Paard trekt halsters kapot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Paard trekt halsters kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:49

We hebben een ring in de muur :)

Er is geen absolute noodzaak om het paard vast te zetten. Ik zet mijn paard dus ook nooit vast. Ik kan erbij weglopen en ze blijft gewoon staan. Maar ik kan me voorstellen dat er eens een dag komt dat het wel nodig is. Of dat het niet meteen heel erg is als mijn verzorgster mijn paard eens per ongeluk vastbindt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:22

Okee.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:58

minnie1999 schreef:
Mijn pony trekt sinds een week of 3 geleden zijn halsters kapot. Hij heeft nu 2 halsters en een halstertouw kapot getrokken. Hij heeft altijd vast gestaan op een poetspaats en staat sinds mei bij ons buiten vast om opgezaldeld te worden. Weet iemand hoe het zou kunnen komen dat hij steeds schrikt terwijl er niets nieuws gebeurd?

Voor hem gebeurd er wss wel iets wat nieuw is, misschien iets wat jou niet eens op valt.

Heel veel mensen maken zich niet druk om dat kapotte halstertje doen een nieuwe om en gaan weer verder of doen een halsband om of een touwhalster dat kan immers niet kapot.
Kijk hier mee uit een paard dat in paniek is dat gaat echt niet wijken voor die druk van dat halster dat niet kapot kan of van die halsband, maar trekt zijn nek compleet naar de klote.
Je paard op een rustige manier leren vast staan is het beste en als je daar de tijd voor neem gaat dat zeker lukken, geef je paard wat te doen eten bijvoorbeeld.
Neem een lang touw haal die 2 keer door de ring zodat je wat weerstand heb maar toch mee kan geven indien nodig.
Zet je paard steeds weer terug op zijn plaats ook al zet hij maar 1 stap naar voren of naar achter.
Beloon op tijd.
Neem er ook de tijd voor ga gewoon eens een dagje oefenen als jij zorg dat je consequent ben en blijf opletten dan heeft je paard al snel door dat hij niet weg kan.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:03

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:13

mnkortleve schreef:
Kijk hier mee uit een paard dat in paniek is dat gaat echt niet wijken voor die druk van dat halster dat niet kapot kan of van die halsband, maar trekt zijn nek compleet naar de klote.

Dat is zeker een risico, mijn baas in Engeland bond veulentjes met twee halsters aan een paal om ze het te leren en trof 1 x een veulen met gebroken nek aan... en zelfs als ze niets breken kunnen ze ligamenten beschadigen.
Maar er zijn paarden die met een simpel gebaar iets breken omdat ze weten dat het breekt.

JOEHOE ! "Sheran, die ik een halsband aanraadde, doe er eerst eens een strokpak touwtje tussen dat kan breken, anders voel ik me weer rot als er wat gebeurd.... -O-
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 04-01-14 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:18

Ik wilde de clip ook aanraden..!
Schijnt echt goed te werken!

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:20

Een halster met een elastisch stuk achter de oren werkt ook goed, die had ik een tijd, werkte perfect totdat de sluiting kapot ging. Dat was het enigste halster waarin hij zich niet ophing. Toen de kapot ging had ik hem altijd zelf vast aan het halstertouw met opzadelen.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:22

Een keer een koeienhalster om!
Die gaan niet stuk en dan doen ze het nooit meer :)

jaap_2005

Mijn pony had ook van de een op de andere dag bedacht dat hij ging hangen op de poetsplaats. Hierna heb ik een longeerlijn aan zijn halster gedaan, deze door de ring/balk waaraan je hem vastzet gedaan en het uiteinde zelf vastgehouden, wanneer hij dus ging hangen liet ik het touw vieren. Het kostte een aantal weken, maar tegenwoordig staat hij weer gewoon vast zonder dat er iets aan de hand is.

Sheran

Haha Lusitana, maak je geen zorgen hoor, ik kan zelf nadenken :). Musketonhaakjes trekt ze ook vrolijk kapot :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:23

jaap_2005 schreef:
Mijn pony had ook van de een op de andere dag bedacht dat hij ging hangen op de poetsplaats. Hierna heb ik een longeerlijn aan zijn halster gedaan, deze door de ring/balk waaraan je hem vastzet gedaan en het uiteinde zelf vastgehouden, wanneer hij dus ging hangen liet ik het touw vieren. Het kostte een aantal weken, maar tegenwoordig staat hij weer gewoon vast zonder dat er iets aan de hand is.

