ruin die dekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

19marjo90

Re: ruin die dekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:52

Mijn ruin dekt ook. Hij is 22 en naar ons idee vrij laat geruind. Hij heeft wel meer hengstentrekjes. Hij staat samen met een merrie en dat gaat prima, maar vorig jaar zijn ze even uit elkaar geweest omdat meneer zo de hele dag door kon gaan...

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:01

Dekken is trouwens ook een recht die in de kudde verdiend moet worden.

Mijn ruin was de dominantste van het stel en de eigenlijke dekhengst van mijn baas was de minst dominante. Dus als we het zooitje met hengst en de merries bij elkaar in 1 wei hadden gegooid toen de merries hengstig waren dan had mijn ruin ze gedekt en had de echte hengst geen schijn van kans.

Dus mijn ruin mocht langs de merries heen paraderen en zich helemaal de man voelen en uitsloven zodat wij mooi konden zien wanneer de merries er klaar voor waren. Dan haalden we de merries op en de hengst en mijn ruin ver weg aan de andere kant van het erf in zijn eigen wei. En dan pas kon de echte hengst rustig zonder pottenkijkers zijn werk doen. HAHA

Mijn ruin was dus qua gedrag en rangorde voor de kudde dus eigenlijk meer de hengst en de echte dekhengst ( was nog maar 3 jaar) eigenlijk de kleuter die de kudde beschouwde als nog niet volwassen genoeg om uit de kudde te verbannen.

Toch is de echte dekhengst nu wel vader van 2 prachtige veulens.

We hadden een heel goed roulatie systeem en voldoende verschillende weilandjes waardoor we goed konden kijken wat wel en niet bij elkaar kon staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:33

Op welke leeftijd ze geruind zijn en of ze ooit gedekt hebben of niet zegt helemaal niets. Ruinen die gecastreerd zijn met 6 maanden kunnen later gaan dekken, ruinen die 10 jaar als dekhengst hebben 'gewerkt' kunnen totaal geen intresse meer hebben voor merrie's.
Vaak is het gewoon een klik tussen merrie en ruin, sommige merrie's worden enorm hengstig van een ruin in de buurt, dat kan met de tijd over gaan en het dekken dus ook. Sommige ruinen zijn erg bazig en willen dekken, ookal is de merrie niet perse hengstig, dat moet je dus in de gaten houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:10

anneliesdj schreef:
Op welke leeftijd ze geruind zijn en of ze ooit gedekt hebben of niet zegt helemaal niets. Ruinen die gecastreerd zijn met 6 maanden kunnen later gaan dekken, ruinen die 10 jaar als dekhengst hebben 'gewerkt' kunnen totaal geen intresse meer hebben voor merrie's.
Vaak is het gewoon een klik tussen merrie en ruin, sommige merrie's worden enorm hengstig van een ruin in de buurt, dat kan met de tijd over gaan en het dekken dus ook. Sommige ruinen zijn erg bazig en willen dekken, ookal is de merrie niet perse hengstig, dat moet je dus in de gaten houden.

Nog een graadje erger: er zijn merries die speciaal hengstig worden om zich door een specifieke hengst (ruin in dit geval) te laten dekken! Sommige merries laten een hengst (ruin) ook toe terwijl ze helemaal niet hengstig zijn.

In die context zijn de meiden dus gewoon net zo erg als de kerels.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:45

Bij paarden zijn het de dames die de dienst uitmaken en dus het ergst zijn, kerels hebben doorgaans weinig tot niets te vertellen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:50

ikke schreef:
Nog een graadje erger: er zijn merries die speciaal hengstig worden om zich door een specifieke hengst (ruin in dit geval) te laten dekken! Sommige merries laten een hengst (ruin) ook toe terwijl ze helemaal niet hengstig zijn.

In die context zijn de meiden dus gewoon net zo erg als de kerels.

