Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Essxan schreef:Weet even geen betere titel te bedenken.
Sinds eind september ben ik de trotse eigenaar van een nu 13 jarige ruin. Vandaag is voor de tweede keer de hoefsmid geweest en dit keer zonder te bekappen weer vertrokken omdat het gewoon niet lukt. De eerste keer dat hij mijn paard heeft bekapt ging het ook moeizaam maar met veel geduld en rust was het wel gelukt.
Vandaag dus helaas niet. Het gaat mis op het moment dat hij mijn paards been tussen zijn benen wil klemmen om ze te knippen, hij gaat dan enorm in verzet en komt omhoog. De vorige keer konden we hem nog omkopen met eten maar dat werkte vandaag niet, rustig blijven, boos worden niks helpt.
We zijn nu dus op het punt aangeland om hem onder verdoving te bekappen, maar dat is ook niet de oplossing.
Wie heeft hier toevallig ervaring mee en heeft de hopelijk gouden tip om het wel voor elkaar te krijgen?
Zilfstar schreef:Zijn er geen andere opties? bij mijn pony werd de eerste keer uit de hand bekapt, geknipt dus. Zonder te klemmen. juist omdat ze zo huiverig was. Langzaam opgebouwd. Kan niet iemand anders de hoef vast houden bijv zodat hij toch kan knippen en vijlen? Of op een steun leggen bijv? (dat laatst doen we bij mijn Fries zodat zoon kan uitkrabben. Simpel Ikea kruk, flink geoefend maar na 2 keer snapte hij al dat hij gewoon zijn hoef erop moest leggen en kon ik met mijn hand hem op de plek houden. En kan zoon dus krabben)