Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. 
Just_Sannee schreef:teer helpt niet
Sambal wouden we proberen bij die kleine, want die vreet hele stukken eraf. Is sambal niet schadelijk verder?
Mijn merrie is drachtig dus ik wil niet hele sterke dingen proberen bij haar
Belle_Siem schreef:Hertshoornolie wordt ook gebruikt tegen het staart- en manenbijten van veulens. Het is heel effectief.
Ik heb het ook gebruikt op staldeuren waar aan gevreten werd. Ze bleven er toen vanaf.

Citaat:Kapotte staldeur
Het paard staat een groot deel van de dag in zijn stal. Tijdens de dag krijgt hij een aantal keer voer en mag er af en te even uit. Zijn er in zijn stal kapot gekauwde deuren of kozijnen, dan zal hij zich vervelen en behoefte hebben om te kauwen. Behalve een kapotte stal en het risico van opgenomen houtsplinters, zegt dat iets over de hoeveelheid ruwvoer of de verdeling van het voer over de dag. Een paard heeft een grote behoefte aan kauwen. Soms gaat het paard zelfs zijn eigen mest opeten. In de natuur kauwen ze zo’n zestien uur per dag. Doordat paarden niet veel werken hebben ze weinig voer nodig en zul je het aanbod moeten beperken om te voorkomen dat ze te dik worden. Hoever je de ‘kauwtijd’ kunt verminderen, is niet met zekerheid te zeggen. Maar aangezien de maag continu maagzuur produceert en dit een risico voor de ontwikkeling van maagzweren met zich meebrengt, is het niet gezond langer te vasten dan zes tot acht uur achter elkaar. Zonder kauwen komt er geen speeksel vrij bij het paard. Knagen aan hout, kribbebijten, heeft speekselproductie als doel. Speeksel neutraliseert het maagzuur, maakt dat de hap voer goed door de slokdarm glijdt en zorgt voor een betere menging met maagsappen.