Ik deed het ook zo, maar zo schijnt die clip ook te werken :j

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:26

Lusitana schreef:
mnkortleve schreef:

Dat is zeker een risico, mijn baas in Engeland bond veulentjes met twee halsters aan een paal om ze het te leren en trof 1 x een veuken met gebroken nek aan... en zelfs als ze niets breken kunnen ze ligamenten beschadigen.
Maar er zijn paarden die met een simpel gebaar iets breken omdat ze weten dat het breekt.

Ik weet dat er bij zijn die gewoon lekker even hangen en knap en verder lekker los en klaar.

Maar heb je zelf wel eens een paard gehad die er iets ernstigs aan over gehouden heeft?
Had ik ook niet tot mijn paard die nog nooit een halster kapot getrokken had bij de hengsthouder dit dus wel gedaan heeft ( ik wijs geen vingers absoluut niet het is gebeurd en de hoe of waarom is gewoon een raadsel) en nu 2,5 jaar later zie/merk ik daar nog de gevolgen van en die zijn niet om blij van te worden in tegen deel.
Mijn andere paard trok ze met regelmaat kapot toen ik haar net gekocht had nooit problemen daarna.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:30

misschien staat je paard alleen stil op zijn poetsplaats en nu hij buiten staat niet gewend om stil te staan?

of is stilstaan en vastbinden op meerdere plekken gebeurd?
heb je daar mee geoefend?

gewoon opnieuw beginnen met oefenen met vaststaan.

hier doe ik dat met mijn veulen momenteel door het touw daar het ringetje te doen en zelf het touw nog vast te houden ipv knopen.
hangen ze zich niet aan het halster op + leer je ze langzaam stil te staan.

oefen dat vanaf nu dan ook niet enkel op een plek.
zet haar eens vast op de wei of aan je staldeur etc.

heel veel paarden kunnen 'vast staan' enkel op de poetsplaats en panieken als het een beetje afwijkend is van dat...
je moet ze leren dat vaststaan gewoon vaststaan is, waar dan ook :)

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:33

Ik heb ook eens een paard gehad die dat deed van de één op andere dag. Gewoon zonder reden. Dat heeft me veel halsters en touwen gekost.
Op een gegeven moment was ik er zo zat van dat ik een kettinkje door het halster gehaald en achter de oren langs gedaan.
Ze heeft het nog 1 of 2 x geprobeerd en toen was het klaar. Die ging niet stuk :+

blackristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:48

Mijn paard heeft dat ook erg gehad, wij zijn langzaam opnieuw begonnen. Als we gingen opzadelen of poetsen hield een iemand hem vast op de vaste poetsplaats. Daarna zijn we hem vast gaan zetten aan een elastieke halstertouw (kan je als het goed is gewoon kopen in een ruitersportzaak) deze rekt mee als ze eraan trekken. Dit werkte heel goed bij mijn paard.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:52

ik heb ooit een pony gehad, die ook zo gauw die voelde dat die vast stond alles kapot trok.
En dat werd maar niet beter.

Maar ik had geen zin in ruzie en een gevecht.

vanaf een paar keer proberen heeft ze altijd los gestaan.
als je daarin gewoon streng bent, altijd op dezelfde plek staan, elke pas die de pony vooruit zet, 2 passen achteruit doen.

Duurt een weekje en dan weten ze het.

Bij mij staan nu alle paarden los, zelfs als ik weg moet uit de stal of buiten, ze blijven netzo lang staan totdat ik zeg dat ze mogen lopen.

in ieder geval veel succes met een oplossing vinden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:56

Ik had ook een pony die ontzettend hing. Daar hebben we ook een zeugenband met een ketting aan gedaan. Dan als ze ging hangen een bezem er achter (of een klomp) en ze sprong weer naar voren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:10

KingYasFenn schreef:
hier doe ik dat met mijn veulen momenteel door het touw daar het ringetje te doen en zelf het touw nog vast te houden ipv knopen.
hangen ze zich niet aan het halster op + leer je ze langzaam stil te staan.

