Jong paard voor het eerst vast zetten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe zou jij een paard voor het eerst vastzetten?

Gewoon vastzetten, niet miepen en geen aandacht aan geven. Als paard gaat trekken, gewoon verder gaan waar je mee bezig was.
49 (28%)
Steeds opbouwen, zorgen dat het paard niet in paniek gaat raken en elke dag een beetje oefenen ipv in 1 keer vastzetten.
126 (72%)

Totaal aantal stemmen: 175

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:59

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY
dit lijkt mij echt perfect, heb ze in nederland alleen nog niet gezien. misschien kun je in het buitenland bestellen of iets vergelijkbaars maken?
Misschien kun je een soort contra gewicht gebruiken? Dan voelt ze wel weerstand, maar kan ze evengoed achteruit lopen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:59

Wat ik met mijn jonge/wilde exmoor heb gedaan is gewoon een paardenknoop erin en gaan poetsen.
Je staat ernaast dus er kan weinig misgaan
Deed het wel buiten in de bak, mocht hij in paniek raken dan kan ik hem in 1 ruk lostrekken en hem gewoon laten rennen.
Mijn ervaring: hij reageerde niet anders dan wanneer hij mee leerde lopen en tegendruk op het touw voelde
Het (kan) misgaan wanneer paarden worden vastgezet in een kleine ruimte als een box of gangpad, als vluchtdier voelen ze zich dan snel opgesloten.

Niet te druk maken, komt goed!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:59

Afbeelding

Het groene gedeelte is waar het paard dus gepoetst word. De poetsplaats.
De paarse lijnen zijn staldeuren, de rode punten zitten de touwen waar ze mee vast gezet worden.
Dus ze kan aan 3 punten worden vast gezet.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 06-01-14 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:00

Overigens kan het geen kwaad om op andere momenten te leren wijken voor druk, aan het halster, tegen de nek, zij, bips... hoe beter een paard snapt dat het altijd moet wijken voor druk (toegeven aan druk) des te beter snapt 'ie dat dat ook geld voor stilstaan.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:00

esmolove schreef:
Eerst zelf touw vasthouden(om paal oid heen) zodat je zelf mee kan geven als ze bang word, zo raakt ze niet erg in paniek en blijft je halster heel. en rustig tegendruk geven zodat ze het gevoel heeft vast te staan.
Dan erg goed belonen.
Succes ermee!!

Zo doen wij het ook en gaat eigenlijk altijd erg goed.
Moet je wel een beetje geduld bij hebben, maar je hebt dan meestal de minste problemen
of blessures !
Succes vanavond :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Jong paard voor het eerst vast zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:06

Bedankt allemaal! Heb het filmpje ook gezien. Ben alleen bang dat paard lief er misbruik van gaat maken als ze weet dat ze heus wel los kan.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:10

Magrathea schreef:
Kan ze al goed stilstaan aan de hand, of los? Zo ja, dan zou vaststaan niet anders moeten zijn...
Ik vond de methode van een kennis van me wel wat hebben: zij leert haar arabieren vaststaan met touwhalster, mits ze wijken voor druk goed kennen. Nu zal heel Bokt wel beginnen steigeren, maar zo'n touwhalster gaat echt niet stuk, de enige manier voor hen om de druk weg te nemen is om te kalmeren. Uiteraard blijf je er wel bij, maar wat dat betreft ben ik van mening dat je beter duidelijk kunt zijn. Maar dus wel pas als ze zelf stil kunnen staan!

Heeft ze een paard vriendjes? Zet haar dan vast tussen de andere paarden (natuurlijk paarden die er doodbraaf bij zijn :D ), zodat ze ziet dat het normaal is.

Ik heb nog wel een vervelend plaatje van wat er kan gebeuren als het mis gaat met touwhalster (niet heel geschikt voor heel gevoelige magen) https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9877_n.jpg

Echt een te groot risico dus wat mij betreft.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:11

om te beginnen moet je misschien eens proberen om gewoon je halster rond haar hals te doen en haar daar even aan laten wennen: even mee stappen of haar gewoon zo even laten staan...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:14

ankeanke schreef:
om te beginnen moet je misschien eens proberen om gewoon je halster rond haar hals te doen en haar daar even aan laten wennen: even mee stappen of haar gewoon zo even laten staan...

Halster rond haar hals en daar mee stappen? Wat schiet ik daar precies mee op?

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:04

Het is nog een jong paard dus ze wil waarschijnlijk gewoon niet de hele tijd stilstaan en nergens naar toe kunnen.
Als je nu stapt....stopt....stapt...stopt.... went ze er misschien aan mn vriendin haar pony was ook zo

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:32

En waarom het halster om de nek en niet op de plek waar het hoort?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:35

Gewoon vastzetten. Geen gemiep. En niet van dat softe gedoe. Daar gaan ze eerder gebruik van maken, dan als je vanaf dag 1 duidelijk aangeeft dat als ze vast staat gewoon stil kan blijven staan.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:37

als hij flipt kan je hem gemakkelijk loslaten (wel met staldeuren toe hé ;-) )

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:39

Ik begrijp dan nog steeds niet wat het voor nut heeft om een halster op de verkeerde plek te hebben.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:45

Heeft ie ook niet vastgestaan op de trailer?
Die van mij wel igg. Heb hem buiten de 3 trailerritten die hij meegemaakt heeft zelf (in de opfok heeft ie vast ook wel eens vastgestaan bij de hoefsmid) pas op zijn 2e vast gezet, touw zo lang dat er geen druk op stond. Ben lekker gaan poetsen, dat vind ie heerlijk, gaat ie mooi voor staan. Iedere keer dat ie een stap terug of opzij deed, zet ik m gewoon weer terug (dan kent ie al, want dat heb ik aan de hand geoefend). Niets aan de hand, kan zo een uur blijven staan. Maar ja ik heb een koudbloed die vrijwel nooit in paniek raakt.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:50

