Wat is er aan de hand met mijn paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:44

en ook nog:
dit gedrag straffen of afstraffen werkte totaal niet..
heb het langzaam voorbij laten gaan, ging zij steigeren? stapte ik af en eerst 10 stappen gelopen ernaast en weer erop gaan zitten..
heb zelfs avonden gehad dat ze een uur lang het weigerde een bepaalde hoek van de bak door te gaan? er was ook niks anders aan die hoek dan normaal..

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:46

Ook ik denk pijn! Een normaal gesproken braaf paard zal echt niet ineens voor de lol beginnen met steigeren. Hier zijn vaak al heel wat signalen aan vooraf gegaan zodat hij jou duidelijk wilde maken dat het niet prettig is wat er gebeurd. Waarschijnlijk zijn die signalen niet duidelijk genoeg geweest en probeert hij het nu op deze manier. Een paard veranderd niet zomaar, dit heeft altijd een achterliggende oorzaak. Ik ken een paard dat super lief is maar onder het zadel altijd steigerde, paard kreeg stempel levensgevaarlijk maar niemand keek verder dan hun neus lang was. Paard was totaal niet gemeen, maar had pijn, een flink rugprobleem door verkeerde manier van rijden en verkeerd zadel. Kon het paard helemaal niets aan doen.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:51

Ik weet het niet. Misschien heb je hem een keer pijn gedaan en is hij daar gevoelig voor? Ik zou niet meteen wegdoen /3

Rob11

Re: Wat is er aan de hand met mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 11:58

Dit gedrag is meer en meer begonnen terwijl ik hem door omstandigheden een week of 3 niet gereden heb.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:00

EMMAxSAMMY schreef:
en ook nog:
heb het langzaam voorbij laten gaan, ging zij steigeren? stapte ik af en eerst 10 stappen gelopen ernaast en weer erop gaan zitten..
heb zelfs avonden gehad dat ze een uur lang het weigerde een bepaalde hoek van de bak door te gaan? er was ook niks anders aan die hoek dan normaal..

afstraffen helpt niet?Hoe weet een paard dan dat dat gedrag niet gewaardeerd word?

Als mijn paard steigerend op mij afkomt in de wei,dan ga ik toch niet braaf roepen?

Hoe corrigeer jij je paard als hij iets doet wat niet mag TS?
Als je nooit laat weten dat het niet mag is het eind zoek,dan walst hij gewoon over je heen.En dat is al aan het gebeuren.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:01

Heb je vd met hem gedaan? en hem leren steigeren?

Rob11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 12:06

Nammie schreef:
Heb je vd met hem gedaan? en hem leren steigeren?

Nee

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:10

wat doe je als hij zich niet goed gedraagt?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:16

Zoals Fohadie al opgemerkt had, zou het kunnen zijn dat hij de leiding in handen neemt.
Als er verder niets veranderd is dan die drie weken 'rust' zou ik het daar gaan zoeken.
Begin terug met wat basis oefeningen, zoals leiden en volgen. Zorg dat je op een veilige afstand blijft en hou een stick of longeerzweep in de buurt.
Door omstandigheden ben ik ook zo opnieuw moeten beginnen na mijn schouderoperatie. Ik had 6 weken niets meer met hem kunnen doen en was het een ander paard.
Hoe is hij in de kudde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:23

Ik denk dat er bij jou iets veranderd is en dat het paard daarop reageert. Blijkbaar geef jij je paard de ruimte om de leiding over te nemen en dominant te worden en hij is langzaam de grens op gaan zoeken. Daar heb jij m niet snel genoeg in gecorrigeerd, je kunt wel gecorrigeerd hebben maar als je dat niet met volle overtuiging of angstig bent neemt je paard je niet serieus. Als jij daardoor steeds onzekerder wordt krijgt jouw paard des te meer de ruimte om dominant te worden. Hij neemt je als het ware niet serieus en waarschijnlijk geef jij verkeerde signalen af.

Edit: wat te doen, zoek iemand die je kan helpen om weer de leiding over te nemen en te leren werken met lichaamstaal. Grondwerk dus ja maar dan geen zweverig gedoe, iemand die weet waar ze mee bezig is.

Rob11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 12:28

Mss ben ik in het begin dat hij zijn kuren kreeg wel wat soft geweest.
Wss mede doordat ik nooit echt hard voor hem heb moete zijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:21

geerke schreef:
EMMAxSAMMY schreef:
en ook nog:

afstraffen helpt niet?Hoe weet een paard dan dat dat gedrag niet gewaardeerd word?

Als mijn paard steigerend op mij afkomt in de wei,dan ga ik toch niet braaf roepen?

Als je nooit laat weten dat het niet mag is het eind zoek,dan walst hij gewoon over je heen.En dat is al aan het gebeuren.

Idd. Afstraffen helpt in sommige gevallen zeker wel. :j
Maar wel alleen doen als hij medisch is nagekeken.

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:59

geerke schreef:
EMMAxSAMMY schreef:
en ook nog:

Neehoor, als je leest wat ik schreef staat er dat het gewoon niet helpt.
Van alle kanten geprobeerd maar werkte averechts.
paarden in de puberteit zijn vaak nou eenmaal wel eens in vreemde buien?
ik schreef ook dat ze het verder niet op een gemene manier deed, ik was niet in gevaar.
steigeren deed ze alleen onder het zadel, ik stapte gewoon even af en even later stapte ik weer op, toen kon ik weer verder.

