Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:04

Ik schop nooit, sla heel af en toe op de hals of bil als hij mij platwalst. Dat wil hij uit angst nog wel eens doen, normaal gezien nooit. Hij bijt nooit, hij schopt nooit dus dat hoef ik niet af te straffen. Af en toe als hij iets heel eng vind rent hij weg en als ik hem dan vast heb en ik stil blijf staan dan draait hij om mij heen en is het klaar. Als ik hem wil remmen lukt dat niet en als je hem zou slaan word het alleen maar erger. Ik heb daar dus om eerlijk te zijn niet zo veel problemen mee, hij sleurt me niet mee oid dus.

Edit: Als hij een keer vervelend doet is stemverheffing vaak meer dan voldoende, ik houd niet van slaan en al helemaal niet van schoppen. Als jij je paard schopt en jezelf dus als paard gedraagt dan vind ik niet dat je raar op moet kijken als je paar jou ook als paard gaat behandelen (denk aan schoppen/bijten) Ik vind dat persoonlijk altijd een rare redenatie, dat hij jou niet mag schoppen en jij hem wel. Ik heb mijn paard prima onder controle zonder dat dat nodig is. Het ligt er dan wel aan wat voor paard je hebt, als je een dominant paard hebt kan het nodig zijn, maar die van mij is heel onderdanig en bang en die kan ik dus niet hard aanpakken anders is hij overstuur.
Laatst bijgewerkt door donnar op 09-01-14 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:07

Oh jawel, ik geef wel een schop. Maar dus enkel wanneer ik een trap krijg. Met alle respect maar trappen is levensgevaarlijk en daar moet je snel korte metten mee maken. Niets zo duidelijk als een schop terug ;)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:08

als het nodig is na een aantal waarschuwingen dan vind ik dat niet oneerlijk. (maar met een drentel op de wasplaats schop ik niet) groot gelijk paard moet lang genoeg soms in stal staan logisch dat hij dan niet graag stil wil staan toch.
Mijne staat met stal uit mesten vaak aan de box vast (buiten de stal zeg maar) en gaat zich dan vervelen en gaat schrapen wil ik niet hebben dus ik verhef dan inderdaad gewoon mijn stem van joh doe is niet. maar dan ga ik niet schoppen of slaan, blijft ze het doen loop ik vaak even naar de toe, snap ook wel dat het niks aan is aan zo'n stal.
ik vind niet dat een paard gericht hoeft te bijten of te schoppen naar mij ... kijk is er een verschil tussen het wegtikken van een vlieg of gewoon uithalen naar mij. nu doet mijn paard dat niet en heb ik ook nooit een paard gehad dat bijt of uithaalt dus dat scheelt. wel keer bijtend paard in de hand gehad naar buiten. en die beet dus ook maar was er zo perplex van dat ik niets terug deed....
Laatst bijgewerkt door Niene87 op 09-01-14 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice13

Ik vind dat je sowieso met je tengels van ander mans paard af moet blijven. Dus andermans paard straffen door te schoppen vind ik al helemaal niet kunnen.

Nu heb ik zelf een hele leuke merrie die zoals gisteren soms gevaarlijk uit de hoek kan komen. Als ik haar dan moet straffen wil ik haar best wel eens een schop geven. Maar ik schreeuw niet sla niet op het hoofd gewoon een schop en daarmee basta. Meestal is dit dan ook echt wel genoeg en is de rust en orde weer hersteld.

Ik snap dat mensen hier niet mee eens zijn. Maar met zo'n dominant paard als de mijne moet je af en toe echt op je strepen staan!

gemma92

Ninx schreef:
Ik heb heel zo nu en dan wel eens iemand een paard zien schoppen, ook wel eens in de buikstreek.

En tja, meestal zijn dat volkse types, bontnekjes, of gefrustreerde wijven die beter in therapie kunnen gaan en hun paard moeten verkopen.
In het traject voor die schop is vaak al zoveel verkeerd gegaan, en vrijwel alles is terug te voeren op de eigenaar.
Wanneer je vanaf het begin netjes corrigeert hoeft het niet tot schoppen te komen.

