paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:16

faramunda schreef:
Dank voor de reacties !! Leuk en leerzaam filmpje ook. Helaas heb ik het zelf op deze manier ook al geprobeerd, dan blokkeert ze nog meer. Wachten zonder enkele druk, ook geprobeerd, dan blijft ze gewoon een uur staan zonder een pas te verzetten. Pasjes opzij, achterwaarts om haar er weer ' bij te krijgen' ook geprobeerd, zo gauw het dan weer voorwaarts is, boem is ho. Met de bamboo stok van achteren begeleiden werkt helemaal averechts op zo' n blokkeer moment. Dan gaat ze zich helemaal afsluiten. Ze pikt geen druk langs of achter haar. Angst is het niet bij haar, als ze ergens angst voor heeft of opwinding gaat ze rennen of steigeren. Ik heb zelf meer het idee dat ze niet wilt. En niet willen is bij haar ook echt niet willen. Miss groeit ze eroverheen?

Jammer dat je daar zo van overtuigd bent. Heeft ze je dat verteld?
Een paard kent geen "geen zin." En het klinkt ook niet als een dominantieprobleem maar als angst en het niet meer weten. Ze is nog maar 3 jaar...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:34

Lichaamstaal is misschien wel het allerbelangrijkste aspect in de omgang met paarden. Er zijn ook nogal wat misvattingen, en een klein voorbeeld ervan kun je zien in het filmpje hieronder.
Het betreft een lastig te leiden paard - en de manier waarop hij dat kenbaar maakt, zal door veel mensen 'dominant' genoemd worden - hij protesteert en laat zien dat hij het niet prettig vindt.
De kern van de zaak is echter de positie van de begeleider: het meisje is onduidelijk én, belangrijker nog, ze geeft onwillekeurig de regie aan het paard door min of meer vóór hem te gaan lopen.
Paarden die bij andere paarden het heft in handen nemen, plaatsen zich altijd achter het object van hun aandacht om deze vervolgens op te drijven en te sturen.
Ik zou mij kunnen voorstellen dat onduidelijkheid in de communicatie een signaal is voor het paard om het dan maar zelf te regelen, en ook - als het paard zelf al onzeker is, dan maar het bijltje erbij neer te gooien en bv, zoals jij beschrijft, te bevriezen. Domweg omdat hij/zij niet weet wat met de situatie aan te moeten.

Misschien eens uitproberen of dit voor jou kan werken?

http://www.youtube.com/watch?v=anGUNm1SsPQ
http://www.youtube.com/watch?v=vB4ZcD9H1Yc

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:22

faramunda schreef:
Alles wat Simpelman zegt over een ik doe het niet paard slaat op mijn merrie.
Hoe ga je dan om met het blokkeren, zich afsluiten?

Als je de handvaten hanteert die ik hierboven omschreef dan kun je in iedere situatie inschatten wat wel en wat niet zal gaan werken bij één van de soort paarden.
Er is verder geen recept, je hebt je intelligentie en je gevoel nodig.

Doe het niet paarden (ik denk dat het dat is wat je voor paard hebt?) moeten eerst respect (niet bang zijn)hebben voor degeen die ze leidt.
Dat bouw zo nodig eerst je op.

Probeer alle mogelijke situaties waarin je paard gaat blokkeren te vermijden, voel dat aankomen, ga er met een bochtje omheen.
Leer je paard eerst hoe leuk het is mee te werken.
Werken doen ze op waardering, beloning, aanmoediging, bewondering.

"Anti blokkeren" voor het geval je er toch in terecht komt, lees over bovenlip massage hierboven, dit laat endorfine loskomen.(=prettig voelen). Google hier op het werkt heel sterk.
Nodig haar uit het hoofd laag te brengen, stopt adrenaline. Geef een paar brokjes.
Doe het voor....

Moedig aan, klets gezellig, maak nergens geen punt van, ga zo nodig wat anders doen, erdoorheen heeft geen zin dat weet je al. Kom zo nodig even later op terug op wat niet werkte.

