Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anneliesdj schreef:Op welke leeftijd ze geruind zijn en of ze ooit gedekt hebben of niet zegt helemaal niets. Ruinen die gecastreerd zijn met 6 maanden kunnen later gaan dekken, ruinen die 10 jaar als dekhengst hebben 'gewerkt' kunnen totaal geen intresse meer hebben voor merrie's.
Vaak is het gewoon een klik tussen merrie en ruin, sommige merrie's worden enorm hengstig van een ruin in de buurt, dat kan met de tijd over gaan en het dekken dus ook. Sommige ruinen zijn erg bazig en willen dekken, ookal is de merrie niet perse hengstig, dat moet je dus in de gaten houden.
ikke schreef:Nog een graadje erger: er zijn merries die speciaal hengstig worden om zich door een specifieke hengst (ruin in dit geval) te laten dekken! Sommige merries laten een hengst (ruin) ook toe terwijl ze helemaal niet hengstig zijn.
In die context zijn de meiden dus gewoon net zo erg als de kerels.

Femke schreef:Wij hadden er ook eentje die onze merrie dekte zodra ze hengstig werd.
Is nooit fout gegaan, nooit problemen mee gehad. Dus we hebben ze maar lekker laten doen wat ze samen leuk vonden
Onze reu (hond) is gecastreerd, en die is ook op één van onze teefjes gesprongen toen zij loops was.
Ze vonden het allebei heeeeeeel erg fijn.
pippenstein schreef:Kun je daar iets voor geven ( homeopatisch ) dan, heeft iemand dat weleens gebruikt. Er staat bij paarden drogist nl dat Naf oestress dat ook voor ruinen geschikt is die last hebben van hormonen. Iemand recente ervaring. Heb topic gezocht maar dat is inmiddels al aardig gedateerd.
pippenstein schreef:anneliesdj: Hij is 8 maar heeft tijd alleen gestaan ( half jaar ) en daarvoor altijd met anderen. Hij is volgens zijn paspoort met 3.5 geruind.
Er staat een tinker bij de ruinen die ik nog niet vertrouw ( het is echt een joekel ) heb hem net en om hem nu al in elkaar te moeten laten trappen vind ik nog geen fijn idee.
Ik ga misschien wel verhuizen naar andere stal als dit niet over gaat want zo kan ik ook niets met hem.
pippenstein schreef:ikke: mhh ja dat is zo... wel raar dat ze dat dan wel zo vermelden. Misschien toch ns proberen en als t werkt weet ik dat hij toch klophengst is.
Iemand weleens bachbloesem therapie gebruikt/gedaan ?
ikke schreef:Femke schreef:Wij hadden er ook eentje die onze merrie dekte zodra ze hengstig werd.
Is nooit fout gegaan, nooit problemen mee gehad. Dus we hebben ze maar lekker laten doen wat ze samen leuk vonden
Onze reu (hond) is gecastreerd, en die is ook op één van onze teefjes gesprongen toen zij loops was.
Ze vonden het allebei heeeeeeel erg fijn.
.... Het is dus onzin om te zeggen dat het gevaarlijk is, maar evengoed kun je niet standaard zeggen dat het geen kwaad kan. Het hangt volledig af van de betrokken individuen.....