En ja, onrustig op de poetsplaats? Hoeveel paarden staan al niet de hele dag binnen? En dan moet er ook nog gekloot worden met borstels en vlechtjes, en wanneer je dan bijna ontploft van de overtollige energie wordt je in elkaar geramd.
Of mensen die hun paard schoppen omdat hun paard een vlieg weg wil schoppen van zijn eigen buik, of kwaad worden omdat het dier jeuk heeft en even wil krabben.
Mensen zijn onbehouwen....

@ Niene87: alleen al de zin "oprotten uit mijn buurt".... het klinkt zo laatdunkend, zo'n nare toon.... krijg altijd de kriebels van die spierballentaal wanneer het over paarden gaat.

als mijn paard mij gericht trapt dan trap ik dus inderdaad gewoon terug. Want denk je nou echt dat mijn trap met mijn 60 kilo harder aankomt dan dat zij mij trapt met haar 600 kilo :') .. en dat het meestal gefrustreerde mensen zijn die beter hun paard maar kunnen verkopen vind ik ook maar een onzin iets om te zeggen :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:09

gemma92 schreef:
Ninx schreef:
Ik heb heel zo nu en dan wel eens iemand een paard zien schoppen, ook wel eens in de buikstreek.

En tja, meestal zijn dat volkse types, bontnekjes, of gefrustreerde wijven die beter in therapie kunnen gaan en hun paard moeten verkopen.
In het traject voor die schop is vaak al zoveel verkeerd gegaan, en vrijwel alles is terug te voeren op de eigenaar.
Wanneer je vanaf het begin netjes corrigeert hoeft het niet tot schoppen te komen.

En ja, onrustig op de poetsplaats? Hoeveel paarden staan al niet de hele dag binnen? En dan moet er ook nog gekloot worden met borstels en vlechtjes, en wanneer je dan bijna ontploft van de overtollige energie wordt je in elkaar geramd.
Of mensen die hun paard schoppen omdat hun paard een vlieg weg wil schoppen van zijn eigen buik, of kwaad worden omdat het dier jeuk heeft en even wil krabben.
Mensen zijn onbehouwen....

@ Niene87: alleen al de zin "oprotten uit mijn buurt".... het klinkt zo laatdunkend, zo'n nare toon.... krijg altijd de kriebels van die spierballentaal wanneer het over paarden gaat.

als mijn paard mij gericht trapt dan trap ik dus inderdaad gewoon terug. Want denk je nou echt dat mijn trap met mijn 60 kilo harder aankomt dan dat zij mij trapt met haar 600 kilo :') .. en dat het meestal gefrustreerde mensen zijn die beter hun paard maar kunnen verkopen vind ik ook maar een onzin iets om te zeggen :x

Mwah degene die dat zeggen hebben alleen nog maar brave paarden meegemaakt denk ik :))

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:12

Citaat:

Inderdaad Ninx, ben het helemaal met je eens.
Behandel je dieren met respect.... dan krijg je er veel meer voor terug dan met schoppen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:13

Ik zou mijn merrie nu nooit schoppen, absoluut niet nodig en ze weet wat ze wel en niet mag. Een kleine correctie is vaak dan ook al genoeg. Dus in de zin van mijn stem verheffen of een klein tikje op haar been (ze schraapt soms met haar voorbenen als ze hengstig is).

Vind het per situatie ook wel verschillend hoor. Vooral bij paarden die je niet kent (zoals op een handelsstal) moet je er echt even bovenstaan. Daar is ook geen tijd om die paarden te laten wennen of langzaamaan op te voeden. Ze moeten lopen en verkocht worden. Ja, niet heel respectvol naar de paarden toe, vind ik ook, maar als stalruiter kan ik het dan wel begrijpen dat ze schoppen, ivm veiligheid voor jezelf.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:13

Een paard en een hond is indd een heel groot verschil.