Iets dat een wonderlijk effect kan hebben is, en dat geld bij alle paarden, op het moment dat je denkt druk uit te moeten oefenen of zelfs te moeten straffen beloon dan overdadig, zomaar.
Je zou denken dat je dan verkeerde dingen aan leert, gek genoeg is dat niet zo.
Uit mijn ruime ervaring: hoe minder je met druk werkt hoe meer je krijgt en hoe beter het resultaat.

liljebo

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:50

Kijk... ondanks ons verschil van mening over termen, gaat het, zoals ik noemde, over wat je doet. En daarin kan ik alleen maar met je mee gaan, simpelmans. (maar ik ben het meestal wel met je posten eens :) )

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:55

liljebo schreef:
Kijk... ondanks ons verschil van mening over termen, gaat het, zoals ik noemde, over wat je doet. En daarin kan ik alleen maar met je mee gaan, simpelmans. (maar ik ben het meestal wel met je posten eens :) )

Weet ik...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:11

Grappig onze ruin was dus ook een “ik doe het niet paard”. En de merrie “ik doe het al” paard en beiden zijn super braaf nu, maar het was wel lastig voordat het zover was. Kende die termen niet eens Simpelman, maar herken je verhaal zeer zeker.

Tja TS hoe heb ik dat gedaan.? Toen wist ik echt nog niet wat ik nu wist. Vanaf het allereerste moment wist ik dat ik hem nooit zijn zin mocht geven. Wel eens uren met hem in het bos gestaan en hij weigerde om over het bruggetje te gaan (hij was echt niet bang). Iedere keer terug gedraaid met zijn neus de goede richting uit. Gewoon laten staan. Eindelijk na uren kwam er een diepe zucht en ging hij uit zich zelf de brug over. Door hem NOOIT zijn zin te geven (slaan, boos worden heeft geen zin ook al kun je hem op zo’n moment wel killen) werd de periode van staken bij iets steeds korter en kwam de geïrriteerde zucht steeds eerder, hij wist dat ik pas zou stoppen als hij deed wat ik vroeg.

Maar ook: stapje terug zetten zodat ik het voer rustig in de bak kon doen waarna hij mocht eten. Afdwingen dat hij voor me opzij gaat. Bij ongewenst gedrag hem paar stappen terug laten doen. Maar ook: enorm belonen als hij een stapje goed deed want hij was en is zo trots. Leuke dingen met hem doen zoals mennen (voor hem geleerd want ik vond en vind er niets aan maar hij vindt het prachtig en heeft nog nooit één stap verkeerd gedaan voor de wagen en mij altijd geholpen), show rijden (kür op muziek) het liefst in bomvolle zalen (RAI, brabant hallen e.a.) zodat hij iedereen kon laten zien hoe mooi hij is en hoe trots (hoezo kon hij niet dressuren en hoezo geen impuls?), buiten rijden wat hij ook heel erg fijn vindt. En vooral heel veel genieten van je paard en als het ware via je buik, via je intuïtie contact met hem zoeken. Eens toen hij zo stout was (toen ging het meestal al heel erg goed), heb ik tegen hem gezegd: “Hercule je bent zo’n verschrikkelijk stout paard, ik zal je nooit verkopen want dan moet je weer aan iemand hechten en eindig je nog eens bij de slager”. En nu is hij al jaren het liefste paard dat je kunt bedenken en onze kleinkinderen rijden op hem en onze vrienden. MAAR het is nog steeds zo dat als wij naar NL gaan en hij ziet me vijf weken niet dat hij begint af te vallen want dat hebben dit soort paarden ook, ze hechten zich enorm aan een mens en dat is wel heel erg apart. Hij heeft dan gewoon heimwee. Het duurt even maar dan heb je ze ook. Enne TS humor is zo belangrijk met dit soort paarden want onderschat ze niet, mijn paard in ieder geval is heel erg intelligent of zoals ik vaak zeg: “ik heb een paardje namelijk de jongste, en een paard dat bijna mens is.
TS het komt dus wel goed met je paard, vertrouw daar maar op dan voelt het wat minder zwaar, want dat is het enige waar ik spijt van heb, het eerste jaar heb ik echt wakker gelegen van dit paard, zo zoekende hoe ik hem moest benaderen want hij kon wel heel erg stout zijn en wij waren niet zo ervaren met paarden toen nog. Daar op terug kijkend denk ik nu: "had maar wat meer vertrouwen gehad in jezelf en in je paard en dat het allemaal goed zou komen".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:28

Zo is het goed Pien.

