Arghh hoe stoppen we dit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Arghh hoe stoppen we dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:12

Ik heb de gouden tip voor je... Teer!!
Was bij ons de enige manier om ze van de omheining af te krijgen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:18

Een raar idee,sterke mosterd erop of iets anders wat je kan eten
En heel sterk van smaak is.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:22

Hertshoornolie was bij mij de ultieme oplossing. Je hebt het ook puur volgens mij. Het stinkt gigantisch maar heeft wel effect

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:23

Sambal smeren :D .

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:35

teer helpt niet -O-

Sambal wouden we proberen bij die kleine, want die vreet hele stukken eraf. Is sambal niet schadelijk verder?
Mijn merrie is drachtig dus ik wil niet hele sterke dingen proberen bij haar :n

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:36

Just_Sannee schreef:
teer helpt niet -O-

Sambal wouden we proberen bij die kleine, want die vreet hele stukken eraf. Is sambal niet schadelijk verder?
Mijn merrie is drachtig dus ik wil niet hele sterke dingen proberen bij haar :n

Mja, denk dat ze bij de eerste hap al zoiets hebben van 'oei'. Vaak ruikt sambal al heel sterk en 'vies' dus misschien proberen ze maar een klein hapje of likje en is dat voldoende.

monbyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:39

een stalgenoot van mij heeft een balk in zijn box met teer gedaan. Dit was de enigste manier dat zijn paard er van af bleef. ons paard deed dit ook maar die was gek op de sambal, Dat heb je met een Amerikaans paard 8-) maar bij die ging het van zelf over en die bijt niet meer in het hout.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:41

Hier ook ooit geprobeerd mosterd te smeren op hout maar dat werd gewoon afgelikt, schijnbaar lekker? Later surinaamse sambal (de heetste soort) gesmeerd en geen last meer gehad. Zorg wel dat ze bij water kunnen :+

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:47

Hertshoornolie wordt ook gebruikt tegen het staart- en manenbijten van veulens. Het is heel effectief.
Ik heb het ook gebruikt op staldeuren waar aan gevreten werd. Ze bleven er toen vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:51

Belle_Siem schreef:
Hertshoornolie wordt ook gebruikt tegen het staart- en manenbijten van veulens. Het is heel effectief.
Ik heb het ook gebruikt op staldeuren waar aan gevreten werd. Ze bleven er toen vanaf.

Alleen pas alsjeblieft op met je eigen kleren, handen etc. Je valt echt flauw als je die geur zelf van dichtbij inademt of in je mond krijgt :')

Maar voordat je naar een oplossing op zoek gaat zou ik eerst de oorzaak gaan aanpakken. Een tekort ergens aan of verveling. Overleg even met je da, een bloedtest kost de halve wereld niet en hoef je als t een beetje mee zit maar bij 1 paard te doen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:53

Doen we zeker Joolien :j

Maar ja.. Wat te doen als het verveling is? Heb van alles al geprobeerd.. Het is ook niet dat ze het hooi snel ophebben want dit zit in een slowfeeder hooinet
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 03-01-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:07

Ik kon niet duidelijk terug vinden hoe je het ruwvoer aan biedt dus misschien wil je dat verduidelijken.

Hebben ze onbeperkt toe gang tot ruwvoer?
Zo niet dan is dat een optie om te overwegen of een voer-bal die hun gedurende tijd bezig kan houden tijdens de tijd dat ze op stal staan.

