Mijn paard bijt/knabbelt altijd, al zoveel geprobeerd. Help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:32

vur schreef:
Ik zag laatst iemand zijn hand in de mond van het paard doen en eens flink druk op zijn tong houden. Hij was van mening dat dit een onprettig gevoel veroorzaakte bij het paard. Hij deed het meteen als het paard probeerde te happen in kleding of touw. Werkte heel goed volgens hem omdat ze het vervelend vinden en ze niet kopschuw worden van het slaan tegen het hoofd. Hij deed het vanaf de zijkant op de plaats waar uiteraard geen tanden of kiezen zitten.

Ja maar straks wil het paard zijn mond niet meer openen krijg je dat

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:36

Ik heb het zelf ook toegepast. Werkt perfect. En geen last van een paard dat zijn mond niet meer open wil doen. Zo'n vervelend gevoel is het nou ook weer niet. Hij begint alleen wat te smakken en te bewegen met zijn tong, want zijn mond zit een beetje vol met je hand erin. Maar goed, je moet wel goed weten waar je je hand vanaf de zijkant bij de mondhoeken naar binnen steekt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:36

Krijgt het paard wel genoeg ruwvoer en als je bezig bent met je paard en je hangt een hooinet op met hooi, bijt ze dan ook nog of gaat ze dan rustig eten?

ik krijg het idee dat het een combinatie is van graag willen kauwen en aangeleerd gedrag van de vorige eigenaar
misschien gaf die wel de hele dag door brokjes uit zijn zak

je kunt het paard nu steeds straffen voor fout gedrag maar het lijkt me beter het gedrag om te buigen
geef het paard een hooinet met hooi zodat het ergens op kan kauwen
verder geef het paard een paar minuten jou volledige aandacht en ga dan gewoon bezig met wat je wilde doen en wissel dat af
zo hoeft ze geen aandacht te zoeken naar jou
het is een beetje hetzelfde als een hond die voor je gaat zitten en steeds een poot geeft, die zeurt ook om aandacht

jij moet haar leren dat er momenten zijn dat je er echt voor haar bent en momenten dat je bezig bent en dan geen knauw wenst van haar
probeer haar daarin ook voor te zijn

ook bij het halen op de wei, neem iets lekkers mee, geef dat, knuffel haar en neem haar dan naast je mee maar zorg dat je in contact blijft met haar, zo ben je er ook snel genoeg bij mocht ze willen bijten maar waarschijnnlijk zal ze dat niet doen omdat ze jou aandacht al heeft

JustMe1234

Re: Mijn paard bijt/knabbelt altijd, al zoveel geprobeerd. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:44

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar wat ik me afvraag is hoe je paard tegen andere paarden is? Bijt ze die ook?En heeft ze een speelbal oid in haar stal waar ze zich op kan uitleven? Als ze last van haar gebit zou hebben, zal ze die ook gebruiken om in te bijten.
Snap dat ze nu niet in de kudde kan, maar hoe was ze in de zomer in de kudde? Gedrag observeren van paarden in een kudde geeft een hoop inzichten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 16:37

Ze is erg goed met andere paarden, erg stabiel. Zij is in ieder geval de steun van de kudde, ze zal nooit anderen slaan of bijten zonder reden. De TA is net geweest, was wel nodig na zes maanden. Ze krijgt veel hooi, na het rijden geef ik makkelijk 2plakjes in de stal zodat ze een bezigheid heeft en om de spijsvertering goed te houden. Ze heeft geen speelbal oid omdat ze dat gegarandeerd de raam uit gooit... Ook even info aan de TA gevraagd over het bijjten, hij zegt dat het een ondeugd is dat ze met de tijd geleerd heeft en dat je het eigenlijk gewoon consequent moet opvolgen. Wil ze happen: even corrigeren met stem. Maar hij raadde sterk af om bij het hoofd een tik te geven, gewoon met de stem waarschuwen en voor de rest negeren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:49

Heleennn schreef:
Ze is erg goed met andere paarden, erg stabiel. Zij is in ieder geval de steun van de kudde, ze zal nooit anderen slaan of bijten zonder reden. De TA is net geweest, was wel nodig na zes maanden. Ze krijgt veel hooi, na het rijden geef ik makkelijk 2plakjes in de stal zodat ze een bezigheid heeft en om de spijsvertering goed te houden. Ze heeft geen speelbal oid omdat ze dat gegarandeerd de raam uit gooit... Ook even info aan de TA gevraagd over het bijjten, hij zegt dat het een ondeugd is dat ze met de tijd geleerd heeft en dat je het eigenlijk gewoon consequent moet opvolgen. Wil ze happen: even corrigeren met stem. Maar hij raadde sterk af om bij het hoofd een tik te geven, gewoon met de stem waarschuwen en voor de rest negeren.