Ik zou een paard dat van zichzelf al wat nerveuzer is echt nooit of te nimmer "vastzetten en laat maar doen". Behalve dat het niet echt eerlijk is voor het paard (want hoe kan die nu van de eerste keer weten wat de bedoeling is?) vind ik het toch een erg achterhaalde manier...
Ik zou het als volgt aanpakken: men neme een stevig halster (hier kan een touwhalster wel soelaas bieden, omdat het 1) stevig is en 2) wat meer druk geeft dan een klassiek halster) en een longe of ander lang touw. Je haalt het touw helemaal door de ring, tot je paard nog de gewenste lengte touw over heeft. Als ze rustig stil blijft staan, uitvoerig belonen (aaitje, stukje wortel, met de stem, ...). Trekt ze achteruit, tegendruk geven tot ze weer stil blijft staan. Weer belonen. Zo kan je de afstand tussen jezelf en het paard stap voor stap opbouwen. Een bijkomend voordeel van een lang touw is dat je eens achter een muur ofzo kan gaan staan, zodat ze denken alleen te zijn. Ook daar weer opbouwen in tijd. Vind ik toch echt een veel vriendelijkere manier dan het zomaar vastzetten. Ik zou het mezelf nooit vergeven mocht mijn paard geblesseerd raken omdat ik er de tijd niet in wilde stoppen het fatsoenlijk te leren...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:56

Ik heb de poetsplaasts naast de stal en dan tussen een muur. aan het einde heb ik ook 2 ringen waar ik een elastiek aan vast maak. Mochten ze dus tever naar achter lopen(om van daaruit in paniek raken en hangen) , lopen ze tegen het elastiek aan. Hier schrikken ze een klein beetje van en lopen snel weer naar voren. :Y)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:59

Mijn paard trok zich telkens los,
Aldoor halsters kapot en paard los over het erf.

heb haar toen heel lang in de stal vast gezet tijdens het poetsen/opzadelen enzo.
daar kan ze niet hangen, is het te 'krap' voor als je dr lengte geeft met vast zetten.
Toen geoefend met buiten vast zetten en kan nu al 3 jaar, kan ik uren bij haar weglopen, ze blijft gewoon netjes staan.
Ook trok ze zich los uit de trailer als ze vast stond, eerst een tijd los in de trailer gehad en tegenwoordig staat ze gewoon weer vast, niks aan de hand.

durf haar alleen nog niet op vreemd terrein vast te zetten..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 22:43

Nou, ik heb haar achteraf niet helemaal vast gezet maar gewoon met de longeerlijn manier. Ze was braaf, bij tegendruk zette ze een stapje naar voren. :)
Afbeelding

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:13

Super!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:31

FriesWytske schreef:
Gewoon vastzetten. Geen gemiep. En niet van dat softe gedoe. Daar gaan ze eerder gebruik van maken, dan als je vanaf dag 1 duidelijk aangeeft dat als ze vast staat gewoon stil kan blijven staan.

Jij bent toch echt wel een heel slimme meid 8)7 als je zo'n advies geeft zeg !
Kijk even naar de foto die laat zien als het niet goed gaat !
Maar ach ja.......wat maakt het uit _-:(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:36

naomi_g1998 schreef:
Babootje schreef:
Ik zet ze niet vast. Gewoon touwtje over de leuning en corrigeren als ze weg willen lopen. Pas vastzetten als ze rustig stil kunnen staan.

:j Vind het te gevaarlijk om ze te laten miepen, dadelijk hangt die zichzelf echt op.

Vind je dat miepen? Dat heb je me vast niet goed begrepen.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:00

Waarom is ze als veulen nooit vast gezet ?
Bij ons zetten we de veulens al van een wek oud vast (wel met de moeder erbij). en de jaarlingen van ons kan je gewoon vast zetten en poetsen.
Heb je geen muur waar ze niet overheen kan om haar vast te zetten ?
Halster om en een nekband beide met veiligheids knoop wel.
Vast zetten en laat hem/haar maar even spartelen, telkens als jij opgeeft heeft jou paard gewonnen en zal het vast zetten nooit lukken.
Doet ze het goed ook meteen belonen.
En laat har als ze rustig is maar een uurtje staan dan kunnen ze het zo.
Succes.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:26

pidoro schreef:
Waarom is ze als veulen nooit vast gezet ?
Bij ons zetten we de veulens al van een wek oud vast (wel met de moeder erbij). en de jaarlingen van ons kan je gewoon vast zetten en poetsen.
Heb je geen muur waar ze niet overheen kan om haar vast te zetten ?
Halster om en een nekband beide met veiligheids knoop wel.
Vast zetten en laat hem/haar maar even spartelen, telkens als jij opgeeft heeft jou paard gewonnen en zal het vast zetten nooit lukken.
Doet ze het goed ook meteen belonen.
En laat har als ze rustig is maar een uurtje staan dan kunnen ze het zo.
Succes.

Ik heb het met mijn andere paarden met koeienhalster gedaan. Maar die heb ik helaas niet meer.
Heb het met zo'n nekband een keer gruwelijk fout zien gaan, dus die wil ik liever niet gebruiken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:35

Maar nu vraagt iemand anders het ook en nu geef je weer geen antwoord.
Waarom is ze als veulen niet vast gezet?
Ze is toch bij jou geboren?