Mandyxxxxx schreef:Ik heb een weddenschap met mijn stiefmoeder; als ik voor deze zomer laat zien dat ik goed aan de gang ga met een Shetlander en hem heropvoed krijgt ik een eigen paard; een Haflinger. En natuurlijk wil ik dat heel graag, dus mijn vraag voor jullie; TIPS??
De Shetlander is heel erg vervelend; hij bijt en kan amper normaal mee lopen. Wel houd hij heel erg van springen, en hij is 2.
Heb je ook ervaring met 2-jarigen? Die vergen namelijk wel een andere aanpak dan een manegepaard. Een 2-jarige heeft namelijk nog geen concentratie, moet goed, maar weinig gecorrigeerd worden en je hebt kennis, geduld en zekerheid nodig.
Maar goed, de weddenschap ben je aangegaan. Ik zou eens beginnen met observeren. Wat doet de shetlander in de wei, zonder jou erbij. Wat doet ie als jij de wei in komt lopen? Als je in een hoek gaat staan? Als je ernaar toe loopt? Als je hem wilt aaien?
Dit met de reden dat je een soort 0-meting kan doen: wat vindt het paard op dit moment prettig van een mens. Houdt ie van nabijheid of heeft ie liever afstand?
Als het paard liever afstand heeft, zul je er eerst naartoe moeten werken dat hij jou graag bij je heeft. Eerder zul je (met gebrek aan kennis) niet met dit paardje kunnen 'werken'.