Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:Ik heb heel zo nu en dan wel eens iemand een paard zien schoppen, ook wel eens in de buikstreek.
En tja, meestal zijn dat volkse types, bontnekjes, of gefrustreerde wijven die beter in therapie kunnen gaan en hun paard moeten verkopen.
In het traject voor die schop is vaak al zoveel verkeerd gegaan, en vrijwel alles is terug te voeren op de eigenaar.
Wanneer je vanaf het begin netjes corrigeert hoeft het niet tot schoppen te komen.
En ja, onrustig op de poetsplaats? Hoeveel paarden staan al niet de hele dag binnen? En dan moet er ook nog gekloot worden met borstels en vlechtjes, en wanneer je dan bijna ontploft van de overtollige energie wordt je in elkaar geramd.
Of mensen die hun paard schoppen omdat hun paard een vlieg weg wil schoppen van zijn eigen buik, of kwaad worden omdat het dier jeuk heeft en even wil krabben.
Mensen zijn onbehouwen....
@ Niene87: alleen al de zin "oprotten uit mijn buurt".... het klinkt zo laatdunkend, zo'n nare toon.... krijg altijd de kriebels van die spierballentaal wanneer het over paarden gaat.
gemma92 schreef:Ninx schreef:Ik heb heel zo nu en dan wel eens iemand een paard zien schoppen, ook wel eens in de buikstreek.
En tja, meestal zijn dat volkse types, bontnekjes, of gefrustreerde wijven die beter in therapie kunnen gaan en hun paard moeten verkopen.
In het traject voor die schop is vaak al zoveel verkeerd gegaan, en vrijwel alles is terug te voeren op de eigenaar.
Wanneer je vanaf het begin netjes corrigeert hoeft het niet tot schoppen te komen.
En ja, onrustig op de poetsplaats? Hoeveel paarden staan al niet de hele dag binnen? En dan moet er ook nog gekloot worden met borstels en vlechtjes, en wanneer je dan bijna ontploft van de overtollige energie wordt je in elkaar geramd.
Of mensen die hun paard schoppen omdat hun paard een vlieg weg wil schoppen van zijn eigen buik, of kwaad worden omdat het dier jeuk heeft en even wil krabben.
Mensen zijn onbehouwen....
@ Niene87: alleen al de zin "oprotten uit mijn buurt".... het klinkt zo laatdunkend, zo'n nare toon.... krijg altijd de kriebels van die spierballentaal wanneer het over paarden gaat.
als mijn paard mij gericht trapt dan trap ik dus inderdaad gewoon terug. Want denk je nou echt dat mijn trap met mijn 60 kilo harder aankomt dan dat zij mij trapt met haar 600 kilo.. en dat het meestal gefrustreerde mensen zijn die beter hun paard maar kunnen verkopen vind ik ook maar een onzin iets om te zeggen
Citaat:En tja, meestal zijn dat volkse types, bontnekjes, of gefrustreerde wijven die beter in therapie kunnen gaan en hun paard moeten verkopen.
Esmeej333 schreef:FemkeUtah schreef:Ik heb me paard echt nog nooit een schop gegeven, schop me kat of hond toch ook niet. Ik vind het onzin, er zijn ook andere manieren waardoor je kan laten merken dat je niet over je heen laat lopen vind ik. Zo hoef ik me stem maar te verheffen en wist mijn paard genoeg hoor!
Waarom vergelijken met hond of kat? Tuurlijk, schop je die niet, beestjes zijn veel kleiner dan wij.
Paard is een halve ton, dat is wel even een verschil.
Alice13 schreef:Ik vind dat je sowieso met je tengels van ander mans paard af moet blijven. Dus andermans paard straffen door te schoppen vind ik al helemaal niet kunnen.
Nu heb ik zelf een hele leuke merrie die zoals gisteren soms gevaarlijk uit de hoek kan komen. Als ik haar dan moet straffen wil ik haar best wel eens een schop geven. Maar ik schreeuw niet sla niet op het hoofd gewoon een schop en daarmee basta. Meestal is dit dan ook echt wel genoeg en is de rust en orde weer hersteld.
Ik snap dat mensen hier niet mee eens zijn. Maar met zo'n dominant paard als de mijne moet je af en toe echt op je strepen staan!
fluent schreef:ik vindt het een beetje onzin om je paard te schoppen!
je slaat en schopt andere dieren ook toch niet? ik geef mijn lieverds wel is een tik maar dat is puur als ze iets doen wat niet mag en het is dan waarschuwend schoppen doe ik niet dat is nergens voor nodig.. en als ze bijten bijt ik ze in de neus terug wat heel erg goed werkt!! na 1 keer terug bijten beten ze mij niet meer.. maar de meesten paarden bijten toch echt wel omdat er iets niet lekker zit! en ze schoppen of doen irritant met een reden! vaak als ze schoppen hebben ze ergens last van pijn etc... het heeft dan geen zin om dan met jouw irritatie het paard af te straffen.. je kunt het beste er gewoon doorheen rijden en consequent zijn (daar hoort schoppen slaan niet bij).. mijn verzorgpaard is heel erg mishandeld door de vorige eigenaren omdat hij daar blijkbaar alles verkeerd deed het is dus nu ook echt een stresskip! je maakt je paard alleen dus maar nerveus en het duurt dan jaren om het vertrouwen terug te krijgen..
gemma92 schreef:als mijn paard mij gericht trapt dan trap ik dus inderdaad gewoon terug. Want denk je nou echt dat mijn trap met mijn 60 kilo harder aankomt dan dat zij mij trapt met haar 600 kilo.. en dat het meestal gefrustreerde mensen zijn die beter hun paard maar kunnen verkopen vind ik ook maar een onzin iets om te zeggen
Marjo89 schreef:Esmeej333 schreef:
Waarom vergelijken met hond of kat? Tuurlijk, schop je die niet, beestjes zijn veel kleiner dan wij.
Paard is een halve ton, dat is wel even een verschil.
dus een shetlander mag je ook schoppen.. Weegt misschien net zoveel als een hond![]()
Ik vind het nergens voor nodig.
Mijn jongste pony kan bijten uit onzekerheid, dan is het niet eerlijk haar een schop te verkopen, maar er voor haar te zijn.
En als ik haar zou schoppen, krijg ik er vast 1 terug (en terecht)
Dizzy505 schreef:Mag ik dan vragen wat jij zou doe als je mini paardje boven op een klein kind probeerd te springen ?
Ninx schreef:Dizzy505 schreef:Mag ik dan vragen wat jij zou doe als je mini paardje boven op een klein kind probeerd te springen ?
Kinderen & dieren gaan sowieso vaak moeizaam samen. Daar moet je continue bij zijn.
Vooral omdat een kind de subtiele communicatie van een dier volledig mist... niet eerlijk naar het dier, niet eerlijk naar het kind.