Die termen heb ik zelf bedacht, duidelijk, om mee te kunnen redeneren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:39

Simpelman schreef:
Zo is het goed Pien.

Die termen heb ik zelf bedacht, duidelijk, om mee te kunnen redeneren.

:D :D :D Dacht toch echt verdorie waar haalt die man toch al die literatuur vandaan want onderhand heb ik toch ook best veel gelezen maar dit was ik nog nooit tegen gekomen. Hahahaha _O-

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:39

Baileys01, ik snap dat het niet makkelijk is om een reactie te geven als je het paard in kwestie niet kent, evenals de eigenaar.. Ik ken mijn paard vanaf veulen tot nu en ja, ze heeft me verteld dat ze geen angst heeft voor wat ik van haar vraag,( nu aan de orde, haar mee de longeercirkel in begeleiden,) middels haar gedragingen en lichaamshoudingen in de afgelopen 3jaar. Haar blokkeren komt niet voort uit angst. Ze kan wel angst hebben voor de consequenties van haar blokkeren, dat ze straf verwacht en daarvoor zich gaat afsluiten. En ze is idd een 3jarige puber, ook daar wordt rekening mee gehouden. @Jannepauli. dank je voor het duidelijke filmpje. *D Mijn paard is vergelijkbaar met dat paard wat niet uit de begeleider haar ruimte wilt en volgt als een hondje. Zonder touw. Als ik stop, stopt ze. Ga ik rennen, gaat ze meerennen. Achter me aan, zonder mij op de jagen of te drijven. Ze laat zich op een groot open veld longeren, zonder druk en luistert verder perfect. Loopt niet weg, trekt niet. Ik neem haar mee aan een halster met wandelen langs het verkeer, koeien, tractors etc. dan springt ze wel, maar blijft uiteindelijk perfect bij me. Ben het met je eens dat lichaamstaal miss wel het allerbelangrijkste aspect is om een opvoeding te geven en te kunnen communiceren. Het is alleen heel moeilijk omdat ik altijd op dezelfde manier met haar omga om haar bv naar de longeerpiste te begeleiden(10meter) en dit een hele periode goed gaat en dan plots weer niet. En dat moet een oorzaak hebben. Als ik die op dat moment weet, kan ik beter communiceren met haar.
@Simpelman&Liljebo, ondanks dat verschil, komt er toch veel op hetzelfde neer :) Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ik deel dit met jullie. Ben dankbaar voor alle tips!
@Simpelman, ik snap alleen niet zo goed jouw verhaal over de adrenaline stoppen door te masseren en haar hoofd naar beneden te doen brengen en zo endorfines aan te laten maken, zodat ze zich happy voelt. Meestal als ze in blokkeerstand terecht komt, lijkt het wel of ze zichzelf suf aan het maken is, door haar hoofd omlaag te brengen, zich af te sluiten en endorfines aan te maken.( zoals paarden in het wild ook doen voordat ze ten prooi vallen). Daar is ze echt een kei in. Hoofd omlaag en versuft overkomen. Ik ben zachthandig, en rustig en denk veel na voordat ik iets doe. Doch wel consequent. Het lijkt wel of zij klappen verwacht nadat ze iets niet doet en zichzelf vast in bescherming neemt door niks meer te gaan voelen. Terwijl ze echt geen klappen krijgt. Ik hoop dat ik de juiste weg kan vinden. Ik ga jullie tips eens in de praktijk proberen. En mocht ik mijn weg niet kunnen vinden ga ik zeker hulp erbij halen. Ik ga zowiezo nog even contact opnemen met Annemarie van der Toorn. Eerst nog even een bezoekje bij de osteopaat regelen. Ik wil ook zeker weten dat ze fysiek nergens last van heeft of juist wel.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:55

Ik hanteer 2 uitersten, maar komt neer op hetzelfde wat simpelman aangeeft. Je hebt remmers en je hebt renners. Remmers zeggen over het algemeen "Ik doe/wil het niet", renners zeggen "Ik kan/durf het niet".