Dat gaat dus niet werken, neem zelf aan dat je ook tot die conclusie bent gekomen? Blijkbaar is het bijten zelfbelonend gedrag anders zou die het niet nog steeds doen als het alleen maar negatieve gevolgen heeft. Doordat het zo hardnekkig is zul je echt harder moeten inkomen om dat gedrag te doorbreken en het paard moet de straf van grotere waarde vinden dan het bijten zelf. Als je alleen met je stem corrigeert en dat geen gevolg heeft, zal die stemhulp snel genoeg geen waarde meer hebben en reageert je paard er niet meer op. Je moet 1 methode kiezen en die heel consequent volhouden. 1x niet reageren kan voor het paard al genoeg zijn om het toch te blijven doen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 17:01

Ja, ik heb gekozen en dan zal de tijd uitwijzen of dit helpt of niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:06

Dus je gaat echt het advies van de TA opvolgen..? Hij is tandarts en geen gedragsdeskundige. (ik wel..)
Jammer want ik kan je bij voorbaat al zeggen dat dat niet gaan werken. Ik ben het wel mee eens met andere bokkers dat je paard meer sociaal contact nodig heeft en misschien meer bezigheden, een jollyball of een hooinet ofzo, maar dan nog is het de vraag of dat voldoende is en ik denk van niet omdat dit gedrag al zo lang er is en hardnekkig is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:09

Lijkt mij meer iets wat ontstaan is uit een rangordeprobleem en nu een vastgeroeste gewoonte is in combinatie met nog steeds een rangordeprobleem.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:13

Heleennn schreef:
Amyke, dat is precies wat de mijne ook doet! Vanaf dat ze gestraft worden gaat ze lopen klieren, steigeren,...

Ah hier had ik even over heen gelezen, in dat geval denk ik toch ook een rangorde probleem. :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 17:20

en hoe wordt dat dan opgelost?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:21

ik zeg altijd :hee ben je helemaal bedonderd !!! en dan kijk ze me schuldig aan :')

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:34

Er is al veel advies voorbij gekomen, maar omdat ik in dezelfde situatie heb gezeten, toch nog maar even mijn ervaring....

Mijn ruin is naar mensen toe normaal al geen bijzonder vriendelijk type (vooral onzekerheid, zolang hij niet weet dat het 'goed volk' is gaat hij van het tegendeel uit en hij durft daarin ook best echt te bijten) en na huidproblemen deze zomer (waarbij aanraking voor hem vaak gelijk stond aan pijn) werd hij echt heel sjacherijnig.

Juist omdat ik hem goed begreep (ik was tenslotte degene die steeds aan zijn wondjes stond te prutsen en hem dus pijn deed) was ik te soft in mijn aanpak. Ik bond hem wat korter aan (wat er uiteindelijk in resulteerde dat hij zijn achterhoeven ging gebruiken ipv zijn mond) en zorgde ervoor dat ik uit de gevarenzone bleef. Toen dit niet meer te doen was heb ik opnieuw een plan van aanpak gemaakt.

En dat was:
-Niet meer kort aanbinden (dat leverde voor hem alleen een groter gevoel van onmacht en frustratie op)
-Afweren als hij in mijn persoonlijke ruimte kwam met oren naar achter (in alle gevallen, geen tikken, maar wel strikt mijn ruimte verdedigend met strakke bewegingen, werd hij geraakt, dan was het zijn eigen schuld). Moet eerlijk bekennen, de eerste paar dagen moest ik hier bij goed op mijn eigen veiligheid letten: pas op met wapperende vingers in de buurt van happende monden......
-Bij geen directe reactie op de afwerende beweging (dus bij het nog een keer proberen te dreigen/happen): naar achter zetten tot zijn oren weer naar voren stonden of zijn blik zacht werd. Dan direct weer terug naar de plaats waar hij vandaan kwam en doen waar ik mee bezig was.

