Shetlander opvoeden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoefferd

Re: Shetlander opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:35

Dit was ook zo met mijn shetlander :') uiteindelijk tot de L1 dressuur gereden ook heb ik eventing gedaan en ons record springen. 75cm maar dat boeit allemaal niet haha :# je moet er voor zorgen dat je hem niet alleen maar afstraft dan toon je geen respect voor hem en laat staan dat je respect dan terug krijgt het is dus belangrijk dat je hem goed beloont voor ALLES wat die goed doet! Maar als die eenmaal stout doet wel meteen boos worden. Hier ligt de fout want veel paardenmensen maken deze fout :Ze straffen meer en vergeten te belonen wat je paardje goed doet zo kom je er nooit ! Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als je respect geeft ook terug krijgt en zorgt dat je een goede band krijgt (straks wil je geen haflinger meer en vind je um veelste leuk :+ ) maar goed het blijven shetlanders en die hebben nou eenmaal wat streekjes

ILikeMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:28

ik zou echt beginnen bij het begin,
vooral met een shet en niet meteen gaan springen. eerst de basis en dat is grondwerk en dressuur

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:35

Ik kan je een tip geven: Ga niet te snel.
Hij kan springen wel leuk vinden, maar het is absoluut niet handig om dat meteen te gaan doen.
Begin eerst bij het begin. Rustig meelopen, als hij dat kan kun je hem gaan poetsen, proberen of je hem overal kan aanraken, dan hoefjes, en dan weer rustig lopen, wandelen etc etc.
In het begin is het heel simpel allemaal. Je hoeft geen bijzondere dingen te doen om vooruitgang te boeken.
Als hij bijt, probeer niet te schreeuwen of te slaan, dat werkt averechts. Zeg eens resoluut: 'Hey!' of knip in je vingers. Als je hem het in je vingers knippen kan laten associeren met 'fout', hoef je later alleen nog in je vingers te knippen om hem te laten stoppen.

Het belangrijkste is de band die je met hem opbouwt, niet het bijzondere gedoe.
Zorg dat hij je vertrouwt, vanaf daar kun je opbouwen naar evt later een keertje springen.

Edit: Vergeet dat 'voor de zomer' maar even. Buiten dat moet je het doen voor de Shetlander, en niet omdat je dan een eigen paard krijgt.
Als er geen liefde bij komt kijken kan je het schudden, dan wordt het nooit wat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:12

Zoefferd schreef:
Dit was ook zo met mijn shetlander :') uiteindelijk tot de L1 dressuur gereden ook heb ik eventing gedaan en ons record springen. 75cm maar dat boeit allemaal niet haha :# je moet er voor zorgen dat je hem niet alleen maar afstraft dan toon je geen respect voor hem en laat staan dat je respect dan terug krijgt het is dus belangrijk dat je hem goed beloont voor ALLES wat die goed doet! Maar als die eenmaal stout doet wel meteen boos worden. Hier ligt de fout want veel paardenmensen maken deze fout :Ze straffen meer en vergeten te belonen wat je paardje goed doet zo kom je er nooit ! Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als je respect geeft ook terug krijgt en zorgt dat je een goede band krijgt (straks wil je geen haflinger meer en vind je um veelste leuk :+ ) maar goed het blijven shetlanders en die hebben nou eenmaal wat streekjes

;) Als je niet weet waar je het over hebt, ga dan anderen geen (hoe goedbedoeld ook) advies geven....

Belangrijk is juist dat je níet 'boos' wordt. Boos worden = emotie. Paarden en andere dieren snappen geen emotie. Als je handelt uit boosheid dan handel je uit emotie, maakt je alleen nog maar zwakker en vaak reageer je dan ook onterecht hardhandig of niet correct/meteen op het juiste moment.
Dus níet boos worden!

Wat je wél moet doen, en dat zal je waarschijnlijk bedoelen, is een paard corrigeren op het moment dat hij iets stouts/verkeerds doet. En dat mag best een schop onder z'n kont zijn als hij zich écht heel erg misdraagt. Maar dan moet je niet boos worden en zijn tijdens die correctie. Je reageert er alleen op door te corrigeren.

En vwb. je laatste zin 'maargoed het blijven shetten en die hebben nou eenmaal wat streekjes', dat is klinklare onzin. Heeft niets met de pony's of het ras zelf te maken, maar alles met dat mensen vaak meer pikken van kleinere pony's omdat het zo 'schattig' is, en 'het hoort er bij'.
Mijn shetten zijn prima correct en strikt opgevoed. Die gaan niet zomaar bij iedere stap wandelen stil staan om met hun hoofd in het gras te duiken. Werken = niet eten of grazen, dat is er letterlijk ingedrild bij ze door mij. Ik kan ze los longeren in hun eigen wei met flink gras zonder dat ze ook maar een hapje durven te nemen. Want dan zijn we aan het werk, en ze hebben geleerd: onder het werk niet eten.