Mijn hond is agressief tegen bepaalde honden(reuen) als hij er 1 ziet begint te grommen nek haren omhoog straat stok en stijf omhoog zeg ik eerst zijn naam met een strenge stem probeer ik hem mij aan te laten kijken of af te leiden en als dat niet lukt dieuw ik hem zachtjes dat raakt ie uitbelans en dan raakt ie daar op gefocust.

Mijn paard als ie me bijt dan krijgt ie een lel dat mag ie zeker niet doen.
Ook van de week ik was aan het rijden en opeen gaat ie er van door en bokken. Ik heb mijn stem vereft maar daar had ik gewoon schijt aan en doet het weer dus maar een schop verkocht dat ik er op zat. En toen luisterde die wel.
Sorry maar ik laat me niet zo behandelen door een paard van 600 kilo.

En me katten Ehh nee als die vervelend zijn of stout zijn pak ik ze bij hun nekvel en naar buiten doen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:16

Overal voor trappen en slaan is absoluut not done, maar als afstraffing voor bepaalde dingen zoals trappen en bijten vind ik terecht.

Zo zat laatst mijn driejarige te klooien met hoeven uitkrabben, zat met uitkrabben van zijn achter hoef te maaien. Toen heeft hij wel even mijn voet gevoeld tegen zijn buik.Lekker link wordt het als je met je hoofd naar beneden gaat om zijn voet op te tillen en die voet komt jouw kant uit.
De boodschap was gelijk duidelijk.

Daarnaast heeft een ander paard van mij ook een keer flink de zweep gevoeld, toen ze ging liggen met een ruiter op haar rug.
Gelukkig kon deze snel genoeg afstappen.
Maar heb toen drie beste tikken gegeven met de zweep.
Ze heeft het sinds die dag nooit meer gedaan, dit soort dingen zijn te gevaarlijk om ongestraft ermee vandoor te gaan. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als de ruiter er niet snel genoeg af kon stappen.

fluent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:17

ik vindt het een beetje onzin om je paard te schoppen!
je slaat en schopt andere dieren ook toch niet? ik geef mijn lieverds wel is een tik maar dat is puur als ze iets doen wat niet mag en het is dan waarschuwend schoppen doe ik niet dat is nergens voor nodig.. en als ze bijten bijt ik ze in de neus terug wat heel erg goed werkt!! na 1 keer terug bijten beten ze mij niet meer.. maar de meesten paarden bijten toch echt wel omdat er iets niet lekker zit! en ze schoppen of doen irritant met een reden! vaak als ze schoppen hebben ze ergens last van pijn etc... het heeft dan geen zin om dan met jouw irritatie het paard af te straffen.. je kunt het beste er gewoon doorheen rijden en consequent zijn (daar hoort schoppen slaan niet bij).. mijn verzorgpaard is heel erg mishandeld door de vorige eigenaren omdat hij daar blijkbaar alles verkeerd deed het is dus nu ook echt een stresskip! je maakt je paard alleen dus maar nerveus en het duurt dan jaren om het vertrouwen terug te krijgen..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:20

Esmeej333 schreef:
FemkeUtah schreef:
Ik heb me paard echt nog nooit een schop gegeven, schop me kat of hond toch ook niet. Ik vind het onzin, er zijn ook andere manieren waardoor je kan laten merken dat je niet over je heen laat lopen vind ik. Zo hoef ik me stem maar te verheffen en wist mijn paard genoeg hoor!