Ik zag meteen reactie, na een paar dagen begon hij oversprong gedrag te vertonen. Bij het aanraken van voor hem 'spannende plekken' (bv op zijn boeg) ging hij likken/kauwen en heel veel gapen om van de spanning af te komen. Dat gewoon laten gaan en na deze reactie belonen.

Op dit moment heeft hij op bepaalde plaatsen nog steeds spanning bij het aanraken/poetsen (vooral vers uit de wei, na het werk is het veel minder), maar kanaliseert dat zelf door likken/kauwen/geeuwen of in zijn touw bijten. Beter dan in mij denk ik maar en ik hoop dat nu hij weet dat aanraken geen pijn betekend dit ook langzaam over zal gaan.

Succes met jouw aanpak!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:12

Goh, gelukkig ben ik niet de enige...
Ik verzorg een 3 jarige ruin die ook naar alles en iedereen hapt.
Moet zeggen dat sinds ik hem verzorg het wel verminderd is.. ik ben veel met hem bezig en ook heel consequent met het 'hap probleem'..
Ik vind het namelijk gewoon gevaarlijk gedrag en dus straf ik dat af. Vervelend gedrag zoals schoppen tegen de staldeur negeer ik dood, maar gevaarlijk gedrag bestraf ik. Zo ook het happen.
Het is echt een geweldig lief paard en heb echt een hele hechte band met hem en ben echt gek op hem.. Maar als hij in de bak staat met een ander paard, bijt hij altijd. Als hij dan een tik op zijn neus krijgt, dan valt ie gewoon aan met open mond.. Ik zet hem ook altijd achteruit en brom op hem. Zelfs met achteruit zetten bijt ie in alles(mn jas, mn arm, mn haar, mn gezicht, zn borst alles) erg link dus, goed opletten!
Hij heeft mn ooit in een velletje in mn nek gebeten en dat heeft ie geweten ook. Jeetje dat deed zeer.
Ik ben ook erg consequent met respecteren van mijn ruimte dat ie daar niet in mag komen inderdaad en ik wel in de zijne.
In de stal bijt ie nooit, kan ik hem knuffelen en aaien en poetsen en dat maakt echt helemaal niks uit. Hij friemeld ook wel eens bij mn kont als ik zn hoeven krab maar dat mag wel van mij, als ie maar niet bijt.. dat is tot nu toe nog niet gebeurt.. Verder als ik hem alleen in de bak heb is het echt de grootste knuffel die er is, hij likt mn hele gezicht af(ik vind het goed als een paard aan iemand ruikt en met zn tong mag ie ook maar nooit met zn tanden) en omdat er ook kindjes op het erf lopen, vind ik het belangrijk dat hij leert dat hij wel mag likken en nooit met zn tanden mag. Hij mag best ruiken maar daar blijft het bij dus dat oefen ik ook met hem. Hij mag dan wel snuffelen(in mn nek/gezicht) maar dan houdt ik zijn hoofd vast zodat ik aanvoel wat hij doet.. en hij bijt dan echt nooooooit. dus ik begrijp niet goed waar dat hapgedrag vandaan komt als ie met het andere paard in de bak staat. Ik denk verveling, en teveel energie. Hij krijgt veel ruwvoer in zijn stal maar heeft in de bak eigenlijk helemaal niks tot zijn beschikking behalve het andere paard. en tja wat doet een paard van 3 jaar dan? Juist, het andere paard vervelen.. Met zijn tanden.. Deken scheef trekken, happen, aan de manen trekken, palen kapot eten, dat sort dingen. Hij verveelt zich gewoon. Dus nu zijn we hard opzoek naar een goede bal voor hem met eventueel een uitsteeksel waardoor hij de bal kan oppakken en ermee kan gooien. Maar dat gaan we dus nog proberen.. Voor de rest is het happen wel echt verminderd. De eigenaar heeft altijd tegen me gezegt: dat happen doen alle ruinen die net een jaar geruind zijn. Ik heb daar echt geen verstand van(van jonge dieren die net geruind zijn..) maar vraag me af of het hapgedrag nu dan nog zo constant aan zou houden, maar goed hopelijk gaat er ooit helemaal uit:D
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 31-12-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 18:12

Ja gapen doet ze ook als ik het hoofdstel wil om doen... Volgens mij weet ze niet goed wat ze moet doen op dat moment? :? Kan ook komen omdat ze last had van haar tanden natuurlijk, maar dat is dan nu opgelost. Ik probeer nog even verder met de gegeven tips en laat nog van me horen :)