Klopt, die van mij (was 4.5 jaar toen hij werd gecastreerd) en is nog steeds een casanova. De merries hoeven maar te kijken en zijn helemaal weg van hem het worden spontaan hengstig. En hij weet er wel raad mee. Hij kan dus nooit in een gemengde groep hij wordt naar de overige ruinen erg agressief.
Hij loopt in een ruinen groep en dat gaat harstikke goed.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 19:21

Kun je daar iets voor geven ( homeopatisch ) dan, heeft iemand dat weleens gebruikt. Er staat bij paarden drogist nl dat Naf oestress dat ook voor ruinen geschikt is die last hebben van hormonen. Iemand recente ervaring. Heb topic gezocht maar dat is inmiddels al aardig gedateerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:26

Wij hadden er ook eentje die onze merrie dekte zodra ze hengstig werd.
Is nooit fout gegaan, nooit problemen mee gehad. Dus we hebben ze maar lekker laten doen wat ze samen leuk vonden ;)

Onze reu (hond) is gecastreerd, en die is ook op één van onze teefjes gesprongen toen zij loops was.
Ze vonden het allebei heeeeeeel erg fijn. {:}

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:41

Femke schreef:
Is nooit fout gegaan, nooit problemen mee gehad. Dus we hebben ze maar lekker laten doen wat ze samen leuk vonden ;)

Onze reu (hond) is gecastreerd, en die is ook op één van onze teefjes gesprongen toen zij loops was.

Dat is ook een heel belangrijk punt: een ruin die beleeft en voorzichtig is, kun je veelal gewoon z'n gang laten gaan, maar een ruin die er een halve verkrachting van maakt, is een serieus risico.
Evengoed zijn er merries die zich niet zomaar laten dekken en om zich heen meppen, terwijl anderen juist heel netjes zijn. Het is dus onzin om te zeggen dat het gevaarlijk is, maar evengoed kun je niet standaard zeggen dat het geen kwaad kan. Het hangt volledig af van de betrokken individuen.

pippenstein schreef:
Kun je daar iets voor geven ( homeopatisch ) dan, heeft iemand dat weleens gebruikt. Er staat bij paarden drogist nl dat Naf oestress dat ook voor ruinen geschikt is die last hebben van hormonen. Iemand recente ervaring. Heb topic gezocht maar dat is inmiddels al aardig gedateerd.

Nope. Bij ruinen zijn geen hormonen in het spel, dus die kun je ook niet beïnvloeden!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:44

Vorige ruin die ik reed deed dat ook. Alleen dan alleen bij 1 bepaalde merrie als zij hengstig was, verder nooit (ook niet bij andere hengstige merrie's). Merrie liet het gewoon allemaal toe, nooit getrapt oid. We hebben het altijd gewoon laten gaan :)

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:55

mijn ruin doet t ook en t word ook niet minder

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:22

ikke: mhh ja dat is zo... wel raar dat ze dat dan wel zo vermelden. Misschien toch ns proberen en als t werkt weet ik dat hij toch klophengst is.

Iemand weleens bachbloesem therapie gebruikt/gedaan ?

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:39

voel me wel beetje klote want ben bang dat de eigenaresse van de merrie mijn ruin weg wil hebben en ik zou er echt van balen. Ik denk ook niet dat ik hem nu nog apart kan/moet gaan zetten want dat veroorzaakt misschien ook weer problemen ??/ Echt vet Banketstaaf dit |(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:41

Waarom zet je hem dan niet gewoon bij de anderen ruinen? Is toch de simpelste oplossing?

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:44

Mijn appaloosa ruin probeert ook te dekken en is heel erg bazig naar de merries toe en beschermd ze zelfs tegen andere ruinen. Die gaat hij ook echt te lijf. Hij staat inmiddels in een Ruinenkudde en daar doet hij het veel beter in. Hij is echt een ruin. inmiddels bijna 16 jaar oud en de eerste keer dat ik het hem zag doen was 8 jaar geleden en hij doet het nog steeds. Hij is wel laat geruind, met 5 jaar. Als ik langs hengstige merries kom lijkt hij weer net een hengst, leuter eruit en brullen.

Ik denk dat je er als merrie eigenaar wel rekening mee moet houden dat als je besluit je paard in een gemengde kudde te zetten er kans is dat er een dekkende ruin tussenzit. Mijn fjordenmerrie werd 2 jaar terug ook als ze hengstig was gedekt door een ijslandse ruin. Ze leek het geen probleem te vinden. Ik wou zelf in een gemende kudde staan.