Waarom vergelijken met hond of kat? Tuurlijk, schop je die niet, beestjes zijn veel kleiner dan wij.
Paard is een halve ton, dat is wel even een verschil.

dus een shetlander mag je ook schoppen.. Weegt misschien net zoveel als een hond :+
Ik vind het nergens voor nodig.
Mijn jongste pony kan bijten uit onzekerheid, dan is het niet eerlijk haar een schop te verkopen, maar er voor haar te zijn.
En als ik haar zou schoppen, krijg ik er vast 1 terug (en terecht)

Cerera

Ligt mijns inziens helemaal aan het paard. Sowieso bijt een paard, dan krijgt hij van mij een tik op zijn neus. (tenzij hij kopschuw is, of ik denk dat hij dat met een tik op zijn neus wel zou kunnen worden, bedenk ik een alternatief; flinke schreeuw, zwaai met het halstertouw of een ruk aan het halster oid) Schopt hij of doet hij een poging daartoe, kan hij een schop terug verwachten. Bijten of schoppen mag een paard nooit doen naar een mens.

In de verdere omgang doe ik dat echter niet, maar ben ik wel zeer consequent. We gaan niet aan mij schuren (tenzij ik daarmee begin in de vorm van krabbelen in de manen/schoft), we gaan niet met lippen lopen flapperen omdat we voedsel willen, we blijven gewoon netjes naast mij lopen aan de hand zonder naar het gras te duiken etc. Het meeste van het bovengenoemde rijtje zal ik corrigeren door een tik tegen de boeg, een tik met het halstertouw op de kont, een zwaai met het touw of door het paard zijn hoofd weg te drukken. Resultaat hiervan is dat ik 2 brave, goed luisterende merries heb, die ik los in de bak vanaf de grond kan sturen met handgebaren, met een los touwtje kan wandelen, en een ondeugendheidje kan corrigeren door Aaah te zeggen.

Maar schoppen of bijten, nee, daar komen geen zachte maatregelen aan te pas. Dat is gewoon te gevaarlijk en dat kun je beter in 1 keer goed afleren, dan jaren bezig te blijven met zachte tikjes zonder resultaat. :)

Overigens vind ik wel, dat je niet aan het paard van een ander komt, tenzij dat paard jou direct in gevaar brengt. Zeker niet als de eigenaar van het dier er zelf bij staat en hem dus zelf kan corrigeren. In dit geval beet een andere pony, de pony van TS en die reageerde daarop door te gaan slaan. Imo hoor je geen van beide pony's daarvoor te straffen, maar gewoon de dieren zo ver uit elkaar te zetten dat dit soort situaties niet mogelijk zijn. Als jij bezig bent met opzadelen of weet ik het wat, kun je onmogelijk ook nog de pony achter/naast je in de gaten houden, terwijl die jou weldegelijk in gevaar kan brengen. Maar je kunt de eerste pony niet kwalijk nemen dat hij beet, blijkbaar was hij niet gedient van de ander zo dicht in zijn buurt, waarop de pony van TS weer dacht, ik laat me niet door jou bijten, donder zelf maar op. :)

Exponent

Ben het er ook mee akkoord dat het in enkele situaties zeker kan om je paard eens goed op zijn plaats te zetten dmv een shop in zijn buik. Heb dat eenmaal bij mijn 2jarige gedaan die haar achterbenen maar bleef uitgooien richting mij, waar ik nu geen enkel probleem meer mee ondervind.

Mijn vriend werkt als internationale groom, en denk dat sommige van jullie hem bijna zouden aangeven.. Maar stel je maar eens voor als je met onrespectvolle dekhengsten moet werken. Alle paarden daar hebben 300% respect voor mijn vriend en zetten geen stap verkeerd bij hem.
Laatst bijgewerkt door Exponent op 09-01-14 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:21

Alice13 schreef:
Ik vind dat je sowieso met je tengels van ander mans paard af moet blijven. Dus andermans paard straffen door te schoppen vind ik al helemaal niet kunnen.

Nu heb ik zelf een hele leuke merrie die zoals gisteren soms gevaarlijk uit de hoek kan komen. Als ik haar dan moet straffen wil ik haar best wel eens een schop geven. Maar ik schreeuw niet sla niet op het hoofd gewoon een schop en daarmee basta. Meestal is dit dan ook echt wel genoeg en is de rust en orde weer hersteld.

