Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
esmolove schreef:Eerst zelf touw vasthouden(om paal oid heen) zodat je zelf mee kan geven als ze bang word, zo raakt ze niet erg in paniek en blijft je halster heel. en rustig tegendruk geven zodat ze het gevoel heeft vast te staan.
Dan erg goed belonen.
Succes ermee!!
Magrathea schreef:Kan ze al goed stilstaan aan de hand, of los? Zo ja, dan zou vaststaan niet anders moeten zijn...
Ik vond de methode van een kennis van me wel wat hebben: zij leert haar arabieren vaststaan met touwhalster, mits ze wijken voor druk goed kennen. Nu zal heel Bokt wel beginnen steigeren, maar zo'n touwhalster gaat echt niet stuk, de enige manier voor hen om de druk weg te nemen is om te kalmeren. Uiteraard blijf je er wel bij, maar wat dat betreft ben ik van mening dat je beter duidelijk kunt zijn. Maar dus wel pas als ze zelf stil kunnen staan!
Heeft ze een paard vriendjes? Zet haar dan vast tussen de andere paarden (natuurlijk paarden die er doodbraaf bij zijn), zodat ze ziet dat het normaal is.

FriesWytske schreef:Gewoon vastzetten. Geen gemiep. En niet van dat softe gedoe. Daar gaan ze eerder gebruik van maken, dan als je vanaf dag 1 duidelijk aangeeft dat als ze vast staat gewoon stil kan blijven staan.
als je zo'n advies geeft zeg !
naomi_g1998 schreef:Babootje schreef:Ik zet ze niet vast. Gewoon touwtje over de leuning en corrigeren als ze weg willen lopen. Pas vastzetten als ze rustig stil kunnen staan.
Vind het te gevaarlijk om ze te laten miepen, dadelijk hangt die zichzelf echt op.
pidoro schreef:Waarom is ze als veulen nooit vast gezet ?
Bij ons zetten we de veulens al van een wek oud vast (wel met de moeder erbij). en de jaarlingen van ons kan je gewoon vast zetten en poetsen.
Heb je geen muur waar ze niet overheen kan om haar vast te zetten ?
Halster om en een nekband beide met veiligheids knoop wel.
Vast zetten en laat hem/haar maar even spartelen, telkens als jij opgeeft heeft jou paard gewonnen en zal het vast zetten nooit lukken.
Doet ze het goed ook meteen belonen.
En laat har als ze rustig is maar een uurtje staan dan kunnen ze het zo.
Succes.