Weet niet meer wat ik met mijn paard aan moet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Essxan

Re: Weet niet meer wat ik met mijn paard aan moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 18:47

Hij kan prima op 3 benen staan, kan rustig 5 minuten zijn hoef opgetild houden doet hij niks op uit.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:53

Ook als je het been onder de massa weghaalt? Dus wat meer opzij, zoals smeden vaak doen?

In dat geval: geen idee. Ik hoop voor jou en het paard dat je de goede oplossing vindt. Lijkt me een lastige situatie.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:56

Is het echt op het moment dat de smid het been tussen zijn knieën klemt? En doet hij dat aan alle benen?

Mijn oudje is dat de laatste jaren ook gaan doen omdat het haar pijn deed. Ze had kogelartrose en kon haar kogel niet zover buigen zonder pijn.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:27

Petra.o zodra hij merkt dat de smid zijn been wil klemmen doet hij al zo raar, been zit dan nog niet echt geklemd. En is alleen bij de voorbenen.

Ik zelf denk dat hij gewoon bang is van de smid dit aangezien de eerste keer dat hij kwam bekappen mijn paard het al op een lopen wou zetten toen de smid zijn gereedschap ging pakken. Ik ben toen een heel stuk door hem meegesleurd. Na geruststellen en afleiden met steeds een handje müsli en veel geduld ging het toen wel goed.

Femke tweety been kun je rustig onder massa weghalen, smid kan zijn hoef opzij op zijn bovenbeen leggen zonder problemen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:12

Is het niet iets om het paard onder verdoving te laten bekappen en dat je het daarna zelf bij gaat houden aangezien het paard bij jou niks doet.

Je zou ook gebruik kunnen maken van een geschikte standaard.
http://www.youtube.com/watch?v=oYpYknlDEQU

Hier ligt de hoef in de standaard en hoef je niet te klemmen. In het filmpje zie je een achterhoef maar het kan ook heel goed zo met de voorhoeven.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:21

Essxan schreef:
Weet even geen betere titel te bedenken.

Sinds eind september ben ik de trotse eigenaar van een nu 13 jarige ruin. Vandaag is voor de tweede keer de hoefsmid geweest en dit keer zonder te bekappen weer vertrokken omdat het gewoon niet lukt. De eerste keer dat hij mijn paard heeft bekapt ging het ook moeizaam maar met veel geduld en rust was het wel gelukt.

Vandaag dus helaas niet. Het gaat mis op het moment dat hij mijn paards been tussen zijn benen wil klemmen om ze te knippen, hij gaat dan enorm in verzet en komt omhoog. De vorige keer konden we hem nog omkopen met eten maar dat werkte vandaag niet, rustig blijven, boos worden niks helpt.

We zijn nu dus op het punt aangeland om hem onder verdoving te bekappen, maar dat is ook niet de oplossing.

Wie heeft hier toevallig ervaring mee en heeft de hopelijk gouden tip om het wel voor elkaar te krijgen?

het probleem is altijd erg vervelend...
Maar, absoluut goed op te lossen!
er zit bij jou vlak in de buurt een goed opgeleide prof in het behandelen van dit soort problemen geheel geweldloos.
http://www.begrijpjepaard.nl/index.php/contact

zij is absoluut in staat om jou te helpen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:21

Zilfstar schreef:
Zijn er geen andere opties? bij mijn pony werd de eerste keer uit de hand bekapt, geknipt dus. Zonder te klemmen. juist omdat ze zo huiverig was. Langzaam opgebouwd. Kan niet iemand anders de hoef vast houden bijv zodat hij toch kan knippen en vijlen? Of op een steun leggen bijv? (dat laatst doen we bij mijn Fries zodat zoon kan uitkrabben. Simpel Ikea kruk, flink geoefend maar na 2 keer snapte hij al dat hij gewoon zijn hoef erop moest leggen en kon ik met mijn hand hem op de plek houden. En kan zoon dus krabben)

Quote mezelf maar even...

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 22:07

Zilfstar, ik zal kijken of we met jou tip iets kunnen. Ga nu in ieder geval dagelijks met hem oefenen in de hoop dat dat gaat helpen.

Iedereen bedankt voor de tips zitten een hoop bruikbare tussen.