Een remmer zal als eerste instantie de volgorde staken/stoppen/steigeren aanhouden en als dat niets oplost, gaat het vaak rennen en rennen ze, als het 'moet' doelbewust door een omheining heen, om zich van zijn belager te ontdoen.

Een renner zal in eerste instantie de volgorde trillen/wegschieten/rennen aanhouden en als dat niets oplost, steigeren en als het 'moet' zich achterover laten vallen om zo, ten einde raad, zijn belager uit te schakelen.

In deze extremen krijgen wij ze veelal binnen. Het nadeel van een remmer afstraffen, is dat ze vaak nog bozer worden. Het nadeel van een renner afstraffen is dat ze nog angstiger worden. Wij lossen het vaak op door 'out of the box' te denken. Wees creatief. Dan kom je er ook wel. Zo hebben wij ooit een paard in training gehad, die dus extreem remde, dit al had aangeleerd en inderdaad, dit gedrag onder het zadel ook liet zien. Men 'dacht' hem wel even met flink wat been en zweep naar voren te krijgen, met als gevolg dat paard gigantisch aan de haal is gegaan, dwars door de omheining heen en vervolgens kregen wij een belletje... Paard was niet meer te benaderen en doodsbang. Dat paard heb ik leren voetballen en binnen een week rende hij met ruiter en al in volle galop achter een voetbal aan. Tot op heden is hij kuikenmak. Zo hebben wij ook een paard gehad wat al zo boos was, waar al zover over zijn grenzen was gegaan dat hij een hekel had aan alles en iedereen die enigzins menselijke vormen had, was niet te houden in de bak, deed alles op jou als geleider uit te schakelen en rende overal dwars doorheen. Daar ben ik uiteindelijk mee gaan springen en dat vond hij zo leuk, dat het ineens niet zo'n boos paard meer was, maar mensenkinderen, wat was dat een moeilijk dier.

Feit blijft dat je vaak spreekt over relatief jonge dieren, een remmer kun je doodsbang krijgen, evenals een renner die ook echt wel woest te krijgen is. Een paard heeft, evenals een mens, beschikking over alle basisemoties, als trainer moet je die kunnen herkennen en daar je werkwijze op aan kunnen passen. Belonen waar nodig, corrigeren waar nodig. Geloof mij, ook hier krijgen de paarden echt wel eens straf, want ook wij laten ons niet hersendood slaan. Maar over het algemeen kunnen wij het hier vaak anders af en is fysiek afstraffen gelukkig vaak niet nodig. Maar ik zal de laatste zijn om te zeggen dat wij nooit fysiek corrigeren. Ik kan mij een ruim 1.70 metende hengst nog wel herinneren die wij hadden staan voor een HK en die niet aan de hand te leiden was en zonder enige twijfel al het voetvolk voor- en achter zich moeiteloos wist uit te schakelen...

Wel vind ik altijd dat je heel goed moet weten, zeker bij jonge dieren en binnen een opleidingssituatie wanneer je iets wel en wanneer je iets niet kan en mag afstraffen. Ik heb vaak zat paarden in training, die jullie als zeer dominant bestempelen, waarbij ik fysiek geen enkel maal ingrijp, maar juist bepaald gedrag negeer, mij opstel als autoriteit en mij niet van de wijs laat maken door onbenullig kleutergedrag.

Besef goed dat een paard geen invloed kan uitoefenen op zijn emotie. Zeker niet in een opleidingssituatie. Als hij boos is, is hij boos. Als hij bang is, is hij bang. Het afstraffen van een emotie getuigd van weinig inzicht en vaardigheid als trainer. Ikzelf kies meestal voor een creatieve oplossing om een paard uit te leggen dat de mensenwereld, echt geen spookhuis hoeft te zijn...