Den_Quen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:51

Herkenbaar. Kan voorkomen als je paard laat geruind is, dan heeft ie meer testeron maar valt het wel binnen de categorie ruin maar is ie gek op merries. Maar het kan idd ook aangeleerd gedrag omdat ie misschien laat geruind is.
Je weet nu wel hoe je paard is bij merries. Ik zou ook navragen of de eigenaren het niet erg vinden als hij steeds op die merries springt.
Het kan wel minder of weg gaan maar met de tijd van hengstige merries moet je er rekening mee houden dan je ruin er weer op kan springen.
En anders is de oplossing nog, alleen met ruinen zetten.
Heb zelf ook zo'n paard, en die staat nu met ruinen en gaat super. Tot het voorjaar aanbrengt, dan krijgt ie last van zijn hormonen en zijn de merries ineens weer intressant, zolang ze maar niet bij hem in de paddock/ land staan, dan gaat het goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:47

Maar hoe oud is hij nu dan? Hoe lang heb je hem al? Is hij soms geruind vlak voor je hem hebt gekocht?

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:52

het hoeft echt helemaal niet eens te maken te hebben met of hij laat is gecastreerd of niet. want mijn ruin was ook al jaren zijn ballen kwijt en de hengst die we hadden had ook wel ervaring met dekken. maar mijn ruin stond hoger in rang dan de hengst en dus had hij het recht om te dekken en de echte hengst niet zoals hierboven ook eigenlijk al staat van mij.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 21:53

anneliesdj: Hij is 8 maar heeft tijd alleen gestaan ( half jaar ) en daarvoor altijd met anderen. Hij is volgens zijn paspoort met 3.5 geruind.
Er staat een tinker bij de ruinen die ik nog niet vertrouw ( het is echt een joekel ) heb hem net en om hem nu al in elkaar te moeten laten trappen vind ik nog geen fijn idee.
Ik ga misschien wel verhuizen naar andere stal als dit niet over gaat want zo kan ik ook niets met hem.

JillvdK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:55

O dat doet mijn shetlander ruin ook bijn mijn welch merrie,
Maar volgens mij heeft mijn shet( die ik nog niet lang heb)een oogje op mijn merrie,haha :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:05

pippenstein schreef:
anneliesdj: Hij is 8 maar heeft tijd alleen gestaan ( half jaar ) en daarvoor altijd met anderen. Hij is volgens zijn paspoort met 3.5 geruind.
Er staat een tinker bij de ruinen die ik nog niet vertrouw ( het is echt een joekel ) heb hem net en om hem nu al in elkaar te moeten laten trappen vind ik nog geen fijn idee.
Ik ga misschien wel verhuizen naar andere stal als dit niet over gaat want zo kan ik ook niets met hem.

Waarom vertouw je de tinker niet? Overleg dan even wat daar mogelijk is, of hij eerst even met de anderen kennis kan maken en later de tinker erbij komt ofzo.
Gezien het een ruin is zal hij zich ws meer op zijn plek voelen bij anderen ruinen.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:20

pippenstein schreef:
ikke: mhh ja dat is zo... wel raar dat ze dat dan wel zo vermelden. Misschien toch ns proberen en als t werkt weet ik dat hij toch klophengst is.

Iemand weleens bachbloesem therapie gebruikt/gedaan ?

wij hebben het gebruikt als probeersel bij een paard met een trauma, heeft wel iets geholpen en het paard werd er weer zich zelf van maar ik weet niet of dit ook bij ruinen die dekken word gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:59

ikke schreef:
Femke schreef:

.... Het is dus onzin om te zeggen dat het gevaarlijk is, maar evengoed kun je niet standaard zeggen dat het geen kwaad kan. Het hangt volledig af van de betrokken individuen.....

Daarom zeg ik daar ook niets over.
Ik vertel alleen hoe het bij ons was, en wat onze ervaring was.
En geef daarbij geen algemene opmerking of advies, zoals je kunt lezen :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:27

Steeds meer maneges en pensionstallen gaan over naar een ruinen en merriewei. Want de meeste merrieeingenaren vinden het ook niet fijn dat een ruin in het land steeds loopt te dekken en herrie loopt te schoppen.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:47

Mijn ruin dekt ook, lang niet alle merries. Hij heeft zo zijn voorkeur. Ik heb het geluk gehad dat hij rustig deed met de merries en de eigenares er geen probleem vam maakte.

Ik zou met die dame in overleg gaan, misschien valt t allemaal mee. En anders in de ruinen groep proberen. Dat de tinker fors is zegt niet meteen dat hij hem in elkaar zou timmeren??