faramunda schreef:Dank voor de reacties !! Leuk en leerzaam filmpje ook. Helaas heb ik het zelf op deze manier ook al geprobeerd, dan blokkeert ze nog meer. Wachten zonder enkele druk, ook geprobeerd, dan blijft ze gewoon een uur staan zonder een pas te verzetten. Pasjes opzij, achterwaarts om haar er weer ' bij te krijgen' ook geprobeerd, zo gauw het dan weer voorwaarts is, boem is ho. Met de bamboo stok van achteren begeleiden werkt helemaal averechts op zo' n blokkeer moment. Dan gaat ze zich helemaal afsluiten. Ze pikt geen druk langs of achter haar. Angst is het niet bij haar, als ze ergens angst voor heeft of opwinding gaat ze rennen of steigeren. Ik heb zelf meer het idee dat ze niet wilt. En niet willen is bij haar ook echt niet willen. Miss groeit ze eroverheen?
Jammer dat je daar zo van overtuigd bent. Heeft ze je dat verteld?
Een paard kent geen "geen zin." En het klinkt ook niet als een dominantieprobleem maar als angst en het niet meer weten. Ze is nog maar 3 jaar...
)
Mijn paard is vergelijkbaar met dat paard wat niet uit de begeleider haar ruimte wilt en volgt als een hondje. Zonder touw. Als ik stop, stopt ze. Ga ik rennen, gaat ze meerennen. Achter me aan, zonder mij op de jagen of te drijven. Ze laat zich op een groot open veld longeren, zonder druk en luistert verder perfect. Loopt niet weg, trekt niet. Ik neem haar mee aan een halster met wandelen langs het verkeer, koeien, tractors etc. dan springt ze wel, maar blijft uiteindelijk perfect bij me. Ben het met je eens dat lichaamstaal miss wel het allerbelangrijkste aspect is om een opvoeding te geven en te kunnen communiceren. Het is alleen heel moeilijk omdat ik altijd op dezelfde manier met haar omga om haar bv naar de longeerpiste te begeleiden(10meter) en dit een hele periode goed gaat en dan plots weer niet. En dat moet een oorzaak hebben. Als ik die op dat moment weet, kan ik beter communiceren met haar. 
idd, vooral rustig blijven doorademen en tot een miljoen tellen.. moet goed komen.