In geval van oudere, verreden of overnomen paarden, gelden soortgelijke regels, maar dan kun je veel vaker te maken hebben met geconditioneerd/aangeleerd gedrag, wat training/correctie ervan lastiger zou kunnen maken. Maar bij jonge dieren, moet je vooral goed het gedrag kunnen lezen en goed op kunnen leiden. Dan vind je altijd de oplossing, zolang je spreekt over een fysiek/mentaal gezond paard...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:08

Als er iets is wat ik heb geleerd door de jaren heen is het wel dat een paard (en dat geldt voor de meeste dieren) nooit iets zomaar doet.
Als ze blijft staan vanuit ''geen zin'' doe je iets fout in de training, want zo'n jong dier hoort het juist hartstikke leuk te vinden om aan de slag te gaan en hoe je dat voor elkaar bokst verschilt per paard. Als ze nu al staakt omdat ze er geen lol in heeft zou ik ergens iets drastisch om gaan gooien in ieder geval.

Niet uit de stal willen...herkenbaar. Als ik mijn hengst binnen heb gezet doe ik er verstandig aan om vervolgens eerst met mn merrie aan de slag te gaan, hij is dan blij dat ie binnen is, wil eerst rustig aan zn hooi knabbelen en gaat ook in de staak als ik hem binnen 10 minuten zn stal weer uit trek. Soms heeft ie pech en krijg ik hem er ook wel uit hoor, maar hij vindt het niet fijn, waarom zou ik dat niet respecteren? Ik vraag immers ook van hem om míjn wensen te respecteren.. Als ik hem even die tijd geef stuitert ie vol enthousiasme zn stal uit dus aan zn werklust mankeert niks :+

Ik zou heel grondig gaan proberen uit te zoeken waar nu het probleem zit en zoals al eerder aangehaald kan dat in ontzettend kleine dingetjes zitten..

Paarden die iets niet willen maar wel moeten (laten we wel wezen, dat gebeurt ook wel eens) houd ik meestal inderdaad gewoon lichte druk op de lijn en geduld hebben. Heb een simpele eis; jij wil niet, prima, maar dan houd je wel de aandacht bij mij. Dus niet rustig om je heen kijken of je afsluiten (mijn merrie is ook zo'n type, al komt het nu bijna nooit meer voor omdat ik haar een beetje beter ken inmiddels), dan haal je haar weer naar ''boven''. Bij paarden die eenvoudigweg niet willen is de lol van het blijven staan er dan gauw af..

Maar ik blijf er bij; met een jong paard hoort alles nog leuk te zijn qua training..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:43

faramunda schreef:
@Simpelman, ik snap alleen niet zo goed jouw verhaal over de adrenaline stoppen door te masseren en haar hoofd naar beneden te doen brengen en zo endorfines aan te laten maken, zodat ze zich happy voelt.

Wanneer je het tandvlees boven de boventanden tot in de plooi intensief masseert komen er endorfines vrij.
Dit is waarschijnlijk een acupuntuurpunt of zo.
Het werkt verbazingwekkend positief op gestreste paarden.

Wanneer een paard zijn hals/hoofd omhoog heft en houdt en zijn rugspieren aanspant dan gaat het adrenaline aanmaken.
(voorwaarts neerwaarts....)

Dit zijn automatische reacties waar je zo nodig gebruik van kunt maken.

Kleine anecdote:
Ik was een week in Engeland om een clinic bij te wonen.
Aan het eind van de week gingen alle ruiters en hun paarden uiteraard weer naar huis.
Eén van de paarden werd door een paardentranporteur opgehaald.
Dit paard wilde om wat voor reden ook de vrachtwagen niet in.

Na anderhalf uur geëtter en gezwoeg met touwen zwepen en hijswerktuigen, 20 man, waaronder routiniers, eromheen met goede raad en hulp, stond het paard volkomen hysterisch, trillend en badend in het zweet nog steeds voor de laadplank.
Er werd me gevraagd of ik een oplossing had.