Ik snap dat mensen hier niet mee eens zijn. Maar met zo'n dominant paard als de mijne moet je af en toe echt op je strepen staan!

euhm...ook als dat paard je toevallig zelf wel een schop verkoopt en de eigenaar staat erbij en kijkt ernaar? Dan is het direct reageren en heb je geen tijd om de eigenaar om toestemming te vragen. Ik heb weleens een trap gehad van het paard van een ander. Helaas ben ik dan te verbouwereerd om überhaupt te reageren en roep alleen maar au, maar als ik wat meer bij de tijd was geweest had hij toch echt een trap terug gehad of een knal met de zweep. Schreeuwen vind ik veel erger. Een trap snappen ze (mits gegeven uit correctie en niet uit eigen frustratie), schreeuwen snappen ze niks van. En schoppen omdat ie een stap verkeerd zet vind ik ook onzin, maar als het paard zelf trapt (en ook de reden maakt dan nog wel uit..is het uit angst reageer je anders dan wanneer het puur machtsvertoon is) zie ik er het probleem niet zo van in.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:22

fluent schreef:
ik vindt het een beetje onzin om je paard te schoppen!
je slaat en schopt andere dieren ook toch niet? ik geef mijn lieverds wel is een tik maar dat is puur als ze iets doen wat niet mag en het is dan waarschuwend schoppen doe ik niet dat is nergens voor nodig.. en als ze bijten bijt ik ze in de neus terug wat heel erg goed werkt!! na 1 keer terug bijten beten ze mij niet meer.. maar de meesten paarden bijten toch echt wel omdat er iets niet lekker zit! en ze schoppen of doen irritant met een reden! vaak als ze schoppen hebben ze ergens last van pijn etc... het heeft dan geen zin om dan met jouw irritatie het paard af te straffen.. je kunt het beste er gewoon doorheen rijden en consequent zijn (daar hoort schoppen slaan niet bij).. mijn verzorgpaard is heel erg mishandeld door de vorige eigenaren omdat hij daar blijkbaar alles verkeerd deed het is dus nu ook echt een stresskip! je maakt je paard alleen dus maar nerveus en het duurt dan jaren om het vertrouwen terug te krijgen..

Mag ik dan vragen wat jij zou doe als je mini paardje boven op een klein kind probeerd te springen ?

xSogno

Ik behandel mijn dier prima met respect, en gelukkig is het misschien twee keer voorgekomen dat ik hem geschopt heb.
Maar toen hij hier net kwam, liep hij door iedereen heen, bijten etc. Gebrek aan opvoeding? Ja, maar niet door mij. Paard stond gewoon 24/7 buiten, dus daar lag het niet aan.
Tijdens die opvoedperiode heb ik hem best een paar keer een goed getimede (imo essentieel) verkocht en een enkele keer een schop ja. Nu is hij netjes en loopt niet meer zomaar door iedereen. Met de ah koetsie methode kom je bij hem niet ver. Hij had behoefte aan duidelijkheid en een leider. Ik heb ook verantwoording naar mijn pensionhouder toe, dat die niet in elkaar getrapt moet worden als die mijn paard moet verplaatsen.
Ik vind dat geen gebrek aan respect... Ik heb hem gewoon netjes opgevoed, en daar is hier en daar een tikje bijgevallen ja. Heb hem echt niet met een zweep in elkaar staan meppen ofzo. Het heeft iig gewerkt, en kopschuw ofzo is meneer echt niet geworden.
En imo is lichaamstaal soms veel duidelijker dan mensentaal.
Ik geef liever een korte goed getimede corrigerende tik en ga daarna verder met schone lei dan dat ik zie hoe sommige mensen een kwartier lang gefrustreerd tegen hun paard staan te schreeuwen en paardlief lekker doorgaat met hetzelfde gedrag.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 09-01-14 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

gemma92 schreef:

Waarom trapt je paard gericht? En wanneer je paard je echt zou willen trappen, denk je dan niet dat hij snel genoeg zou moeten zijn om je te raken?
Wanneer je paard naar je uithaalt kun je je afvragen waarom je paard dat doet.