Ontsnappen/uitbreken doen ze ook niet. Waarom niet? Shet-proofe omheining met een goede klap stroom. Dat een shet uitbreekt en dat leert om te doen, ligt altijd in 1e instantie aan de omheining. Daarna hebben ze het spelletje door, en zullen ze het blijven doen. Is alleen maar slim en intelligent. Maar als jij een goede, degelijke omheining onder stroom hebt, blijven ze daar echt wel achter.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:03

Mandyxxxxx schreef:
Ik heb een weddenschap met mijn stiefmoeder; als ik voor deze zomer laat zien dat ik goed aan de gang ga met een Shetlander en hem heropvoed krijgt ik een eigen paard; een Haflinger. En natuurlijk wil ik dat heel graag, dus mijn vraag voor jullie; TIPS??
De Shetlander is heel erg vervelend; hij bijt en kan amper normaal mee lopen. Wel houd hij heel erg van springen, en hij is 2.

Heb je ook ervaring met 2-jarigen? Die vergen namelijk wel een andere aanpak dan een manegepaard. Een 2-jarige heeft namelijk nog geen concentratie, moet goed, maar weinig gecorrigeerd worden en je hebt kennis, geduld en zekerheid nodig.

Maar goed, de weddenschap ben je aangegaan. Ik zou eens beginnen met observeren. Wat doet de shetlander in de wei, zonder jou erbij. Wat doet ie als jij de wei in komt lopen? Als je in een hoek gaat staan? Als je ernaar toe loopt? Als je hem wilt aaien?
Dit met de reden dat je een soort 0-meting kan doen: wat vindt het paard op dit moment prettig van een mens. Houdt ie van nabijheid of heeft ie liever afstand?
Als het paard liever afstand heeft, zul je er eerst naartoe moeten werken dat hij jou graag bij je heeft. Eerder zul je (met gebrek aan kennis) niet met dit paardje kunnen 'werken'.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:11

Ik had ook wat problemen met mijn shet, wat overigens ook aan mijn ervaring lag.
Maar mijn instructrice heeft mij zo goed geholpen, trouwens nog altijd.
Het gaat echt een heel stuk beter en ik weet dat ik dit nooit echt in mijn eentje had kunnen doen.
Ik zou hulp halen, en ik vind het ook wat raar dat je hier over een weddenschap hebt.
Het is wel een levend beest hè...
Maar succes in ieder geval

Edit: wat door de 2 hierboven gezegd wordt ben ik het wel mee eens eigenlijk...

maarjoleinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:41

Inderdaad een band opbouwen met je pony. Ik heb ook een Shetlander die van allerlei rare treken uit haalde... Belonen als de pony iets goed doet en straffen als de pony iets niet goed doet. Heeft bij mij gewerkt!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:46

Vind het maar een rare weddenschap, maar goed.

Doe het vooral niet te snel, het is niet niets om een Shetlander op te voeden. Ze lijken zo lief, leuk en klein (én dus makkelijk) maar dat zijn ze zeker niet. Vooral consequent zijn is erg belangrijk bij het goed opvoeden van een Shetlander, bij elk paard eigenlijk. Dát mag wel en dát mag niet, dit doe je door middel van belonen (stem, handen, voer) en straffen. Voor het straffen zou ik wel even goed met de eigenaar kortsluiten wat wel en niet mag, sommige mensen gebruiken een "tik" als straf, andere doen het enkel met hun stem.

Springen met een twee-jarige moet je echt niet doet, daar kan hij later nog veel last van gaan krijgen. Hij is daar nog veel te jong voor en is niet volgroeid waardoor het (blijvende) schade op kan leveren. Ik zou eerst zorgen dat hij aan het halster wend en aan mensen, lekker poetsen en als dat goed gaat pas een stapje verder: vrijheidsdressuur en wandelen bijvoorbeeld.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:06

Mijn tip, laat hem vooral niet over jou heenlopen, echt je groots opstellen tegenover hem. Vanaf het eerste moment duidelijk maken dat jij de baas bent van hem en niet andersom. En voor het draaien tijdens het poetsen, zet hem iedere keer ietsje strakker vast, totdat hij met zijn neus tegen de paal staat. Geloof me, dat gaat ie niet leuk vinden. Mijn shetlander hengst staat nu ook braaf stil.

Ik heb ongelooflijke problemen met hem gehad, zelfs een periode dat ik dat 'rotbeest' niet alleen durfde te gaan voeren, maar nu gaat het de goede kant weer op. Onderschat de shet vooral niet!