De oplossing:
Iedereen weg, rust.
Kalm babbelen met het paard om het te kalmeren.
3 Minuten massage van het tandvlees.
Het paard liep alleen de loopplank op de vrachtwagen binnen.

Dat is scoren.

Overigens ben ik niet zeker of het verhaal van jouw paard goed bij mij aangekomen/begrepen is.
Zoals alle verhalen op Bokt komen de details met horten en stoten.
Is je paard een ik doe het niet, dus een weigeraar of is het een ik doe het al, dus een vluchter?

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:01

@Suelza. Ben het helemaal met je eens. Ze lijkt dominant, maar ik denk eerder dat ze haar grenzen aan het uitzoeken is.? Ze mag van mij best veel onderzoeken, tot op zekere hoogte en niet gaan bepalen hoe of wat. Maar ik wil haar wel de ruimte geven om dingen te ontdekken en idd dan is het aan mij welke zaken ik corrigeer. Dit moet wel duidelijk en consequent zijn. Afstraffen van emoties doe ik niet, boos is boos, puber of kleuter gedrag probeer ik ook te negeren, lukt niet altijd helaas. Maar bijten of slaan bv wordt bij mij wel fysiek afgestraft.
@Amyz. De ene dag vind ze het wel leuk en de andere dag niet. Terwijl ik precies dezelfde handelingen doe als 2 dagen ervoor. . Maar het zal hem wel in iets kleins zitten, wat ik over het hoofd zag en de ene dag is de andere niet. Ik heb haar de laatste keer ook laten wachten. Dat lukte met de longeer cirkel betreden, helaas niet met trailerladen. En ook haar laten opletten om bij mij te blijven met dr koppie. Alles hoort leuk te zijn qua training. Ze vind ook alles leuk, in het begin, de cirkel was ook nooit een probleem. Tot ze ergens mee klaar is, om wat voor reden dan ook. Ze is snel verveeld, en ontzettend slim.. ik moet steeds weer wat anders verzinnen om het leuk en spannend voor haar de houden. Maar longeren mag bij ons alleen op die cirkel en dat zal toch ook wel eens moeten. Ik wissel dat al af met een open veld, als het niet te nat is. Daar vind ze het wel leuk.

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:14

@Simpelman.. Haha, dat was idd scoren ja. Knap. Dat is dan meer iets voor mijn oudere merrie...dat masseren. Dat is een vluchter, een ik doe het al. De Osteopaat heeft dat laatst ook bij haar gedaan en me dat uitgelegd dat ze zich er prettig bij voelen en rustig door worden. Oefening baart kunst... Ik heb het in dit topic over haar dochter, een 3jarige KWPNner. Dat is een ik doe het niet, een remmer een weigeraar..
Daarom snapte ik het niet zo goed. Dat is totaal geen paniek zaaier en behoorlijk koel en brutaal en super nieuwsgierig. En met een hele sterke eigen wil. Toen zij nog echt bevroor, maakte ze zelf endorfines aan volgens mij(zoals ze dat in het wild doen als ze ten prooi vallen..) om geen pijn te voelen... (ze staat dan strak, met dr hoofd laag en helemaal suf. Lijkt wel stoned.. )
Ze blokkeert niet uit een paniek of angst toestand.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:26

Ken je de principes van clickertraining? Ik zou haar leren targetten en vooralsnog werken met naar een target toe bewegen in plaats van van de druk af. Annemarie van der Toorn weet absoluut waar ze het over heeft en ik durf wel te beweren dat haar methode bij 99% van de paarden werkt. Zul je net zien dat jij die er één uit die 1% die nog over is hebt :D . Het probleem is namelijk dat ook de Monty Roberts methode werkt met druk, en sommige paarden reageren nu eenmaal héél heftig op (vooral mentale) druk.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:44

@Suelza wat een goed stuk. Helder geschreven en leerzaam.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:47

Er zijn al hele goede tips gegeven. Ik ga je nog twee extra geven, het werkte bij mijn eigenwijze staker:

- Zwaai rustig en ritmisch rondjes met een rondraaiende leadrope achter de kont van het paard waarbij je steeds op de grond tikt. Dit zorgt voor onrust in beweging en geluid en drijft het paard naar voren. Vraag als je hier niet behendig in bent, hulp van een tweede persoon die achter het paard staat. Zodra het paard loopt: stop met zwaaien. Dit werkt als je een gewoon recht stuk moet lopen met je paard, bijv. bij het ophalen uit de wei. Dit werkt als een tierelier voor mijn paard, die ik daarvoor soms geen stap naar voren kreeg met zweep of iets dergelijks.