Frustratie en onkunde liggen wel ten grondslag aan miscommunicatie en dus rare uitwassen.
Kan ook zijn omdat iemand juist te soft is, en dus niet duidelijk....

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:23

Marjo89 schreef:
Esmeej333 schreef:

Waarom vergelijken met hond of kat? Tuurlijk, schop je die niet, beestjes zijn veel kleiner dan wij.
Paard is een halve ton, dat is wel even een verschil.

dus een shetlander mag je ook schoppen.. Weegt misschien net zoveel als een hond :+
Ik vind het nergens voor nodig.
Mijn jongste pony kan bijten uit onzekerheid, dan is het niet eerlijk haar een schop te verkopen, maar er voor haar te zijn.
En als ik haar zou schoppen, krijg ik er vast 1 terug (en terecht)

Behoorlijke hond van een dik 150/200 kilo :=

Ninx

Dizzy505 schreef:
Mag ik dan vragen wat jij zou doe als je mini paardje boven op een klein kind probeerd te springen ?

Moet ik eerst de context kennen.

Hoe oud is het diertje? Hoe is het opgevoed? Staat het in een groep? Is het een hengst?

Hoe oud is het kind?

Kinderen & dieren gaan sowieso vaak moeizaam samen. Daar moet je continue bij zijn.
Vooral omdat een kind de subtiele communicatie van een dier volledig mist... niet eerlijk naar het dier, niet eerlijk naar het kind.

tess_84

Of je je eigen paard nu wil schoppen of niet, daar ga ik het niet over hebben. Maar van andermans paard blijf je af. En al helemaal in de situatie beschreven door TS. Haar paard reageerde duidelijk op het paard dat eerst gebeten had. Dan is achteruit schoppen toch een natuurlijke reactie. Ik stel me dan wel helemaal de vraag hoe een ander paard aan de kont van TS haar paard kon komen? Stonden ze dan niet wat dicht bij elkaar?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:24

Dus als ik het goed begrijp, heeft jullie pony een meisje getrapt?
Hoe had je je eigen pony gestraft als die persoon je pony geen schop had gegeven?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:25

Ik schop alleen als paard steigert of mij plat drukt. En dan niet te zuinig ook.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:26

Ninx schreef:
Dizzy505 schreef:

Kinderen & dieren gaan sowieso vaak moeizaam samen. Daar moet je continue bij zijn.
Vooral omdat een kind de subtiele communicatie van een dier volledig mist... niet eerlijk naar het dier, niet eerlijk naar het kind.

Dat heb ik inderdaad ook al ondervonden :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:26

Schoppen heeft alleen zin als je direct reageert op de trap van het paard, later heeft het geen opvoedkundig effect meer en is het alleen frustratie.

Ik kreeg hier een merrie, kwam heel lief met oren naar voren op me af lopen en draaide 2 meter voor me ineens om en begon vol uit te slaan, die kreeg geen schop maar het eerste balkje wat ik zag liggen op haar achterwerk.
Ze heeft het ook nooit meer gedaan.
Ik wens wel tussen mijn paarden te kunnen lopen als ze vrij lopen , zonder gevaar.

Verder hangt het heel erg af van het karakter van een paard of lomp optreden zin heeft of juist averechts werkt.

Maar als paarden beginnen te schoppen is er vaak al een hoop mis gegaan of nog niks bereikt.

TS Dat jou pony schopte omdat hij gebeten werd is nog niet zo gek maar een paard kan heel goed gericht trappen.
De vraag is dus hoe dicht alles op elkaar stond en of dat wel zo slim was.
Dat jou pony een schop terug kreeg omdat hij de verkeerde raakte is niet gek, was dat geen verzorgstertje geweest maar een andere pony, had hij waarschijnlijk ook een lel terug gekregen.