Ik bind veulens aan hun moeder. Die neemt ze onverbiddelijk mee. Dan kun je ze ook overal vastzetten, want het heeft vanzelf geleerd vast = gewoon gehoorzamen en afwachten waar het naar leidt.

Ik heb dit uit noodzaak geleerd toen ik dagelijks met mijn merrie en veulen door een plaats moest naar een graasplek. :D

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:13

Lusitana
ja dat werkt inderdaad ook super :)

zolang je ze maar leert vast=vast.
en gewoon overal, of het nou bij de poetsplaats is of ergens buiten of aan de trailer.
zodra ik zeg dat je ergens stilstaat, moet je stilstaan :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:42

Tja leuk advies...die weg heb ik dus ook al gehad met halsband..werkt ook niet;) Maakt touw nog kapot. en laag aanknopen haak je toch gewoon je been om het touw? Heb je weer een excuus om los te gaan. Ook met een lang touw werkt dat niet want dan moet je inderdaad blijven staan en stopt het niet. Touwhalster er aan gehad en touw wat gewoon geknoopt is dus zonder gespen die kunnen klappen..tja dan hangt hij zich gewoon op en gaat op de grond liggen? Dus ik lees met je mee naar de oplossing. HOewel ene bokter een mooi voorstel heeft gestuurd naar mij waar ik graag eens probeer met hem:)

HEt rottige is dat ik nooit weet wanneer hij het doet. HIj doet het niet altijd;) De eerste dag Veluwe niets aan de hand bij pauze stond braaf aan de paal vast. Hoewel hij wel wat ging bewegen richting andere paarden en dus met zijn voeten op de paal is gaan staan;) Maar bleef wel vast staan. De dag er na was het dus raak en die mensen die het zagen zeiden ook. Tjonge die deed het zo ontspannen gewoon rustig stapje achteruit en los maken;) Als het daarvoor niet gelukt is bij de knoop. Maar soms kan hij weken aan een stuk vast staan en is er niets aan de hand. Maar ik durfde de laatste keer op rit ook niet aan de trailer vast te maken waar ik moest zadelen. Zat een grote baan langs..en normaal gaat hij niet weg..maar ja...zekerheid voor als dus hem ind e hand gehouden. Niet handig en dat is voor jou pony dan ook niet handig.

Mijn paard was ook een ster in deuren openen van zijn stal, weide ontsnappen als hij de buren leuker vond. Die dingen ben ik al een grootsdeel kwijt door hem meer uit te dagen in het werken en dingen om hem heen in de weide of in de stal. Nu staat hij nooit meer in een stal thuis..hij kiest maar hij heeft een schuil:)Maar bij de Veluwe stond hij op stal met een paard ervoor;) De ochtend er na stond hij in de stal bij het paard er voor erbij..vond hij gezelliger en als die merrie had toe gestaan had hij de laatste deur ook open gemaakt en was naar buiten gelopen:) Zn paard heb ik dus..hij is echt werkelijk nergens bang voor maar erg ondernemend en nieuwsgierig:) En dat moet ik voeden zeg maar met afleiding in werken en afwisseling zodat dat in de weide niet teveel rare dingen worden.

Sommige dingen heb ik nu voor lief genomen hoort ook bij het paard. Verder is hij in omgang en rijden al zo enorm veranderd;) En leuk geworden....we snappen elkaar. Maar dit was voor het eerst dat ik een super intelligent paard had waar ik hard moest zoeken naar mijn weg met hem;) Zelfs 2x getwijfeld hem weg te doen. maar ik kan het niet..we horen bije lkaar en het gaat nu goed met rijden en alles. Maar echt stap voor stap moeten ontdekken en creatief zoeken naar oplossingen is het altijd al geweest. En tot nu toe het meeste overwonnen dus vind hier ook ooit wel een oplossing voor;)

En denk dat dat bij jou paard ook wel komt;) Het is zo lastig het niet vast staan van je paard!