- Stap naar links, of naar rechts, doe iets geks: maar ga niet trekken of corrigeren. Bijvoorbeeld als het paard niet de stal in wil. Dan vind ik het niet zo handig om op te drijven (zie boven) en maak ik gewoon een extra rondje. Doorzetten bij mij veroorzaakt doorzetten bij mijn paard. Als ik dan iets anders doe, verzet ik haar mindset.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:51

Mijn paard doet dit ook als hij gespannen raakt. Wat heel goed helpt is gewoon even laten staan tot hij weer ontspant, en zelf ook zo veel mogelijk spieren goed ontspannen, even diep uitademen enz.

Hij geeft vanzelf aan wanneer hij weer verder kan. En hij heeft er veel aan dat hij even de tijd krijgt als hij blijkbaar even "kortsluiting" krijgt in z'n hoofd.

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 01:13

Dankjulliewel voor alle goede en leerzame reacties. ik ga ze zeker uitproberen.
@Sallandval.. Clicker training ben ik niet bekend mee. Ik zal er eens over lezen.
Monty en Annemarie dus ook, werken wel met druk. Vragen en meteen loslaten. Soms werkt dat bij de mijne en soms ook niet. Dat ligt aan de situatie en toestand. Zolang ik niks overvraag is deze druk prima en luistert ze er goed naar. Als ze in haar Blokkeer stand staat, denk ik dat ik niks anders kan doen dan wachten, en haar niet blokkeren met mijn lichaamshouding. Al duurt het de hele dag. Stoeltje erbij, picknick mand en een flesje wijn erbij.. ;)idd, vooral rustig blijven doorademen en tot een miljoen tellen.. moet goed komen.
@Evelien. Dat wat jij doet met je leadrope heb ik vaker gezien. in principe lijkt me dat ook okay, alleen meestal bij alles wat er op zo, n moment bij haar van achteren uit wordt gedaan(geluiden, bewegingen) slaat ze dicht. Maar miss is dit een goede oefening om haar te laten wennen en te laten zien dat er niks gebeurd en ze uiteindelijk toch een stapje verzet, of haar gewicht al eens naar voren durft te verplaatsen.
- stap naar links of rechts, of achterwaarts heb ik ook al geprobeerd, dat doet ze dan wel, maar zodra ik haar weer mee rechtdoor vraag, gaat de rem er weer op.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:19

faramunda schreef:
Dankjulliewel voor alle goede en leerzame reacties. ik ga ze zeker uitproberen.
@Sallandval.. Clicker training ben ik niet bekend mee. Ik zal er eens over lezen.
Monty en Annemarie dus ook, werken wel met druk. Vragen en meteen loslaten. Soms werkt dat bij de mijne en soms ook niet. Dat ligt aan de situatie en toestand. Zolang ik niks overvraag is deze druk prima en luistert ze er goed naar. Als ze in haar Blokkeer stand staat, denk ik dat ik niks anders kan doen dan wachten, en haar niet blokkeren met mijn lichaamshouding. Al duurt het de hele dag. Stoeltje erbij, picknick mand en een flesje wijn erbij.. ;)idd, vooral rustig blijven doorademen en tot een miljoen tellen.. moet goed komen.
@Evelien. Dat wat jij doet met je leadrope heb ik vaker gezien. in principe lijkt me dat ook okay, alleen meestal bij alles wat er op zo, n moment bij haar van achteren uit wordt gedaan(geluiden, bewegingen) slaat ze dicht. Maar miss is dit een goede oefening om haar te laten wennen en te laten zien dat er niks gebeurd en ze uiteindelijk toch een stapje verzet, of haar gewicht al eens naar voren durft te verplaatsen.
- stap naar links of rechts, of achterwaarts heb ik ook al geprobeerd, dat doet ze dan wel, maar zodra ik haar weer mee rechtdoor vraag, gaat de rem er weer op.