Een stuk wat ik vond op http://www.hoefslag.nl geeft wel een interessante verklaring van het knagen aan hout.
http://www.dehoefslag.nl/tip/voeding-voeren-doe-oog

Citaat:
Kapotte staldeur
Het paard staat een groot deel van de dag in zijn stal. Tijdens de dag krijgt hij een aantal keer voer en mag er af en te even uit. Zijn er in zijn stal kapot gekauwde deuren of kozijnen, dan zal hij zich vervelen en behoefte hebben om te kauwen. Behalve een kapotte stal en het risico van opgenomen houtsplinters, zegt dat iets over de hoeveelheid ruwvoer of de verdeling van het voer over de dag. Een paard heeft een grote behoefte aan kauwen. Soms gaat het paard zelfs zijn eigen mest opeten. In de natuur kauwen ze zo’n zestien uur per dag. Doordat paarden niet veel werken hebben ze weinig voer nodig en zul je het aanbod moeten beperken om te voorkomen dat ze te dik worden. Hoever je de ‘kauwtijd’ kunt verminderen, is niet met zekerheid te zeggen. Maar aangezien de maag continu maagzuur produceert en dit een risico voor de ontwikkeling van maagzweren met zich meebrengt, is het niet gezond langer te vasten dan zes tot acht uur achter elkaar. Zonder kauwen komt er geen speeksel vrij bij het paard. Knagen aan hout, kribbebijten, heeft speekselproductie als doel. Speeksel neutraliseert het maagzuur, maakt dat de hap voer goed door de slokdarm glijdt en zorgt voor een betere menging met maagsappen.

Is het een optie om de Groninger bij de Fries in te zetten en de Groninger dan een anti-bijt kap om te doen?
Het zou kunnen zijn dat ze in de paddock dan de aandacht meer op elkaar richten.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 14:22

Hoe wij het ruwvoer aanbieden staat in de reactie boven je :+
In een slowfeeder hooinet, doen ze dus mooi lang mee. Hooinet zit altijd gevuld. Op stal en in de paddock.

Een voerbal in een paddock.. Krijgen ze dan niet ontzettend veel zand binnen als ze het snoepje wat eruit komt opeten?

Wat betreft de gronginger hebben we vanalles geprobeerd. Anti-bijtkap eet ie gewoon niet meer mee + dat hij daar niet uit een fijn mazig hooinet kan eten, wat betekend dat we het hooi op de grond oid moeten neerleggen en dan is het in een keer op.

Bij de groninger zit het probleem niet echt, die knabbelt rustig aan z'n hooi in de paddock en in z'n stal, dit probleem zit alleen als ie los staat in de bak (en dus geen eten heeft).

Fries en jaarling staan bij elkaar dus die kunnen de aandacht op elkaar richten.
De fries en groninger kunnen overigens wel over een touwtje met elkaar kriebelen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:44

Metalen hoeklatten op het hout maken zorgt er iig voor dat ze geen hout meer kunnen eten. Maar dat neemt uiteraard de oorzaak niet weg. Wel is het fijn dat ze op die manier iig geen splinters ed binnen kunnen krijgen en je spullen blijven heel.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:50

Wij gebruiken carboleum, zins dien zie ik geen knaag plekken meer op het hout.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:27

Hier ervaring dat ze omheiningen en stallen gaan eten wanneer er iets niet in balans is in het rantsoen. Hier heb ik een keer het hooi als probleemveroorzaker gehad en een keer de wortelen die ik bij voerde. De ene na de andere begon aan het hout. Nadat ik een andere partij hooi had gekocht was het de eerste keer binnen een paar dagen over. De tweede keer heb ik gewoon de wortelen uit het rantsoen geschrapt en binnen 2 dagen at er geen een meer hout. Best bizar dat dat zo veel impact had :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:39

Hier doen ze het helaas ook op het moment..Ze staan niet zo lang op de wei momenteel omdat het te nat is..Ze staan wel in de bak met inloopstal en er is altijd hooi voor ze..Het valt mij op dat ze dit altijd in de winter doen als het nat is en ze dus ook liever wat meer in de stal staan,maar zich dan ook weer vervelen..Ik heb wilgentakken neergelegd(wat wel wat helpt)en hoop dat het straks weer wat droger wordt zodat ze zich weer wat beter kunnen vermaken in de bak en wat meer de wei op kunnen..