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:02

Ik had het overigens ook over in mijn geval/verhaal, ik suggereerde niet dat dit bij andere paarden ook niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:11

Ik denk dat jouw trouwe lieve paardje de rangorde heeft veranderd en nu over jouw baast, jouw gedrag geeft in zijn ogen dat JIJ onbeleefd bent en een lesje geleerd moet worden.

Kan mij ook zo indenken dat jij het gesteiger op bepaalde momenten niet ziet voor een robbertje schijnvechten wat ruinen doen als ze met elkaar spelen, overigens ook om in spel rangorde te bepalen...

Langzaam aan heb jij je paard verteld, zonder dat jij het weet, dat jullie gelijken zijn en nu is het paard jouw aan het vertellen dat dat niet is, omdat in een kudde dat nooit zo is....ieder zijn plaats!

Zoek professionele hulp in grondwerk zodat JIJ leert waar je positie is en waar jij jouw paard neerzet...zodat er weer vriendschap ontstaat met paard traptrede lager en jij die vriendelijke andere bent die jouw paard subtiel leidt.....want dat is het, de een leidt de ander....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:16

Rob11 schreef:
Ik denk niet dat hij erges pijn heeft.
Het rare aan dit verhaal is dat hij zo veranderd is.
Ik moet wel zeggen dat ik het de laatste maanden een beetje aan hem voelde dat hij veranderde.
Maar dit was slechts sporadisch.1 keer per maand.
Maar zoals nu had ik niet van hem verwacht.
Nu voel ik het 2-3 keer per week aan hem.En het word alleen maar erger.
Vooral het steigeren bij het in de wei zetten maakt mij ongerust.
Nog een voorbeeld,maar natuurlijk van minder belang.
Als ik bij hem aan de wei kwam,en ik floot op hem.
Riep hij altijd.
Dit doet hij ook niet meer.

Geeft toch wel aan dat er ergens in zijn lichaam een blessure aan het ontstaan was, die nu te erg is geworden voor het paard om er nog door heen te kunnen lopen zonder het te laten zien.
Althans dat is mijn mening, maar ben geen da.
En tja; ik word ook stront vervelend als ik ergens flink last van heb, zekers als het euvel me flink belemmerd in mn beweging

Dat of hij begon je langzaam aan uit te proberen en jij hebt daar niet op gereageerd, dus net als een puber/kind gaat een dier zn (of liever gezegd jouw) grenzen verleggen en kijken hoe ver die kan gaan. In dit geval heel ver dus

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:23

Anders hulp vragen van iemand die het voor je kan beoordelen?
Als je paard pijn heeft is het niet eerlijk op deze manier, maar als hij je aan het uittesten is zou ik in jou geval hulp inschakelen.

Succes en hopelijk komen jullie eruit.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:19

Joolien schreef:
Ik denk dat er bij jou iets veranderd is en dat het paard daarop reageert. Blijkbaar geef jij je paard de ruimte om de leiding over te nemen en dominant te worden en hij is langzaam de grens op gaan zoeken. Daar heb jij m niet snel genoeg in gecorrigeerd, je kunt wel gecorrigeerd hebben maar als je dat niet met volle overtuiging of angstig bent neemt je paard je niet serieus. Als jij daardoor steeds onzekerder wordt krijgt jouw paard des te meer de ruimte om dominant te worden. Hij neemt je als het ware niet serieus en waarschijnlijk geef jij verkeerde signalen af.

Edit: wat te doen, zoek iemand die je kan helpen om weer de leiding over te nemen en te leren werken met lichaamstaal. Grondwerk dus ja maar dan geen zweverig gedoe, iemand die weet waar ze mee bezig is.

Jolien heeft gelijk, je paard probeert gewoon op te klimmen in rangorde.
Je bent veel te lief, je paard ziet dat als onderdanig en kijkt nu in hoeverre hij je er onder krijgt.
Hij doet dat met bluf en kennelijk heeft hij succes.
Paarden zijn geen teddybeertjes.

Zoek even iemand die weet hoe je dit moet doen om het je voor te kunnen doen.
Je zult het namelijk zelf moeten oplossen, rangorde is individueel.
Verdiep je in het installeren van de rangorde en hij wordt weer als van ouds.
Als je het goed aanpakt, met dezelfde soort van bluf, is het 20 minuten werk.

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:19

hij kan inderdaad pijn hebben maar ook kan hij chagerijnig zijn net als wij mensen ik zou zeggen als hij over een maand nog zo is zoek is een paarden masseur op dat hielp bij ons ook.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:26

TS heb je zelf bijvoorbeeld meer spanning gehad de laatste tijd of is er iets anders aan jou veranderd bijvoorbeeld- andere luchtje, zeep, deo. Daar kunnen sommige paarden heel erg op reageren.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:17

misschien ligt het zadel niet meer lekker of moet hij naar de tand arts?
hij kan ook last van ze spieren hebben of is hij gewoon laat met puberen,
ik zou zelf ff iemand langs laten komen die er meer verstand van heeft, je weet het maar nooit.
het kan inderdaad vervelend gedrag zijn maar hij kan je ook duidelijk willen maken dat hij pijn heeft het zijn immers dieren en kunnen niet praten.

Rob11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 09:25

Bedankt voor jullie reactties.Ik hou jullie op de hoogte