het enige wat ik aan wil geven is, dat ook in het geval van ts, er een oplossing is anders dan negeren, op het land gooien of als eerste voeren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:31

Ik heb mijn paarden nooit gekluisterd en zal het ook niet gaan doen. In al de jaren dat ik paarden heb en bij anderen ben geweest ( en ik heb het hier dan over bijna veertig jaren dagelijks met paarden bezig zijn) nog nooit meegemaakt dat paarden doorgingen met benen losmaken als er echt hulp van buiten af noodzakelijk was.
Een paard geeft zich over het algemeen over.
Maar dit was niet de vraag van de TS.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:33

Ze geven zich idd over. Maar soms te laat en dan is de schade onherstelbaar of erger dan het had hoeven zijn.

En even in het algemeen: "altijd" en "nooit" zijn twee woorden waarbij je altijd moet uitkijken dat je ze nooit gebruikt. :D

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:46

mirim schreef:
Ik heb mijn paarden nooit gekluisterd en zal het ook niet gaan doen. In al de jaren dat ik paarden heb en bij anderen ben geweest ( en ik heb het hier dan over bijna veertig jaren dagelijks met paarden bezig zijn) nog nooit meegemaakt dat paarden doorgingen met benen losmaken als er echt hulp van buiten af noodzakelijk was.
Een paard geeft zich over het algemeen over.
Maar dit was niet de vraag van de TS.

nou ikke wel hoor!!
een jonge Welsh pony die in het prikkeldraad sprong en alles deed BEHALVE rustig stilstaan dat ik hem kon helpen....
en dan ga ik pas 25 jaar mee in de paarden :+

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:53

Als mijn paard zou graven en nog meer symptomen zou vertonen, ga ik me zorgen maken. wat laat hij zien? In ieder geval frustratie, dus wat zou ik kunnen veranderen om hem minder stress te geven? meer beweging? meer contact met soortgenoten? Vaker voeren? Meer aandacht?
Als ik op stal voer, reageren sommigen niet eens op de biks die ik in hun bak gooi. Voor hun is het voer geen hoogtepunt op een dag. Ze staan dan ook niet veel op stal, maar in de paddock met elkaar en hebben veel te doen. Dat helpt!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:55

Hier ook 1 gehad die meende dat hij voor het eten moest schrapen, gewoon zo gelaten, voor de rest was het een superlief dier.
Maar als het een verzorgpaard is zou ik toch eerst heel goed met de eigenaar overleggen wat te gaan doen.
En niet dat jij het 1 doet en de ander iets anders. Dan wordt het voor het paard er niet leuker op.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 17:36

speurneusc schreef:
gewoon met rust laten met eten, ga jou toch ook net lievelings kostje geven en je tegelijkertijd lastig vallen? Daar wil je zelf van kunnen genieten.

Hou je een bak lekkere snoepjes voor je neus maar als je er een wil pakken trek ik het weg, daar wordt je op gegeven moment kwaad om... zo ook je paard. Maak als je paard niet op stal is de emmers met voer klaar zodat je paard niet allert is wanneer ie eten gaat krijgen, hup in de voerbak gooien en gelijk weglopen en met rust laten, niets zeggen niet stilstaan, uit zich. Je paard krijgt van zelf de rust dat je hem niet van zijn eten gaat beroven en zal stoppen met dreigen. Let wel verkeerd gedrag is in een seconde aangeleerd, maar afleren gaat lange tijd overheen dus volhouden en consequent zijn.

Ik zit niet aan zijn voer, laat hem gewoon met rust.
Het gaat erom dat hij zulk gedrag vertoont VOORDAT hij gevoerd word.
Hij heeft dit gedrag zichzelf aangeleerd omdat hij last van voornijd heeft.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 17:37

Wat een hoop reacties al! Ik ga ze even rustig doorlezen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 17:48

Heb even alles doorgelezen, wil even duidelijk maken dat ik over de stukken over het kluisteren niet meer les, dit vind ik persoonlijk dieronvriendelijk, en inderdaad ieder zijn mening. Mensen die dat willen doen moeten dat helemaal zelf doen maar ik begin daar niet aan.

Over het voeren, we zetten het voer 's ochtends al klaar in emmers als de paarden op het land staan. Om 13:00 gaan zij weer op stal en krijgen dan hun middag eten, zodra ik naar de plek van het voer loopt begint hij al te schrapen en tegen de deur te trappen, het trappen stopt op een gegeven moment maar het schrapen niet. De pony die bij hem staat die trapt ook tegen de deur, kan het zijn dat hij dit gedrag over is gaan nemen?
Ik vind het lastig om het gedrag te negeren omdat ik vind dat hij gewoon netjes moet wachten op zijn eten, net als mijn hond, laat ik zitten en mag pas eten als ik het teken geef. Nu is dit bij een paard natuurlijk anders maar ik vind het belangrijk dat hij niet meteen op zijn eten begint te jagen, mijn vorige (verzorg) paard nam netjes afstand zodat ik het in zijn voerbak kon gooien, deze duikt er meteen in. Hij heeft een losse voerbak, deze haal ik er nu ook eerst af, voer erin en dan terug op zijn plek.

Hij krijgt 3x op een dag voer en een uur tot ander half uur beweging en anders staat hij van 9 tot 1 op het land. Paddock hebben wij nog niet, gaat er wel komen. Land is nu helaas te nat waardoor ze er niet de hele dag op kunnen (hebben buiten stallen).

Hopelijk heb ik een beetje iedereen zijn vragen beantwoord.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:47

Krijgt het paard onbeperkt ruwvoer? Hij klinkt nogal hongerig.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 22:12

@Amalarab: Hij krijgt 3 keer op een dag ruwvoer, in de ochtend kuil, middag hooi en avond weer kuil. We kunnen niet vaker voeren omdat wij er alleen staan met onze 2 paarden. Eigenaar van het landje heeft niks met de paarden. Werken allebij overdag.
Het is niet mijn eigen paard maar verzorg hem wel 5 dagen in de week, heb wel eens voorgesteld om in de avond om 9 uur nog eens te voeren maar dit wil de eigenaresse niet, volgens haar krijgen ze genoeg.. kan ik helaas dus niks aan doen.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:04

"De pony die bij hem staat die trapt ook tegen de deur, kan het zijn dat hij dit gedrag over is gaan nemen?"

Wat een ongeduldige kinders! := gedrag kopiëren kan altijd natuurlijk.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 18:58

@Aryana: Hahaha ja ze zijn erg ongeduldig, de pony deed dit ook al op de vorige stal.

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:02

kun je jouw paard niet eerst hooi voeren? en dan biks?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:03

Ik gooi alles gewoon tegelijk in zijn stal.. het maakt niks uit of ik eerst hooi erin gooi en dan biks.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:12

enige tip die ik kan meegeven is niet op vaste tijdstippen te voeren. een paard weet snel wanneer hij een minuut te laat zijn eten krijgt. en voor de rest veel geduld hebben denk ik ;) veel succes