Klopt, of het nu veel of weinig is; bijna alle trainers werken nu eenmaal met het toebrengen van druk. Om die reden kun je een ezel of zebra wel met clickertraining trainen maar niet dmv Natural Horsemanship.

Aleen mixt het niet super met elkaar, de clicker verliest een stukje waarde als je hem mixt met druktraining. Dat betekent niet dat het de werking verliest maar wel dat het minder snel gaat. En dan krijg je weer het vooroordeel dat de clicker zo traag is of niet zo goed werkt.

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:54

Hmm, dat is miss wel wat, want ze lijkt dan zowat wel op een ezel.. ;) ;) Dan komt er alleen nog een opgave bij, want ze wordt super inhalig en vervelend van snoepjes/brokjes geven als beloning. Dan moet ik daar ook nog eens aan werken. Dat wordt misschien een beetje teveel van het goede en gaat ze het niet begrijpen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:24

faramunda schreef:
Hmm, dat is miss wel wat, want ze lijkt dan zowat wel op een ezel.. ;) ;) Dan komt er alleen nog een opgave bij, want ze wordt super inhalig en vervelend van snoepjes/brokjes geven als beloning. Dan moet ik daar ook nog eens aan werken. Dat wordt misschien een beetje teveel van het goede en gaat ze het niet begrijpen.

haha, ja les 1 bij clickertraining is dan ook "manieren leren" dus alleen iets lekkers krijgen als ze zich niet opdringt. Dat kun je ook achter een omheining doen of op stal, zodat ze niet bij je kan. Google maar eens, er zijn veel artikelen en filmpjes over hoe je dat doet. De kunst is om het paard te leren "door mijn hoofd netjes op een afstand te houden krijg ik iets, door te pushen krijg ik niets". Dat begrijpen ze heel snel hoor!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:34

TS, klinkt als mijn paard :D
Ik ga mee met de goede adviezen die je al van Liljebo, Suelza en Simpelman hebt gehad. Misschien is het mogelijk om bij (zo iemand als) Suelza eens les te nemen?
Bij ons heeft clickertraining een wereld geopend, ik kan het je aanraden je erin te verdiepen. Kijk bijvoorbeeld eens rond op http://www.ingeteblick.be, daar is heel veel info te vinden, ook over gedrag en leren van paarden in het algemeen (of beter nog, koop haar boek 'Denkwerk', of als je meteen aan de slag wilt 'Grondwerk').
Verder kan ik je 'Truth about horses' van McLean aanraden (heb ik ooit gelezen nadat Liljebo het aanraadde). Als je engels een beetje ok is, gaat dit boek je zeker verder helpen met een paard als dit.
Succes!
Oja als je meer wilt weten of tips wilt over hoe ik dingen aanpak met mijn 'ezel', pb gerust!

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 00:09

Thnks visitor. Ik kan me ook bij de adviezen en opvattingen van hen aansluiten. Ik heb de link bekeken, ook erg interessant. Al ben ik miss niet zo, n voorstander van belonen met voedsel bij dit paard. Ik probeer het eerst met stem en een aai wat ze altijd prettig vindt en druk en wegnemen. Verder 1st de osteopaat ns laten kijken en er komt iemand helpen die Parelli les mag geven en nu met Marijke de Jong bezig is en ik hoop daar wat uit te kunnen halen, wat voor mij en mijn paard werkt. En al jullie tips en adviezen neem ik ook mee.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:38

zou met zo'n paardje helemaal overnieuw beginnen. en veel langzamer gaan. volgens mij moet het veel verwerken.

mijn veulen 8 maanden laat ook een gedrag zien van af en toe niet mee willen lopen, maar omdat zij een heel ander type is. moet ik dit bij haar heel anders oplossen.